Pansardvärg Posted January 8, 2004 Report Share Posted January 8, 2004 Menar egentligen inget med detta, men jag började faktiskt skratta lite åt 5e Decembers dagbok från kosovo när jag läste dessa rader. "En soldat blev biten av en hund under natten. Strax efter händelsen tvingades en patrull öppna eld för att försvara sig mot ett flertal hundar som var närgångna. Fem skott avlossades och en hund dog. En person som stoppades i en fordonskontroll överlämnades till polisen eftersom körkortet var ogiltigt." Länk: http://www.mil.se/int/index.php?lang=sve&c=news&id=19153 Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted January 8, 2004 Report Share Posted January 8, 2004 Är övertygad om att det nog görs mycket nytta därnere fortfarande... Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 8, 2004 Report Share Posted January 8, 2004 Det låter ju kul, men de där hundarna är ju inte att leka med och problemet var ju inte så stort för svensk del när man höll till på landsbygden. Det som verkar mest pinsamt med den artikeln är att man måste öva att vara operationskompani, det låter som att de inte är ute på tillräckligt många operationer. Men det är väl cirka två år sedan KFOR blev mer eller mindre överflödigt, om det nu blir en KS15 så lär det vara i helt annan form än nu. Förändringarna skall väl införas KS10-11 om jag minns rätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted January 8, 2004 Author Report Share Posted January 8, 2004 Är övertygad om att det nog görs mycket nytta därnere fortfarande... Tror inget annat, men tyvärr tror jag att den största nyttan är att KFOR är närvarande, men det finns kanske inte så mycket för den enskilde soldaten att göra.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted January 8, 2004 Report Share Posted January 8, 2004 Var det inte dag Hammarskjöld som sa att peacekeeping inte var en uppgift för soldater men det vara bara militären som hade resurserna? Passar väl väldigt bra in här i alla fall... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Jag säger avveckla. Varför? Svensk kompentens behövs på annat håll än att jaga vedtjuvar och kontrollera körkort. Ks bataljonerna är ett övningsfält och lekplats för stabsofficerare i karriären. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Det är ju till största delen uppgifter av typen polisiära som utförs/behöver utföras där nere, så det borde ju passa MP-komp perfekt. Skicka ned MP, ta hem skyttet, och ut på nya friska missioner är melodin tror jag på! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 kan inte annat en att hålla med smocken och BJK i sina inlägg, avveckla kosovo snarast! det finns länder med betydligt sämre kompetens som kan ta över och lära en del av det, t.ex de baltiska staterna. Det är på tiden att vi börjar att skicka någon annanstans, Liberia! utöka! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Var det inte dag Hammarskjöld som sa att peacekeeping inte var en uppgift för soldater men det vara bara militären som hade resurserna? Passar väl väldigt bra in här i alla fall... Nästan. "It's not a job for soldiers but only soldiers can do it." The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted January 9, 2004 Author Report Share Posted January 9, 2004 Get those soldiers out of there before they get rabies!! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Vet inte om det är värt att ens försöka kommentera men... 2 nyheter (dagböcker) från Kosovo under året som precis gått. Jag har datum på den ena men inte den andra tyvärr. Strax efter halv nio på kvällen gick brandlarmet i stabshuset som fick utrymmas. Det visade sig att det var ett paket micropopcorn som börjat brinna i ugnen. /Dagbok från Kosovo, 14 november 2003, www.mil.se och Vid 21-tiden gick brandlarmet i stabshuset. Brandgruppen kom och konstaterade att det var en påse popcorn som legat för länge i mikrovågsugnen. /Dagbok från Kosovo, runt augusti skulle jag tro 2003, www.mil.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted January 9, 2004 Author Report Share Posted January 9, 2004 Get those soldiers out of there before they get popped Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Get those soldiers out of there before they get popped *lol* Påminner mig om en lätt-galen UNMIK-snut i Graca som jämt pratade hur han skulle "Pop this, and Pop that" i synnerhet traktens hundar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Det är ju till största delen uppgifter av typen polisiära som utförs/behöver utföras där nere, så det borde ju passa MP-komp perfekt. Faktiskt en riktigt bra idé!! Har svårt att se någon annan resurs inom försvarsmakten som skulle passa in så bra i Kosovo som MP-kompaniet. Ps. Ligger det personliga intressen i att Sverige ska lämna Kosovo eller tycker verkligen folk att det är i Sveriges intressen att avveckla KS-missionerna??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Jag tycker att det är "slöseri" med resurser och riksdaler med att fortfarande ha mekskytteförband där nere nu, skulle det inträffa en annan s k hot-spot som vi borde hjälpa till med så tar det ju alldeles för lång tid att skruva om maskineriet för detta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRK-apan Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Jag tycker att det är "slöseri" med resurser och riksdaler med att fortfarande ha mekskytteförband där nere nu, skulle det inträffa en annan s k hot-spot som vi borde hjälpa till med så tar det ju alldeles för lång tid att skruva om maskineriet för detta. På tal om hot-spots så kallades Obilic i SweBat AOR på KS08 för europas hotspot, europas farligaste plats ... Då skrattade vi som jobbade där dagligen gott ... En del människor på vissa positioner i det miltära har en förmåga att skruva upp saker lite väl mycket ... Håller helt med föregående talare. Det finns de folk i världen som behöver oss bättre. Dock så tror jag inte att Kosovo klarar sig helt utan hjälp. Men en hel MekSkytte-bat är lite väl ... MP som sagt eller UNMIK/P. Nuf' said! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Om det med Obilic som hotspot menas miljöfarligt p g a Kosovo Alpha & Bravo, ja då håller jag med !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRK-apan Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 @BJK Hmm, så kanske det var ja! Ett under att man fortfarande har endast 2 armar och 2 ben ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Faktiskt en riktigt bra idé!! Har svårt att se någon annan resurs inom försvarsmakten som skulle passa in så bra i Kosovo som MP-kompaniet. Sshhh... inte för högt! Då kanske vi inte får åka till Afghanistan! Kan vi inte sätta ihop ett förband av alla bevakningssoldater i landet istället? Och då menar jag inte i första hand alla heta insatskillar (är väl tvungen att lägga till det så man inte får smisk här ) utan snarare de gamla BOD:arna som fanns "på min tid". Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvkv skytt Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Tycker att utbildning borde bedrivas i hur man poppar micropopcorn när man verkar ha haft upprepade incidenter i samband med detta Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Tycker att utbildning borde bedrivas i hur man poppar micropopcorn när man verkar ha haft upprepade incidenter i samband med detta Kanske borde införas ett speciellt SäkI Microvågsugn med ett kapitel som rör just micropopcorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Kanske borde införas ett speciellt SäkI Microvågsugn med ett kapitel som rör just micropopcorn. Säkert någonting som de redan jobbar på i staben. De har ju en förmåga att lägga energi på de mest underliga och onödiga saker, tycker man. Men det är ju väldigt enkelt att reglera giltiga popcorn till de färdig poppade varianterna som finns på PX:et! Tycker inte att någon förtjänar att bli sänd till Kosovo, vare sig man delade ut posten, glassade på en båt i skärgården, bevakade Lv6 eller fikade i en Cv9040 någonstans i den svenska skogen. Sen kommer jag självklart att slå på den stora trumman för att MP inte ska få åka till Afghanistan. Dit vill jag ju själv åka. Har svårt att se någon annan resurs inom försvarsmakten som skulle passa in så bra i Kosovo som MP-kompaniet. Vi på RN(IA03) ska ju inte till Liberia förrän efter sommaren, om det går som tänkt, och har ju därför hela våren över till andra missioner. Vill ha alla kakor, äta dem och behålla dem....utom KS-kakan, den var inte så god. Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 (edited) Har svårt att se någon annan resurs inom försvarsmakten som skulle passa in så bra i Kosovo som MP-kompaniet. Vi tackar och bockar för förtroendet! MP-int -> <- Kingecho1 Jag funderar ibland på det där med micropopcornen (därför hade jag sparat nyheterna). Hur gör man egentligen för att misslyckas så till den vida grad att dom börjar brinna?!?!? Alla microvågsugnar som jag stött på har en timer. Och såvida man inte ställer timern på en alldeles för hög tid mot vad som står på påsen borde det vara omöjligt att misslyckas. Jag är - trots mina erfarenheter av allsköns galenskap - helt förbluffad över detta! Edited January 10, 2004 by danno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Tycker inte att någon förtjänar att bli sänd till Kosovo Vill ha alla kakor, äta dem och behålla dem....utom KS-kakan, den var inte så god. Hhm, jag är verkligen sugen på att åka och göra en insats och KS11 passar mig utmärkt rent tidsmässigt, har därför väntat länge på att få söka och göra allt för att komma med. Men man börjar ju tveka när man ständigt hör sånt här, är det så jävla värdelöst för den enskilde soldaten som det redovisas här? Man vill ju inte åka ner och inte göra nån nytta. Hhm... /Aron Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Jag funderar ibland på det där med micropopcornen (därför hade jag sparat nyheterna). Hur gör man egentligen för att misslyckas så till den vida grad att dom börjar brinna?!?!? Alla microvågsugnar som jag stött på har en timer. Och såvida man inte ställer timern på en alldeles för hög tid mot vad som står på påsen borde det vara omöjligt att misslyckas. Jag är - trots mina erfarenheter av allsköns galenskap - helt förbluffad över detta! Med risk för att vara OT: En kompis som jag visade citaten för påpekade att de båda "incidenterna" skedde vid ungefär samma tid och att detta mycket väl kunde peka på att det var samma person båda gångerna. (Samma person borde ha rast/vakt/whatever vid samma tidpunkt varje dag.) En fråga uppstår då snabbt: Hur lyckades denna person ta sig igenom MHS alternativt värnplikten med X77? mdn -> <- C Popcorn Kosovo Sen kan det ju vara fel på mikron också... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Aron klart du ska åka!! Jag jämför ju mina Ks meriter med minnena från Ba03. Och det kan man inte riktigt göra... Åk, ha kul, gör en insats och skaffa dig en egen uppfattning. Finns massor med folk som gjort både 1,2 o 3 Ks missioner utan att tycka som mig!! Nu har man ju dessutom bytt AOR (område) till Pristina vilket säkerligen är en helt annan sak än tidigare. När jag var där (Kosovo) med IA fick vi ju massor med påhittade uppgifter vilket mycket väl kan ha vinklat mina åsikter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 @BJK Hmm, så kanske det var ja! Ett under att man fortfarande har endast 2 armar och 2 ben ... Har du bara 2 armar och 2 ben??! "Kan Int" sa ju att det är normalt med 3 av varje efter man druckit fjälbäcksvatten utan puritabs från Obilic...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Tycker inte att någon förtjänar att bli sänd till Kosovo Vill ha alla kakor, äta dem och behålla dem....utom KS-kakan, den var inte så god. Hhm, jag är verkligen sugen på att åka och göra en insats och KS11 passar mig utmärkt rent tidsmässigt, har därför väntat länge på att få söka och göra allt för att komma med. Men man börjar ju tveka när man ständigt hör sånt här, är det så jävla värdelöst för den enskilde soldaten som det redovisas här? Man vill ju inte åka ner och inte göra nån nytta. Hhm... /Aron Klart du ska söka och åka om du får möjlighet! Alltid bra att skaffa sig lite erfarenhet inför framtiden, och först efter man gjort en mission vet man om man vill göra fler (och kanske vart man inte vill åka igen t ex). Nytta kommer du att göra, på ett eller annat sätt, så kör hårt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Har samma tankar och funderingar som Aron Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 En kompis som jag visade citaten för påpekade att de båda "incidenterna" skedde vid ungefär samma tid och att detta mycket väl kunde peka på att det var samma person båda gångerna. (Samma person borde ha rast/vakt/whatever vid samma tidpunkt varje dag.) En fråga uppstår då snabbt: Hur lyckades denna person ta sig igenom MHS alternativt värnplikten med X77? Nyhet ett, 7 oktober 2003 och Nyhet två, 14 november 2003 Ungefär samtidigt ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts