Jump to content

Gifta sig utan präst

dxl

Recommended Posts

En sjökapten får ju viga folk och en domare får gör det och rådmän får göra det.

Jag gissar att en officerare får göra det, men vilken grad ska han i så fall ha...

Vill ju inte ha ÖB på som vigselförättare :P

ok..

lutar mest åt en kombination faktiskt.

känner en präst som även är militär.. (han var bl.a i Bosnien som fältpräst.)

Så det blir nog den mannen som får viga oss i slutändan.

Du ska vara förordnad av länsstyrelsen. Ofta rör det sig om politiker eller andra prominenta personer. Hur urval sker vet inte jag, men man kan fråga sin lokala länsstyrelse, exempelvis Länsstyrelsen i Stockholm. Ni som bor i Uppsala län behöver kanske inte ringa just i dagarna, då landshövdingen verkar ha annat för sig.

@Jansssson

Det låter osannolikt att vem som helst kan förätta en vigsel alldeles oavsett vilka skäl man vill ange. Det finns exempel på religiösa församlingar och samfund vars ledare eller företrädare i Sverige saknar rätt att förätta vigsel och där den religiösa ceremonin måste kompletteras med en borgerlig vigsel för att vinna laga kraft. Att gifta sig är inget man skojar med, utan en väldigt allvarlig juridiskt bindande handling med stora konsekvenser. Ritualen sker inför vittnen och skall utföras av särskilt utsedda personer enligt givna former med frågor och svar.

Definiera "lite högre yrkesbefattning"!

Vem som helst kan INTE förätta en vigsel,

Vem som helst kan SÖKA TILLSTÅND att förätta en vigsel.

Men det är inte säkert att det beviljas, och för att det ska beviljas, bör man nog inte vara uteliggande alkis. Man bör nog vara av det "lite finare" slaget. Och ha en vettig anledning till varför man ska få förätta just den vigseln...

@Jansssson

Kan du uppge en källa till det påståendet att "vem som helst kan söka tillstånd..." och hur den texten definierar vilka kriterier som gäller för att räknas som "lite finare"? Jag djävlas inte nu, utan är seriöst nyfiken! :)

Det där med "lite finare" är vad jag själv tror... Tror helt enkelt inte att "snickare svensson, taxi-chaffis karlsson eller alkis olsson" kommer bli beviljade... Det är vad Jag tror...

Men jag ska leta upp sidan jag läste om tillstånd igen, kommer nog en länk snart...

Äktenskapsbalken (SFS 1987:230)

4 kap. 3 § Behörig att vara vigselförrättare är

1. präst i Svenska kyrkan,

2. sådan präst eller annan befattningshavare i ett annat trossamfund som har

förordnande enligt bestämmelserna i lagen (1993:305) om rätt att förrätta

vigsel inom andra trossamfund än Svenska kyrkan,

3. lagfaren domare i tingsrätt, eller

4. den som länsstyrelsen har förordnat till vigselförrättare.

Lag (1993:304).

--------------------------------

Från Länsstyrelsen

Länsstyrelsen förordnar borgerliga vigselförrättare och partnerskapsförrättare.

Lagfaren domare i tingsrätt eller den som Länsstyrelsen förordnat är behörig att vara borgerlig vigselförrättare och registreringsförrättare av partnerskap.

Länsstyrelsen förordnar borgerliga vigselförrättare och partnerskapsförrättare efter förslag från kommunerna i länet och i sådan omfattning att det svarar mot de behov som finns i kommunerna i Skåne län.

Enligt praxis medges inte förordnanden för enstaka vigslar.

---------------------------------

Man kan alltså genom kommunen eller direkt till länsstyrelsen, Ansöka om tillstånd att förätta vigslar. Och eftersom jag själv har varit på bröllop där vigselförättaren sökt tillstånd inför just det bröllopet, så Vet jag att de gör undantag... Att man sen kanske inte får det beviljat är väl en annan sak, för det är nog inte ofta dem gör det...

Men är intresset inom FM stort för "militära bröllop", och man har lite stöd bakom ryggen när man söker, så tror jag inte det är omöjligt att nåt halvhögt befäl kan beviljas vigselförättning...

Lite fakta, lite vad jag tror... that's all...

Ok, tack för detta! Jag blev bara så förvånad att det föreföll relativt enkelt att beviljas tillstånd att förätta en vigsel. Det har nämligen varit lite "liv" om det här med olika trossamfunds giftorätt uzw. Folk har "trott" att man varit gifta när man genomgått ceremonin, men det har aldrig registrerats hos myndigheten i och med att samfundet saknat giftorätt, vilket medfört en hel del komplikationer. Jag tycker dock att det ser lite konstigt ut det där med "finare" och förmodar att just den delen är eget tillägg. Om det nu är så att det går att beviljas rätt att genomföra vigsel för enskild i ett särskilt fall, så bör förättarens eventuella yrke eller "sociala status" sakna betydelse. Jag har svårt att tänka mig att lagstiftaren i ett så genomjämlikt land som Sverige upprättat listor över vilka yrken som anses "finare" och därmed kvalificerade att komma ifråga som vigselförättare. Jag kan väl tänka mig att någon kanske vill ha en Guru, en omtyckt släkting eller annan närstående som viger dem. Någon annan kanske vill ha en kär vän eller kollega som vigselförättare och då spelar det väl ingen roll om det är Taxi-Leif eller Snickar-Bosse...

Om man nu kollar den länk Vysotskij haft godheten att lägga in, så tycker jag att texten där talar för att man är VÄLDIGT restriktiv med att dela ut tillfälliga vigseltillstånd!

OT: Visste ni att en officer kan få förätta nattvardsgång? Min f.d Kc blev djupt STÖRD när jag briefade om det här och insisterade på att detta skulle ÖVAS!

"Kom! Allt är förberett...." :lol::)

edit: fippelfinger

Hvkompch, Stf Hvkompch och HVkompkvm är sådana som det i regel medges behörighet som vigselförrättare av länsstyrelsen. Artikel om detta i Hemvärnstidningen för Livgardesgruppen för inte så länge sedan. Finns andra fall också där officerare (dock har jag endast hört/sett detta i resoff sammanhang) som vigt sina underordnade.

Personligen känns det lite mysko, kompch må vara trevlig och bestämma över mig i krig, men mitt kärleksliv känns som han inte bör lägga sig alltför mycket i... :/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...