Jump to content

Inryck 2004 Januari 12 Amfibiesoldat Amf1

Recommended Posts

Äh, kronan ger er allt ni någonsin kommer att behöva för dom närmaste 7.5 månaderna.. :Malaj::D

Rakapparat o rakhyvel kan ju vara att rekommendera, en pizza eller två... pengar... glöm inte alla papper o sånt som kan komma att behövas för att komma in så slipper man en massa trubbel...

Ha det så kul o lycka till, måste jag också passa på att säga. Det verkar helt klart vara en bra tjänst.

hehe tackar tackar, nu har jag skramlat ihop en lista, har samtliga grejjer.. ner tryckt i packningen, skönt och vara klar med det i alla fall slipper jag stressa sen :o

Neccessär:

Nagelsax

Deo

schampo

Tandborste

Tandkräm

Rakhyvlar (mac3)

Raklödder

Rakvatten

Tvål

Plackers

Apoteket/Hälsokost:

Fluor Tuggumi

Glukosamin

Tigerbalsam

Zon-Salva

Aspirin

Liniment

Eget:

Löparskor

Klocka

1Kg Lösgodis

Badtofflor!

10kr´s rör

Wunderbaum skogsfrisk doftande :huh:

Tillbehör:

ID-kort

Körkort

Inrycknings Order

Bankomat Kort

500:- fick pengar

:)

@Greenment: Vad fan ska du med allt det där? Hälften av sakerna är rena lyxgrejor som du inte ens kommer att ha tid att använda dig av. Jag menar.... 1kg lösgodis? När ska du ha tid att äta det där? Inte alls kan jag säga dig förutom på väg hem från regementet på permission.

Detta är vad jag tycker:

Neccessär:

Nagelsax: Klipp ner naglarna hemma istället

Deo: Fältmässig lukt är bra lukt. Skippa. ÄNDRAT: Ta med, och använd innan permission.

schampo: ta med

Tandborste: Ta med

Tandkräm: ta med

Rakhyvlar (mac3): ta med

Raklödder: ta med

Rakvatten: Fältmässig lukt är bra lukt. Skippa det

Tvål: Finns i tvättrummet

Plackers: När hade du tänkt att hinna med detta? Skippa. Var nogrannare med tandborstningen istället

Apoteket/Hälsokost:

Fluor Tuggumi: bra att ha i fält. Ta med

Glukosamin: Trötthet och energibrist är bara att vänja sig vid. Skippa detta.

Tigerbalsam: Lyxprodukt. Skippa det. Det luktar dessutom starkt. Se skogslukt ovan

Zon-Salva: Skippa detta.

Aspirin: Köp med några kartor ipren

Liniment: detta kan du ha hemma istället

Eget:

Löparskor: Prova kronans löparskor först. Om du får besvär, använd egna.

Klocka: ta med

1Kg Lösgodis: Som sagt... när ska du äta detta egentligen?

Badtofflor!: Fotvårtor kan vara jobbigt. Ta med

10kr´s rör: Varför?

Wunderbaum skogsfrisk doftande: detta kommenterar jag inte.

Tillbehör:

ID-kort behövs ju inte om du har körkort

Körkort: ta med

Inrycknings Order: självklart

Bankomat Kort: ta med

500:- fickpengar: behövs inte, du kommer inte ha tid att gå till markan.

Tillägg. Ta bara med i klädväg det du går och står i. Resten tillhandahålls av kronan. Ta gärna med dig några galgar/klädhängare.

Edited by Amfibieslusken

Deo: Fältmässig lukt är bra lukt. Skippa

Rakvatten: Fältmässig lukt är bra lukt. Skippa det

500:- fickpengar: behövs inte, du kommer inte ha tid att gå till markan.

Deo? Varför skall han inte ta med detta? Klart han skall använda deo, vem fan vill ha en stridsparskamrat som stinker gammal sursvett? Vill du att han skall kallas stinky?

Rakvatten? Inget fel på det heller. Lite lukta gott på en själv efter en dusch höjjer det personlilga stridsvärdet.

500:-. Jag är övertygad om att han hinner köpa saker. Speciellt under resan dit och resan hem samt i anlutning till middagar el luncher.

Edited by Smocken

samt i anslutning till middagar och luncher..

/ironi - javisst, å kanske om han vill slå några bollar på vattentornshöjdens minigolfbana ironi/ :P

inryck = tidsbrist, så ÄR det bara

hehe ja godiset i godispåse, det håller väl? har allt i en plastpåse, sen är det bara ner i väskan och iväg til amf :lol:

Klockan:

http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?t...roductID=380181

Löparskor har jag, som kostade runt 1200kr.. men visst tar jag emot lejon attack :wub:

B)

Tänkte bidra med mina tips och kan i princip då bara hålla med Amfslusken på de flesta punkter. Dock vill jag gärna påstå att fickpengar aldrig skadar att ha med!

Se bara till att låsa in dem i skåpet eller ha dem på någon bra plats där ingen hittar dem eller där du tappar bort dem! Blir säkert mer än en gång du glömmer låsa skåpet...

Sen skulle jag även råda dig att skippa piller av alla dess slag mot värk. Det kommer att finnas ett plutonsapotek på respektive pluton som är fullt av diverse möjliga trevligheter.

Slutligen bör vi återigen använda oss av den mycket eminenta KISS-regeln:

KEEP-IT-SIMPLE-STUPID

Edit: Ta med dina egna löpskor. Mycket skönare än dem du tilldelas. Givetvis inget fel på dessa, men att tro att ett par skor från FM kan överträffa ett par i prisklass >1000kr är dumtare än dumtast.

Ett tips är att varva mellan skorna. Såhär års blir det ju en del inomhusfys och ett par för innebandy och ett par för utomhuslöpning är ingen dum idé.

Edited by oz

tänkte passa på och önska alla er som rycker in på Amfibie ett lycka till.

det första tiden kan upplevas främmande och jobbig men det går över.

Lite tips: försök att vara med på all fys, det blir ett h-ve att ta igen det om man missar mycket.

gör ert bästa, befälen ser sånt.

och säg inget om era tidigare militära erfaranheter (ifall ni har sådana, tex HV/FBU-U), börja inte rabbla allt ni läst i soldf (boken) motsv.

men det viktigaste av allt, hjälp varandra, ni är ett par styckna i samma sitts det blir lättare om man hjälps åt.

har ni några fråger så är vi varmt vällkommna att skicak ett pm och fråga, vet hur själv känns dagarna innan inryck så om jag kan hjälpa er med frågor och funderingar så hjälper jag gärna till.

ni gör er VPL på ett kanon ställe, och ni kommer få en gedigen soldat utbildning.

Lycka till

mvh PB AMF 03- 04

Gissning: Man vill främst av rekryteringsskäl inte ta mer än ett läsår från PB-elever, vilka därför ligger inne juni-augusti. Därmed ligger GB oktober/november-augusti och F-soldater januari-augusti.

Låt oss säga att det är en kvalificerad gissning.

Till alla inryckande: lycka till!

• 2 weeks later...
  • 4 months later...

Hej!

Jag sökte i forumet och hittade denna tråd, då tänkte jag fortsätta med den istället för att skapa en ny.

Men när det gäller underkläder, handduk osv det är väl sådant som man ska själv ta med eller hur? Men frågan är hur mycket man ska ta med sig då?

Jag har gjort en lista på saker jag ska ta med. Vad tycker ni att jag ska skippa och behålla?

- Nagelsax

- Tandkräm och tandborste

- Tandborste till rengöring av vapen och dylikt

- Raklödder och rakhyvel

- Schampo

- Parfym/Deo

- Id-drickan

- Legetimation

- Kallelsen

- Synål och sytråd

- Armbandsklocka

- Bok

- Flour tuggummi

- Hänglås + nycklar

- Tofflor

- Träningsskor

- Inläggssulor för kängorna

- Vattenfast penna

Här kommer min fråga. Dessa saker är sådant som jag gärna vill ha med, men frågan är vad är bra att ha med sig? Jag ska rycka in om 7 dagar som AmfPB. Kan ni hjälpa mig? Vet inte hur mycket jag ska ta med.

- Simglasögon och badbyxor (får vi använda simglasögonen i bassängen?)

- Underkläder

- Handduk

mvh

Shadi

Edited by Znake

Vet inte hur mycket jag ska ta med.

- Simglasögon och badbyxor (får vi använda simglasögonen i bassängen?)

- Underkläder

- Handduk

Finns faktiskt flera parallella trådar om just detta, men...

Oroa dig inte, ett antal kallingar (gröna m/93) och strumpor får du där -tillsammans med ca 60-70 andra pinaler. Handdukar också.

Badbyxor? Något fel på försvarets mörkblå idrottsshorts?

Simglasögon har jag INGEN aning om... ta med och prova ;)

Lycka till!

// WM

Jo... en liten ficklampa av typ maglite samt en schweizisk armekniv av mellanmodell kan vara väl användbara saker.

Skippa boken - du kommer inte att ha tid/ork de första veckorna för att läsa. Dessutom kommer du att få en STOR bok kallad "Soldaten i Fält" som är nog så intressant ;)

// WM

Jag ska rycka in om 7 dagar som AmfPB.

De e nära nu Shadi! Ett stort lycka till om vi inte hörs innan inryck! Jag har ju 49 dagar kvar :navy:

Kram!

Tack rebecca. Ja du får ha det bra du med. OOch ja...lycka till i lumpen om vi inte hörs innan. :ph34r:

Badbyxor? Något fel på försvarets mörkblå idrottsshorts?

Simglasögon har jag INGEN aning om... ta med och prova

Jag visste inte ifall man fick eller inte. Ska ta med simglasögonen och testa. Vad kan hända liksom? :P

Skippa boken - du kommer inte att ha tid/ork de första veckorna för att läsa. Dessutom kommer du att få en STOR bok kallad "Soldaten i Fält" som är nog så intressant

Hehe det låter bra det. Skippar boken isåfall =)

Ser ut att vara en lagom lista Znake! :ph34r:

Som sagt, bok kan ju vara svårt att få tid för men plats tar den ju knappast.

Tofflor är gediget. Bär dem så fort du inte har skor. Fotvårtor/svamp förekommer och det är jäkligt knepigt att bli av med så fort man fått det. :(

Skippa handduk och badbyxor. Dels för att du kommer att få sånt och dels för att jag inte tror att du får använda brallorna. Angående kniv/multitool etc så brukar det vara bra att vänta lite med att fixa sånt till efter GSUn. I början är allt svårt och befälen gillar heller inte att något "sticker ut" med bättre och fiffigare mtrl än andra. Tyvärr. Så vänta hellre med att glänsa och nöj dig med stidsmoran du får ut.

Vilken typ av klocka du bör använda kan du läsa i en av alla de trådar som tar upp ämnet. Men bäst är givetvis en odyr och oömtålig en med digital nedräkning/tidtagning.

Guest J-Star
Jag sökte i forumet och hittade denna tråd, då tänkte jag fortsätta med den istället för att skapa en ny.

Woo hoo!!! Ge mannen en medalj! :ph34r:

Näe seriöst... det enda jag saknar på den listan är en kamera.

/J

Ser ut att vara en lagom lista Znake! :)

Som sagt, bok kan ju vara svårt att få tid för men plats tar den ju knappast.

Tofflor är gediget. Bär dem så fort du inte har skor. Fotvårtor/svamp förekommer och det är jäkligt knepigt att bli av med så fort man fått det.  :(

Skippa handduk och badbyxor. Dels för att du kommer att få sånt och dels för att jag inte tror att du får använda brallorna. Angående kniv/multitool etc så brukar det vara bra att vänta lite med att fixa sånt till efter GSUn. I början är allt svårt och befälen gillar heller inte att något "sticker ut" med bättre och fiffigare mtrl än andra. Tyvärr. Så vänta hellre med att glänsa och nöj dig med stidsmoran du får ut.

Vilken typ av klocka du bör använda kan du läsa i en av alla de trådar som tar upp ämnet. Men bäst är givetvis en odyr och oömtålig en med digital nedräkning/tidtagning.

Ne precis, det sista jag vill göra är sticka ut ur mängden.

Dåså, det verkar som om jag ska skippa handduk och badbyxor och boken.

Kniven får jag vänta med antar jag. Jag kommer att ta med mig min analoga klocka, jag tror att den klarar av vatten. Den är bra.

Förresten, vi får väl skokräm där borta eller hur?

edit:

När det gäller underkläder så har jag skrivit följande på min lista

2x kallingar

2x t-shirts

2x strumpor

för lite? för mycket?

Edited by Znake

Jag kan inte tänka mig annat än att FM delar ut alla underkläder du behöver. Som sagt, stick inte ut, det finns säkerligen befäl som inte alls gillar civil utrustning överhuvudtaget.

<ot>Tillverkas svenska Fm:s boxershorts också av katrineholms trikå ab liksom finska?</ot>

Precis, det är direkt opoppis att bruka andra än kronans persedlar under tjänst. Dvs använd inga egna kläder i lumpen - på klarspråk :P

Kallingar får du! 5 par brukar det vara. 1 par för varje dygn, iaf i teorin. Även strumpor och t-shirtar kommer du att få så du har så inget att oroa sig för!

1 par civila kallingar kan du ta med dig för helgpermisen. Fast frågan är då om du inte gillar det militära så mycket att du får svårt att slita dig från de gröna m/2000... :)

Edit:

Jo, skrokräm finns det gott om på regementet. Kan säga med ganska så stor säkerhet att det om något är prioriterat inom Försvarmakten.

Edited by oz

det är inte min mening att sticka ut genom att använda egna saker, jag var bara fundersam, vill inte missa att ta med mig något.

men det låter bra att vi får saker där, mindre saker och ta med sig alltså. =)

tack för hjälpen, jag tror jag vet nu vad jag ska ta med mig.

Ja då var inryck bara 49 h bort för oss! :)

Någon mer än jag som börjar bli lite nervös? :winner: Jag vet inte hur det är med er andra men jag är nästan färdig packad och det känns skönt! En sak mindre att bry sig om :)

Ses om 49 h!

/Nydén