Jump to content

Superholger

Recommended Posts

japp, J29 (och A29B) har fyra 20mm akan med totalt 720 skott. Rätt mäktigt att ett fpl hade eldkraft överstigande en pluton pbv302/patgb203. Vilket i sin tur innebär att en division (8 fpl) hade 32 (!) eldrör plus arak och/eller napalmbomber flygande i formation, jämför det med eldkraften hos en bataljon med pbv302/patgb203.

 

S29C har upp till sju kameror istället och är alltså obeväpnad men var försedd med radarvarnare. De österrikiska 29:orna hade fyra akan men kunde byta ut två av dessa mot kameror.

Link to comment
Share on other sites

jämför det med eldkraften hos en bataljon med pbv302/patgb203.

Menar du en Pansarbataljon eller en bataljon bestående endast av pbv/Patgb?

Samma beväpning, alltså akan m/47. Jag är helt medveten om att det i en mekbat tillkommer pvrb och förr fanns väl även Pvpj1110 och Ikv91 så det blir inte en riktig jämförelse, dessutom skall/skulle de inte lösa riktigt samma uppgifter.

 

Förutom 4 x 20 mm akan m/47 kunde alltså ett av följande alternativ medföras:

12 x 7,5 cm jrak (srak m/57?) mot transport-/bombflyg

8 x 8 cm arak (psrak m/?), mot pansar

8/14 x 14,5 cm arak (psrak m/49/56?), mot pansar

8/14 x 15 cm arak (srak m/?)

2/4 x 18 cm arak, mot fartyg

2 x Rb24 (AIM-9B Sidewinder), endast J29F.

 

Dessutom kunde 2 fälltankar/napalmbomber om 400 eller 500 liter medföras.

Link to comment
Share on other sites

Tog man tillvara Tunnans kanoner när dom avvecklades? Vad kommer att hända med Viggensystemets 30 mm akan? Skroten?  :(

Tunnans kanoner hamnade bla på PBV 302-och nu på Ptgb 203 ,O .

Det är väl vara JA som hade 30 mm AKAN, övriga 20 mm AKAN.

 

Det var först tänkt att stridsbåt 90 skulle ha någon fd. flygplansAKAN.

Link to comment
Share on other sites

Tog man tillvara Tunnans kanoner när dom avvecklades? Vad kommer att hända med Viggensystemets 30 mm akan? Skroten?  :(

Tunnans kanoner hamnade bla på PBV 302-och nu på Ptgb 203 ,O .

Det är väl vara JA som hade 30 mm AKAN, övriga 20 mm AKAN.

 

Det var först tänkt att stridsbåt 90 skulle ha någon fd. flygplansAKAN.

Både JA och AJ har 30 mm akan. AJ har dem dock i kapslar under vingarna, JA har den fast monterad. JA har dessutom en betydligt kraftigare akan än AJ, som har samma som användes på både J 32 och Draken. Det var akan från skrotade Drakenplan som var tänkt att användas på stridsbåtarna, men rekylen var tydligen för kraftig.

 

Viggens akan kommer med all sannolikhet att gå till skrot.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade upp lite om våra gamla stridsflygpaln......och jag hade inte många rätt :) ;) .

 

Sorgligt att allt ska skrotas - framför allt när man har uppgraderat många Viggen för stora pengar ,O .

 

I mitten av år 2000 så var ca 100 Viggen skrotade ( varav 10 var av jaktversionen), med tanke på att det tar 4-6 veckor att skrota ett Viggen( beroende på version) ,så finns det nog inte många kvar av de ursprungliga 329 levererade.

Jag såg en på den militära landningsbanan inne på Säve flygplats ( gamla F9) för drygt ett år sedan.

Link to comment
Share on other sites

en viggen är sparad för framtiden och finns uppställ på det som kallas inuvatumområdet i trollhättan.

det finns ett industri/teknikmuseum på området, och ja visst ja ett par filmstudios också ,O

 

men museumet äger viggen planet.

har inte var och inspekterat det, och jag hoppas vid gud att det står vinterförvarat inomhus.

jo iofs när det stod innomhus var jag och kollade lite på det, men då var det gömt under presseningar och det gick inte att se vilken version det var.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett antal Viggar sparade för museibruk m m. En kommer dessutom att behållas i flygande skick av FV tillsammans med motsvarande Draken och Lansen, så Viggen kommer vi att få se på flygdagar även när den sista tagits ur aktiv tjänst av FV. Tyvärr blir det inte den lite hetare JA, utan den äldre AJ. Detta eftersom det tydligen skulle bli för dyrt/svårt att hålla en JAs elektronik i gång.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr blir det inte den lite hetare JA, utan den äldre AJ.

Vad säger du? AJ, orginalet, är tuffast och det ska vara fyrfärgsmålning och inget grått.

Även JA finns i fyrfärg. Och dess motor är det mer drag i, det kan du inte förneka :P

Link to comment
Share on other sites

AJ har vi så vitt jag vet inga flygande kvar utom möjligtvis på FC och jag kan inte komma ihåg att någon AJ målats grå. Vi har numer JA, SK, AJSH och AJSF. Mig veterligen har inga AJSH målats gråa utan bara (förutom JA) de AJSF37 som ingick i SWAFRAP och en SK37E som senare gick till skroten.

Link to comment
Share on other sites

en viggen är sparad för framtiden och finns uppställ på det som kallas inuvatumområdet i trollhättan.

det finns ett industri/teknikmuseum på området, och ja visst ja ett par filmstudios också  :)

 

men museumet äger viggen planet.

har inte var och inspekterat det, och jag hoppas vid gud att det står vinterförvarat inomhus.

jo iofs när det stod innomhus var jag och kollade lite på det, men då var det gömt under presseningar och det gick inte att se vilken version det var.

Nämnda maskin är en Aj37 som "tyvärr" är delvis plundrad på radarvaarnare och annat.. men lite får man ju räkna med..

 

Kika på

aj371.jpg

aj372.jpg

 

 

Körde förbi FMHS i halömstad och tyckte mig see ett gäng viggar som de skulle plocka ner uppställda där...

 

Hade ingen kikare eller liknande med tyvärr..... Så jag kunde inte säga så mycket mer om vad för kärror det var...

 

Lite kuriosa.. bilen i förgrunden är en Saab 9-3 med radaravissande lack... EXAKT samma som på gripen... sveriges dyraste billack (ca 5000 kr/liter)

 

Akanen som sitter på på JA skall vara så exakt att piloter under akan skjutn ing vingtippar... detta för att annars "riskerar" man att träåffa samma hål

 

Källa 2 Ja 37 piloter under en genomgång av kärran...

 

Tanken var att man skulle ha en Oerlikon kanon på 39 också men de han inte plocka fram en tillräckligt kompakt kan så det fick bli en Mauser istället.... Undrar om denna mauser kommer hänga med FM i 100 år,......

Edited by Maverick
Link to comment
Share on other sites

Förresten, fragmenteras det fortfarande flygplan i Ängelholm?

Svar nej..: de har aldrig fragmenterats i Ä-holm Det har gjorts på Stena metall i halmstad.

De plockade dock bort allt intressant ur kärrorna där nere och skickade tomskroven till Stena i halmstad.

Denna demintering sker dock på FMHS idag... I halmstad

Link to comment
Share on other sites

Lite kuriosa.. bilen i förgrunden är en Saab 9-3 med radaravissande lack... EXAKT samma som på gripen... sveriges dyraste billack (ca 5000 kr/liter)

Undrar varför bilen har spoilerpaket från 9-3 Aero istället för 9-3 Viggen, vilket kanske varit mer passande. För inte kan det väl vara så att Viggen-paketet ger sämre aerodynamik?

 

Akanen som sitter på på JA skall vara så exakt att piloter under akan skjutn ing vingtippar... detta för att annars "riskerar" man att träåffa samma hål

 

Källa 2 Ja 37 piloter under en genomgång av kärran...

Förklaring jag fått av flygtekniker:

Från början hade akan för liten spridning, för att lösa detta programmerades styrautomaten om så att flygplanet skulle röra sig för att öka spridningen. Detta skall ha varit obekvämt för ff (åksjukframkallande) varvid man istället ändrade en bussning eller infästning så att hela akan kan röra sig och sprida skotten. Tror att man fortfarande låter fpl röra sig lite, men inte tillräckligt för att man skall må illa.

 

Förövrigt "flyttar" styrautomaten flygplanets längdaxel när akan väljs så att hela flygplanet rör sig runt akan istället för sin egen längdaxel.

 

Är säkert ett antal fel i ovanstående också, så flygteknikerna på forumet får väl korrigera. Om inte annat borde det stå i Viggentråden.

 

Dessutom trodde jag den här tråden handlade om fpl29 och så stora bilder som de på Saab 37 och 9-3 är jobbiga att se på och tar tid att ladda, bättre att länka till dem.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Lite kuriosa.. bilen i förgrunden är en Saab 9-3 med radaravissande lack... EXAKT samma som på gripen... sveriges dyraste billack (ca 5000 kr/liter)

Undrar varför bilen har spoilerpaket från 9-3 Aero istället för 9-3 Viggen, vilket kanske varit mer passande. För inte kan det väl vara så att Viggen-paketet ger sämre aerodynamik?

Viggen är inte en modell som säljs idag,...

Man vill promota modeller som var aktuella när bilen buyggdes... Därav aero kitet...

Link to comment
Share on other sites

Lite kuriosa.. bilen i förgrunden är en Saab 9-3 med radaravissande lack... EXAKT samma som på gripen... sveriges dyraste billack (ca 5000 kr/liter)

Undrar varför bilen har spoilerpaket från 9-3 Aero istället för 9-3 Viggen, vilket kanske varit mer passande. För inte kan det väl vara så att Viggen-paketet ger sämre aerodynamik?

Viggen är inte en modell som säljs idag,...

Man vill promota modeller som var aktuella när bilen buyggdes... Därav aero kitet...

Omkring -00 fick Aero nästan hela Viggenkitet (inte spoilern på bakluckan) och det som syns på bilden (som fram till dess var Aerokitet) sattes istället på SE. Om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte AERO-kittet som sitter på 9-3:an, utan Sport Edition paketet från 2003 års modellserie ur 9-3 Classic. Kjolpaketet för AERO och Viggen är dock samma (se bild)

 

9-3bb1.jpg

 

Dock så är vingen på baklickan samma som för AERO, men den går igen på alla 9-3 och 900 mellan 1993-2003. Vingen på 9-3 Viggen är dock anorlunda (se bilden).

 

viggb2.jpg

 

// Fu Bodin

 

Som pluggat SIK (Saab Igen Känning) en del!

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi väl kommit väldigt OT här eller?

Nog för att vi fortfarande diskuterar inom samma koncern men.... :baskerFN:

Nej, nej, nej! Saab Automobile AB är sedan 1998 (tror jag) helägt av GM och är fristående från SAAB. Dock så sker ett visst utbyte av tjänster mellan företagen.

 

[/OT]

Link to comment
Share on other sites

Det är inte AERO-kittet som sitter på 9-3:an, utan Sport Edition paketet från 2003 års modellserie ur 9-3 Classic. Kjolpaketet för AERO och Viggen är dock samma (se bild)

Vill minnas att 9-3 SE från början saknade kjolpaket, men fick paketet från Aero (på bilden) när Aero fick paketet från Viggen (på de senare bilderna). En tidig Aero och en nyare SE kan alltså skiljas på emblemen över sidoblinkers.

 

Dock så är vingen på baklickan samma som för AERO, men den går igen på alla 9-3 och 900 mellan 1993-2003. Vingen på 9-3 Viggen är dock anorlunda (se bilden).

Nja ng900 fanns aldrig som Aero, den enda specialversionen jag kommer ihåg var Talladega. Dock hade 900 med turbomotorn (2,0L, 185 Hk) en annan vinge: http://www.saabturboclub.com/images/medlem...1325/1325_2.jpg

Eftersom Viggenvingen täcker hålet för elantennen så sitter en kombinerat Radio/GSM-antenn på taket på 9-3 Viggen.

 

Men det är ju inte ovanligt att folk skruvar på de olika vingarna och kjolpaketen i olika kombinationer på sina bilar.

Ser förövrigt att bilen på första bilden har "USA-blinkers".

 

Ja, jag vet att det är totalt OT, Saab automobile ägs ju numer av GM och Scania är också ett eget företag. Men en viss koppling till tunnan finns kvar: Saab startade som bekant efter kriget tre civila projekt, flygplanen Saab 90 Scandia, Saab 91 Safir (Tp91 och Sk50) och bilen Saab 92. På grund av produktionen av just J29 fick produktionen av civila flygplan flytta utomlands (till Holland), produktionen av bilar koncentrerades till fabriken i Trollhättan. Serien 90-någonting fanns ju kvar till Saab 99 gick ur produktion 1984.

 

Åter till Fpl29.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...