Jump to content

Hjälp?


2Sharp

Recommended Posts

Jag är helt lam då det gäller datorer, så jag hoppas någon kan hjälpa mig..

 

När jag startar upp datorn så skall man välja vilket operativsystem man skall använda, av någon anledning känner den av en tidigare installation..

 

Hur väljer jag bort det? Jag har gjort det förut men kan för mitt liv inte minnas hur jag gjorde då??

 

Hjälp!

 

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

1. Har du fler operativsystem på datorn?

 

2. Kan du välja något eller finns det bara ett alternativ(dvs XP eller 2000, vad du nu har.)

Det är samma typ operativsystem, det verkar som om den gamla installationen känns av, så jag skall välja på 2 operativsystem som är av samma modell men olika installationer.

 

Skiten går inte att konfigurera explorer på i vilket fall som helst så den får gå tillbaks till leverantören, jag är trött på den eftersom den inte fungerar som den skall..

 

Min gamla 350 mhz är Dr.Alban-stabil, den hör nya 3.16 hz är lika stabil som Hannibal Lecter...

Link to comment
Share on other sites

Så hadde jag när jag körde Linux och win 2000 på samma burk, sen när jag gjorde om instalation och körde utan linux kom det upp två win 2000 istället för en win 2000 och en linux.

 

Vad jag gjorde? minns ej :Malaj:

tror man måste anv Fdisk och sabba partitionen, dvs göra en hel ominstalation också.

Eller om det va nåt annat program på start disketten.

Vet iaf att det finns ett program som tarbort såntdär. kan kolla upp det om du vill?

Link to comment
Share on other sites

2sharp, det är XP eller hur?

 

Jag tror lösningen är föjande (men e int säker, har aldrig kört dubbla OS)

 

Högerklicka på Den här datorn | Egenskaper.

Välj flik Avancerat | Start och återställning <= Här kan man ställa in en massa.

Link to comment
Share on other sites

*Den här datorn

*Visa systeminformation

*Avacerat

*Start och återställning, klicka på "Avancerat"

*Där får du upp en ruta med dina alternativ för att boota.

Där kan du ta bort det alternativ du inte vill ha.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

1. Har du fler operativsystem på datorn?

 

2. Kan du välja något eller finns det bara ett alternativ(dvs XP eller 2000, vad du nu har.)

Det är samma typ operativsystem, det verkar som om den gamla installationen känns av, så jag skall välja på 2 operativsystem som är av samma modell men olika installationer.

 

Skiten går inte att konfigurera explorer på i vilket fall som helst så den får gå tillbaks till leverantören, jag är trött på den eftersom den inte fungerar som den skall..

 

Min gamla 350 mhz är Dr.Alban-stabil, den hör nya 3.16 hz är lika stabil som Hannibal Lecter...

Exakt lika som jag hadde.

Hadde bara ett, dvs Win 2000 men när man startade upp kom en dos liknande meny där man valde:

 

1. Windows 2000

2. Windows 2000

3. Starta om

 

eller nåt liknande stod det.

 

detta löste jag med en diskett.

Som jag beskrev tidigare, men dock inte om det va Fdisk eller nåt annat på en startdiskett, eller om det va ett eget program.

Link to comment
Share on other sites

*Den här datorn

*Visa systeminformation

*Avacerat

*Start och återställning, klicka på "Avancerat"

*Där får du upp en ruta med dina alternativ för att boota.

Där kan du ta bort det alternativ du inte vill ha.

 

The Swede :baskerPa:

I mitt fall va det värre, va tvungen att sabba om allt, hadde med partitionerna att göra. dock körde jag win 2000 som sagt.

Link to comment
Share on other sites

2sharp, det är XP eller hur?

 

Jag tror lösningen är föjande (men e int säker, har aldrig kört dubbla OS)

 

Högerklicka på Den här datorn | Egenskaper.

Välj flik Avancerat | Start och återställning <= Här kan man ställa in en massa.

Tack, där satt den :baskerPa:

 

Varför kan inte grejor bara funka???

Link to comment
Share on other sites

Panzerfaust, sabba partitioner behöver man aldrig göra om man inte vill =)

 

Att haxa binärkod i MBR är riktigt kul när man kan det :baskerPa:

Och vill man ha windows utan linux, kan man Alltid skriva över MBR med den version av Fdisk som tillhör den Win-version man kör (Finns andra alternativ än Fdisk oxå). Kan dock va vettigt att starta med startdisk för att MBR av nån anledning inte ska va låst av OSt... Dock en startdisk som tillhör OSt, många gör här fel o tar en Win98 disk (lättast att skapa, lättast att hitta på nätet osv), men du blir partitionstabellen fucked up för alla OS > W98.

 

O kommandot med Fdisk hoppas jag alla kan:

fdisk /MBR

 

Skriver startinfo för Just Det OSt, och bara det, i MBR, utan att skriva över partitionstabellen (och har man OS på annan partition än pri master, så kan man skicka med lite små parametrar =)

 

Felet för din del, kan ha vart att du körde w2k på annan partition än 1st part pri master, då linux gärna lägger sin swap eller boot partition på den platsen. Och när du skrev över MBR med fdisk, så försökte den sen boota w2k, från en fucked up linux partition... O Det går Inte ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför kan inte grejor bara funka???

Därför att tekniker i allmänhet, och vi i databranschen i synnerhet, i så fall inte skulle kunna få vårt bröd på bordet genom att sälja uppgraderingar till folk för dyra pengar. :) Skämt åsido, jag tror att orsaken till att programvara ofta strular huvudsakligen beror på fyra saker:

 

0. Programvaruuteckling är genuint svårt. Det blir ännu svårare när folk kör den diverse hårdvaruhopkok, inte läser bruksanvisningar, men ändå förväntar sig att allt ska fungera perfekt. Till skillnad från t.ex. brobyggande så är dessutom inte programvara i samma grad begränsad av naturlagarna, vilket gör att den blir svårare att förstå och testa.

 

1. Tid till marknaden är extremt viktigt. Det är oftast ekonomiskt rätt att snabbt få ihop något halvkasst och släppa det tidigt. Man får sedan försöka fixa till det i senare versioner. Det är sällan ekonomiskt rätt att utveckla ett program till det är "felfritt" och först då släppa det.

 

2. Folk är oftast inte beredda att betala för riktigt bra programvara, då utvecklingskostnaderna för sådan är så hög jämfört med "vanlig" programvara. Kolla vad det kostar, och vilken tid det tar, att utveckla programvara som verkligen fungerar bra. Exempel på sådan är den i amerikanska rymdfärjan.

 

3. Programvaruuteckling är en relativt ung verksamhet jämfört med t.ex. brobyggande. Det är därför (och även beroende på kulturella skäl) en mindre organiserad och strukturerad verksamhet. När du har oreda i utvecklingen, så blir resultatet ofta lidande. Många programvaruutvecklare är dessutom inte så bra på att designa vettiga användargränssnitt, vilket gör att programmen lätt blir svåra att använda, även om de skulle råka vara bra i övrigt. Exempel på sådan teknik är många produkter från Sony. De är tekniskt bra, men ofta svåra att använda jämfört med många andra produkter. Om inte jag, som har allmänt väldigt god hand med teknik, kan förstå användargränssnittet i en TV-apparat, hur ska då min teknikfientliga lillasyster kunna göra det?

Link to comment
Share on other sites

Varför kan inte grejor bara funka???

Därför att tekniker i allmänhet, och vi i databranschen i synnerhet, i så fall inte skulle kunna få vårt bröd på bordet genom att sälja uppgraderingar till folk för dyra pengar. :)

Helt rätt!!!

Tack Microsoft, för alla buggar som ger mig pengar i plånboken! Och saker o ting att göra när man bara har tråkit... Till skillnad från hårdvara, går All mjukvara att plocka sönder och därefter faktiskt Laga! Outtömliga källan till sysselsättning =)

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad från hårdvara, går All mjukvara att plocka sönder och därefter faktiskt Laga! Outtömliga källan till sysselsättning =)

Speciellt om man måste utveckla binärpatchar till stängd programvara. Jag tycker i högsta grad att det är rimligt att kräva att folk ska kunna göra det. Jag menar, hur svårt är det egentligen att t.ex. fixa en totaltrasig TCP/IP-stackimplementation trots att man inte har tillgång till källkoden? Folk orkar minsann byta en glödlampa, men när det blir frågan om någon trivial sak som att fixa en lite större bugg i den virtuella minneshanteraren till något operativsystem de inte skrivit eller har källkoden till, nej då är det sååå svårt och jobbigt. Folk är så förbannat lata nuförtiden, det är det som är problemet! :) ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...