Guest Hades Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Måste bara säga att jag har nu legat inne i Lumpen en hel vecka på S1:) och även om det har varit en del slit och lite sömn så måste jag säga att jag är ändå ganska nöjd än så länge. har varit skönt att spendera helgen hemma eftersom man är ganska sliten och nu kunnat sova ut. Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas man överlever nästa vecka också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Har du lust att berätta lite om vad ni har gjort osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Hades: VIsst är det skönt å kunna koppla av å "ventilera" den gångna veckan lite? Fast när jag ryckte in låg vi inne över helgen dom två första veckor. Jävlar va dom två veckorna gick långsamt! Speciellt när man satt i gymnastikhallen på fredags&lördags kvällen/natten å övade ladda/patron ur, isär&ihop. Men man lärde sig det klanderfritt till slut iaf :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hades Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Visst gärna jag kan försöka ta det i stora drag. I måndags var det mest att stå i kö och en massa väntande + en del exercis på kvällen och uthämtande av persedlar samt att vi fick gå i genom utrustningen och hur vi skulle klä oss. Tisdag var det allt egentligen började vi vart väckta 05:30 hade 5 minuter på oss att ställa upp oss upp klädda... jag tror att över hälften fick gå och raka om sig eller hadde nån annan slags anmärkning och fickk gå och göra om vid visiteringen så det tog ett tag:) Vi fick även lära oss att städa våra städ områden... dagen fortsatte med en heldel exerciss och även en del lektioner vi fick också order om att lära oss all grader upp till General i armén om jag minns rätt. Onsdag så var det den vanliga morgonrutinen sammt att kragspeglar och dylikt skulle vara färdigt till inspektionen (hadde suttit till 01:35 på morgonen och sytt) Annars så fortsatte dagen med Exerciss, genomgångar, och även uthämtning av Vapen (måste ha varit höjdpunkten på dagen heheh) Torsdag var en kort dag men som vanligt så var det morgonrutin och visitation och dagen fortsatte som de övriga med genomgångar och en massa exercis och vi hadde öven ett fys pass som enligt min mening var ganska jobbigt. eftersom vi fick åka hemm i torsdags så slutade vi vid 1500 om jag minns rätt. Vad jag har glömt att nämna är att vi hadde BRAK varje morgon BRAK står för (ben,rygg,armar knä) och det består av Armböj, jägarvila, situps och nånslags ryggövning som jag inte minns namnet på. Det har inte blivit mycket sömn den här veckan och jag är ganska trött i skallen just nu så ni får ursäkta om jag har mycket stav fel och att jag inte har skrivit så detaljerat, ska försöka ge en bättre beskrivningen nästa helg, och veckan efter när vi ska ut och ha en fällt vecka kan jag försöka skriva en dagbok och lägga in här. nu måste jag gå och få lite sömn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hades Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Jag är oerhört tacksam att jag få spendera helgen hemma, men jag tror att nästa vecka så ska vi gå igenom vapnen och lära oss plocka isär... får se hur det går:) Det är som du säger Doyle det är oerhört skönt att få ventilera både fötter och tankar efter veckan efter som det har varit så mycket hela tiden man har knappt hafft nån tid försig själv eller nån rast i huvud taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Hades: rättning. BRAK står för Buk, Rygg, Armar, Knä. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Hades; får man fråga lite nyfiket vilket kompani du ligger på. Vi aspiranter har ju glatt iaktagit er den första veckan. Måste säga att man snabbt glömmer alla misstag man själv gjorde i början, eller förtränger snarare. Har iaf varit kul att se er exercera från morgon till kväll hela veckan ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Det dör med att sy halva natten känner jag igen. Tror jag satt till 02:00 den kvällen. Mer syslöjd i skolan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted June 24, 2002 Report Share Posted June 24, 2002 Det är en lång väg kvar - lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 så vad tycker du om s1 då hades? jag och mina polare har ju våra FBU-övningar där så jag känner till det en del. vilken kasern bor ni i tex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Du har inte träffat på nåt befäl som heter Jalonen eller??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hades Posted June 28, 2002 Report Share Posted June 28, 2002 Hallå då är man hemma igen ännu en vecka har man klarat av och man har börjat gjort sig klar för fällt vecka som börjar på måndag:) Anne jag är på Olands kompani 31:a pluton alltså den bästa pluton:) i alla fall är det vad vår fänrik säger och om vi inte är bäst så måste vi öva mer tills vi blir bäst men jag antar att de flästa plutoner får höra samma sak. Förresten Anne Aspirant utbildning innebär det att du utbildar dig till yrkes officer? och jag skulle vara väldigt intreserad att höra lite om utbildningen... Lajsen S1 är toppen jag stortrivs, visst kan det vara lite hårt iband och jobbigt men över lag så är det kul och det är alltid roligt när man lyckas över sina förväntningar. Jag är på Kasern 02 Logement 3. Slut för det här till fället får komma tilbaks snart och skriva lite mer Soldat Johnsson 31:a Pluton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted June 28, 2002 Report Share Posted June 28, 2002 Jo, det innebär väl att jag ska bli yrkesofficer ngn gång i framtiden, AspK är detsamma som kallas FOK eller FYOP annars... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted June 29, 2002 Report Share Posted June 29, 2002 Soldat Johnsson 31:a Pluton Vi fick inte höra "God Morgon Soldater" på morgonuppställningarna förens efter gsu'n Var alltid "God Morgon GB-pluton" innan.. Lite elakt av befälen tycker jag allt :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hades Posted June 29, 2002 Report Share Posted June 29, 2002 Heheh ok:) för oss är det antingen "God morgon soldater" God morgon olands kompani eller godmorgon 31:a pluton:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 Soldat Johnsson 31:a Pluton Vi fick inte höra "God Morgon Soldater" på morgonuppställningarna förens efter gsu'n Var alltid "God Morgon GB-pluton" innan.. Lite elakt av befälen tycker jag allt :P Naturligtvis skall den nyinryckte väringen inte tilltalas soldat förrän han förtjänat sitt soldatprovsmärke eller motsv. Då känns det väldigt tillfredställande att en morgon helt plötsligt höra "Godmorgon soldater" istället för "Godmorgon mina damer" eller "Godmorgon <valfri pluton>". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fosk Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Själv hade vi aldrig tid att göra något soldatprov, GSU var proppad med annat, och när den var slut hamnade jag på P10. Min pluton där hade redan gjort allt sånt naturligtvis. Fick t.o.m en utskällning av en löjtnant där när jag anmälde mig som vpl B ist. för soldat B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KB_2004 Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Hehe.. det där med att sy ja... Kan säga att vår tjänst slutade inte förrän 0210 på natten, då sa befälen "gonatt, till morgonuppställningen ska ni ha sytt på samtliga märken.." sen fick vi typ tre nålar per logement, så vissa satt uppe till 0530, och 0545 kom kapten och skrek i korridoren att vi skulle kuta till uppställning (där två pers svimmade).. hmm.. mycket intressanta dagar de där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Hur kul hade det egentligen varit om man från första dagen fick ta på sig m90, basker, en massa märken och sen köra därifrån? Ju mer man får förtjäna en titel eller en utmärkelse desto stoltare blir man över den. Vi fick inte ta på oss m90 förrän efter första tvåveckorsperioden. Under denna tid var det motoroverall vi gjorde allt i, så är det för alla på Livgardet. Det var "god morgon nyinryckta" som gällde. Efter dessa två veckor fick vi börja ställa upp i m90 och då blev det "god morgon soldater". Först efter ungefär tre månader när vi utfört baskerprov fick vi titulera oss själva som "livdragoner". När vi efter ungefär fem månader utfört vår första MVG-vakt fick vi tillåtelse att titulera plutonchefen med "chefen" istället för "kapten". Det låter kanske lite larvigt, men alla dessa mål sattes upp redan första veckorna av våra förutseende befäl. Det var med enorm stolthet som plutonen, när kn Blom stegar in en morgonuppställning efter halva utbildningen, säger "God morgon livdragoner" och vi enhetligt svarar "God morgon chefen!". Det värmde i kavalleristhjärtat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmersson Posted February 26, 2004 Report Share Posted February 26, 2004 Hades: VIsst är det skönt å kunna koppla av å "ventilera" den gångna veckan lite? Fast när jag ryckte in låg vi inne över helgen dom två första veckor. Jävlar va dom två veckorna gick långsamt! Speciellt när man satt i gymnastikhallen på fredags&lördags kvällen/natten å övade ladda/patron ur, isär&ihop. Men man lärde sig det klanderfritt till slut iaf :P samma här.... Lite trött man va på det efter nån timme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hundforarn Posted February 27, 2004 Report Share Posted February 27, 2004 Första veckorna var ett rent h-vete. Det hela började när alla hade infunnit sig på Kasern och order om språngmarch till förrådet kom. Svetten rann som aldrig förr när man försökte plocka åt sig allt som stod på lapparna, det slutade med att man hade 1 stooor sopsäck , en 70L ryggsäck och en Persedelpåse FULLPROPPAD med utrustning. Sträckte mig dessutom när jag försökte bära allt upp för backen till Kasern. Första helgen bar det av ut i fält i sommarvärmen. Det var ingenting jämnfört med hur mycket mygg det var. Det var nämligen rekord läste jag senare i tidningar. (no bullshit) Läste även att året därpå besprutades även området pga. att ortsbefolkningen och deras husdjur inte kunde vistas utomhus. Den psykiska press som dessa insekter inbringar efter några dagar tjänst ute i skogen har jag aldrig kunnat hitta motsvarighet till. En killes hand svullnade upp till ett dasslock och han kördes till sjukhus och Till slut orkade man inte ens vifta bort dem och landade dem i maten så sket man i det och käkade upp dem ändå typ. Myggmedel fanns inte och frågade man om det fick man svaret: Ja när myggen kommer. Isär och ihop övades nere i diket och i nattens mörker, och sjukvårsutb och exercis övades i skogssommarvärmen ;P . Ja kort och gott så var mötet med värnplikten en stor chock för alla inblandade. Hoppas din nästa vecka blir som mina första ;P *myser* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jehova Posted February 27, 2004 Report Share Posted February 27, 2004 Hades har nog muckat nu Hundforarn. Jun 29 2002, 19:06 skrev han sista inlägget i tråden. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hundforarn Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 oops kollade inte på datumet... Fast jag hoppas att den veckan då det begav sig var hård för det ;P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts