Guest Secce Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Hur går det till, vilken typ av frågor kommer, kan man förbereda sig på något sätt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Hej Secce. Nu är det länge sedan jag mönstrade så jag ska inte ge mig in på att förklara hur det går till på mönstringen. Om du går in på http://www.lumpen.nu/Web/ så finns det en rubrik i listan till höger som heter "Mönstring". Om du klickar där kommer du till något som heter "Testcentralen". Där finns det ett exempel på några frågor som kommer på inskrivningsprovet. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Du kan förbereda dig genom att gå i den svenska skolan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Du kan förbereda dig genom att gå i den svenska skolan. Moget Silen... moget... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Har du nåt annat förslag snowman? Det går ju iofs att lära sig hela Svenska Akademins ordlista utantill men det är ju bara en begränsad del av provet. Jag tror att skolan är enda förberedelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
#snowman# Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Det var bara ett komiskt svar. Ingen dålig förberedelse... cirka 13 år, sedan får du skriva provet... Lät bara som om det var provet till ja... universums härskare eller nåt... ... moving on! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Silen..... vad ska jag säga.... När det gäller vokabulär delen så kan man träna sig genom att läsa böcker med ett rikt varierat vokabulär,,,, altså läås inte så mycket kalle anka... läs istället typ mer avancerade saker så lär man sig fler ord! Sedan vet jag ej exakt hur man tränar till den andra delen. Men det är typ som IQ test läs böcker om hur du tränar din IQ och förmågan att se mönster. Tips gör så många sådana tester som möjligt sök på internet Det är såvitt jag vet typ bara en smått antal av variationer av mänster som används vid lumpens inskrivningsprov. Om du läser om de vanligaste mönstren och hur man hittar dom lär det gå bättre!! Detta är ett seriöst svar Silen och det går att applicera för bättre resultat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Niklas: Att träna så inför det där tror jag kan ge lika mycket problem som fördelar. Det bästa tror jag är att komma till inskrivningsprovet relativt "clearad" i skallen och inte förvänta sig något speciellt. Jag tror att risken annars är att man låser sig i ett tankesätt. Anstränger man sig i skolan och räknar matte så får man lätt för logiken, då är det bara slöseri med tid att sitta och göra test på Internet. Det låter som att du försöker läxa upp mig Niklas, är det så eller är det bara jag som missuppfattar ditt "tonläge"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Gör det någon skillnad? men ditt svar var onödigt, klart man ska gå i skolan. Gör du inte det har du inte mycket chans när du kommer till mönstringen därför att du då får dåligt av psykologen i och med dåliga betyg eller massa skolk eller inga betyg alls.. Sedan menar jag inte att du ska panik öva dan innan utan nåt man lägger ned någon tid på långt innan mönstringen. När det gäller läsningen kan du ha nytta av det i andra sammanhang. Boken kan tex handla om krigs tekniker osv om man är intresserad av det osv. Poängen är bara att du skriver något som man i princip ska göra eller måste. Detta är inte vad han frågade efter utan något utöver skolan. Dessutom kan viss av denna övning hjälpa en att få bra på HP (högskoleprovet) och därigenom öka chansen att komma in på önskad utbildning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 rekomenderar att man utnyttjar tiden maximalt och inte gör färdigt provet på 15 min som jag gjorde. (fick ifs en 6a men ändå) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Gör det någon skillnad? men ditt svar var onödigt, klart man ska gå i skolan. Gör du inte det har du inte mycket chans när du kommer till mönstringen därför att du då får dåligt av psykologen i och med dåliga betyg eller massa skolk eller inga betyg alls.. Sedan menar jag inte att du ska panik öva dan innan utan nåt man lägger ned någon tid innan på nämnda ting. När det gäller läsningen kan du ha nytta av det i andra sammanhang. Boken kan tex handla om krigs tekniker osv om man är intresserad av det osv. Poängen är bara att du skriver något som man i princip ska göra eller måste. Detta är inte vad han frågade efter utan något utöver skolan. Dessutom kan viss av denna övning hjälpa en att få bra på HP (högskoleprovet) och därigenom öka chansen att komma in på önskad utbildning Tror du att jag är dum i huvudet eller? Jävla överlägsen attityd du har! Det jag menar är att man inte ska inbilla honom att han behöver träna för att få bra på inskrivningsprovet! Sen tror jag att det är onödigt att påpeka för folk att man blir bättre beläst om man läser böcker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Vissa säger ju att de uppmanas att lämna in provet så snabbt som möjligt. Vet någon om hur långt tid man tar på sig påverkar resultatet eller gäller det enbart att hålla sig inom angivna tidsrammar? vet att vissa IQ testers resultat påverkas av tid medan andra bara har max tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 jag hade 80 min på mig att fullborda testet, men som du sade så är det tiskrav på vissa uppgifter. jag var dock klar efter ca 15min nästa var klar efter ca 45 min eller något sådant. enda rådet jag har är lär dig tänka 3D och lika mycket logiskt tänkande och kanske vila hjärnan dagen före. och för guds skull se till att få i dig mycket vätska (man tänker sämre med vätskebrist). lite avslappningsövningar skall också vara bra säger dem men jag vet inte. D: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Silen. Niklas. AVBRYT The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Uppfattat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Jag tyckte helt klart att dom tidsbegränsade uppgifterna var värst, som när man fick typ 4 sek på sig att se hur ett papper skulle bli om man vek det efter vissa linjer. Alla alternativen var i stort sett identiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 jag hade 80 min på mig att fullborda testet, men som du sade så är det tiskrav på vissa uppgifter. jag var dock klar efter ca 15min nästa var klar efter ca 45 min eller något sådant. Vad fick du för resultat då? Jag skulle kunna göra testet på 5 min (men då få en 1:a)... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted July 31, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted July 31, 2002 Provet består av uppgifter av olika slag. De berör bla · din spatiala förmåga ex, uppgifter där man tänker sig att du viker papper och kuber, tärningar och vrider på saker imaginärt. Hur ser saken ut när du är klar? Vissa har lätt för det här, andra har väldigt svårt för det. · din språkliga förmåga synonymer , motsatser osv. säger sig självt. · teknisk förståelse (här menas inte "hur många bultar har en topplocket till en volvo B20-motor?", utan enkel teknisk & mekanísk förståelse, typ hur du placerar vikter på ett gungbräde för att de ska kompensera varandra) · logisk förmåga ("vad kommer härnäst i den här serien / gruppen?") Om jag var du skulle jag inte träna något speciellt för det. Att läsa synonymordböcker eller fysikböcker är nog inte effektivt, det bästa är som någon sa att ha gått i skolan och framförallt ha naturlig begåvning inom områdena som mäts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Givakt, ursäktar om det kan tolkas felaktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Jag hade, av en ren slump läst en bok en tid innan mönstringen som handlade om s.k. "IQ-tester" som gick igenom saker som "hur fortsätter serien, hur ser klossen ut uppvikt"... ja. Ganska likt teoridelen på mönstringen. Det kan säkert vara nyttigt, och jag satt och funderade på vad det kunde bli under testet.. det var ju KUL att försöka lösa de där uppgifterna på provet! (och det undrade de över varför jag tagit sådan tid på mig på just ett par av delarna..) =) Men, det viktigaste är nog att kunna tänka i typ 3d, kunna lite grundläggande fysik m.m... Och inte vara för nervös! ;) Ta det som det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Om man vill träna att tänka 3D så vet jag ett bra spel: Blockout(3D tetris) För er som inte har det har jag lagt upp det på nätet. http://medlem.spray.se/carl109/ Klicka på Blockout.zip OBS! personer som är känsliga för tråkiga hemsidor bör inte kolla. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Mutley. Det skrev jag i mitt första inlägg i tråden, men jag kan väl skriva det här igen. Jag fick en 6a på inskrivningsprovet. hade jag tagit mer tid på mig hade jag kanske klarat en 8a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted July 31, 2002 Report Share Posted July 31, 2002 Tips: Om du tvekar på ett svar du kommit fram till. Om du DIREKT vet vad du gjort för fel, tänk om. Annars ta det du kom fram till. Jag fastnade två gånger, satt och flummade och kom fram till att första svaret var rätt vid båda tillfällena. Tidspress, stressande som fan, men lyckas man fokusera ENBART på uppgiften och inte tiden som tickar ner klarar man tidsbegränsningen med gooood marginal. Svårt, men det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Jag tror som en del här att man kan inte egentligen träna inför inskrivningsprovet. Provets natur är lite liknande högskoleprovet, fast här får du bara en chans. Gör ditt bästa och hoppas på det bästa. Antingen har du talang för det, och då skall du vara glad, eller skiter det sig och då skall du inte hänga läpp för det. Den största kritiken alla typer av intelligenstester är att inget test är skapat för alla. Vilket innebär att testen är relativa i sin natur. Lycka till, kör hårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Själv skrev man ju på den gamla goda papper&penna tiden.. Då var det möjligt att gå tillbaka till uppgifter man tyckte var luriga när man tittat igenom hela.. Går det på datortestet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 nopp.. datatestet har också en riktigt stornackdel.. visa frågor går på tid, alltså inte en del utan varje fråga.. typ 10 sekunder eller vad det var.. jag tänkte inte på det själv men en kompis sa att många gånger så var det två sekunder kvar.. men att datorn var så slö att hans markering inte registerades.. och jag säger bara att visst går det att "plugga" men detta är som att typ ta anabola före styrke tested enligt mig, eftersom testerna kollar blandannat hur stor språklig begåvning du har, läser du igenom så du kanske kan 100 kluriga ord och svarar rätt så får du hög poäng fast du fortfarande bara kan : "typ, ba, fan, öhh" plus just dom 100 svåra orden.. men läs gärna på dom orden iallafall.. skaddar ju aldrig att lära sig mer.. men försök vara ärliga genom allt, pyskologen, provet med mera.. och det är inte hela världen om man får en 5a eller 9a.. och det enda vettiga tipset här är faktiskt black out.. tillräckligt oseriöst, kul för stunden och det tränar faktiskt huvudet att tänka 3d.. tack så mycke för länken..var år sen jag senaste spelade ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Det spatiala testet kan du absolut träna; dvs det mäter ett sätt att tänka och det sättet går att öva. Ordförståelse går även det att träna på; läs varierande litteratur och bygg upp ett bra ordförråd. Logiken går även det att träna, då den typen av test det rör sig om är standardiserad och formaliserad i sin grund; dvs du behöver inte träna generell logik utan du kan träna på den specifika typen av logik som testet baserar sig på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Jag håller med dig mimesis, mycket eller egentligen allt kan du träna. Fast å andra sidan, hur stor är tidramen egentligen? Visst snackar vi månader/år så kan det vara skillnaden, men för den som om någon månad/vecka skall skriva inskrivningsprovet gör det nog varken från eller till, snarare från skulle jag tro. Själv fäster jag inte större vikt på inskrivningsprovet och skulle faktiskt önska att dom inte hängde upp sig på den heller. Den är en viktig del, men det är allt annat också. Skulle vara häftigt att ha en mönstringsvecka där alla genomförde en vecka eller 10 dagar i fält med instruktörer/bedömare. Fast det skulle kanske kosta lite för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Ett tips från en som fått göra om provet pga tjat,tjat och tjat... :thumbs: STRESSA INTE! :0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalkarl Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 Det är ju bara att gratulera då. Själv kände jag mig nöjd med min 7:a. Räckte för mig. Min kompis skrev en 9:a men gjorde inte lumpen, han fick förövrigt 8 på styrka, 9 på kondition och goda rekomendationer från psykologen, dock y-hälsa pga astma. Utbildningsreserv (noteras kan att han ville inte göra lumpen och hans pappa som är läkare fixade några intyg, fast han hade astma men inte på några år ungefär 15 vid mönstringstillfället). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts