Jump to content

Bärighet för is

Muppen

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nej, det är det inte.

Spektakulära fastkörningar är tufft, men det finns en gräns. Den går vid vätska i fordonen. Att man sätter en vagn så händer ju emellanåt, men inte att man samtidigt fyller den med vatten.

Tackar för alla svar!

Jag skickade även ett mail till Vägverket och fick följande Tabell (Excel format) samt detta svar:

Det är tillåtet att färdas på is i samma utsträckning som på öppet

vatten. Is är inte barmark, vilket innebär att det inte finns något allmänt

förbud att köra på is med motordrivna fordon. Men länsstyrelsen kan

utfärda förbud mot sådan körning om det behövs med hänsyn till naturvård

eller friluftsliv. Regler för körning på is kan också tas in i lokal

trafikföreskrift. Uppgift om lokal trafikföreskrift finns hos kommunen och Polisen.

ALLMÄNT OM ISVÄGAR

Om endast en körbana anordnas skall den för att medge möte mellan

fordon vara minst 50 m bred. Vid iordningställandet av isvägen vid

säsongens början bör körbanan ges ungefär dubbla bredden d.v.s. 90 - 100 m.

Vägen blir därvid starkare och mycket mindre känslig för snödrev.

Vanligen får vägbanan också ett tvärfall på 2-4 % och därigenom

håller den sig markant torrare än smalare isvägbanor. Dessutom kan den

snömängd som faller läggas upp på enklaste sätt i succesiva vallar innanför

de först upplogade. Som regel har körbanan med detta förfaringssätt en

bredd av 60-70 m. vid säsongens slut.

Om två körbanor - en för trafik i vardera riktningen -  anordnas

skall de från landanslutningen spridas till ett inbördes avstånd av minst

40 m. Körbanan skall vara så bred att spårkörning kan undvikas. Mindre

bredd än 10 m bör inte förekomma.

Tillfartsvägerna bör ges ungefär samma standard som de delar av

vägnätet har som dessa ansluter till.

Parkeringsplats får inte anordnas på is.

TILLÅTEN BELASTNING

Högsta bruttovikt och axeltryck som kan tillåtas anges i tabell

nedan. Uppgifterna förutsätter att på isvägen gäller 30 km/tim och förbud

att stanna samt minsta tillåtna avstånd mellan motordrivna fordon är 50 m.

TABELL Tillåtna belastningar på allmän väg på is.

Det här svaret ges över ett speciellt bildfångstsystem som inte ta

med tabeller o.d. Jag skickar dokumentet på annat sätt.

Med vänlig hälsning

Bo Bröms

Det här höll inte i alla fall. Fråga mej inte hur det gick till...

ser ut som han kört ner på isen på fel ställe. till höger i bilden ser man spåren från en annan vagn, gissningsvis den som som står ute på isen rakt ovanför eldröret. och till vänster ser man strandkanten. vagnen som doppat har kört närmare strandkrökningen än den andra. dessutom ser isen bara ut att var 15-20cm tjock så det kan ju också bidra.

Vad säger FM om personal i fordonet vid iskörning?

Är detta i Boden? Ser ut som en av dom större sjöarna, men befälet har nått märke under motorinstruktörs märket som jag inte känner igen.

Har inte han som står på vagnen ett märke från P4? Hursomhelst så är det totalt ig att köra ut på icke rekad sjöis även ifall det skulle råka vara andra spår där. Ifall nån känner till incidenten med 103'an som gick ned i lilla-hamptjärn (Boden) så berodde detta på att besättningen uppfattade två paralella skoterspår som stridsvagnspår över sjön.

Den där 9040:an bärgade min kompis (Bgbv_HB på forumet), han fick bada :huh:

Dom trodde inte att det var vatten där har jag för mig... men som ni ser på bilden så var det visst så :D

Han är på Bat-övning just nu men kommer hem vecka 8... Jag ska säga åt honom att berätta...

Det här höll inte i alla fall. Fråga mej inte hur det gick till...

[bilden]

Varför öppnade de egentligen bakdörren? Som man ser på bilden nu är ju i princip hela vagnen vattenfylld. Visst hade man klarat sig undan poolen i bollhavet om bakdörren inte öppnats? Eller? Jag har endast rudimentära strf90-kunskaper men jag antar att den är förhållandevis vattentät och borde fyllas betydligt saktare med stängd dörr...

Bakdörren är stängd. Kan finnas anledningar som otäta dräneringsproppar med mera.

Är inte det som jag inringat i rött den öppna bakdörren?

opendoorcv.jpg

Jag tycker att det ser ut som det... men jag är osäker.

edit: Det skulle kunna vara en bit is också... vinkeln ser konstig ut.

Edited by danno

Kanten på dörren ligger dikt an mot chassiet. Det är den avrundade tjocka listen bredvid skidstället (stegen) och under spettet och yx-hållaren.

Taget!

Då var dom inte så dumma att de öppnade dörren. Men de var inte helt smarta heller får man väl påstå... :)

edit: <- <- <- Jag blev visst furir precis... tjoho! :clap::banana

Edited by danno

Kanten på dörren ligger dikt an mot chassiet. Det är den avrundade tjocka listen bredvid skidstället (stegen) och under spettet och yx-hållaren.

Varför ser man då isbitar som ligger långt in under listen?

EDIT: Å andra sidan... om dörren hade varit öppen skulle det funnits is inne i fordonet också.

/J

Edited by J-Star

Guest delta-vo

Ser ut som vagnen avsevärt bortom också gått ner sig, fast längre ut. Det är väl den vagnens spår som ses till höger i bild (även där ser man att isen "knakat"). Detta kan förklara varför man går till vänster om första vagnens spår. Skulle tro att förbandet varit på framryckning över ett, enligt fältkartan, varande öppet fält, som är snötäckt. Finns det se'n en liten rännil till bäck ute på fältet så har denna svämmat över under snön (och isen) och en grund "lömsk sjö" har bildats.

VEM is-rekar på en åker?

Ser ut som vagnen avsevärt bortom också gått ner sig, fast längre ut. Det är väl den vagnens spår som ses till höger i bild (även där ser man att isen "knakat"). Detta kan förklara varför man går till vänster om första vagnens spår. Skulle tro att förbandet varit på framryckning över ett, enligt fältkartan, varande öppet fält, som är snötäckt. Finns det se'n en liten rännil till bäck ute på fältet så har denna svämmat över under snön (och isen) och en grund "lömsk sjö" har bildats.

VEM is-rekar på en åker?

Svämmat över under snön?!?!?! Vattenfylld åker?!?!?

För det första står vagnen i 1½ meter vatten, och hela området är smackat med björkar. Det är inte Arvika-översvämningen du tänker på? :ph34r:

Nä du, det där är en sjö och ingenting annat! Kolla plattheten på ytan. Kolla udden. Det är antingen en klant som inte kan läsa kartan eller en klant som inte isrekat ordentligt. Eller helt enkelt en klant som inte kan följa en order. Kanske en kombination av de tre... :)

(Dessutom undrar jag om spåren till höger inte är deras egna. De har kommit längst sjökanten, sett isen knaka och försökt ta sig in till land? Jaja, snubben som står på vagnen vet väl... kanske någon mer.)

edit: svtafel

Edited by danno

Varför ser man då isbitar som ligger långt in under listen?

EDIT: Å andra sidan... om dörren hade varit öppen skulle det funnits is inne i fordonet också.

/J

Dörren är stängd.

Att is syns in under listen beror på att dörren lutar utåt (sett nedifrån och upp, tydligt?) samt att listen även bygger ut från dörren som i stort går in i "hålet" i chassiet i övrigt.

Edited by GeBe

Min högst personliga gissning av förloppet är följande:

Vagnen har antagligen framryckt med Vc-luckan i paraplyläge. Antagligen har vagnen kört in i trädet man ser liggandes över vagnen, fått trädet in i Vc-luckan.

Detta har då medfört att vagnchefen duckat o ej kunnat ha uppsikt framåt. Föraren har då fortsätt framåt och då inte observerat fukten som är i spåren kl 2

När vagnen sen kört ut på isen har banden börjat gå igenom, detta är inte alls ovanligt vid körning över myr o is, detta kan hävas genom att föraren släpper styrdonet o låter vagnen "kravla" sig ur hålet. I detta fall har dock antagligen föraren drabbats av panik o försökt styra emot. Detta har då medfört att vagnen sjunkit igenom helt och vattennivån stigit UTANFÖR fordonet. Föraren har då antagligen i ren panik slitit upp sin lucka o tagit sig ut genom förarluckan varpå vattnet forsat in i vagnen den vägen. Innan personalen i bollhavet fattat vad som hänt har antagligen vattnet stigit så mycket på utsidan att bakdörrn blivit omöjligt att öppna. Kvar är stridsluckorna och det är vad vi ser på bilden...

/Vc_90

Som kört ungefär oräknerliga gånger över i o myr.

Guest delta-vo

Nja, nu har jag blivit riktigt nyfiken på händelseförloppet.

Följande har jag "luskat fram" från ett åsyna vittne:

1. Föraren har INTE öppnat sin lucka utan han har tagit sig ut bakåt över "bollhavet". Om han varit skraj eller inte, det vet jag ej, men jag skulle då känna mig en aning skakis om jag får isflak och vatten över utblicken samtidigt som "hissen" åker neråt med bra fart och vatten strömmar in.

2. Anledningen till den snabba vattenfyllningen är en otät bakdörrstätning. Taskig tätningslist i kombination med en "stropp eller något ditåt", som också var i kläm mellan dörr och chassi.

3. Spåren kl. 2 är spåren från den vagn som har gått igenom längre ut på fältet.

Jag tror fortfarande på min teori om terrängen. Björkarna växer på höjderna runt om och det är förmodligen ettt översvämmat fält. Jag kommer att göra ett kartstudium när jag har absoluta x- och y-koordinater för platsen!

Att kalla besättningen för klantar tycker jag är ett jävla fult påhopp innan alla kort är på bordet :ph34r:

Ingen ger väl sig ut med ett stridsfordon, där det finns en sjö enligt kartan utan att isreka först :lol:

Ingen ger väl sig ut med ett stridsfordon, där det finns en sjö enligt kartan utan att isreka först  :D

Ja... det var ju det jag sa! Klantigt :P

Ser fram emot X-Y om de går att frambringa. Jag sitter på hela Lantmäteriets databas så om du fixar fram koordinater så kan jag ordna en bild!