Gusten Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Satt och funderade.... Min komarock av gammalt stuk (med en fodrad huva) är gjord i ett tyg som blir j*vulskt prassligt då det är bara några minusgrader. Den andra som jag har är med en huva som är ofodrad och inte lika ljudlig som den äldre. Min fråga är, hur är era? Jag tror att jag har varit tydlig denna gång jag ställt en fråga så att det inte uppstår några missförstånd som den förra gången med en person på forumet. Men om denne har några frågor så är han välkommen att bli upplyst. ;) /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Det finns så vitt jag vet två olika tyg till värmejackan. Ett lite mjukare och ett lite styvare som visst ska vara mer tåligt mot väta. Jag har sett båda varianterna med fodrad huva med jag tror att jag endast sett den varianten utan fodrad huva i det mjukare tyget. Om det styvare tyget endast var ett prov vet jag inte men det var en hel del i Bosnien på BA01/03 som fick ut sådana. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted December 28, 2003 Author Report Share Posted December 28, 2003 (edited) @ The Swede Har jag rätt om att den gamla (foder i huva) har ersatts med den nyare och att den tidigare inte tillverkas längre? En polare lånade den pga kall väderlek och ett rökbehov. När jag sedan fick tillbaka den så hade han försökt att öppna jackan utan att först öppna upp dragkedjan. Resultat: två "tänder" på kedjan borta och jag stod med en dragkedje löpare i handen. Dilemmat: om jag lämnar in den på TSF så kan jag ge mig f*n på att jag får tillbaka en av det nyare slaget. Funderar då på var man skulle kunna byta kedjan? /Gusten Edited January 2, 2004 by Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Värmejackan med fodrad huva är den gamla sorten. De nya tillverkas med den tunna vindhuvan. Det brukar dock finnas gott om jackor med huva på förråden så om du ber lite snällt kanske dom kan rota runt lite i pallarna. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted December 29, 2003 Author Report Share Posted December 29, 2003 @ The Swede Så sant, så sant. Får kolla med F16 vid nästa tillfälle./Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 @ The SwedeSå sant, så sant. Får kolla med F16 vid nästa tillfälle./Gusten Om du inte åker upp idag eller imorgon får du nog pröva på F 20 istället :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 29, 2003 Forumsledning Report Share Posted December 29, 2003 komarock med fodrad luva ROCKS !! slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Jag har en med fodrad huva och i mjukt tyg... Men vad tänkte FM på? * Värmejackan SKALL ha fodrad huva! * Fältjackan SKALL ha huva! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Enligt obekräftade rykten (som jag dock hört från flera fristående källor) så var det dåvarande arméchefen Åke Sagrén som bestämde att huvan skulle bort för att det såg förjävligt ut när soldaterna gick omkring med huvan uppe på värmejackan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 och andra rykten säger att ett befäl kört bil iförd komarock med huva och vid vänstersväng tittat över axeln, rätt in i huvan och sen svängt. Med påföljande krasch. Huvan ska sen ha modifierats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWJ Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Håller fullständigt med ÖB i denna fråga. Det spelar ingen roll hur praktiskt ett plagg är. Är det imte snyggt, måste det ändras. Hmm är verkligen grönt en snygg färg.... rött kanske. MVH SWJ.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted December 29, 2003 Author Report Share Posted December 29, 2003 @ The SwedeSå sant, så sant. Får kolla med F16 vid nästa tillfälle./Gusten Om du inte åker upp idag eller imorgon får du nog pröva på F 20 istället :P :P /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laddslav Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 Håller fullständigt med ÖB i denna fråga. Det spelar ingen roll hur praktiskt ett plagg är. Är det imte snyggt, måste det ändras. Hmm är verkligen grönt en snygg färg.... rött kanske. MVH SWJ.... Jag säger bara funktion före form.! Bättre att ha högt stridsvärde och se förjävlig ut än att ha lågt värde och se snygg ut. Fodrad luva rockar.! Dock kanske man inte ska ha den på när man kör bil. //Laddis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar_Artilleri Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 Enligt obekräftade rykten (som jag dock hört från flera fristående källor) så var det dåvarande arméchefen Åke Sagrén som bestämde att huvan skulle bort för att det såg förjävligt ut när soldaterna gick omkring med huvan uppe på värmejackan. Tyvärr tror jag detta är en myt. Den som träffat Åke Sagrén är nog viss om att estetiska bedömanden knappast är en del av hans stridsplan. Men jag har också hört det. Eller rättare sagt en variant: Åke Sagrén på besök vid ett norrlandsförband marscherar (ja, det är ju Åke Sagrén vi talar om. Han går inte.) upp till en infartspost som står och hänger med huvan uppfälld. Posten noterar inte det celebra besöket just på grund av det lite trattliknande synfältet man får med huvan uppfälld i högsta köldberedskap och missar att göra fältanmälan. Varvid Åke Sagrén vänder sig om till sin adjutant och kommenderar "huva av" på krigsmaktens värmejackor. Åke, ja. Man kan bli lite sentimental... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 Ja anledning att man tog bort huvan var väl att man komar till ordentligt med huvan uppfälld och att man får både sämre synfält och hörsel när man t.ex. står på post. Ingen bra huva=ingen som använder huvan=folk komar inte lika mycket. Jag tycker det borde finnas en huva på fältjackan och inte en huva som man viker in utan mer som på jackan britterna har. Den skyddar dessutom mot att de blåser ner i nacken även när den är nerfäld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 Brukar andvända balaklavan, stoppar man ner den så den sitter i skjortan så kan man ha den som en "luva" och den värmer i nacken om man har den nerfälld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 Åke Sagrén på besök vid ett norrlandsförband marscherar (ja, det är ju Åke Sagrén vi talar om. Han går inte.) upp till en infartspost som står och hänger med huvan uppfälld.Posten noterar inte det celebra besöket just på grund av det lite trattliknande synfältet man får med huvan uppfälld i högsta köldberedskap och missar att göra fältanmälan. Varvid Åke Sagrén vänder sig om till sin adjutant och kommenderar "huva av" på krigsmaktens värmejackor. Åke, ja. Man kan bli lite sentimental... Detta stämmer med den version jag hört. (Men reservation för generalens citat) Källa: Stund: Någon gång 95-96 Ställe: Samlingssalen på Karlberg Styrka: 1 Slag: Övlt (namn glömt) delaktig i m/90-systemets utprovning och införande. Verksam på FMV. Sysselsättning: Föreläsning för 150 kadetter på KHS-A Symbol: En krona och två stjärnor Sagesman: S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 Du glömde Sedan och Siluett. :P ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted January 1, 2004 Author Report Share Posted January 1, 2004 Källa:Stund: Någon gång 95-96 Ställe: Samlingssalen på Karlberg Styrka: 1 Slag: Övlt (namn glömt) delaktig i m/90-systemets utprovning och införande. Verksam på FMV. Sysselsättning: Föreläsning för 150 kadetter på KHS-A Symbol: En krona och två stjärnor Sagesman: S-Tank Hi-hi, vad skadade vi är på detta forum..... /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted January 1, 2004 Report Share Posted January 1, 2004 Du glömde Sedan och Siluett. :P ;) Ur SoldF sid 192: "En rapport ska innehålla 7S". De andra nymodigheterna är inget jag har lärt mig. B) S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wrangler Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Sedan är väl till för idioter så att dom ska komma ihåg vad det är de sysslar med. Aldrig hört talas om "Siluett" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Sedan är väl till för idioter så att dom ska komma ihåg vad det är de sysslar med. Aldrig hört talas om "Siluett" "Sedan" låter som en orderpunkt och inte en rapport... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Var står det här med sedan och shiluett? Vad menas med det? Ska man rita en shiluett av FI eller? Det enda tillägg jag har hört talas om är stridsvärde (uppskattat), men det används nästan aldrig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Sedan används för att beskriva vad gruppens (motsv) fortsatta verksamhet är. Om man då inte har fast o-plats eller liknande. /TangoXray Edit: Grisfingrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Fiendens eller den egna gruppen? Ge ett exempel på hur det kan låta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Stund 022000 Ställe T i Åtvidaberg *snip* Sedan Vi fortsätter enligt order mot KP2 Alltså är det den egna gruppens fortsatta verksamhet som avses. Kan läsas i SoldF Kapitel Patruller sidan 192. /TangoXray Edit: Beskrev fiendeverksamhet med egen KP... 30 böjsträck i belöning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Ok, det har jag lyckats missa. Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted January 11, 2004 Report Share Posted January 11, 2004 Ja anledning att man tog bort huvan var väl att man komar till ordentligt med huvan uppfälld och att man får både sämre synfält och hörsel när man t.ex. står på post. Ingen bra huva=ingen som använder huvan=folk komar inte lika mycket. Men möjligheten att "tok-coma" bör ju finnas... för det är inte alla som har balaklava... och dom som har kanske inte tycker att den räcker till vid en -30 grader och lite vind... När jag var och rotade fram min komarock med huva på förådet så stäldes även jag inför dilemmat... ta en aldelens sprojlans ny comarock utan fodrad luva eller ta en väl använd med fodrad luva... det blev den sistnämda... //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Trigger Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Under senaste övningen så snodde någon min underbara komarock med fodrad huva. I stället så fickjag en ful sommarvariant.. Usch... Men det som är mest mysko med den jag fick ut är att på nedre delen av rocken bak över röven så är det inte det lite kraftigare tyget utan ett mjukt tyg som liknar M/59 halsdukens tyg. Har någon sett dena version tidigare? Mvh Nyman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Har två komarockar en med den riktiga huvan, och en med fjamshuvan. Då kan man välja lite vilken man ska ha med sig ut. personligen så tar jag alltid den med huva, utom på sommaren då jag tar med den med fjamshuvan. Är också livrädd att uppsöka ett förråd för att byta ut den med huva, den är ju helt underbart skön att koma-ihop med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts