Guest fogel Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Kommer att rycka in som ledningsplutonsbefäl (lång titel va) om ganska precis ett år. Så jag tänkte höra om det är någon här som haft den tjänsten eller nån som har haft någon annan tjänst inom ubåtsflotijen. Tyvärr verkar det som att det inte finns SÅ många flottister men det skadar inte att försöka. Fogel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Det är inte särskilt många som får förmånen att tjänstgöra på en u-båt, tror inte att det finns någon här (ingen aktiv iaf), men testa på anslagstavlan på lumpen.nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fogel Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Trevligt att du ser det som en förmån. Personligen så tycker jag att det ska bli d-vligt kul men jag har fått lite olika reaktioner. Kursk kan väl vara en anledning !!! Jag har för mig att marinen har ungefär 7 st u-båtar så om det är 10 st värnpliktiga/båt så blir det 70 st/år. Så nog ska man se det som en förmån/ära att få tjäna landet i en ubåt. Jag kom på en fråga till. Vilken kommer att bli min slut titel ? Normalt sett så får en person som tjänstegör 15 månader titeln vp.Fänrik om jag inte har fel. Men jag läste nånstans (kan ha varit här på soldf) att en persons som har en KB utbildning får titeln vp.Fänrik, och en person som får en PB utbildning får titeln Sergant. Är jag helt ute och cycklar eller ??? Fogel ps Såg att jag skrev fel på min tjänst rätt ska vara ledningssystemsplutonsbefäl ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 Det stämmer! Normalt så kan man endast bli fänrik i armen, men det finns ett undantag. Som nbc-befäl i marinen får man särskild tjänstegrad och blir även då fänrik, trots att det är en pb befattning. Det finns ju även 18 månaders tjänster i flottan, men även då blir man serg vid muck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 "fogel": Du kommer nog sluta som en sergeant= En vacker guldrand på axeln Vid vilken bas ska du ligga Marinbas Syd (Karlskrona) eller Marinbas Ost (Berga) Själv ligger jag nere i Karlskrona nu. Så man brukar se lite ubåtar glida förbi ibland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fogel Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Doyle Kommer först att få en grundläggande utbildning i Karlskrona (19 veckor tror jag att det var) därefter så förflyttas jag till Horsfjärden (ligger i sthlms regionen) Nån som vet om Horsfjärden är en fristående bas eller om den ingår i Marinbas Ost Har dock ett år kvar innan jag få rycka in :( Fogel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 1, 2002 Report Share Posted July 1, 2002 Marinbas Ost ligger vid Hårsfjärden, alltså är inte Hårsfjärden någon bas. Utan du kommer ligga vid MarinB O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts