Jump to content

Grafikkortsproblem

SBP

Recommended Posts

när jag drar igång spel... även när jag kör testerna i dxdiag.

Skaffade nytt grafikkort till gamla PC:n hemma. Ett ASUS V9520 Magic (Nvidia fx5200 128 MB). Har tidigare haft ett TNT2 M64 pro (32MB). Sitter en P3 800 Mhz på moderkortet, 384 MB ram. XP HE SP1, DX 9.0b. Även tankat hem nyaste driuvrutinen från asus utan att få det att funka.

Någon som vet råd???

Har tom formaterat om HD och installerat allt från scratch... med samma resultat.

Testa att plocka drivrutin från nvidia.com istället. Det kan göra skillnad, och om inte det hjälper så kika att alla BIOS-inställningar vad gäller AGP är korrekta. (Borde stå i manualen till grafikkortet)

AGP:n är 2X. Räcker det?? Nvidias driv funkar inte heller...

Nja, men det det borde fungera, du kan inte utnjyttja kortet till fullo men det borde fungera, att det är AGP 2X gör att prestandan blir lite sämre men det borde fungera.

Det är svårt att säga vad som är fel men om du frågar i sweclockers forum så borde du få bättre hjälp.

Jag tackar. Jag ska kolla biosen igen. För enligt moderkortets manual ska jag klara 4X AGP... :ph34r: (varför börjar man inte i boken...) ISF borde det funka, väl?? Jag tackar för hjälpen. Ska kolla sweclockers på vägen...

• Forumsledning

Jag har oxå problem med mitt kort. Dock vet jag inte vad som är problemet. Men se till att ha moderkortets senastedrivrutiner inkl Chipset-drivrutinerna.

Sen kolla så att du har tillräckligt med ström till datorn. FX-kortet drar massa ström och har du för klen PSU PowerSupplyUnit så kan det hänga sig. Under 300W är inte att rekomenderar. Givetvis berror det på oxå hur många andra enheter man har som snor ström.. hårdiskar och brännare och firewire och fan vet allt.

om datorn hänger sig ohjälpligt så att du måste reseta manuellt så är det med stor sannolikhet kraftförsörjningen som spökar. XP brukar kunna hantera dom flesta fel utan att hänga sig. En god idé kan också vara att flasha biosen till senaste version.

Har funderat på om det är mitt nätagg som inte klarar den "nya" belastningen... Hittade antydningar om att det kan vara det i en liknande tråd på sweclockers...

Biosen är flashad för ett tag sen. Finns tydligen ingen nyare...

Jag tackar för all hjälp idag :ph34r: . Nu ska jag hem och rota i burken igen....

Kolla snarare om kortet kyls tillräckligt! Min bror hade ett liknande problem med att det hängde sig och höll på, antingen är det för varmt inne i chassit (in med en eller två fläktar, det löste min brors problem). Nu har han även bytt hela kylsystemet på grafikkortet men det var pga att fläkten började rassla/gå dåligt.

Han skaffade en sån här: http://www.sweclockers.com/html/recension/...zm80.php?page=2

Och trots att det inte är några fläktar så funkar det finfint!

Det kan finnas firmwareuppdateringar till kortets egna BIOS också, kolla dem.

Glöm dessutom inte att köra windows update. Kan lösa de konstigaste av problem. Vad övrigt är, AGP2x är en bra start, när det funkar kan du stega upp till AGP4x.

Fryser spelet på samma ställe varje gång? I så fall är det antagligen ett drivrutinsproblem, när någon drivis anropas.

Om det är olika fryspunkter varje gång, då är det med stor sannolikhet kylning eller moderkortsproblem.

Härligt med engagerade medlemmar!! Hann inte sitta så mycket vid burken igår då en släkting drabbats av inbrott, så man fick dit och hjälpa till... och nu är man på jobb igen.

Det är inga spel som går igång överhuvudtaget, den börjar dra igång, men det blir bara svart eller vit skärm, sen får man stänga och starta om... Har kört med öppen låda några dagar nu och när den hänger sig så är flänsarna varmare än fingervarmt, på gränsen till att man bränner sig.

Har installerat 4in1 4.51. Hjälper inte. Ska kolla om VIA har andra uppdateringar. Hittar inget om AGP när jag går in i bios.

Har du kollat om ditt moderkort stöder 1.5V AGP kort? Jag tror att ditt kort är ett 1.5V kort, inte ett 3.3V som var vanligt förr...

Jag har kollat på Asus hemsida, men hittade inget om det var ett 1.5 eller 3.3V kort.

Om det inte är det, kolla med dxdiag om directX funkar som det ska

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...