Jump to content

skadeersättning

Recommended Posts

hallå allihopa

är det någon som vet om man får någon slags skadeersättning om man får tinitus lr nedsatt hörsel under lumpen?? hur stor sådan?

jag har nämnligen dragit på mig denna åkomma men inte anmält det till nån än eftersom risken att få åka hem då blir rätt stor, och muckarbidraget uteblir.

inga hörselskydd när man festar hemma =)

nä men jag tror inte jag har fått det under nån skjutning, vet inte riktigt när jag fick det, men det blev starkare under förra veckan

ersättning för nedsatt hörsel då?

Gå snarast till sjuksyrran/doktorn (efter din PC, givetvis) och anmäl detta!! Ingen mening med att dras med hörselskador resten av ditt LIV.

Exakt åtgärda på direkten...

Om inte för ersättningen så för att

förhindra att det förvärras........

hua va svårt!

jag vill ju ha muckarbidraget! jag får ju bara 10 000 om jag slutar nu.

jaja nu är det bara två veckor till Jul så jag kan ju iaf kamma in lönen den 25:e

men det är 7 dagars fält först =(

antingen anmäla för att slippa fält lr anmäla efter jul och få en stor lön

fan va jobbigt

tack för svaren iaf, jag kommer anmäla det iaf men när är frågan

hua va svårt!

jag vill ju ha muckarbidraget! jag får ju bara 10 000 om jag slutar nu.

Joo men det kan ju bli så att du

får värre tinitus........Och då tror jag att

Muckarbidraget känns löjligt lite......

Bättre att du kollar upp det problemet du har

INNAN det är försent.........

ja hmm risken är ju ganska stor nu på fältveckan vi har stridsskjutning och hela bataljonen kommer gå runt i bt utrustning så risken för eldöverfall lär vara hög

fan  va svårt jag kommer ligga vaken hela vägen upp till bode och fundera på om jag ska gå till syster på morgonen lr senare

Stoppa i öronpropparna hela tiden! Då blir det inte värre iaf.

Skadade hörseln på mitt högra öra i lumpen. Fick ingen ersättning. Skadan uppstår tydligen lättare när man är stressad, inte utvilad, kyla osv.

Åk up och ligg ute i fält en vecka till. Ta juluppehållet på dig att vila upp dig och inga höga ljud. Då kommer det nog lägga sig lite. Sedan kan du överväga om du vill gå till läkaren eller inte.

Vet inte hur mycket du har kvar till muck heller?

Jag lider inte så mycket av mitt sus och testljud i örat men det är ju olika från person till person.

Det är svårt att få ut skadeersättning överhuvudtaget, har för mig att det stod nånstans att man måste kunna bevisa att det är ens befäl som gjort fel för att man ska kunna få ersätnning. Om t.ex. ditt befäl hade sagt att du inte fick ha i hörselskydd kan du få ersättning, men om du på eget bevåg under en skjutövning tagit ut dem är det nog omöjligt att få så mycket som en krona.

Gör som dom andra på forumet sagt, gå till sjuksystern DIREKT, undvik alla höga ljud och använd ALLTID hörselskydd när det väsnas.

Kan man ha olika känslig hörsel ?

Jag är lite smått rädd för det. För jag hör otroligt bra och jag tål inte så höga ljud och det oroar mig inför lumpen.

Jag vill göra lumpen men jag är nog inte redo att pajja min hörsel för det ? I vilka fall får man ha både propp och kåpa ?

Hörseln är lite individuell antar jag. Jag fått tinnitus, men som tur är ingen hörselnedsättning. Pipet tänker jag inte på så mycket. Det är värst när man är trött, stressad osv. Tar jag på mig ett par riktigt bra hörselskydd så gör sig pipet tydligt, annars försvinner det i det vardagliga bruset. Det som är jobbigt är att vara ute på krogen, fester, kalas, sammankomster där folk pratar i mun på varandra, skarpa metall ljud typ gnissel etc. Då blir jag fort "trött" i huvudet.

Propp och kåpa får du har när du vill under övningar, men du skall ha det vid vissa övningar typ grg-skjutningar osv.

90mm PvPjäs....:)

Har ett litet men märkbart tjut som hängt med.

Klart hanterbart, men skulle inte vilja att det ökade

i styrka....

Det finns vissa som lider otroligt mycket av sin tinitus

så det är nog en bra idé att kollaupp det innan

det blir värre.......

Vid vilka slags situationer under lumpen kan man få öronskador? Trodde att man alltid använde hörselskkydd i lumpen nuförtiden.

Man tycker det borde vara så.

Ett problem är tydligen att när skydd används så används de ofta på fel sätt:

•mjuka proppar som inte trycks in hela vägen i hörselgången

•kåpor som bäres utanpå en mösskant eller skalmar på glasögon

Hur ser försvarets kopor ut ?

Och sen vill jag säga att de proppar som jag fick när det var uppvisning ( dom sjköt bland annat med grg ) var helt värdelösa!!! spelade ingen roll om jag hade dom i öronen eller inte...hoppas dom har lite bättre saker när jag ska rycka in!

Jag vet att det finns kopor som filterar bort alla höga ljud, fast domkostar typ 1000/styck..

Dause: Titta på min profil så får reda på vad för tjänst jag hade. Men ska tillägga att jag inte fick tinnitus i lumpen. Det har kommit efter lumpen, som resultat av en kombination av diverse händelser..

Här finns comtac för 2195,-  http://www.fritidvildmarksliv.se/cgi-bin/c-bin/c_prod_sok_olb.cgi?xact=1&Kat=H%F6rselskydd

Guest Predator

Själv använder jag Peltor Soundtrap när jag jagar. Normala ljud hörs men den täpper till när volymen överstiger ett visst decibel-värde. Även den ganska dyr, 1500kr.

Har själv tinitus på båda öronen något mer på höger efter aldeles förmycket ksp utan hörselskydd. Skulle rekomendera att använda hörselskydd eftersom det inte går att fixa hörseln efteråt. Det är det ända som funkar även om det är obekvämt och man förlorar tid nät man skall leta hörselskydd miit under eldöverfallet.