Jump to content

FM kritiseras för senfärdighet ...

Recommended Posts

Nu ger man sig på FM från ledarplats igen. Nu svingas yxorna och kritiken haglar för att det skulle ta upp till 4 dagar att få iväg ett par Hercor till Iran. Det är lustigt att samma press som annars ger sig på att kritisera "militaristerna", nu tycker att det är konstigt att de inte klara att lösa en så enkel uppgift. Kan det verkligen vara så att man inte se sammanhanget mellan de omfattande neddragningarna och besparingarna? Hur blåst får man bli? En annan faktor som man tydligen helt bortsett från är den att flygets Hercor är statsluftfartyg och som sådana i behov av föranmälning för att få flyga över andra staters luftrum. Jag blir så MATT! :sniper:

Jo, och på tv-nyheterna för någon dag sedan sa de att Sverige hade skickat en (1) person till området...

Att han är FN-samordnare för dylika insatser glömde de säga.

Det är ju trots allt inte bara att skicka vad man har. Det bör finnas ett behov för resurserna som tillförs OCH en organisation för att ta hand om det, vilket oftast inte är gjort i en handvändning efter en dylik katastrof. Hur många som skulle ha ingått i en krisorganisation på plats är i livet idag?

Men det passar inte att ta upp vid opinionsbildning. :sniper:

Edited by Ace

De flesta individer i vårt samhälle lider oerhört av att de inte kan se sambandet mellan ORSAK och VERKAN.

Oförmågan att se detta enkla samband kan förklara ett flertal av de samhällsproblem vi har idag. När jag kom till insikt om att många inte såg detta samband var jag först naiv och trodde att det främst drabbade lågutbildade och/eller äldre människor. Till min fasa har jag upptäckt att det tyvärr inte har med detta att göra utan det är som en sjukdom som drabbat ett tvärsnitt av befolkningen.

Å andra sidan, det finns ju ingen anledning att slösa med dyr beredskap. Fi kommer med en förvarning på 10-15 år och jag kan inte förstå att man inte skulle kunna vara lika förutseende med jordbävningar och andra naturkatastrofer. Ge Must och FRA mer pengar så att de ger oss ordentlig förvarning - kanske en nätverkssoldat a la Markus i varje hörn av planeten - så kärvs det bara ett korrekt snabbt politiskt beslut för att vi kan flyga ditt all beredskapsmateriell flera år i förväg.

:ph34r: Hmm, det var något i föregående mening som lät som en omöjlighet. Hmm korrekt snabbt politiskt beslut kan enligt Svenska akademien aldrig förekomma i samma mening eller syftande på varandra utan tillhörande negationer.

Edited by 111 SSK bat

Julhelg, problem med att veta vad som behövs osv.

vad ska hända med hundar som skickas till iran när de kommer hem? karantän eller inte? ifall en hercules pilot dryckit glögg samtidigt som irans hjälpanrop kom, hur lång tid tar det innan han/hon då får flyga? och de få som var i tjänst kanske var bortresta oxå, så allt tar tid!

Att hålla en hög beredskap kostar pengar! och det kostar mängder med pengar. med tanke på allt som sparas in på försvaret så tycker jag 4 dygn under en storhelg är en bra tid!

Även om FV skulle kunna skrapa ihop några hercor med besättning på ett par timmar samt fixa alla nödvändiga tillstånd hjälper ju inte det om inte hercorna är fyllda med någonting. Så vitt jag vet står FV bara för transporten och det är räddningsverkets uppgift att fixa den humanitära biten, eller har jag missat något?

Men jag måste ändå hålla med om att fyra dagar är alldeles för lång tid om tanken var att bidra till själva räddningsaktionen och den här årstiden bör nog även tält och värme fixas i ett tidigt stadium.

4 dagar är faktiskt lång tid.

har för mig att efter 2 dagar så har chansen att hittat överlevande minskat ganska betydligt.

sen så har vi vattenmängden i kroppen också, man klarar sig inte länge utan vatten.

Nu kanske svensk hjälp inte är att hitta överlevanden, utan att skapa förutsättningar för de som har överlevt i form av tak över huvudet och värme. Personligen tycker jag 4 dars tid är en acceptabel tid med tanke på när det hela inträffade. Att bara skicka dit en viss typ av utrustning är inte bra. det hela måste samordnas osv. att länder i irans närhet kanske skickar utrustning för att hitta överlevande, länder på längre avstånd skickar sjukvårdsutrustning, filar, tält osv. allt detta måste samordnas transporteras osv. det är en enorm apparat som dras igång.

Hur lång tid tar det just nu att få ett mek-komp fullt stridsutrustat med vagnar, ammo, drivmedel osv till tärnaby? för enkelhetsskull så kan det vara med värnpliktiga soldater som är under utb. gissar att det oxå är ganska lång framkörningstid.

4 dager är en bra tid med tanke på julhelg och liknade.

vad jag tycker borde ha gjort på det internationella planet, är att usa kunde ha sänt en ing-bat till området, de är ju närmast

vad gäller katastrof beredskap så är det räddningverket som samordnar hjälpen.

FM ställer upp med tp, eftersom det finns rätt få cilvila C.130:or i vårt land.

larmtiden för räddningsverket är annars 4 timmar och då skall man vara på plats vid uppsamlingsplatsen i västra götaland.

denna plats ligger i anslutning till en större flygplats och har tält och annan utr i lager.

att det tog fyra dagar beror nog mest på utvärderingen av vilken typ av hjälp som behövdes.

tror nog att det finns beredskap på F7 för att kunna sticka inom ett dygn senast.

men olika insatser måste coordineras, det är inte bara att kasta sig på närmsta herca och dra i väg.

det är livräddning det handlar om, inte luftlandsättning

har för mig att efter 2 dagar så har chansen att hittat överlevande minskat ganska betydligt.

sen så har vi vattenmängden i kroppen också, man klarar sig inte länge utan vatten.

Nu kanske svensk hjälp inte är att hitta överlevanden, utan att skapa förutsättningar för de som har överlevt i form av tak över huvudet och värme. Personligen tycker jag 4 dars tid är en acceptabel tid med tanke på när det hela inträffade. Att bara skicka dit en viss typ av utrustning är inte bra. det hela måste samordnas osv. att länder i irans närhet kanske skickar utrustning för att hitta överlevande, länder på längre avstånd skickar sjukvårdsutrustning, filar, tält osv. allt detta måste samordnas transporteras osv. det är en enorm apparat som dras igång.

Hur lång tid tar det just nu att få ett mek-komp fullt stridsutrustat med vagnar, ammo, drivmedel osv till tärnaby? för enkelhetsskull så kan det vara med värnpliktiga soldater som är under utb. gissar att det oxå är ganska lång framkörningstid.

självklart har du rätt, jag menade i syfte att hitta överlevande så är 4 dagar lång tid.

självklart har du rätt, jag menade i syfte att hitta överlevande så är 4 dagar lång tid.

jupp för att rädda tid är det för låååååång tid. gissar att redan efter 5-6 timmar så börjar det se ganska mörkt ut...

• 2 weeks later...

öhh?? va?

Fältsjukhus finns kvar... T2 har ett helt kompani som bara sysslar med sjukvård och fältsjukhus... Är tältbaserat, på Sjukvårdstält 4 , ett halvrunt "uppblåsbart" tält... bra som fasen

Dock tror jag att dom måste moddas i så fall, eftersom det är jäkligt varmt inne i dom, även på Vintern :D