CarlT Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 (edited) Halloj! På Mil-Con har de lite olika ryggsäckar... Bland annat en 100l och en 75l, båda gjorda av Tyska Mil-Tec. Är de bra? För priset är ju för bra för att vara sant!!! Nån som har erfarenhet av dessa? Inte så mycket info från Mil-Con direkt... EDIT: Förresten, om någon vet var jag kan få tag i en ännu billigare ryggsäck på minst 50l så säg gärna det! Behöver en billig någorlunda bekväm ryggsäck som jag inte behöver vara särskilt rädd om. Edited December 31, 2003 by CarlT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 (edited) Halloj! På Mil-Con har de lite olika ryggsäckar... Bland annat en 100l och en 75l, båda gjorda av Tyska Mil-Tec. Är de bra? För priset är ju för bra för att vara sant!!! Nån som har erfarenhet av dessa? Inte så mycket info från Mil-Con direkt... EDIT: Förresten, om någon vet var jag kan få tag i en ännu billigare ryggsäck på minst 50l så säg gärna det! Behöver en billig någorlunda bekväm ryggsäck som jag inte behöver vara särskilt rädd om. Har inte personlig erfarenhet av ryggsäckarna men vet vilken dålig kvalité Mil-Tec håller i övrigt. Skulle undvika de ryggsäckarna ordentligt. Det måste ju trots allt finnas en anledning till att de är så billiga, eller hur? Edit: Jag känner inte heller någon som har varit nöjd med Mil-Tecs produkter, möjligtvis en person, men den mannen har vid närmare eftertanke inte så stor känsla för kvalité (billigt har alltid varit den personens ledord). /Johan ES Edited December 31, 2003 by Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CarlT Posted December 31, 2003 Author Report Share Posted December 31, 2003 Billigt är nog lite av mitt ledord också. Jag har inte tänkt att använda den i så jätte tuffa förhållanden. Vandring i skogen och som "resväska" när man åker söderut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 Jag känner en kille som köpte en sådan där mil-con ryggsäck. Efter ett år var han så förbannad och hatisk så att han gick på den med stridskniven för att sedan elda upp den. Kassa axelrämmar, kasst avbärarbälte, och en ram som trillade ut för att sömmarna gick upp i nederdelen. Sen gick vi visserligen en massa mil med en massa packning. Sista övningen med säcken gicks det 3-4 mil me 50 kg. Sen skaffade han säcken som jag har - Berghaus Vulcan. En glockren säck som visserligen kostar 2495:-. Köp en P.L.C.E-ryggsäck från Military Shop för 1695:- istället. Även om du vill att det ska vara billigt så är det dyrt om man måste köpa en ny säck varje år. Jag hade själv en sådan innan jag skaffade min Berghaus Vulcan. Den hade jag exempelvis under en övning då vi gick 11 mil med en jävla massa skit, ex ra 145. Den är 5 år gammal nu och har sålts vidare bland ungdomrana i mitt hemvärn, senast nu i jul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy2 Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 @ CarlT Jag har en sån här http://www.militaryshop.se/bilder/produkte...a.para35l.1.jpg Militec ryggsäck och den har jag haft och använt under två år. Jag är mycket nöjd med den, tyvärr tar den bara ca 30 liter trots att det står att den skall ta 35l. Jag har använt den både i Hv Ip och vid jakt och tycker att den funkat mycket bra. Sen insåg jag att jag behövde en större säck och då köpte jag denna http://www.e-conomy.de/1.7/35/artikel.ec?398 berghaus kopia till mig själv i julklapp Jag har inte hunnit testa den än men den inger förtroende och verkar helt ok. Speedy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 Jag känner en kille som köpte en sådan där mil-con ryggsäck. Efter ett år var han så förbannad och hatisk så att han gick på den med stridskniven för att sedan elda upp den. Kassa axelrämmar, kasst avbärarbälte, och en ram som trillade ut för att sömmarna gick upp i nederdelen. Sen gick vi visserligen en massa mil med en massa packning. Sista övningen med säcken gicks det 3-4 mil me 50 kg. Sen skaffade han säcken som jag har - Berghaus Vulcan. En glockren säck som visserligen kostar 2495:-. Köp en P.L.C.E-ryggsäck från Military Shop för 1695:- istället. Även om du vill att det ska vara billigt så är det dyrt om man måste köpa en ny säck varje år. Jag hade själv en sådan innan jag skaffade min Berghaus Vulcan. Den hade jag exempelvis under en övning då vi gick 11 mil med en jävla massa skit, ex ra 145. Den är 5 år gammal nu och har sålts vidare bland ungdomrana i mitt hemvärn, senast nu i jul. Intressanta övningar du deltagit i, speciellt med tanke på att du inte gjort lumpen... Blir även lite konfunderad över bilden på din presentationssida - ungdommar på stridsutbildning utrustade med 30-skotts Ak4-magasin. Får nog kolla detta lite närmre med en bekant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CarlT Posted December 31, 2003 Author Report Share Posted December 31, 2003 (edited) Vival, var inte så paranoid. Han kanske inte har fyllt i ordentligt bara? Speedy2, då har du gjort exakt samma sak som jag har då.. Jag har en Military Daypack från militaryshop.com och nu behöver jag en lite större! EDIT: De där två ryggsäckarna är väldigt lika!!! Mil-Cons "skit?" ryggsäck: Den du har köpt speedy2: här Är det samma? EDIT2: Kanske ska köpa en ALICE large? Är den schysst då? För billig är den! Edited December 31, 2003 by CarlT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 (edited) Intressanta övningar du deltagit i, speciellt med tanke på att du inte gjort lumpen... Blir även lite konfunderad över bilden på din presentationssida - ungdommar på stridsutbildning utrustade med 30-skotts Ak4-magasin. Får nog kolla detta lite närmre med en bekant... Av någon anledning så dyker frågan angående ungdomars stridsutbildning alltid upp, lika säkert som allt det i glödlampsämnet. Är man över 18 får viss stridsutbildning bedrivas, även om inte tyngdpunkten ligger där. Och nej, det är inte 30-skotts mag. Sen kan jag tillägga att vi gick de 11 milen under 4 dagar och att de 50 kilona var under en ubk för äldreungdomar. [edit] Får la infoga en bild jag med: [/edit] Edited January 1, 2004 by Ralph Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy2 Posted January 1, 2004 Report Share Posted January 1, 2004 @CarlT Ja dom är väldigt lika men det är inte samma. Men märk väl jag har inte testat den fullt ut än, så jag kan inte garantera att den är bra. Men som sagt tidigare, den inger förtroende och det var inga problem att handla från sidan heller. Mvh Speedy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted January 3, 2004 Report Share Posted January 3, 2004 Speedy2: är det samma som Militaryshop säljer? Här heter den mountainpatrol, är uppsydd samma som Berghaus Vulcan, men har ramen utanpå?! Jag köpte en Military Daypack för ett par år sedan som är tillverkad av mil-tec, den har funkat skitbra faktiskt. har hållt för mina strapatser både i HV och i det civila mörkret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy2 Posted January 5, 2004 Report Share Posted January 5, 2004 (edited) @nsky_517 Nej det är inte exakt samma som Militaryshop säljer. Den dom säljer är mer lik orginalet Tex. så finns det på orginalet och Ranger ryggsäcken ett spänne på var sida strax ovanför sidofickorna. Jag tror att dom skall användas för att fästa skidor med. De spännena finns inte med på Militaryshops kopia. Sen finns det inget regnöverdrag insytt på orginalet och Ranger ryggsäcken, och det finns det på Militaryshops kopia. Summa sumarum Ranger är mer lik original. Mvh Speedy Edited January 5, 2004 by Speedy2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Koma Posted January 8, 2004 Report Share Posted January 8, 2004 (edited) Har samma ryggsäck (mountain patrol) som Nsky517 visade bild på. Eter tre år så har en sak pajjat och det är snölåset vilket revs sönder när säcken skulle packas. Visst, det är ingen berghaus men den kostar mindre än hälften av en Vulcan säck. Remmarna är lite tokigt sydda men det funkar ändå. Den sväljer allt man behöver och funkar att dra pulka med. jag har sytt och sprättat lite på den för att få rätsida på den men den funkar, 100 litersryggornas svar på Mora2000. Inte helt 100 men ändå prisvärd. Btw regnskyddet funkar faktiskt riktigt bra och får säcken att se ut som en sten när den ligger ner. Edited January 8, 2004 by Dr.Koma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted January 11, 2004 Report Share Posted January 11, 2004 (edited) Speedy2* Vad blev det allt som allt(med frakt osv) när du fick hem din rygga? edit: korv fingrar... Edited January 11, 2004 by nsky_517 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted January 11, 2004 Report Share Posted January 11, 2004 Speedy2* Vad blev det allt som allt(med frakt osv) när du fick hem din rygga? edit: korv fingrar... Om du kollar på http://www.e-conomy.de/1.7/35/index.php Så hittar du ryggan den kostar med frakt 104Euro ca.935 kronor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted January 11, 2004 Report Share Posted January 11, 2004 Man tackar! fasten att jag översatte med altavista, så var det för mej en salig blandning mellan engelska och tyska. så jag hittade inte fraktkostnader m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts