C 2.a pjäs Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 På detta forum för allsköns vänner av konspirationsteorier skall jag ge mig på att spå lite i framtiden. Nämligen; i nästa försvarsbeslut åker KA1 och Amf 4 och allt vad det heter denna veckan all världens väg. Detta är väl i och för sig ingen nyhet för någon, men jag tror mig veta hur man hade kunnat rädda Kustartilleriet (just det, inte amf.kåren) ett tag till. Kustartilleriet, när det så begav sig, byggde helt på rörliga och områdesbundna förband, stödda av min- underhåll och bevakningsförband. I och med teknikutvecklingen lade man ner alla fast bataljoner och endast fyra förband med förmåga att verka mot landstigning kvarstod. Nämligen 1,2 och 3 KA-bataljonerna och 1.a Krbbatteriet. Samtliga utbildade av om inte på KA 2. Det fanns till yttermera visso fyra amfbat och två reducerade amfbat men dessa har ju, som bekant, ingen förmåga att verka mot landstigning. I försvarsbeslutet 2000 ville man till varje pris rädda kvar KA1 och lade därför ner KA 2, förbandet som utbildade de förband som kunnde skydda kuster. Följden är nu att vi har två amf-utbildningsplattformar som inte (kan) utbilda förband mot landstigningar. Hade man istället valt att lägga ner KA 1 hade vi kunna utveckla KA-bataljonerna (med KARELIN eller Pz2000) och sannolikt varit med i matchen ett tag till. Visst, amfibiebataljonen förfogar över 24 rb17 (det är väl ungefär lika mycket som en AH64 Apache...) men dessa når endast verkan mot mindre fartyg. Jaha, nu är väl alla amfnissar dö´sura på mig och menar väl att man bäst skyddar kusterna genom att springa omkring i strandbrynet. Men, det är ju en idé som delas av marinledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Jaha, nu är väl alla amfnissar dö´sura på mig och menar väl att man bäst skyddar kusterna genom att springa omkring i strandbrynet. Men, det är ju en idé som delas av marinledningen. Nja, vi är flera Amf/KA-nissar här som alla mer eller mindre begråter beslutet att lägga ned och avskaffa just KA-bataljonerna och tung kustrobot. Det är inte omöjligt att de fasta batterierna hade spelat ut sin roll i händelse av kustinvasion, eftersom vår tänkte Fi troligtvis ändå hade plåtkoll på var det mesta låg - likväl anser iaf jag att det var en miss att lägga ned HELA det fasta KA, inte minst med tanke på dess kapacitet hos ERSTA-batterierna (som kunde skjuta åtminstone 35km med basfödesgranater och god precision, iaf enligt artbatt-folket). Tänk vad mumma det hade varit om Amf & KA hade samarbetat lite mer och på så vis fått en synergieffekt, 8cm grak i all ära, men 12cm PROBOS smäller ganska högt det också..!! I vilket fall anser jag att 12/80 och Rb15 borde behållits inom Amf-organisationen, allt annat vore slöseri med skattemedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAS Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Hej! Har ingen erfarenhet av KA men anser iaf att tung kustrobot borde sparats... Dock kan jag förstå att man lagt ner fast KA...är ingen match för dagens precisionsvapen men å andra sidan om man redan byggt det så har ju investeringen redan lagts. Kanske lika bra att behålla de då? om de inte kostar för mycket och behöver för mycket utveckling för att vara effektiva...Hur som helst tycker jag att tung kustrobot fortfarande borde ha en plats inom amfbat! @C 2.a pjäs En AH-64 Apache kan ta upp till 16 st hellfire (4 balkar om 4) /JAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 (edited) Goddag @C. 2.a pjäs Jag tillhör Amf1 och irriterar mig ändå något fruktansvärt på att vi övergav 12/80 systemet. Dock har jag en liten synpunkt. Det fanns till yttermera visso fyra amfbat och två reducerade amfbat men dessa har ju, som bekant, ingen förmåga att verka mot landstigning. Vet inte om jag vill hålla med dig på den punkten, för i så fall kan vi ju ta och plocka bort vårt kära Amfkomp som innehåller bataljonens två huvudvapensystem Robot och Minor (som du glömde nämna helt). Dessa vapen har verkan mot landstigningstonnage och såldes är det ett litet fel i vad du skriver ovan. Förresten du skrev mindre fartyg, definera... det är ju inte Silja Line som kommer, och RB 17 syftar till att hindra, inte sänka... Dock tycker jag att det är viktigt att se till den funktion som 12/80 tillsammans med flottans fartyg och ubåtar samt flygvapnet fyller. Det var ni som skulle skjuta på burken långt ut, sedan tar vi tag när det kommer inomskärs, sedan när våra funktioner som speedbumps är fyllda så står armén (kanske) färdig. So far so good. Men nu är väl kanske inte invasionsförsvaret det mest aktuella längre, och det är ju bland annat därför som vi sätter/ska sätta upp en Atu/ASU som kanske kan få ut bataljonen på den internationella arenan. Huruvida Amf ryker i framtiden får vi se.. alltså, jag håller med dig om det idiotiska att lägga ner 12/80 och Tung-Kustrobot. Men det betyder inte att inte vi fortfarande utbildar mot landstigning och kan verka mot sådan. Tyvärr så gav försvarsbeslutet upphov till ganska heta känslor mellan Rindö och Rosenholm och då glömdes tyvärr de synergi effekter, som Gotcha tidigare nämnde, bort. Detta har gjort att, enligt min uppfattning, att diskussion ofta förts kring att ett system skulle löst den andres uppgift, vilket definitivt inte är fallet. Som exempel vilka spill-over effekter ger amfbat? Närvaro i skärgården som kan underlätta flottans basering, hindra de båtar som 12/80 släpper igenom osv... Spill-Over från 12/80? Understöd till Amfbat, Understöd till Armén osv... Alltså jag håller med om nyttan av 12/80 men delar inte din inställning att amfbat inte kan lösa något... (Jag är partisk ;) men så är även du tror jag... ) För er som inte orkar läsa ;) Summery.. Amf(2 vapen system) + 12/80(1 system)= 2+1=4 Om vi bara har 12/80 kvar så tappar vi närvaron i skärgården, man har inte kontroll om man inte är på plats. De två systemen tillsammans... Klockrent ;) GMY Edited January 9, 2004 by Rokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Dock kan jag förstå att man lagt ner fast KA...är ingen match för dagens precisionsvapen Det här är inte riktigt sant. Det fanns sätt att ge även fasta installationer bra skydd mot precisionsvapen, framförallt genom att få dem att inte träffa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Man har gjort försök med konstgjord vattendimma, som ett exempel. Kommer inte ihåg arbetsnamn och om det var Barracuda eller Bofors som jobbade med det. Tydligen är det ett mycket effektivt sätt att "maskera" fasta installationer på... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted January 9, 2004 Author Report Share Posted January 9, 2004 Rokare: Jag är partisk så Guds änglar klappar i händerna, att du är medveten om de heta känslorna Rindö-Rosenholm visar att du är insatt i problematiken, kul! (Jag utgår ifrån att du känner till prestanda för RBS17 och 12/80). En robot 17 är som bekant en amerikansk pvrobot (Hellfire) som är optimerad mot sjömål. Effekten av en rb17 är ungefär hälften av en 12 cm sjömålsgranat , från 12/70 eller 12/80. Vad jag vill minnas skjuter man bara ett skott/mål med robot medan man skjuter 9 resp 8 med 12/70 och 12/80 (minst). Verkan i målet vid eldöppnandet skiljer sig alltså markant. Vad jag menar med mål är landstigsningfartyg av typ Ropucha eller Polnoca och mot dessa fartygstyper händer inget eller väldigt lite om nu roboten inte träffar exakt i kommandobryggan. Mot enstaka minsvepare har rb17 helt ok verkan. Men, men, fienden kommer ju inte genom landstigningföretag har ju regeringen bestämt! Räckvidden är en annan hake, RBS17 har Dmax på runt 7000 meter (rätta mig om jag har fel), 12/80 på över 30.000 meter. Jag vill på intet sätt avveckla RBS 17, långt ifrån! Det jag tycker är knäppt är att man lade ner 12/80 och valde att enbart sats på RBS17 och minan (M9 tror jag va´). Ditt räkneexempel 2 + 1 = 4 är bra. Jag är till yttermera visso överygad om att man hade kunnat hotanpassa åtminstone 12/70-batterierna med den nämnda vattendimman och/eller mer luftvärn. De hade en ruskig eldkraft, 25 skott per minút och en Dmax på 26600 meter. PROBOS (basflödesladdad granat) fanns bara till 12/80 och hade en Dmax på 31700 meter. (Fick man glänsa lite med sina överflödiga ämneskunskaper med). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted January 9, 2004 Author Report Share Posted January 9, 2004 -Jaha, nu är väl alla amfnissar dö´sura på mig och menar väl att man bäst skyddar kusterna genom att springa omkring i strandbrynet. Men, det är ju en idé som delas av marinledningen. Jaha, alla amfnissar blev inte sura. En del höll med mig, och jag får väl erkänna att jag generaliserade lite. Lite. Vad säger man, enade vi stå... 8| Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Jag står ganska neutral i frågan, tillhör själv Amfbat och visst, lite kraftigare eld i målet sitter aldrig fel Det jag undrar över är ArtDemo, de två vagnarna som testats både i Armén och Amfkåren, om dom ska på något sätt nyttjas på liknande sätt? Blir fanatiskt mycket IE med både GRK och isf Haubitsar. Hoppas kan man ju. Någon som vet vad dom ska fylla för funktion/vart dom skall ingå(gemensam bataljon eller vad det nu blir med Armén?)? Kanske svårt att pricka sjömål, så sådan användning blir väl svårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted January 10, 2004 Author Report Share Posted January 10, 2004 VH: Vad gäller ArtDemo och amfibiekåren vill jag citera den kända barnvisan "dansa, dansa runt i ring, önska kostar ingenting..." Amfibiekåren provade om det gick att ersätta 12/80 med Pz2000 eller AS90 men det skulle bli alldeles för dyrt. Armén är rätt sugna också men har valt att inte lägga någon beställning än utan kör på med Haub77 (föregångaren till 12/80) istället. Fanns varken vilja eller pengar, alltså. Både 12/80 och Haub77 fanns i en dumpermonterad, splitterskyddad variant men man bedömde att huvudvapnets kapacitet var uttömd och valde att satsa på något helt nytt. Vid Kustartilleriets slutövning SAMMARIN -98 körde vi KARELIN parallellt med våra 12/80 och det var som att jämför äpplen med päron. 12/80 grupperar på 8 minuter, KARELIN på 30 sekunder... Angående sjömål så vet jag att Pz2000 gick att få kompatibel med vilken mätstation man ville, samma borde gälla AS90. Kontentan är att både KARELIN, Pz2000 och AS90 hade varit klockrena ersättare för 12/80 i det framtida Kustartilleriet. Amfibiebrigadens enda funktion för indirekt eld är nu 8 cm granatkastere, och det känns lite lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 (edited) Jag måste ha missat något, men vad i h-e är KARELIN? Info sida nånstans? Edited January 10, 2004 by VH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted January 10, 2004 Author Report Share Posted January 10, 2004 KARELIN (KustArtilleriets REnoverade Livstidsförlängda INvasionsförsvar) är den på en pansrad dumper monterad 12/80. Om du har sett en Haub 77AD så ser den ungefär likadan ut. Fanns bara i ett exemplar, troligen skrotad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Jag har sett lite från alla sidor(Art, Krb och Amf). Jag upplevde att personalen på KA2 förstod vikten av alla vapensystem. Under eldobservatörs utbildningen framhölls 12/80 förmåga att understöda Amfbat strid. 12/80 största fördel var utan tvekan möjligheten att båda bekämpa sjömål och att understöda markstridsförbanden. Jag är fortfarande övertygad om att KA2s nedläggning berode på allt utom förbandens förmåga i krig. Att lägga ner Kustrobot förbandet när det var färdigt är i särklas det dummaste som gjorts. När till och med armen framhöll bateriets förmåga så är det konstigt att Amf4 finns kvar. Nu kanske inte batteriet motto stämmer längre för vi är två i striden mot sjömål. C 2a pjäs: Var det inte du som gjorde att förådet slutade beställa knivar till Vpl? Något om en stor cold steel kniv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted January 11, 2004 Author Report Share Posted January 11, 2004 C 2a pjäs: Var det inte du som gjorde att förådet slutade beställa knivar till Vpl? Något om en stor cold steel kniv? Näe, det var stf C 1. pjäs. Jag hade ingen "Cold Steel". Kände inte som jag ville lägga de pengarna. Går heller inte igång på knivar, gillar kanonerna bättre. Hur känner du till den historien förresten? Mitt förhållande till Margita var klockrent. Däremot var det jag som sköt dubbelskott med pjäsen i Villings-nam, om du är insatt i den historien... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted January 12, 2004 Author Report Share Posted January 12, 2004 (edited) Hej! Har ingen erfarenhet av KA men anser iaf att tung kustrobot borde sparats... Dock kan jag förstå att man lagt ner fast KA...är ingen match för dagens precisionsvapen men å andra sidan om man redan byggt det så har ju investeringen redan lagts. Kanske lika bra att behålla de då? om de inte kostar för mycket och behöver för mycket utveckling för att vara effektiva...Hur som helst tycker jag att tung kustrobot fortfarande borde ha en plats inom amfbat! @C 2.a pjäs En AH-64 Apache kan ta upp till 16 st hellfire (4 balkar om 4) /JAS För att vara ungdom var du ju väldigt insatt i högre förbands taktik...Krbbatt var ju ett miloförband och hörsägen har gjort gällande att det var CM själv som var högste te´säjare om det förbandet. Då är det ju svårt att inordna det under C Amfbat, tror jag Edited January 12, 2004 by C 2.a pjäs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted January 13, 2004 Report Share Posted January 13, 2004 Jo, jag hörde talas om dubbelskottet. Skulle vara kul att höra din version. Var inte du även inblandad i det "uppdykande och försvinnande" radarekot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted January 13, 2004 Author Report Share Posted January 13, 2004 Jo, jag hörde talas om dubbelskottet. Skulle vara kul att höra din version. Var inte du även inblandad i det "uppdykande och försvinnande" radarekot? Jodu, den ska jag dra för dig. Men radarekot känner jag inte igen. Men, lumpade du mä på KA2 1997-98? Du verkar ju kunna alla historierna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted January 13, 2004 Report Share Posted January 13, 2004 Radarekot: Under en skarpskjutning(Tror att det var på tjurkö) dyker det upp ett eko inom säkerhetsområdet för att försvinna lika snabbt. Hört otal olika varianter om vad det var som dök upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted January 14, 2004 Author Report Share Posted January 14, 2004 Jo, jag hörde talas om dubbelskottet. Skulle vara kul att höra din version. För dig då, GAKA: Troppen står mitt i Villings-nam och väntar. Och väntar. Och väntar. Så kommer en raspig BL-röst som stammar; "VA,VB intag högsta eldberedskap". Så sker, pjäserna grupperas och som den vältrimmade pjäschef man är rapporterar man in att "VB intagit högsta eber". Sekunderna senare säger BL-rösten igen "Eldorder ropa, klargör sex lag, kom". Detta sker, och jag svarar "VB kom". "VA, VB ett skott eld", säger BL-rösten och jag vänder mig till riktaren, som har hört hela eldordern och ger kommandot "TVÅ skott, FYR!" samtidigt som jag klappar honom på axeln. Han kvitterar utan att tänka "Tvåskottfyr" och trycker ner avtryckarpedalen. "BANG" "BANG". Tre 12 cm övningsgranater far iväg istället för kommenderade två. Det var väldigt svårt att förklara för batterichefen sen...Han drog mig i örat, och hade synpunkter på vad jag gjorde med skattebetalarnas och kungens asdyra ammunition. Fast Lt NYL, om du vet vem det är, tyckte det var skitkul! Kan ju berätta att vi provade 12/80 som pvkanon på Ravlunda skjutfält. 12 cm stålgranat m/80L1 går rätt igenom en strv m/42, på längden, på 800 meter. Fast omgrupperingstiden låg ju oss i fatet förståss... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 14, 2004 Forumsledning Report Share Posted January 14, 2004 KARELIN (KustArtilleriets REnoverade Livstidsförlängda INvasionsförsvar) är den på en pansrad dumper monterad 12/80. Om du har sett en Haub 77AD så ser den ungefär likadan ut. Fanns bara i ett exemplar, troligen skrotad. Tror den står och rostar på A9 i Kristinehamn om jag inte har hört fel. http://www.artreg.mil.se/article.php?id=6294 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted January 16, 2004 Report Share Posted January 16, 2004 Radarekot: Under en skarpskjutning(Tror att det var på tjurkö) dyker det upp ett eko inom säkerhetsområdet för att försvinna lika snabbt. Hört otal olika varianter om vad det var som dök upp. Ja det där vill jag höra mer om. Hehe jag har varit med om en liknande händelse. Mitt under skarpskjutning med plutons tagande av terräng på Utö så dyker en Ubåt upp innanför säkerhetsområdet, fast det var bara en svensk ubåt. När min plutonskamrat får höra detta så frågar han : "Var det en militär ubåt?" Det tykte vi andra var lite kul fast det kanske inte låter så roligt nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted January 16, 2004 Report Share Posted January 16, 2004 Att 12/80 drogs in är nästan lite personligt för min del. Jag skulle ha blivit signalist på ett 12/80-förband, men lagom till inryck var 12/80 lagt i malpåse och jag fick bli motorförare i stället. Enda kontakten med 12/80 blev att jag såg en av pjäserna i arthallen på KA1 och ett helt gäng av dem inplastade i ett bergrum "någonstans i Sverige". Så man blev ju lite småsur på de som tog beslutet att lägga 12/80 i malpåse.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted April 12, 2009 Report Share Posted April 12, 2009 Enda kontakten med 12/80 blev att jag såg en av pjäserna i arthallen på KA1 och ett helt gäng av dem inplastade i ett bergrum "någonstans i Sverige". Så man blev ju lite småsur på de som tog beslutet att lägga 12/80 i malpåse.. Gäller detta än? Dvs är de kvar, inplastade - eller isärsågade/förstörda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted April 28, 2009 Report Share Posted April 28, 2009 Enda kontakten med 12/80 blev att jag såg en av pjäserna i arthallen på KA1 och ett helt gäng av dem inplastade i ett bergrum "någonstans i Sverige". Så man blev ju lite småsur på de som tog beslutet att lägga 12/80 i malpåse.. Gäller detta än? Dvs är de kvar, inplastade - eller isärsågade/förstörda? Då KA-bataljonerna vad jag vet utgått helt ur krigsorganisationen har de väl skickats att bli högkvalitativa rakblad och gem. En pjäs har jag dock för mig finns kvar på Beredskapsmuseet i närheten av Helsingborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts