Guest Krillo Posted January 12, 2004 Report Share Posted January 12, 2004 Hej allihop, ny på forumet här. Gjorde lumpen som kryptobiträde sista årgången på S2 i Karlsborg. Har nu börjat fundera lite på att kanske göra utlandstjänst av diverse anledningar. Jag ville egentligen bara sondera terängen på hur stora chanserna ära tt bli accepterad. Jag har hört att det skall vara ganska svårt / stor konkurrens så jag kollar med er som vet. En annan fråga jag har är själva befattningsdelen. Vad kan jag som ex-signalist söka och spelar min tidigare grundutbildning någon roll i vad jag kan söka / bör söka? Jag har egentligen inga krav på vart jag skulle vilja åka utan bara någonstans där man kan vara till nytta för någon annan som kanske inte har det lika lätt. Befattningsvis har jag väl egentligen inga större krav heller förutom att kanske bli förste latrinkonstruktör eller dyl. ;) Om någon sitter inne med en stor portion hjälpsamhet som kan ge mig lite tips vore jag tacksam, ni verkar vara ett trevligt gäng här. med vänliga hälsningar Kristian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted January 12, 2004 Report Share Posted January 12, 2004 Just vad det gäller utlandstjänst så finns det en hel del topics här på forumet. Du kan använda sökfunktionen så kommer det dyka upp ett antal. Här är en länk om just vad som behövs för att bli antagen som FN-soldat (utlandstjänst i stort) Vad det gäller din grundutbildning kontra vad du kan söka så är svaret allt! Vissa saker är lättare än andra. Sök runt lite på formumet och se om du hittar någon topic som besvara dina frågor, annars är det som du redan förstått bara att fråga. Jag hör till den grupper av människor som anser att det faktiskt finns dumma frågor! Men som ny på forumet så har du tillstånd att även ställa dessa ;) Välkommen till SoldF EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted January 12, 2004 Report Share Posted January 12, 2004 Vilken befattning du ska söka beror mycket riktigt på dina tidigare erfarenheter, har du t.ex ts9000 så har du många befattningar inom ledning och tele, det råder viss brist på sådant kompetent folk. Annars kan du kanske söka som plutsignalist. Men man måste ha lite tur också, det kommer att behövas mycket folk inom utlandsstyrkan så du ska inte vara orolig.SÖK annars får du inte reda på om du kommer med, det kan ta ett par försök!! Läste i dn för ett tag sedan att man ville 5 dubbla anslagen för utlandstyrkan!! Nästa rekryteringperiod kommer den 26jan. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted January 12, 2004 Report Share Posted January 12, 2004 Någon som har koll på vad som går att söka den 26:e? Såg det på mil.se/int tidigare, men kan inte hitta det igen Men har för mig det var: KS11 (dec 04-jun05) FK03 fler? Finns det någonstans en lista på befattningar man kan söka, eller är de listorna bara synliga efter den 26:e och vid vakansrekryteringsperioder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Krillo Posted January 12, 2004 Report Share Posted January 12, 2004 Jag tackar för informationen hitills, får se om jag söker som plutsignalist, man undrar hur det ser ut i praktiken för i lumpen satt vi ju mest i baracker vilket inte var jätteskoj alltid /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted January 12, 2004 Report Share Posted January 12, 2004 @Marzocchi "De enheter som rekryteringen gäller är KS 11 i Kosovo; FS 08 i Afghanistan samt DB 18 i Bosnien. " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted January 12, 2004 Report Share Posted January 12, 2004 Tack för informationen. Jag hade ju rätt på KS11 i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted March 11, 2004 Report Share Posted March 11, 2004 Jag ska ju rycka in som stridsfordonsförare/skytt nu i sommar jag har kommat fram til iofs att de inte är så mycke att tänka på utlandsmission innan äns gu är klar , men iaf man blir ju lite nyfiken hur ser mina möjligheter ut om jag har de betyg som krävs osv då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 11, 2004 Forumsledning Report Share Posted March 11, 2004 Jag ska ju rycka in som stridsfordonsförare/skytt nu i sommar jag har kommat fram til iofs att de inte är så mycke att tänka på utlandsmission innan äns gu är klar , men iaf man blir ju lite nyfiken hur ser mina möjligheter ut om jag har de betyg som krävs osv då? Läs FAQ http://forum.SoldF.com/in...t=0#entry192720 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted March 11, 2004 Report Share Posted March 11, 2004 tackar så mycke Kimster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonid Posted March 12, 2004 Report Share Posted March 12, 2004 Sök runt lite på formumet och se om du hittar någon topic som besvara dina frågor, annars är det som du redan förstått bara att fråga. Jag hör till den grupper av människor som anser att det faktiskt finns dumma frågor! Men som ny på forumet så har du tillstånd att även ställa dessa ;) Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted March 13, 2004 Report Share Posted March 13, 2004 Sök runt lite på formumet och se om du hittar någon topic som besvara dina frågor, annars är det som du redan förstått bara att fråga. Jag hör till den grupper av människor som anser att det faktiskt finns dumma frågor! Men som ny på forumet så har du tillstånd att även ställa dessa ;) Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor. ;) Fel. På detta forum finns dumma frågor. Kolla denna tråden: Några frågor ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
judge4 Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Har en lite annan fråga, men den borde passa i denna tråden. Hur söker man till missionen efter den man är på? Jag ska in på KS11 och om jag nu kommer trivas kanske jag vill söka KS12 oxo, söker jag som vanligt eller finns det andra rutiner när man är iväg? Hoppas frågeställnignen är klar som korvspad, inväntar med spänning svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Gör din första mission först! FM vill inte ha folk som rekar över hela tiden. Helst vill de ha personen något år eller två i sverige, innan man får åka igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 22, 2004 Forumsledning Report Share Posted July 22, 2004 (edited) Efter samtal med folk på Swedint(OPILl) som säger som så här att, DE är inte speciellt intresserade av att ha folk som "rekar" (att man hoppar direkt på nästa) utom då de är tvungna att t.ex fylla upp en vakans motsv. Du kommer ha mycket svårt att komma med en mission om du just avslutat en. Det är iaf de riktlinjer de ger de som skall rekrytera, t.ex plutch. motsv. De vill att man ska ha varit hemma i helst typ 1år innan du bör söka igen. Det hade nått med att "komma tillbaka till det civila" osv, och nått med nån sorts rehabilitering att göra. I övrigt om du nu iaf tror att du vill med nästan igen så söker du som vanligt, lämpligen via nätet när den möjligheten öppnas vi rekryteringsperiod, finns datorer på mässen Kosovo. Eller så kontaktar du någon ur nästkommande styrka och talar om ditt intresse. /edit: ..fan 2:a jaja.. Edited July 22, 2004 by Kimster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
judge4 Posted July 23, 2004 Report Share Posted July 23, 2004 Gör din första mission först! FM vill inte ha folk som rekar över hela tiden. Helst vill de ha personen något år eller två i sverige, innan man får åka igen. Självklart ska jag göra den första först, är fullt medveten om att jag kanske aldrig mer vill ha gröna kläder efter det, men tycker ändå frågan var berättigad dessutom kanske det kan finnas i andras intresse att få frågan besvarad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
judge4 Posted July 23, 2004 Report Share Posted July 23, 2004 Efter samtal med folk på Swedint(OPILl) som säger som så här att, DE är inte speciellt intresserade av att ha folk som "rekar" (att man hoppar direkt på nästa) utom då de är tvungna att t.ex fylla upp en vakans motsv. Du kommer ha mycket svårt att komma med en mission om du just avslutat en. Det är iaf de riktlinjer de ger de som skall rekrytera, t.ex plutch. motsv. De vill att man ska ha varit hemma i helst typ 1år innan du bör söka igen. Det hade nått med att "komma tillbaka till det civila" osv, och nått med nån sorts rehabilitering att göra. I övrigt om du nu iaf tror att du vill med nästan igen så söker du som vanligt, lämpligen via nätet när den möjligheten öppnas vi rekryteringsperiod, finns datorer på mässen Kosovo. Eller så kontaktar du någon ur nästkommande styrka och talar om ditt intresse. /edit: ..fan 2:a jaja.. Tackar för ditt svar Kimster, vet du om samma inställning gäller om man söker andra områden? (missioner i andra länder). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 23, 2004 Forumsledning Report Share Posted July 23, 2004 Ja, det gäller alla missioner som FM tillhandahåller och är ansvariga över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted July 23, 2004 Report Share Posted July 23, 2004 Nu hänger jag inte med här. Var det inte tal om att FM skulle införa möjlighet för folk att skriva på för 12 månaders utlandstjänstgöring? Hur går det ihop med att de inte vill att folk ska göra två vändor i rad? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 23, 2004 Report Share Posted July 23, 2004 Swedint har alltid försökt tuta i folk att dom inte vill ha rekare. Trots detta brukar kompani-/plutonchefer "sondera terrängen" när dom är nere på rekresa. Vill man reka anmäler man sitt intresse till den chef som kommer att vara på bataljonen efter. Vissa bataljoner vill cheferna ha rätt många rekare och vissa är det färre. Chansen finns dock alltid. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 23, 2004 Forumsledning Report Share Posted July 23, 2004 Nu hänger jag inte med här. Var det inte tal om att FM skulle införa möjlighet för folk att skriva på för 12 månaders utlandstjänstgöring? Hur går det ihop med att de inte vill att folk ska göra två vändor i rad? Hälsningar, Foxtrot Lima Ja, men det är under andra förutsättningar. Du kommer få åka hem oftare osv. Samt som Swede säger, det är alltid bra att ha en rekare med i plutonen som har koll på det aktuella läget, som kan tips om div. saker, för att slippa "uppfinna hjulet" igen som det så populärt heter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted July 23, 2004 Report Share Posted July 23, 2004 Det här med att dom vill hålla en i det civila mörkret, gäller det också efter lumpen? Sökte KS11 men kom inte med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 23, 2004 Forumsledning Report Share Posted July 23, 2004 Nej, där handlar nästan bara om vad plutonchefen/rekryteraren vill ha för sorts personal till sin grupp/pluton/kompani motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomale Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Snart dax att söka! vart är ni sugna att åka? själv ska jag söka till Kosovo.. hoppas komma med blir min första vända i såfall. (kan nog vara bra att börja där) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Är det Kosovo eller Liberia som gäller nästa sväng? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperSandman Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Hur ser möjligheterna ut för en flottist att söka in till utlandsstyrkorna? Vår GSU består ju varken av väpnad strid eller knappt någon gröntjänst alls.. då syftar jag på de landbaserade utlandsstykorna eftersom jag misstänker att det är möjligt för mig att söka till marinens insatsstyrka.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Hur ser möjligheterna ut för en flottist att söka in till utlandsstyrkorna?Vår GSU består ju varken av väpnad strid eller knappt någon gröntjänst alls.. då syftar jag på de landbaserade utlandsstykorna eftersom jag misstänker att det är möjligt för mig att söka till marinens insatsstyrka.. Svaret blir det gamla vanliga, beror på förbandschefen. Jag har erfarenhet av tre marinjärer i utlandstjänst på min egen pluton. Den första (signalmek) åkte hem så det sjöng om det efter någon månad, mindre lämpad är väl ett lindrigt uttryck... Den andre (plutsign) var klockren och minst lika duglig som vilken knätofs-knekt som helst! Den sista (plutsign) fick inte ens lämna Sverige efter en mörkerskjutning då bara turen räddade oss från en allvarligare olycka. /SFC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperSandman Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Hur ser möjligheterna ut för en flottist att söka in till utlandsstyrkorna?Vår GSU består ju varken av väpnad strid eller knappt någon gröntjänst alls.. då syftar jag på de landbaserade utlandsstykorna eftersom jag misstänker att det är möjligt för mig att söka till marinens insatsstyrka.. Svaret blir det gamla vanliga, beror på förbandschefen. Jag har erfarenhet av tre marinjärer i utlandstjänst på min egen pluton. Den första (signalmek) åkte hem så det sjöng om det efter någon månad, mindre lämpad är väl ett lindrigt uttryck... Den andre (plutsign) var klockren och minst lika duglig som vilken knätofs-knekt som helst! Den sista (plutsign) fick inte ens lämna Sverige efter en mörkerskjutning då bara turen räddade oss från en allvarligare olycka. /SFC ajdå. men skall man inte få en nyutbildning innan utlandstjänsten? den tidigare tjänsten skall väl inte spela in om man ser kunskapsmässigt? annars så fryser man ju ut 1500 pers varje år från att ens kunna söka till dom landbaserade styrkorna. iofs så har dom infört 2 fältveckor för flottan i år enligt säkra källor, så liiiiiiiiite pangpang-erfarenhet och sätta upp tält kommer jag ju ha om man jämför med tidigare år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Den minimala utb-tiden innan mission fylls ofta av missionsanpassad utb och utb i peacekeeping. Det finns inte tid att utbilda den enskilda soldaten på ett nytt ehv ( Ak5 istället för k-pist), trycka igenom en enskild sold från grupps strid från sst till plutons anfall osv. Så tyvärr är det nog så att vi "diskriminerar" ganska många från att söka ett antal befattningar i US, eller rättare sagt, söka kan man alltid göra, frågan är om man har erfoderlig kunskap. Utb i "pang-pang" och sätta upp tält räcker liksom inte till om man har tänkt sig en annan befattning än staben eller postkontoret, något raljant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 26, 2004 Forumsledning Report Share Posted July 26, 2004 Ja precis, och tar vi o tittar på ett annat håll så är det säkert svårt för oss skogstroll att söka till utlandstjänst på båt t.ex. Annars håller jag med SFC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts