Jump to content

Inskrivningsprovet


Guest Secce

Recommended Posts

(noteras kan att han ville inte göra lumpen och hans pappa som är läkare fixade några intyg, fast han hade astma men inte på några år ungefär 15 vid mönstringstillfället).

Är han en sådan typ som tror att han ska leva i ett land och utnyttja dess förmåner, utan att vara skydlig att försvara det? :D

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

(noteras kan att han ville inte göra lumpen och hans pappa som är läkare fixade några intyg, fast han hade astma men inte på några år ungefär 15 vid mönstringstillfället).

Är han en sådan typ som tror att han ska leva i ett land och utnyttja dess förmåner, utan att vara skydlig att försvara det? :D

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Lite trist att en kille med såna goa resultat nobbar lumpen, han hade ju verkligen kunnat ha fått en riktigt bra tjänst.

 

???

"we are the Nintendo-generation"!

Link to comment
Share on other sites

Hmm kanske... Men samtidigt vi andra har eller ska förhoppnings dra vårt strå till stacken. Funderar själv på att fortsätta inom FM, dock inte som officer utan tänkte mig mera inom sjukvård, kanske söka till RO Med (reservofficer medicinalis). Fast nu blev det lite off-topic, ber så mycket om ursäkt.

 

Mitt tips inför mönstringen (och det brukar inte bli så många) är att ha en målsättning inför sin värnplikt, att veta redan man åker in vad ungefär vill göra och jobba åt det hållet. Själv så hade jag bestämt mig att jag vill göra lumpen i minst tio månader helst längre. Mönstrade med hyfsat resultat med hänsyn till mina fysiska förutsättningar (jag är 161 cm lång och väger 60 kg) . Eftersom jag eftersträvade en KB-tjänst så räckte mina prestationer, jag ville ju tänka i min befattning (även om det innebar att kunna på stående fot lova dyrt och heligt inför kompch att kompaniet hade 647 st guldburk och 487 striport).

Link to comment
Share on other sites

Känner en som brutalfejkade hos läkaren och fick J-hälsa, utbildningsreserven.

Hade med sig farsans receptbelagda astmamediciner och sa att han hade extremt svår astma, vatten i knäna, ryggbesvär mm.

Hans morsa som är sjuksköterska drillade honom i hur han skulle fejka för att läkaren skulle gå på det.

 

Hade garanterat fått A-hälsa egentligen, han terränglöper regelbundet året om.

???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om man strävar efter en 9:a på inskrivningsprovet gäller följande regler:

 

1) Kolla på klockan när provet börjar. Du har 80 minuter. Utnyttja alla.

 

2) Bli bekant med hur talföljder, pappersfigurer och tärningar fungerar. Om du inte är det redan -låna böcker.

 

3) Är man sen riktigt jävla målmedveten, ska man sluka böcker och övrig media sen barnsben för att klara orden och läsa naturvetenskap för att lösa kluringarna.

 

/9:an som satt kvar längst

Link to comment
Share on other sites

Om man strävar efter en 9:a på inskrivningsprovet gäller följande regler:

 

1) Kolla på klockan när provet börjar. Du har 80 minuter. Utnyttja alla.

 

2) Bli bekant med hur talföljder, pappersfigurer och tärningar fungerar. Om du inte är det redan -låna böcker.

 

3) Är man sen riktigt jävla målmedveten, ska man sluka böcker och övrig media sen barnsben för att klara orden och läsa naturvetenskap för att lösa kluringarna.

 

/9:an som satt kvar längst

Här grabbar, har ni förmodligen det bästa tipsen i en post gällande inskrivningsprovet.

 

D-G som också fick en uppochnervänd 6a

Link to comment
Share on other sites

Bra tips från D-G!

 

Lite chockad över att man kan skriva om inskrivningsprovet!

Klart man får bättre resultat då, det skulle ju 75 % av alla som skrev provet få då de har lärt sig hur frågorna är uppbyggda, hur man lägger upp tiden osv!

Alltså är det fel och på gränsen till fusk att göra om provet då man jämförs med förstagångsdeltagarna. För ett rättvist resultat skulle man jämföras med de som gjort provet två gånger!

 

Även om jag tycker att det är lite fusk.....

så beundrar jag att ni står på er och tjötar till er ett nytt försök. Framåtanda!

 

 

Bamse/ 8:a på första försöket...........

Link to comment
Share on other sites

Bra tips från D-G!

 

Lite chockad över att man kan skriva om inskrivningsprovet!

Klart man får bättre resultat då, det skulle ju 75 % av alla som skrev provet få då de har lärt sig hur frågorna är uppbyggda, hur man lägger upp tiden osv!

Alltså är det fel och på gränsen till fusk att göra om provet då man jämförs med förstagångsdeltagarna. För ett rättvist resultat skulle man jämföras med de som gjort provet två gånger!

 

Även om jag tycker att det är lite fusk.....

så beundrar jag att ni står på er och tjötar till er ett nytt försök. Framåtanda!

 

 

Bamse/ 8:a på första försöket...........

Fusk och fusk...

 

Är det ett orättvist resultat så är det.Fusk skulle det väl vara om man visste exakt vilka frågor det var och minnas exakt vilka sorters delprov som finns.

 

Jag blev missnöjd med mitt resultat pga av att jag skrev provet på mindre än 30 minuter.Sist in, först ut.Det verkar vara ett vanligt problem att inte kunna uppskatta tidsfristen då Lindman råkat ut för en liknande situation.Dessutom så var det ungefär ett år mellan de båda tillfällena, jag minns faktiskt inte mycket (om ens något relevant) andra gången jag skrev.

 

Tankar ni övriga, annars ***out***

Link to comment
Share on other sites

Hur vanligt är det igentligen att folk får en 9:a?

 

Så gott som alla mina klasskamrater (från gymnasiet) som var lite motiverade fick 9:a, alla mina lumparkompisar fick 9:a (har väl förklaringen i att tjänsten krävde det...). Men de flesta jag talat med som gått NV på gymnasiet har fått 9:a

 

Sedan talade jag med en bekant som påstod att det endast var några få procent som fick 9:a... Stämmer det ???

 

 

Många 9:or blev det... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

När jag mönstrade var det bara jag och en person till ur en busslast (vet inte exakt antal) med killar som fick en 9:a på inskrivningsprovet.

 

Lite lustigt var det hos psykologen också. Han kollade på skärmen och sa med lite skum röst (Jag tyckte åtminstone att det lät "skumt", som om jag fått något dåligt och han förväntat sig bättre): "Hur tyckte du att det gick på inskrivningsprovet då?"

 

Jag tyckte att det hade gått hyfsat, men det var endel saker som jag var lite osäkerpå, och jag trodde faktiskt att jag bara hade fått en 7:a eller 8:a.

 

Jag svarade "Jo, det gick väl hyfsat, fast jag klantade till det på några uppgifter tror jag".

Han svarade "Är du nöjd med din insats då?"

Jag replikerade "Nej, jag kunde säkert gjort bättre."

Och han, "Jasså? Fast du fick en 9:a så du borde vara nöjd."

 

Fan, jag trodde han skämtade med mig, men det gjorde han inte. :blink:

 

Fick två 7:or av psykopaten sen. :blink:

Link to comment
Share on other sites

jag hade 80 min på mig att fullborda testet, men som du sade så är det tiskrav på vissa uppgifter. jag var dock klar efter ca 15min nästa var klar efter ca 45 min eller något sådant.

enda rådet jag har är lär dig tänka 3D och lika mycket logiskt tänkande och kanske vila hjärnan dagen före.

och för guds skull se till att få i dig mycket vätska (man tänker sämre med vätskebrist). lite avslappningsövningar skall också vara bra säger dem men jag vet inte. D:

heh nja inte dricka för mkt vatten.. undertecknad fick nämligen stressa sej igenom en stor del av provet pga. STORT behov av toalett besök :unsure:

 

iofs gick det bra ändå så d kanske e bra att dricka mkt iaf? :P

 

edit: eazey precis så var det för mej oxå!!

Edited by LimpFish
Link to comment
Share on other sites

Jag var rädd för att tiden inte skulle räcka så jag öste på i ganska friskt tempo. Stort misstag. När jag kom ner efter några tester satt där fortfarande samma gubbar och gjorde provet. Så mitt tips är: Ta det lugnt. Du har mer tid än vad du tror.

Link to comment
Share on other sites

Verkar inte vara så vanligt med 9:or när jag mönstrdade var det många som hade mellan 4-6 på inskrivningen, personen bredvid mig fick en 3:a.

Själv klarade man sig igenom med en 8:a och det räcker ju.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det där med tiden är ganska dåligt. Skulle det vara så svårt att ordna en räknare på skärmen som räknar ner hur mycket tid man har kvar? Själv kände jag mig säker på att tiden skulle ta slut när som helst, men när jag tänker tillbaka så satt jag nog bara 30-40 minuter. Att dricka vatten eller inte är olika, personligen dricker jag ganska sparsamt med vatten inför prov. Jag känner inte att jag presterar så mycket bättre då, däremot finns det inget värre än att bli kissnödig. Det enda jag kan tipsa om är att inte äta godis innan, som jag gjorde på senaste högskoleprovet. Iaf. jag blev väldigt seg i huvudet!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det där med tiden är ganska dåligt. Skulle det vara så svårt att ordna en räknare på skärmen som räknar ner hur mycket tid man har kvar? Själv kände jag mig säker på att tiden skulle ta slut när som helst, men när jag tänker tillbaka så satt jag nog bara 30-40 minuter. Att dricka vatten eller inte är olika, personligen dricker jag ganska sparsamt med vatten inför prov. Jag känner inte att jag presterar så mycket bättre då, däremot finns det inget värre än att bli kissnödig. Det enda jag kan tipsa om är att inte äta godis innan, som jag gjorde på senaste högskoleprovet. Iaf. jag blev väldigt seg i huvudet!

Precis.

Jag tänkte hela tiden medan jag gjorde högskoleprovet att snart kommer datan att stängas av med mera.

Link to comment
Share on other sites

En del av provet kommer ungefär att se ut såhär...

 

Gå in på www.mensa.dk sen klickar du på "test din IQ" och efter det klickar du på "Start testet"

 

Det är ett test där du får tänka mkt logiskt... Och det kommer på inskrivningsprovet! Du kan ju om inget annat prova på hur det är och känna dig för lite ;)

 

Lycka till!!

Edited by Månsson
Link to comment
Share on other sites

Att inte ha klocka/räknare på provet tycker jag är logiskt. Nog för att vissa frågor har en tidsbegränsning i sekunder att svara på. Men om man stressar igenom hela provet och inte lyckas på grund av det kan väl det visa lite mer på att individen har svårt med stresshantering även annars?

 

/Toll som skrev på alldeles för kort tid...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...