Jump to content

Hur man avslöjar en MÖP


Bulldozer

Recommended Posts

SPRÅKET

 

Istället för...

..."Ja" så säger han "Svar ja" eller "Johan - Adam"

..."Va?" eller "Va sa du?" säger han "Repetera!"

...att svara "Ja" när någon ropar svara han "Kom!"

...att bli tyst efter att ha haft ordet så säger han "Slut".

...för att fråga "är det nu något ni undrar?" så säger han "Slut - frågor?"

...för att fråga om alla har X med sig frågar om någon INTE har X med sig.

 

KLÄDERNA

 

-Byxor med benficka. Grova.

-"Civila" men svarta kängor alt grova svarta skor.

-GoreTex (motsv) jacka med liknande längd som fältjacka 90.

-Kortklippt hår (ofta snagg). Olles bror förekommer på höst/vinter.

-Bag eller ryggsäck. Grön eller camo. Vulcan/Trident sidoficka är en klassiker.

 

MÖP:en kan vara livsfarlig :):ph34r: men är oftast en snäll kille som tar militär verksamhet på mycket stort allvar :lol: . MÖP:ar som har ett liv (läs flick eller pojkvän; motsv) är ofarliga. MÖP:ar som "bara" har det militära i sitt liv är i riskzonen. Skaffa ett liv! ;)

 

Det finns säkert fler tecken på att ngn är en MÖP. Hjälp mig med att hitta dem.

 

PS: den som tar detta på för stort allvar måste verkligen SKAFFA ETT LIV!!! :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 883
  • Created
  • Last Reply

Citzen/G-shockklocka med kompass

Juukasticka på nyckelknippan

Leatherman/Surefire i bältet

Fällkniv med clips i fickan

ID bricka runt halsen

Rigger bälte

Ericsson 310

Stridsäck jägare/2000 alt Berghuas Munro

Första Förband tillgängligt

Oakley

 

Ovanstående enligt måttligt road flickvän B)

Link to comment
Share on other sites

Citzen/G-shockklocka med kompass

Juukasticka på nyckelknippan

Leatherman/Surefire i bältet

Fällkniv med clips i fickan

ID bricka runt halsen

Rigger bälte

Ericsson 310

Stridsäck jägare/2000 alt Berghuas Munro

Första Förband tillgängligt

Oakley

 

Ovanstående enligt måttligt road flickvän B)

Ahh, hur kunde jag glömma Citizen klockan... :lol: och multiverktyget... :wub: Hälsa flickvännen och tacka! :)

Link to comment
Share on other sites

Gillar verkligen det militära språket. Det är helt klockrent.

 

Uppsittning, istället för att kliva i bilen

Avsittning, istället för att kliva ut bilen

Utspisning, istället för att äta

 

 

kom gärna med mer :wub:

 

 

Jag bär inte ID-bricka runt halsen, fet klocka eller Jukkasticka i nyckelringen, och det kvalificerar väl mig endast till MIP, och inte MÖP, inte sant?

Link to comment
Share on other sites

en märkvärdigt hög skoputs.

en ovana att kalla folk som inte gör som man säjer för "j-a yx"

vid längre resor existerar inte saker som samsonite, minst 70 l judesäck gäller.

fältspade vid dörren istället för basebollträ.

osedvanligt bra koll på vad discovery och history-channel sänder.

dataspel stavas GR, BHD och CS.

 

dvdsamling med band of brothers, black hawk dom och full metal jaket i plastfickor, orginalpaketen är utslitna

 

förklara "riskzon"?

Link to comment
Share on other sites

MER SPRÅK:

-"Marchfärdiga!" isf "Det är dags att gå nu!"

-"Löka" isf "Dumma sig"

-"Klartecken" isf "OK"

-"Uppfattat" isf "OK"

-"Öka" isf "Skynda dig"

-"Fippla" isf "Pyssla"

-"Manöver" isf "Tyst"

 

BETEENDE:

-Pekar givetvis med hela handen!

-Misstas ofta för ung polis (de manliga är nån slags "halvmöpar")

-Har jobbat, eller jobbar, som väktare.

-Rör sig självsäkert.

-Citerar "coola" citat från div krigsfilmer.

-Har läst Casca och/eller Hassel och samtliga Coq Rougeböcker

-Besöker SoldF Forum dagligen under förutsättning att han känner till forumet.

 

 

*isf = i stället för*

Link to comment
Share on other sites

BETEENDE:

-Pekar givetvis med hela handen!

-Misstas ofta för ung polis (de manliga är nån slags "halvmöpar")

-Har jobbat, eller jobbar, som väktare.

-Rör sig självsäkert.

-Citerar "coola" citat från div krigsfilmer.

-Har läst Casca och/eller Hassel och samtliga Coq Rougeböcker

-Besöker SoldF Forum dagligen under förutsättning att han känner till forumet.

Ohh BLAST!

 

Där var alla igenkänningstecken... jag som hoppadde slippa inse sanningen :)

Link to comment
Share on other sites

Det där vet jag inget om...

 

Eller?

Idag träffade jag ett par tjejkompisar jag inte träffat på 3-4 år, vid positionsbestämning för rendez-vous var bakgrundssorlet störande, hörbarhet 2, varpå jag vrålar i mobtfn "REPETERA, KOM!" och jag hör ett gapskratt i andra änden av linan...samt ostrukturerat fniss i omgivningen.. "skönt att höra att du inte har förändrats" blev den varma välkomstfrasen..

Link to comment
Share on other sites

förklara "riskzon"?

@bushman

 

Riskzon: Man är nära följande scenario:

 

Du fastnar i det militära. Upphör att kunna kommunicera med civila. Blir isolerad och bitter. Har vapen hemma... USCH nu stannar vi bandet ett tag.

 

Vad jag menar är att för mycket av vad som helst (i detta fall militärliv) kan leda till missbrukarbeteende = långsam väg mot fördärv. En flickvän (motsv), hund, ett vanligt jobb och/eller "civila" kompisar räcker för att man skall hålla kontakt med verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Skriver affse om vad de tappar bort och lämnar in någonstans självklart händer inget men personen blir ändå inte förvånad då den är van detta.

Bäddar sängen så man kan studsa femtioöringar på den.

Kan massvis om vapen.

Läser alla nyheter som har någon slags anknytning till krig och/eller väpnade konflikter speciellt allt som IA03 på något konstigt sätt skulle kunna sättas in i.

Kommenterar de militära felaktigheter när de ser på actionfilm ex:"Skyddställning när man laddar om!, omfattning höger!. osv."

Om någon frågar dem "har du gjort lumpen" är det kört då påbörjas en minst halvtimmes redovisning om fältliv och vapen.

Link to comment
Share on other sites

Meddelar att aktivitet skall påbörjas efter exempelvis möte med: "framåt".

 

Säger ofta "Öka" när det går för långsamt.

 

Använder "Tempo" istället för att sägas att det måste göras med snabbhet.

 

Drömmer varje dag på tunnelbanan om att gå fram och ta förarens mikrofon och vråla: URLASTA när tåget kommer fram till t-centralen.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

De flesta har redan tagits upp, men några till...

 

 

Sätter sig på knä invid en pelare, motsv när han skall ta upp något ur ryggsäcken när han är på stan.

 

Har kartfodral med sig på möten/föreläsningar istället för Palm alt. penna och kollegieblock

 

Klappar på bägge benfickorna och kontrollerar att alla fickor är stängda och att mobilen, plånboken, nycklarna är med innan påstigning på tex buss samt även vid avstigning. Ibland även kolla sig förvirrat omkring med en knut i magen efter sitt vapen...

 

Tänker sig för och kollar mönstret på benen (kontroll att man är civilklädd) innan man stoppar ner händerna i byxfickorna.

 

Går i rask takt med händerna knutna.

Sneddar inte inte i kosrsningar utan gör 90 graders vändningar på fotsulan.

 

Zaphire LED lampa i nyckelringen alt. MagLite Micro.

 

T-shirt från div utlandstjänst tex KOSOVO NOW, SWEBAT, KFOR.

 

Billig vindjacka med Kompani/plutonstryck i gult över hela ryggen. Tex AMFIBIEBATALJON, KUSTJÄGARSKOLAN, FLYBASJÄGARE, etc.

 

Uppdragssäck, trossväska, SS2000, Berghauslungor som skolväska eller väska till jobbet Alt civil rygga med förbandsmärke och Sverige flagga påsytt.

 

Morsar på kompisar på håll med klartecken.

 

Arabisk förlovningsring.

 

Ser snett på värnpliktiga ute i det civila som inte har helt korrekt klädsel och tvekar inte att ta vara på tilffället att tillrättavisa en SOLIS.

 

Har alltid bättre förslag och lösningar samt synpunkter på allt som rör försvarsmaktens utgifter, neddragningar, uppgifter, regler och prioriteringar.

Link to comment
Share on other sites

dataspel stavas GR, BHD och CS.

NEEEEEEJ..... inte cs...

det har de civila datanördarna tagit anspråk på....

 

MÖPare kör insatsspel som SWAT3, Rainbow 6 o Raven Shield m.m.....

För att inte gömma Operation Flashpoint!

Link to comment
Share on other sites

Det där med att ofta känna efter plånbok, nycklar mm känner man ju igen.

 

Motsatsen är min brorsa. Jag hjälpte honom att flytta, och under en dag slarvade han bort både plånbok och nycklar :):D (han har inte genomfört vpl)

 

Jag upplyste mången plutonskamrat med "Så håller vi koll på utrustningen/materielen" om något felade, så man fick ju vara tvungen att vara föredöme själv :) Kan stolt stoltsera med att enda gången (tror jag) jag inte haft koll på militär utr var när jag, under vapenvård, blev orolig för att jag slarvat bort slutstycket. Jag funderade på vad befälen skulle säga, men så vips dök slutstycket upp bakom fyra på varandra staplade magasin :D

Link to comment
Share on other sites

Jag känner mig så träffad, jag är en MÖP! Och jag känner mej ganska glad över det... Det är inte alla som lyckas bli det! Det känns oxå tryggt att veta att jag även uppfyller kriterierna (för att inte vara "en MÖP nere i fördärvet") som att ha en flickvän, en hund, ett vanligt jobb och "civila" kompisar, för att hålla kontakt med verkligheten...

Link to comment
Share on other sites

De som verkligen är i riskzonen är de som har alla dessa attribut utan att någonsin vara i position att behöva dem. De har en EXTREMT stor ryggsäck trots att de längsta tid de tillbringar i fält är en åtta timmars övning med hv eller FBU.

 

Och de som har märken från utlandstjänstgöring utan att har varit på sådan ska vi inte prata om: Läskigt :):D:D:):lala:

 

Uttern

Link to comment
Share on other sites

Var det bara jag som sumpade skitmycket prylar i lumpen iofs så blev det ju bättre med tiden men ändå, sen vid muck visade sig var alla grejer var då en massa andra bara oj jag har 3 st värmetröja 90 och 7 ak5 magasin oj oj oj.

Fältkorp-pluton.

Link to comment
Share on other sites

Idag träffade jag ett par tjejkompisar jag inte träffat på 3-4 år, vid positionsbestämning för rendez-vous var bakgrundssorlet störande, hörbarhet 2, varpå jag vrålar i mobtfn "REPETERA, KOM!" och jag hör ett gapskratt i andra änden av linan...samt ostrukturerat fniss i omgivningen.. "skönt att höra att du inte har förändrats" blev den varma välkomstfrasen..

 

<ASGARV/> :)

Så djävla bra! :D

 

Uppfyller en del punkter... det måste sägas. Och detta trots att jag inte är så jätte MIP/MÖP:ig av mig. Men 1:a förband medföljer alltid... rodna.gif

 

/J

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@Dahlberg ...är inte helt säker på att du inte ligger risigt till...

Det du nämnde gäller bara om

 

Jobb:du inte jobbar inom FM eller som väktare/ polis.

 

Hund: om du inte har en schäfer, rottweiler.

 

Flickvän: hon inte är med i lottakår, ej genomfört värnplikt och inte är väktare/polis!

 

 

@Elfgren:

En ring i flera delar som man kan ta isäroch puzzla ihop. Något de som varit på utlandstjänst köper efter 3 månaders tjänstgöring. Något som varit tradition i många år.

Ringen är delad för att om man är otrogen och tar av sig ringen får man inte ihop den och partnern kan se att man tagit av sig den....

Nu är det ju så att alla lär sig sätta ihop den, men det kräver lite övning.

 

4b3credfr.jpg8BL1bfm.jpg

Exempel 4-delad Exempel 8-delad

 

 

4 delar =1 mission

6-delar =2 missioner

8= 3, osv.

Link to comment
Share on other sites

Var det bara jag som sumpade skitmycket prylar i lumpen iofs så blev det ju bättre med tiden men ändå, sen vid muck visade sig var alla grejer var då en massa andra bara oj jag har 3 st värmetröja 90 och 7 ak5 magasin oj oj oj.

Fältkorp-pluton.

kan hälsa att om man som jag låg på ett trosskompani så var tre olle varm fullt normalt.

vi hade ju hand om tvättbytena i fält.

kanske därför jag nu 15 år efter muck fortfarande äger ca 20 fältskjorta 59, tre m90 uniformer och nog med halsduk grön för att kunna tapelsera mitt kök med dem.

 

skulle också tro att det är ett tecken på MÖP, när ens källarförråd ser ut som ett mobförråd, det är väl fullt normalt att ha tre cammonät hängandes på väggen?

Link to comment
Share on other sites

Känner mig fruktansvärt träffad.

 

Använde tex mitt kartfodral i m90 mönster som skrivplatta när jag gjorde en barnobservation. Syftet med observationen var att se men inte synas. Jag innästlade i operationsområdet (dagiset), hittade en bra OP och började spana. FI jag menar barnen fick naturligtvis syn på fodralet, det medförde att en vild krigslek började, jag svor och gick hem.

 

Slut kom

Link to comment
Share on other sites

Det blev visst hand upp på ganska många punkter. Sitter just nu med (bl.a.) ~1 mm långt hår och ett par grova byxor med FM's första förband i höger benficka...

 

Men jag kan skylla ifrån mig på att det faktiskt är jobbyxorna!

Jobbar nämligen som... väktare! ;)

Link to comment
Share on other sites

Känner mig fruktansvärt träffad.

 

Använde tex mitt kartfodral i m90 mönster som skrivplatta när jag gjorde en barnobservation. Syftet med observationen var att se men inte synas. Jag innästlade i operationsområdet (dagiset), hittade en bra OP och började spana. FI jag menar barnen fick naturligtvis syn på fodralet, det medförde att en vild krigslek började, jag svor och gick hem.

 

Slut kom

tss...

dåligt val av oplats om dagisbarn upptäcker den :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Kompå några till

 

 

Kollar vätskor före körning av fordon.

 

Backar in på parkeringsplatsen för att ha fronten utåt.

 

Retar sig på att journalister skriver eldhandvapen om EHV och att de benämner alla brottslingar och poliser som har något annat än pistol som "tungt beväpnade".

 

Retar sig på folk som säger "pansarvagn" om stridsvagn, gevär/pickadoll/kpist/kulspruta om automatkarbin.

 

Retar sig på smådetaljer i spelfilmer såsom att bildförstäkare lyser rött ur "ögonen", rödpunktssikten skickar ut synliga röda laserstrålar utan att det är dimma/rök, avsakad av magsinsbyten, träffrekevens med automateld, handgranater som ger eldklot på 100m i diameter, fiendeflygplan benämns som MiG fastän de är västländska. Tyskar och ryssar som pratar engelska med brytning.

 

Använder tecken till kompisgänget på krogen för samling, framåt, igelkott, mm.

 

Tycker det är sexigt med snaggade tjejer och tjejer i camouniform.

 

Blir upphetsad av tjejer i bikini som skjuter automatvapen.

 

Laddar ner Gulf Arms filmsnuttar på internet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...