jed Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Efter att ha skrattat mig harmynt när jag läste tråden Falska Jägarsoldater och dyligt! så kom jag att tänka på ett par tillfällen under GU som blågula gjorde en del konstiga bedömingar... Ex: Vi (en grupp, 8 pers) har fältarbetat större delen av en dag med att gräva ner en massa strvmina 5 i en grusväg (hur f-n kan vägen vara så hård?!!!), skenminerat, minerat sidorna etc. Det var en perfekt plats att göra eldöverfall på, en smal väg, med sunkig mark på sidorna i en liten dalgång, med en kurva på slutet. Som tagen ur reglementet! Vi har en minpost som ska guida våra egna genom minfältet, vi övriga ligger dolda uppe på krönet med extra magasin och (sim)p-skotten beredda, en spanare åt varje håll, resten vilar i skydd. Minposten stoppar en 245:a med en blågul i, pratar en liten stund och guidar honom genom minfältet och återgår. Vad tror ni händer? Jo, så fort herr blågul *tror* att han har kommit ur synhåll stannar han bilen, går ut, plockar upp en radio och pratar lite. 30 sekunder senare hör vi hur strf stannar, kör runt oss och fortsätter vidare... Vi tittar lite snopet på varandra, sen efter nån minut kommer en kort order på radion "återgå till förläggning". På kvällen får vi reda på vad som hänt, övningsledningen hade hört samtalet, den blågulas förklaring var något i stil med att han inte tyckte att de (strv 90 killarna) skulle lära sig något om de blev utslagna... Ex2: Vi var på fotpatrull (samma grupp, på samma övning ett par dagar senare), med ett par spejare 100-200 meter framför oss. *Extrem* ljuddisiplin råder... Plötsligt kommer spejarna tillbaks och rapporterar att det sitter en pluton och har precis börjat laga lunch framför oss, de verkar inte ha några som helst poster utplacerade. Vår gruppch (sergant som gick FOHS:en) får frispel och bestämmer sig för att attackera!!! 8 mot 30... Sagt och gjort, vi börjar ta oss framåt, och lyckas komma i position utan att bli upptäckta. På order öppnar vi eld samtidigt, på en pluton som är helt oförberedd. Hade vi haft skarp am hade de varit utplånade rätt snabbt, alla satt och åt, ingen hade stridsutrustning på, vapnen låg flera meter bort etc etc. Deras blågul finner sig dock snabbt och börjar skrika och gorma om att vi var utslagna allihop (ett par st hade skjutit tillbaks efter att vi hade dragit av 20-40 skott per man), han skulle anmäla oss för att vi hade skjutit när han inte hade haft hörselskydd och en massa annat dravel. Då kliver vår blågul (en mj) fram och säger med hög och tydlig röst "Nu håller du käften löjtnant! Ni fick pisk så det stänkte om det, hela din pluton är utslagen! Frågor?! Bra, utgå!" (sagt utan nån paus mellan "Frågor?!" och "Bra!") Nog den bästa sågning jag har hört Och nej, jag är inte jägare, vi (KB skolan och ett gäng Y-offar) var b-styrka mot MekB10 på deras slutövning. Vad har ni andra råkat ut för när det gäller konstiga/roliga/puckade blågula? Och nej, jag menar inte här på forumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 haha, gillade den där med majoren blågula har en tendens att gå runt blöta områden och istället gena över öppna fält när man själv smyger som en padda i träsket, eller helt sonika stå upp på en öppen kulle å exponera sig medan gruppen ligger å trycker å försöker se ut som stenar inför kommande EÖ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 för en trogen hv-soldat så är det enklare att räkna upp de få gånger, man inte har råkat ut för pukade blå-gula. ett litet exempel: min första HV-övn någonsin. detta hände då man inte fick ut ak efter tre veckor tilllsammans med utr, man fick ut ett gevär 96!!! utrustad med långbössa skulle jag krypa på ett objekt och reka ifall lede fi fanns på plats. till saken hör att detta objekt är en våt dröm för lede fi. mitt ute på ett öppet fält, stora byggnader och lite skydd.(jo det är brevid ridklubben) eftersom medleåldern i den plut jag tillhörde då var ung 55 år, blev det vi som var under 30 som skulle reka. vi tar oss fram i mörkret mot objektet, tidig okt morgon som det är. har en slags jaktradio med mig som jag vet avlyssnas av ALLA. då jag vet detta har jag gjort upp ett kodord med PC för om det finns fi personal på objektet, och ett när vi har tagit objektet. detljusnar och vi spanar med kikare mot platsen. och mycket riktigt det rör sig fi där. jag sänder "TIGER" och får bekräftelse från PC. då hörs en stämma i walkie-talkien: "vad menar ni talar klartext så jag förstår!" jag bryr mig inte om detta, utan fortsätter spana efter 7 S. nu har vi legat i ca 40 min när vi hör någon komma gåendes bakifrån över fältet kommer en gammal herre i m90 uniform. högröd i ansikte av ansträngningen att förflytta sig utan bil. stannar och tittar sig omkring. fi har nu sett honom och börjar gruppera vid grinden till objektet. detta medan våra killar, som ålat fram i en bäckfåra nästan är framme för att ta sig in via en sido grind. den åldrige KN börjar högt och ljudligt berömma vår maskering. pekar med hela näven och sedan sätter fi igång med att utrota oss med KSP. innan de flyr ut bakvägen från objektet. väl framme vid objektet tas jag och PC år sidan och får en utskällning. varför sänder vi i kod? nu fattar ju inte blå-gul vad som händer, och fick gå ur bilen för att hitta oss. annars brukar han köra in och ställa sig och se när vi heroiskt kommer springade över fältet. så ville han också att vi skulle göra i framtiden. sedan har jag rätt ofta råkat ut för denna KN, som ser ut som han åldersmässigt gjorde sin värnplikt på forsvik ihop med Briger Jarl. betänk att fösta gången jag träffade på honom var för 14 år sedan. och han är fortfarande med ute som blå-gul i vår MD-grp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 "Nu håller du käften löjtnant! Ni fick pisk så det stänkte om det, hela din pluton är utslagen! Frågor?! Bra, utgå!" Föreställer mig en dryg löjtnants snopna min. Hahaha... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Hemvärnskaptenen låter ju ganska trög, men något man ska ha i minnet när man pratar blågula är detta: Det är inte lätt att vara blågul. Det händer nästan aldrig att en övning är fullständigt tillämpad, utan dom är i princip alltid momentstyrda. (nu pratar jag om mekaniserade förband dvs strf9040). Man skall i övningarna öva vissa saker, exempelvis Åtgärder vid sammanstöt med svag fiende, Anfall, Försvar mot lufttrupp osv. osv. Man styr då övningarna så att de här momenten garanterat uppnås. Det kan innebära att en pluton eller ett kompani som ex.vis skall öva Försvar mot lufttrupp helt enkelt får en blågult styrd framryckningsväg till sitt anfallsmål för att de inte skall riskera att "fastna" i fel sorts strid vid fel tillfälle och på fel plats. Varför? För att det är alldeles för dyrt och vi har alldeles för lite tid för att öva sådant som inte skall övas just där och då. Att sedan det känns bittert att ha förberett en hel dag, och sen inte få utföra det där eldöverfallet, det förstår jag, men försvarsmakten har inte rättvisa som egensyfte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted January 2, 2004 Author Report Share Posted January 2, 2004 Jake: Det är sant, men den gången skulle de råka ut för ett eldöverfall... Det var bara missriktad "omtänksamhet" från en färsk blågul som gjorde att de inte gjorde det... Läxan som de lärde sig riskerar då att bli "Det är lungt, det är bara att gasa som f-n, vägen är säker för blågul säger det!" Kan göra rätt ont i ett skarp läge... Froddan: Minen var rätt obetalbar ja Bushman: Jag hade ställt mig upp och skällt ut kaptenen på plats och sagt åt honom att fara och flyga! Blågula ska tillföra nånting, inte sabba övningar... Numer har vi många egna övningar och då har vi blågula från vårt eget komp eller från livgardet, och de är bra. Riktigt bra! Visst ibland blir det lite konstiga styrningar, men då är det som Jake säger att de trycker oss mot en fi som vi ska slå eller liknande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Blågul kan ju vara lite underliga bara det faktum att dom dyker bara upp när ett moment ska ske. Jag vet att dom inte brukar vara så många att dom kan vara på et och samma ställe hela övningen. Hade en knepig blågul gruppen rycker fram mot ett objekt. Hunden markerar/uppmärsammar på en plastkasse ok tänker vi och rycker fram vidare. Efteråt så säger blågul att hunden var dålig föraren undrar vad han menar jo hunden hade ju inte brytt sig om plastkassen jo sa HF hunden hade markerat att det var något men vi tog det för skräp.Blågul säger att en hund ska ju börja krafsa i alla fall i detta fall då det var matrester i kassen. Hundföraren svarar att det är den inte upplärd att gör då det kan vara försåtsminerad eller på något annat farligt för hunden/föraren. Sen så har det hänt många gånger att blågul kommit in i förläggningen gått sin väg och en stund senare så kommer anfallet mot den svagaste delen. Men dom senaste åren så har det blivit bättre då vi inte längre använder blågul som tror att det är dom som ska ha kul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Värsta sortens blågul vid övningar är de som inte har rätt kompetens för det som ska övas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 @jed: tänk på att jag var i stort sett nymuckad. då skäller man inte ut blå-gula. jag har andra värre händelser där den blå-gule har vart totalt urblåst. men eftersom jag inte längre vågar skriva om denne "spök-major" efter att jag klagade på honom efter VÅR-ELD. har fått tillräkligt med bannor för detta, min tro på det fria ordet och åsiktsfrihet inom "firman" har fått sig en törn. problemet med blå-gula inom HV, är att de inte har någon koll på den verksamhet de är satta att "döma" det har ju blivit bättre efter att vi fått använda BT-utr. men tyvärr övas det ju fortfarande samma moment som det gjordes för 14 år sedan. vad gäller erfarenheter av blå-gula från resten av FM så kan jag ju säja till blivade jägare, som vill slå ut pansartross-förband: förfölj blå-gul, främst de fordonsburna. lika säkert som solen går upp hamnar 90 % av de blå-gula vid trossen. de glupska YOFF åker alltid till ställen som de vet har bra mat, och eftersom de bästa kockarna brukar vara trossens, så..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 De blågul vi hade vi våra övningar skulle alltid inspektera vår CIM-sats som vi lagt ut. Vi bönade och bad om att de skulle fråga oss först innan de gick ut eftersom de hela tiden missade satsen och utlöste larmen. Men samma sak var det varje gång: "Öhh, nä vi hittar". Men det gjorde de aldrig. Så gott som varje kväll fick man kliva ut och rigga upp larmen som hade gått. En gång, måste jag säga till deras försvar, missade de CIM-satsen helt. Det var när han gick in i en larmmina istället. Så, nu fick jag det ur systemet i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Numer har vi många egna övningar och då har vi blågula från vårt eget komp eller från livgardet, och de är bra. Riktigt bra!Visst ibland blir det lite konstiga styrningar, men då är det som Jake säger att de trycker oss mot en fi som vi ska slå eller liknande. He he. Kommer fortfarande ihåg din min när du blev utdömd :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 kom att tänka på en sak som hände under en bevakningsövning när jag låg inne. Det var två plutoner som var involverade från 4.skvadron: Min pluton(3) och 4.pluton. Övningen gick ut på att vi skulle gå in, säkra och försvara ett objekt, varje pluton hade ett varsit objekt att försvara. Sista natten på övningen så fick vi i 3.pluton uppgift att sätta ihop en B-styrka som skulle försöka ta sej in på 4.plutons objekt och assasinera staben och deras plutch. det var en liten grupp, 4 man stark, som gav sej iväg. gruppen samlades och BlåGul hade genomgång med dom, denna blågul som sa vilken väg vi skulle ta var 4.plutons plutch vanligtvis, men under denna övning var han BlåGul, ingen vi tänkte så mkt på. Iaf, han gav oss en väg vi skulle ge oss in via, detta kändes konstigt för vi ville helst reka själva en väg och spana efter deras OP's samt kontrollera om det fanns larmminor. (vilket vi redan visste, men ej var nånstans i terrrängen) Vi fick avslag på vårat förslag om rek, och han sa åt oss att vi skulle göra som han nu sa och att det var väldigt brottom att vi gav oss iväg nu på engång. kort och gott vi gav oss iväg. Resultatet? Vi knallar rakt in i deras ÄNDA Larmminering samt deras rörliga patrull, konstigt sammanträffande? Dom skickade upp Närlys och vi fick göra växelvis tillbakaryckning, det hela slutade med att 2 man blev tillfångatagna, men resterande 2 lyckades med sin uppgift att ta sej in i lägret, hitta stabs tältet (genom att fråga sej fram ) och säga orden "Måste tyvärr meddela löjtnant att han och hela hans stab nu är eliminerad", sen tog sej dom sej snabbt tillbaka till vårat objekt igen Jävligt dåligt av BlåGul att vara så partisk till sin egna pluton. det är sånt som förstör övningar ;-/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 En klassiker i HV är ju annars den gamle Lt som ska videofilma allting! Man kan ha ålat tvärs över hela Mästocka, men när det är dags att slå till står han där helt plötsligt två meter bakom med en videokamera.... Bättre än alla larmminor i världen. Alla som har varit på en HV-övning i Halland vet troligen vem det är... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 blågula borde vara proffs som komemr från andra förband. Då slipper man partiska. Kanske inte blåguls fel men typiskt fenomen på övningar. På våran slutövning fick vi skjutförbud under resten av dagen efter en väldigt lyckad förmiddag. sen har jag hört talas om andra som fått order att bara anfalla från öppen terräng. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 @Fu Frippe HAHAHA! Jag är bekant med mannen, ja och känner igen det du beskriver. Lika bra att resa sig upp när han kommer och framrycka på linje med fällda pikar!!! Han brukar fixa med b-styrkor och liknande. En go' farbror!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 En klassiker i HV är ju annars den gamle Lt som ska videofilma allting! Man kan ha ålat tvärs över hela Mästocka, men när det är dags att slå till står han där helt plötsligt två meter bakom med en videokamera.... Bättre än alla larmminor i världen. Alla som har varit på en HV-övning i Halland vet troligen vem det är... ;) Sama löjtnant som ståt och klagar på mig nere på åtevinningststionen.. Varför??? Jo jag hade ett par mycket urtvättade 90 brallor på mig.... Hederligt inköpta på F17 1991 (kallt) då man kunde köpa den i Flkotiljshopenj (motsvarande) Nu 13 år senare är de nerklassade till trädgårdsbyxor... Kan som sagt lungt konstatera att han var mycket när en smäll när han står och gnäller.... *HORNEN VÄXER* Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Jävligt dåligt av BlåGul att vara så partisk till sin egna pluton. det är sånt som förstör övningar ;-/ Frågan är ju vad som var syftet med momentet. Att B-styrkan skulle ha roligt eller att A-styrkans patrull skulle få öva? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 blågula borde vara proffs som komemr från andra förband. Då slipper man partiska. Kanske inte blåguls fel men typiskt fenomen på övningar. På våran slutövning fick vi skjutförbud under resten av dagen efter en väldigt lyckad förmiddag. sen har jag hört talas om andra som fått order att bara anfalla från öppen terräng. ni i potatisstaden verkar lida av samma problem som i film/saabstaden. b-styrke jobben utförs för bra helt enkelt!!!!! blå-gul blir byxis när de ser kapaciteten på IP och hade inte räknat med att toktränade K3 jägare och förbannade flygbasjägare ingår i HV numera. det var kul att bohus/dals insatskomp användes under våreld och samarin. mindre kul att de som deltog i det sistnämda, fick spela volleyboll mer än att strida. blå-gul ville inte riskera att amf-soldater slogs ut av ett gäng "HV-Gubbar" det är väl ett av problemen med att det inte finns några REP-övn längre. GU-soldater får öva mot frivilliga 25 - 30 åringar som oftast har övat minst 100 timmar om året sedan de muckade. detta gör också att IP blir mer flexibla, än låt oss säja gu-jägare. detta beror på mångfalden och förmågan att trolla med knäna, för att få till vettiga övn. har mött många blå-gula som förvänta sig hemvärnsromantik, men som får möta militärer. ABP har helt rätt i det han säger. största problemet på västkusten, är väl att det inte finns befäl som sysslar med infanteri-strid längre. och motviljan är stor bland yngre YOFF att offra lediga helger på att öva HV-gubbar Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Syfta faktiskt från saker från värnplitken bushman Inom IP har det mest blivit skarpskjutningsövningar. Då är blågul ganska objektiva Såvida det inte tillverkar SAABmål på fritiden ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk.Mandrake Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 En klassiker i HV är ju annars den gamle Lt som ska videofilma allting! Man kan ha ålat tvärs över hela Mästocka, men när det är dags att slå till står han där helt plötsligt två meter bakom med en videokamera.... Bättre än alla larmminor i världen. Alla som har varit på en HV-övning i Halland vet troligen vem det är... ;) Vem kan det vara? ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 en grej jag tyckte var jobbig under GSUN var ni vi alla log gomda, men blev upptackta av att den blogul vi fick som stod upp so fi kunde veta exact var vi var. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Som sjukvårdare i en KB5-pluton fick man lära sig att i ett skarpt läge kommer vi till broläget, upprättar bron, låter förband/enheter trafikera, bryter bron och åker därifrån. Allt för att inte exponera bron i onödan. Hela operationen bör gå på cirka 4 timmar. Under ASÖ03 praktiserades inte detta speciellt bra. Det värsta var när vi byggde i Borensberg, och bron var exponerad i ca tre dygn Kändes inte så realistiskt, ett på övningsledningen/blågul Sjukvårdsmomenten inom plutonen (med blågul som övningsledare) var skrattretande. Jag fick reda på att någon var skadad och var han var skadad. Skadans omfattning och olika värden fick jag hitta på helt själv. Kändes ganska orealistiskt det också. En enkel lösning för en icke sjv-utbildad officer borde vara skrivna "skadelappar". Det var dock bra att det övades sjv inom plutonen, annars hade det inte blivit mycket av det alls. Utöver detta har jag inga negativa erfarenheter av blågula. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted January 2, 2004 Author Report Share Posted January 2, 2004 @jed:tänk på att jag var i stort sett nymuckad. då skäller man inte ut blå-gula. Nej, det är sant... Men jag hade nog blivit "lite" irriterad He he. Kommer fortfarande ihåg din min när du blev utdömd :P Vadå? Jag utdömd? Har jag inget minne av... Måste lära mig att inte vara så j-a nyfiken jämt och ständigt Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted January 3, 2004 Report Share Posted January 3, 2004 Det värsta jag vet med blågula de är de som klampar på som stridsvagnar i terrängen. Hela plutunen ålar mot FI:s tält och blågul går upprätt över grenar och kvistar. Kunde ju lika väl ha ringt och bokat tid Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted January 3, 2004 Report Share Posted January 3, 2004 Jo, har väl stött på en del som kan verka vara partiska. En del för att dom hjälpa fi och en del för att styra övningen mot vissa moment. Men det värsta jag stött på var på en HV-övning, när jag är på väg mot koket för utfodring så stöter jag på en blå-gul som jag inte känner igen i en grupp av mer kända blå-gula. Han börjar prata med mig om lite allmänna saker samtidigt som han tittar sig omkring. Döm av min förvåning när han sedan dyker upp som plutonchef i B-styrkan och dessutom har talat om för en av sina soldater vad jag heter och vilket lösen (som jag inte hade talat om för honom) vi har, så denne soldat utnyttjar detta för att nästla sig in i grupperingen. Från denna dag så talar jag aldrig med blå-gula, genom sitt agerande har denne person tagit bort allt förtroende jag någonsin haft för dom. Man vet ju fan inte vilka man ska lita på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kallenberg Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 b-styrke jobben utförs för bra helt enkelt!!!!! det är väl ett av problemen med att det inte finns några REP-övn längre. GU-soldater får öva mot frivilliga 25 - 30 åringar som oftast har övat minst 100 timmar om året sedan de muckade. har mött många blå-gula som förvänta sig hemvärnsromantik, men som får möta militärer. Så sant, så sant. Lite synd att hemvärnet fortfarande har en så´n stämpel på sig. Inte för att den inte är befogad, för det är den i många fall men många gånger lever tanken kvar att ALLA hvmän är "grå-vaddmals-rock-och-gul-ICA-kasse-med-kolven-släpandes-i-backen" trots att förbanden har förbättrats avsevärt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.