Jump to content

Kulturkrock

Guest P-86

Recommended Posts

Kulturkrock:

"- Här i Afghanistan ersätts de av elitsoldater från 82nd Airborne. 20-åriga fallskärmsjägare, som uppträder arrogant och överdrivet handfast. De sparkar in dörrar. Hyggliga grabbar ersätts av Mad Maxtyper."

Aftonbladet.se

Inte så allvarligt kanske, men de FBU:are jag träffat har inte visat sig vara några ypperliga soldater precis.

Usel kondition, dålig självinsikt och mer eller mindre krigsskadade. Men det finns såklart nyttiga FBU:are också.

Förhoppningsvis är de i majoritet. Som du Fågel Fenix får jag hoppas.

Inte så allvarligt kanske, men de FBU:are jag träffat har inte visat sig vara några ypperliga soldater precis.

Usel kondition, dålig självinsikt och mer eller mindre krigsskadade. Men det finns såklart nyttiga FBU:are också.

Förhoppningsvis är de i majoritet. Som du Fågel Fenix får jag hoppas.

Har du under din 16-åriga livstid träffat så enormt många då??

Tycker detta är precis som att säga att alla hemvärnare är gamla gubbar med 75:an i jackfickan o mössan på sne :D

Jobbigt när man drar alla över en kam....

Inte har jag träffat allt för många, men 90% har uppfyllt de negativa punkter jag räknat upp.

Och du är så pass erfaren att du anser dig ha kunskaper nog att döma andra och avgöra vem som är en god soldat och vem som inte är det?

Erfarenheter från film, data och Tv - spel är tyvärr inte mycket värda här i världen…

Som sagt, en person som tror sig veta mer än han kan, har usel kondition och är allmänt krigsskadad tvivlar jag på vore en bra soldat. Eller är jag fel ute?

Självklart vill jag inte dra alla över en kam, men jag kan ju enbart påvisa att det finns såna här typer inom FBU. Ursäktar om jag gör många förbannade, men jag utgår ju inte från något annat än mina värderingar och små erfarenheter. Majoriteten inom FBU är säkert reko.

HvPrsk, erfarenheter från film och tv-spel är sällan värt något i verkligheten, det är sant.

Okej P-86

jag bara undrade lite ;)

För min egna del kan jag ju säga att jag är stolt över att vara medlem i FBU-U. Det är något speciellt som bara de som är med förstår.

Sen kan jag ju tala om att grundtanken med FBU-U, (gäller enbart ungdomsavd), så är den att erbjuda en fritidssyselsättning för ungdomar. Inte att man skall bli befäl...

Detta kanske du redan visste men man behöver inte ha god kondition eller vara en "soldat" för att var med i FBU. Där är man med för att man tycker om att röra på sig, vara ute i skog och mark och har ett intresse av FM och dess materiel.

Så där ja, nu blev det utrett. Tror jag återgår till mina tre baguetter som ligger framför mig med allehanda göttheter i. :rolleyes:

Slut

Jo, men jag bor lite fel så det skulle inte vara hållbart med resandet. Jag har tänkt på saken, men tycker det känns fel att bara medverka ibland. Sen så tar det ju tid också...

Nja hade du inte bott lite fel skulle jag ha föreslagit Sjövärnskåren istället(kände att jag måste slå ett slag för den glovyrdliga Marinens rekrytering). Där får du också ut något av din verksamhet på ett annat sätt i form utav Kustskepparintyg och även lite annat smått och gott(utlandsutbyte, skonertsegling etc.). Det krävs dock att man är lite studiemotiverad för detta. Fågel Fenix känner inte för att "konvertera";)?

Bengtsson

FK-elev

haha, ja det är bra Bengtsson ;)

Nja, tror nog jag håller mig till skogens skyddade värld :D

Fast ett kustskepparintyg skulle ju inte vara fel..

Vad är det som skiljer det från skepparexamen ??

Inte har jag träffat allt för många, men 90% har uppfyllt de negativa punkter jag räknat upp.

------------------------------------------------------------

Bara för att en person inte e vältränad behöver han inte vara en värdelös soldat. Psyke e det mest avgörande i strid. Även vältränade killar kan skita i brallan o ropa efter mamma.

Skillnaden på kustskepparexamen och skepparexamen är mig veterligen att såsom kustskeppare så kan du föra flyttyg med mått större än 12x4 meter vid/utamför kuster o. dyl. Skepparn e lite mer avancerad, d du kan ta ut "svängarna" lite, dvs. du blir mer kvalificerad på navigering osv. Slut, frågor?

Annars är det ju vida känt att det är Marinen som håller stilen;)