Jump to content

NFL Playoffs?

Runningback

Recommended Posts

• 1 year later...

Då var det dags igen då! Kl 00.00 natten mot måndag 7/2, ZTV.

Jag laddar upp med stor pastamiddag, sätter på min Corey Dillon-jersey och lägger mig tidigt. Väckarklockan på 23:55 så man hinner stretcha före kickoff. :D

Aftonbladet listade ju 2004 års 100 bästa idrottare. Jag blev storligen förvånad att nån på blaskan ens visste vad amerikansk fotboll var. :P

Dom satte Tom Brady på 24:e plats för hans rekord över antal lyckade passningar i 2004 års Superbowl.

Jag tycker inte att jag var helt fel ute att säga till dom att Mannings rekord för antal TD-passningar över hela säsongen var en lite större bedrift.

Alldeles för lite NFL i svensk TV.

EDIT: kanalinfo.

Carolina Panthers vs  ,O  New England Patriots :lol:

Excuse me! Runingback men Carolina Panthers went 7-8 och var inte ens nar att ga till slutspel. Men superbowl ar mellan Eagels :lol: och New England :lol: .

Visar de aldrig amerikansk fotboll på Eurosport??
Under 90 talet sa visade bada eurosport och screensport College football, for det masta USC och UCLA's matcher. NFL var pa TV3 eller nagon av dom tyska kanalerna Eurosport visade ochsa nagra Nordic Vikings matcher (tror jag)

Sjalv sa sitter jag pa jobbet och hoppas pa en slow night och inga "Calls" :D

Ha ha. Jo, jag var skötsam och letade på "Superbowl" innan jag började skriva. :banghead:

Vad jag förstått det så är kickoff 00:30, men hur länge kommer halvtidspausen att vara? Hittills har jag bara lyckats hitta att Paul McCartney ska spela 12 minuter, men det lär väl vara en del andra jippon också?

Hoppas att kommentatorerna (John Stockton och Daryl Johnston) är dom samma som förra året, dom som var då, var bra.

Förra året höll jag ut till lite efter 2, sen var det halvtid och sängdags. Lyckades faktiskt undvika att se resultatet innan jag såg resten av matchen. :rodna:

• 11 months later...

Jag tror på Steelers.. Roethlisberger och Bettis har ju inte varit precis dåliga...

men, jag hoppas att Seattle tar hem första vinsten någonsin. Och Alexander är ju inte så dålig han heller..

Ser fram emot en mycket spännande match.. synd bara att Ztv inte visar den amerikanska reklamen.. bara det är ju faktiskt ett nöje.

Steelers vann ju som bekant. Men tyckte matchen var tråkig, några mycket tvivelaktiga domslut. Kändes lite som om domaren avgjorde matchen.

Enligt mig var det touchdown när Seahawkes fick sin första bortdömd pga foul, samma som att det inte var touchdown när Steelers tog sina första poäng. Men det är ju sådant som händer i sport sammanhang, är lite jobbigt att titta på Super Bowl med alla dessa reklamer.

Får hålla med om det, är inte jätte insatt i reglerna men efter vad kommentatorerna sa så kändes steelers första fel...

Ang. reklamen tror jag att det hade varit mer accepterat om de ha kört den amerikanska reklamen (nu fårstår jag ju att det inte går) i stället för den torra svenska

Jag kan inte heller reglerna i detalj, men Ola Kimrin sa något om "rak arm" eller "sträckt arm" (alltså när Jackson "knuffade" försvararen). Det kan vara det dom gick på? För "knuffen" var ju inte direkt hård, om man säger, och dom har ju tillgång till video-repris.

Så - tillbaka till videon för resten av matchen. :blink:

Jag kan inte heller reglerna i detalj, men Ola Kimrin sa något om "rak arm" eller "sträckt arm" (alltså när Jackson "knuffade" försvararen). Det kan vara det dom gick på? För "knuffen" var ju inte direkt hård, om man säger, och dom har ju tillgång till video-repris.

Så - tillbaka till videon för resten av matchen. :baskerPa:

Stiff Arm? Offensiv bollhållar får hålla moståndare borta med utsträckt rak arm. Var det det?

Många tvivelaktiga domslut. Jag tycker inte att steelers ska få deras första td då bollen inte är över linjen. Sen så att Seahawkes fick sin td bortdömd är ju katastrof. Killen byter riktning och tar därför upp armen. Usch ja, dock så fick ju steelers till spelet i andra halvan och båda sidor fick ibland till ett riktigt bra spel. Blev ju några super bowl rekord.

Så - tillbaka till videon för resten av matchen. 0:)

Stiff Arm? Offensiv bollhållar får hålla moståndare borta med utsträckt rak arm. Var det det?

Jag tror inte det. I det här fallet så var inte Jackson bollhållare, han var i End-Zone (heter det väl? målområdet) och väntade på pass. Han ändrade riktning när han sprang och "tog spjärn" mot en försvarare. Fast jag tycker inte han "tog spjärn", utan endast lätt touchade försvararen.

Jag kan tänka mig att det var korrekt dömt om domarna ansåg att Jackson använde försvararen som vägg/motstånd för att ändra riktning i löpningen. Men jag anser att det var inte det han gjorde.

Och i fråga om Big Bens touchdown - är det någon som tror att domarna hade dömt det som TD om han inte flyttat bollen över linjen - efter avblåsningen...?

EDIT: tydligen så behöver bollen endast snudda vid mållinjen, inte passera över den, eller ens ha mer än halva inne. Så då får vi nog anse att Roethlisbergers TD var ok. :D

Nu har jag inte sett matchen än men det ni pratar om låter som offensiv pass interference.

Om Jackson väntade på att ta emot en pass får han inte putta på en försvarare som också kan ha chans att ta emot bollen.

Båda spelarna har lika rätt till bollen.

Vad gäller touch down räcker det att spetsen på bollen är över linjen, och då är det den första kanten på linjen som gäller.

The Swede :worthy:

FD spelare och domare

Men som man ser klart på bilderna så "puttar" han inte sin motståndare och jag har svårt att tro att domarna skulle kasta flaggan för den touchen i andra matcher.

Likaså den s.k tdn. Försvararen trycker bort honom från linjen innan bollen brytit linjen. QBn må vara 2m lång men eftersom han bara har bollen i brösthöjd så tror jag defentivt inte att bollen hunnit bryta innan han når marken.

Men som man ser klart på bilderna så "puttar" han inte sin motståndare och jag har svårt att tro att domarna skulle kasta flaggan för den touchen i andra matcher.

Likaså den s.k tdn. Försvararen trycker bort honom från linjen innan bollen brytit linjen. QBn må vara 2m lång men eftersom han bara har bollen i brösthöjd så tror jag defentivt inte att bollen hunnit bryta innan han når marken.

Vad gäller pass interference så säger reglerna att man inte får ha kontakt med motståndaren INNAN denne rört bollen (Undantaget den initiala kontakten mellan WR och CB vid line of scrimmage)

Om den kontakten bryts får den inte återupptas.

Vad gäller pass interference så säger reglerna att man inte får ha kontakt med motståndaren INNAN denne rört bollen (Undantaget den initiala kontakten mellan WR och CB vid line of scrimmage)

Om den kontakten bryts får den inte återupptas.

Okej, har inte så stor koll på reglerna då vi på o-line inte behövde veta så mycket ^^ Då är det ett regelrätt domslut som dock kanske är lite vekt. Speciellt om man skulle tro minerna på spelare och vad kommentatorerna sa.

Guest Fu Carlstedt

Håller med om att det var trisst med alla dåliga domslut. Men det tråkigaste är nog ändå att en gammal krigare lägger skydden på hyllan. Jerome Bettis, We salute you!

Kul att kollar football Affe.

By the way så var jag på söder stadion och såg mitt kära bajen snyta sillstryparna på Sm-guldet. " Alla i från Göteborg åker alltid hem med sorg"

Coach Carlstedt

Tyresö Royal Crowns

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...