Jump to content

Hur ser Försvarsmakten ut 2020?

Recommended Posts

Detta är mina spekulationer om den svenska försvarsmakten om 10-20 år.

JAS39 finns kvar för att sätta en pilot i luften. För alla uppdrag man anser sig veta vad man ska möta används SHARK.

Information insamlas löpande av obemannade farkoster, UAV, aerostatler, minisateliter m.m.

Sverige har inget behov av bombplan utan litar till att kunna verka där det gör skillnad. Mjölner finns på förbanden och fungerar skapligt.

SSG120 baserat på Strf90 chassiet avger en avsevärd eldkraft med "smart" amunition av typen STRIX.

Har stor förmåga att avge eld, förflytta sig, och överleva.

Möjligen finns även tyngre artelleri.

En version av SEP kör runt och lägger minor i rasande tempo.

Attackhelikopter saknas fortfarande p.g.a pengabrist.

Volvo har utvecklat våra nya splitterskyddade tgb. Anledningen till nyutvecklingen var att det saknades ett bra alternativ på den internationella marknaden. Sprintern är glömd förutom på några forum på nätet.

P90 eller liknande är inköpt och fungerar bra, fast det är ännu en am. typ.

Bofors har utvecklat klart ett 40mm granatgevär med "smart" am. Finns minst ett per skyttegrupp. Är allt det OICW borde vara.

Samband finns mellan varje medlem i en grupp.

Vad tror ni, vad är era tankar? Om ni nu nödvändligtvis måste hålla med mig om allt jag sagt så ta upp det jag missat.

Flottan, vad gör ubåtarna?

Hur ser underhållsdelen ut?

IT-delen av försvaret, gör man sin värnplikt som hacker i någon skum källare?

:rocketl:

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bofors har utvecklat klart ett 40mm granatgevär med "smart" am. Finns minst ett per skyttegrupp. Är allt det OICW borde vara.

Ett 40mm grg är väl till för bepansrade fordon och liknande, OICW är väl "bara" till för att ge lite mer eldkraft mot trupp som en m203, eller har jag helt fel. :blink:

• 10 months later...

Om nedläggningen av förband fortsätter i detta tempot så har vi inget försvar år 2015,men jag tror att vi har ett litet insatsförsvar kanske 2 bataljoner per miloområde och resterande förband är kaderorganiserade.Men man vet ju heller inte hur det ser ut i omvärlden om några år så det är väldigt svårt att ha någon bra gissning.

Försvaret kommer att bestå utav små men vassa enheter(fånigt jag vet)

För varje truppslag kommer det finnas endast en utbildningsplats, och bara utbildas halvbat inom varje grupp.

Hemvärnet kommer inte att finnas, endast Insatsplutoner alt komp över Försvarsområdesgrupperna direkt underställda OmrådesC.

Objekt och övergripande order kommer att minskas och koncentreras på stora orter och viktiga infallsportar.

Stor vikt kommer läggas vid SIB och någon form utav antiterrorist-styrkor kommer att utbildas.

Kontraktspersonal kommer att öka, typ personal vid styrkor liknande LBB och även på FJS.

Tror dock att ett eventuellt världskrig kommer att nå världen inom 10 år i någon utsträckning..kan dock inte förutspå vad som kommer att hända....vad sägs om världens undergång?

Förhoppningsvis:

EU-Armé; Sverige utbildar förband för vilka vi har utomordentlig kompetens. Som exempel ser jag I19 - mekaniserad strid i subarktisk miljö, dessutom med understödsfunktioner, K4 - det enda kvarvarane norrlandsjägarförbandet, med expertis i världsklass, P7 - duktiga på manöverstrid i väglöst land/öppen och flack terräng, samt eventuellt amfibiekåren och element ur flottan (är själv arméslusk så jag ska inte försäga mig nu) Flygvapnets vägbasorienterade kunskaper skulle jag också se som värda att bevara, förmodligen tillsammans med 39-systemet.

Jag tror dessutom att en stor fokus kommer läggas på antiterroristverksamhet, dock ej nödvändigtvis i Sverige, men förhoppningsvis med svensk personal på annan plats

Det är i mitt scenario troligt att det vid dessa platser utbildas en hel del personal av andra nationaliteter, dock i första hand kanske främst officerare.

Det finns i min mening ingen anledning till att europas försvarsmakter duplicerar system, där alla försöker vara bäst på allt.

Låt fransmännen/tyskarna bry sig om de fläskiga pansararméerna så gör vi det vi kan bäst, och tillsammans försvarar vi varandra, med knowhow, och i slutändan med vapenmakt.

(Nån som tror att Sverige skulle kunna stå neutralt om exempelvis Finland eller Österrike angreps)

*host host*

så glömmer vi inte vårat trängregemente som det numera bara finns ett utav

om något så kommer ju det vara kvar och antagligen fortsätta ha en ledande roll i internationella beredskaps förband

vad sägs om en armé på 9 stridande bataljoner plus fristående understöds kompanier.

Hussar Bataljonen Luftburna Bataljonen

Norrlands Dragon Bataljon Jägar bataljonen

Jämtland Fältjägar Bataljonen 3 Strf90, 1 CV90120T

Norrlands Pansar Bataljonen 2 Strf90, 2 Strv122

Skaraborgs Bataljonen 2 Strf90, 2 Strv122

Södra Skånska Bataljonen 2 Strf90, 2 Strv122

Södermanlands Bataljonen 3 Strf90, 1 Strv122

Gotlands Bataljonen 3 Strf90, 1 CV90120T

Livgardes Bataljonen 2 Strf90, 2 Patgb203

totalt

9 strv 122 kompani

2 CV90120T kompani

17 Strf9040 kompani

2 Patgb203 kompani

Edited by Valivarre

om 15 år utbildar vi enbart grillaförband, Hv finns inte längre, utan vi har enbart IP som använder sig av uppgraderingar av CV9040 & 122:or. Vidare har vi yrkessoldater som tjänstgör vid FJS & amf. enda vägen in i försvaret är då via grillaskolorna som finns i boden, Livgardet, skövde

grillaskolan i boden är inriktade på strid i väglöst land, livgardet på grillastrid i bebyggelse och skövde är i småbruten terräng med stort inslag av fält & vägar.

Edited by Fk Satan

försvaret måste finnas kvar. var ska jag annars uppfostra min framtida son? :wub:

Börja med uppfostringen efter hans födelse, vänta inte tills inryck :=o

Själv tror jag på att man nöjer sig med att lägga ut superdödliglasertaggtråd (måste ju vara taggig) runt sverige ifall någont försöker anfalla.

Mer seriöst tror jag inte vi kommer se några större förändringar. Ännu mer utlandstjänstanpasad militär, verkar som det är det vi främst håller på med idag efter muck. Eventuellt ännu fler nerläggningar..

I slutet av januari skall den nytillträdde ÖB redogöra för vision 2014 och det kommer inte att vara en vacker syn tyvärr. Vår chef gick igenom ett av förslagen som högkvarteret jobbar med precis innan jul. Bland annat så kommer enligt det förslaget Flygvapnet att bestå av 2 Gripendivisioner hemma och 2 Gripendivisioner i internationell tjänst. ½ hkpbat mark op och ½ hkpbat sjöop. Marinen (vars org jag inte är så värst insatt i) såg inte ut att bli speciellt påverkad...

Armén... kommer i princip att försvinna. :lol: I princip 1 insatsbataljon och specialförband.

Frågan är ju då... vilka uppgifter skall försvaret ha? Det är ju knappast frågan om att stå emot något väpnat angrepp :=o

:wub:

vad sägs om en armé på 9 stridande bataljoner plus fristående understöds kompanier.

Hussar Bataljonen              Luftburna Bataljonen

Norrlands Dragon Bataljon      Jägar bataljonen

Gotlands Bataljonen  3 Strf90, 1 CV90120T

totalt

9 strv 122 kompani

2 CV90120T kompani

17 Strf9040 kompani

2 Patgb203 kompani

och jag hänvisar till mitt tidigare inlägg.

spelar ingen roll vad man har för förband om man inte har UH förband i ryggen.

En stridsvagn utan disel och granater är inte så mycket mer en ett stort stycke stål

Försvarsmakten är nedbantad till en enda man, ÖB. Hans enda uppgift blir att sitta på sitt kontor på HKV (som nu är nedbantat till en städskrubb med texten HKV på dörren i en gammal rivningskåk någonstans i en Stockholmsförort) och hålla långa föredrag för sig själv om hur försvaret minsan har blivit både vassare och modernare.. Men eftersom han snart inser att han är för dyr i drift så bantar han strax innan årskiftet 2016 bort sig själv också. ;)

Hussar Bataljonen              Luftburna Bataljonen

Norrlands Dragon Bataljon      Jägar bataljonen

Gotlands Bataljonen  3 Strf90, 1 CV90120T

totalt

9 strv 122 kompani

2 CV90120T kompani

17 Strf9040 kompani

2 Patgb203 kompani

Inget artilleri? :(

Mvh /Martin

Året var 2015...

En debattartikel skriven av en ledande oppositionspolitiker orsakar folkstorm. Artikeln behandlar frågan om inte värnplikten borde återinföras. Den svenska regeringen rasar och kallar artikeln för "omdömeslös" och "populism farlig för rikets säkerhet". Man går en balansgång på slak lina eftersom man inser att en förkrossande majoritet av folket vill stärka försvaret. Samtidigt är man tvingade att ligga lågt för att inte bryta mot kapitulationsavtalet och reta segrarmakten. Förlusten av Gotland och Norrbotten härom året svider djupt i den svenska folksjälen.

Från huvuddelen av Sveriges i media mest framträdande medborgare påpekas att vi måste acceptera faktum och att livet i det nya, till ytan mindre, Sverige måste gå vidare. Vi har ju trots allt lyckats stå emot och behålla vår självständighet som nation även om vi tvingats till eftergifter. Det krigsskadestånd vår självständighet kostade blev trots allt relativt lågt tack vare landavträdelserna och vi kommer snart att ha arbetat av det. Ett återinförande av värnplikten skulle kunna tolkas som en aggression - en upprustning i avsikt att återta Gotland och Norrbotten - och vi skulle tveklöst återigen utsätta oss för en utsiktslös militär intervention. Troligen skulle vi tvingas till än fler eftergifter.

Behovet av en manstark försvarsmakt finns ju inte ens som det ser ut just nu. Eftersom angriparen redan "tagit vad han ville ha" är man numera med stor sannolikhet tryggad från fortsatta angrepp och landförluster. De frostiga diplomatiska förbindelserna med angriparlandet börjar dessutom så sakteliga återupptas (Även om man under åtskilliga decennier kommer att ta upp återbördandet av Gotland och Norrbotten vid samtliga förhandlingar med angriparlandet. Mest för sakens skull).

Att upprusta försvarsmakten nu är försent. Det skulle bara kosta pengar vi behöver till annat och sedan kasta oss in i ett nytt krig innan vi hunnit samla ens en halv pluton värnpliktiga beväpnade med jaktgevär.

Sveriges försvar upplöstes ju som bekant vid kapitulationen, och den tyngre utrustning och de fåtal flygplan som fortfarande var funktionsdugliga överfördes enligt villkoren i kapitulationen till segrarmakten som krigsbyte. En mindre mängd äldre stridsfordon kvarlämnades, och enligt avtalen med segrarmakten har Sverige rätt att hålla tre mekaniserade infanteribataljoner i självförsvarssyfte. Man har även i Sverige en relativt tungt beväpnad Kustbevakning för gränsskyddet runt hela landet samt tiotusen man i en lätt beväpnad frivillig polisstyrka/milis för inrikesbruk.

Återuppbyggnaden av Norrlandsstäderna kostar mycket pengar, och att i det läget lägga pengar på ett försvar vars enda realistiska syfte är att återupprätta en skenbar nationell självkänsla vore oacceptabelt.

Troligt? Kanske, kanske inte. Vem vet? Världen kan ändras fortare än vi tror...

Edited by Unicorn

Skrämmas och skrämmas... förutsättningarna finns alltid att inte allt går som vi tror. Historiskt sett vet vi bara en sak: ingenting blir som du tror. Således kommer inte heller min spekulation att stämma.

En lämplig nation att spekulera om är Ryssland, eller de länder som tidigare bildade Sovjetunionen. Förvisso kan det ju tyckas mer intressant att spekulera i andra, mindre "populistiska" hotbilder - men Ryssland är trots allt fortfarande "lågoddsaren" i hotbildsspekulationerna på sikt - mest p g a sin närhet till Sverige i kombination med sina tidigare genom århundradena ständigt återkommande ambitioner att expandera västerut.

Idag verkar dessa ambitioner ha kommit på skam, men låt oss leka med tanken att valfri f d rysk republik (eller samling av sådana) av inre eller yttre orsaker återfår dessa målsättningar.

För närvarande saknar Ryssland helt motiv att angripa Sverige, vilket en förkrossande majoritet av bedömare är eniga om. Frågan är dock om den ryska regimen verkligen är så stabil som vi önskar. Landet utsattes trots allt för en statskupp så sent som för drygt tio år sedan, och extrema partier vinner allt större stöd i ett demokratiskt system som i sig lämnar mycket att önska.

Försvarsberedningens ordförande Håkan Juholt yttrade härom dagen att "ett starkt ryskt försvar är bra för Sverige". Om man läser sammanhanget i artikeln som finns länkad här nedan förstår man hur han menar, men tankegångarna är inte helt ofarliga om man spinner vidare på resonemanget.

Jag skulle inte direkt bli himlastormande överraskad om hans i och för sig logiska resonemang inom kort snuttifieras till en absolut politisk sanning av mindre intellektuellt bemedlade partikamrater och mediefolk:

"Ju mer det ryska försvaret rustar desto säkrare blir vi."

"Ju mer det ryska försvaret rustar desto mer kan vi avrusta. Det har ju Försvarsberedningen själv kommit fram till!"

Det brukar råda en närmast obegränsad tillgång på politiker som i stället för att tänka och resonera själva använder brottstycken av resonemang och lösryckta citat för att marknadsföra sig själva och för dagen politisk "innefråga". Finns det dessutom pengar att spara på slagorden väller dessutom så gott som alltid en bifallskör av sällan skådad storlek in genom dörrarna i riksdagshuset när det är knapptryckardags.

Gäller det förutom ovanstående dessutom att skära i försvaret - dagens meste strykpojke, med dess limousinefester och onödiga vapenköp - lär inte heller någon få medieutrymme för annat än att stämma in i mobben och bidra i lynchningen.

Historiskt sett är det förvisso ofta så att man i perioder av fred helt självklart och logiskt avrustar för att lägga pengarna på andra, mer nödvändiga saker. Konstigt vore det annars. Ofta avrustar man tyvärr dessutom ner till den nivå där en elak glimt tänds i ögat även på den ledare i annat land som från början kanske inte alls sett sig som expansiv. Om priset bedöms som mycket lågt kan möjligheterna ibland bli oerhört frestande och "tillfället göra tjuven"..

Detta är inget läge vi har idag, och vi behöver inte få det heller. Jag skulle dock personligen bli mer förvånad om en liknande situation inte uppstår de kommande tio-femton åren än om den gör det. Sedan behöver det inte gälla ryssland och inte oss.

Länk till artikel med uttalande från Håkan Juholt

Redan nu aviserar alltså Juholt att det blir lägre försvarsanslag - med andra ord ännu mer omfattande neddragningar i försvaret.

http://www.expressen.se/index.jsp?d=10&a=93470

Nooo! :o

Men han har ju ändå en poäng... och det är väl kanske lite onödigt med ett stort dyrt invasionsförsvar. Men (!) det militära är häftigt, det är mitt yttersta argument, och snart det enda manliga vi har kvar nu när den feministiska konspirationen breder ut sig. :ph34r:

• henke changed the title to Hur ser Försvarsmakten ut 2020?