Jump to content

K-pist M/45 :Smith and Wesson M/76

Fu Kjellberg

Recommended Posts

Man har ju hört att amerikanarna använde m/45 i Vietnamkriget. Hittade lite mer info om detta.

http://www.softcom.net/users/n7jzu/page0005.htm

Har US navy seal combat manual från 1974 och där finns båda K-pistarna med. Står att M/76 var den primära k-pisten vid den tidpunkten i SEAL-teamen.

Hmmm jo sant men jag har även sett bilder på killar med 45an oxå den användes när dom var i länder dom aldrig var officiellt och inte ville att vapnet kunde spåras till USA om soldaten blev gripna den varianten var ofta försedd med LD väldigt långt vapen

Även Egyptien har ju kört med M/45an... fast dom tillverkade den under namnet "Port Said". Som jag fattade det av texten så hadde USA ett gäng M/45, typ för utvärdering eller liknadne... Men eftersom dom förde krig när dom ville ha dom i större skala så fick dom fixa till dom själv...

Lite synd, hadde varit bra för Sveriges export om Usa hadde köpt M/45an i stor skala... all reklam är bra reklam(?)

Hmmm jo sant men jag har även sett bilder på killar med 45an oxå den användes när dom var i länder dom aldrig var officiellt och inte ville att vapnet kunde spåras till USA om soldaten blev gripna den varianten var ofta försedd med LD väldigt långt vapen

*asg* Det hade ju varit en kul vinkel i aftonpressen:

"Svensk trupp i strid i Kambodja - vapen funna som bevis"

• 6 years later...
Gamla Tjeckoslovakien tillverkade en variant. Några bildbevis har jag inte,

det var ett befäll som berättade det under en teoretisk vapenutb.

Det är mycket möjligt Cz har gjort mycket kopior på vapen. Gamla SW76 som var en förfinad variant av av vår m45/b har kopierats av olika företag. Vårt magasin var eftertraktat och jag har sett en annan variant av kpist i Bosnien som har använt vårt magasin. Det har tillverkats nyare versioner av SW76 på senare tid runt 2005. Föetag som S.O.G. SW 76 och MK 760. Den finns i en nyare variant som heter 760 som jag tror bara har enkelskott. Nyare sw76 har kombinationen enkelskott/automateld. Det fanns även senare versioner av Sw760 av ett företag som heter Top Notch AZ som tydligen gör enklare versioner av 760 vilket tydligen inte höll så bra. De hade mycket problem med fel ammo och magasinet. Företag gör om magasin från Tec-9,AP-9,DC-9 för att passa med nyare SW 76,760. De säljer till och med Swedish barell. Visa tror att magasinet är finskt men andra vet. Det skiljer tydligen på en nyare grå eller svart SW 76. Kul att veta att gamla bettan var så uppskattad.

• 2 years later...

Man har ju hört att amerikanarna använde m/45 i Vietnamkriget. Hittade lite mer info om detta.

http://www.softcom.n...zu/page0005.htm

Har US navy seal combat manual från 1974 och där finns båda K-pistarna med. Står att M/76 var den primära k-pisten vid den tidpunkten i SEAL-teamen.

Här är en av de amerikanska användarna som talar om "Swedish K" som sin "GoTo Gun" :baskerKav:

De användes tydligen för att de var "deniable" dvs. om fienden fick tag i en så var den inte spårbar tillbaka till USA (gissar att det meckades med märkningen vid försäljningen till USA?), plus att den var bra då!

Karulespistol 45 rocks!

Edited by JohanGrön

Även Egyptien har ju kört med M/45an... fast dom tillverkade den under namnet "Port Said". Som jag fattade det av texten så hadde USA ett gäng M/45, typ för utvärdering eller liknadne... Men eftersom dom förde krig när dom ville ha dom i större skala så fick dom fixa till dom själv...

Lite synd, hadde varit bra för Sveriges export om Usa hadde köpt M/45an i stor skala... all reklam är bra reklam(?)

En "Port Said" modell av m/45, dvs den som tillverkades på licens i Egypten (användes bl.a 1973 under Yom Kippur)

Edited by JohanGrön

Ojoj, här snackar vi nostalgi på hög nivå. Vet inte hur många magasin jag sköt med kpisten, men många blev det under lumpen.

Snabbladdaren var ju oxå riktigt bra att ha, det bara rasslade till, så var ju magasinen fyllda igen.