Jump to content

Fyrverkerier till nyåret

JohnDoe

Recommended Posts

Hallå,

Nyåret närmar sig och då måste man ju dra av ett hejdundrande fyrverkeri!

Inhandlade en sk träkista med my´ godis igår må ni tro :baskerPa:

1000 spänn för FYRA"Ultimate Shell 100mm" 218_ultimate.jpg

och en Catwalk bombtårta334_catwalk.jpg

Det skall givetvis kompletteras med mindre fontäner mm för det obligatoriska

pangandet innan 12slaget ;)

Vad ska ni slösa era pengar på?

:)

John

Var det inte snack om tillstånd för att hålla på med smällare och raketer? Eller är det så lätt att få så att varenda skitungen i stan kan springa runt och göra livet surt för både folk och fä? Eller är det till och med så att försäljarna högaktningsfullt skiter i om man har tillstånd eller ej, bara dom tjänar några slantar extra? Satans nasare!

Har inte köp nått, kommer inte köpa nått... kommunen står för ett stort fyverkeri varje år samt att slynglarna i området redan för en vecka sedan började smälla av sina lager av olika storlekar... det ekar bra mellan husen i ett kvarter alá miljonprogram.

• Forumsledning

Jag vet inte om det har ändrats, men iaf för 2 år sen var man tvungen att skaffa tillstånd hoss "brandmyndigheten" motsv i min kommun för att få skjuta av raketer och större smällare. Det tillståndet kostade 700kr att skaffa.

Böterna för att skjuta olovligt låg på 600kr ...... :angry:

Det året var det tydligen en som hade ansökt om tillstånd... Brandchefen själv.

• Forumsledning

Jag gillar filme Raafsec. LOL snacka om överdrift. Skillnaden är väl att en UZI har ett annat syfte än fyrverkierer och att det inte blir lagligt iom 18 år, mm.

Tycker oxå att det är löjligt att småsmällarna försvann, nu blir barnen hänvisade till att enbart tillverka själva och leta krutrester i blindgångare dagen efter för att få smällbehovet tillfredsställt. Kan inte påstå att jag har stor sympati för "små nerviga bjepphundar" heller precis som icke hundägare får stå ut med skällande små monster, hundbajs etc.

Eftersom de flesta föräldrar har ganska kass kunskap om pyroteknik...speciellt vid 12-slaget. Och ännu sämre blir det då de flersta pappor iaf fick lite utbildning i sprängtjänst/FARB i lumpen förr. Det kanske vore en idé att skolorna utbildade lite hur man skall handskas med dem utan att gå till överdrift i säk-tänket. För elda och spränga saker lär iaf pojkar gilla i vart fall under överskådlig framtid.

HÄR SKALL TÄNDAS!

Kan inte påstå att jag har stor sympati för "små nerviga bjepphundar" heller precis som icke hundägare får stå ut med skällande små monster, hundbajs etc.

Det är väl ganska många hundar av olika storlekar som är skotträdda av olika orsaker. Om idioterna som använder fyrverkerierna skulle fatta att det är runt tolvslaget det ska smälla är det ju inget större problem, värre är att det smäller dygnet runt i någon veckas tid och man kan inte hålla så hård koll på en hund eller för den delen en människa 24 h om dygnet i en veckas tid.

Fyrverkerier är kul under ordnade förhållanden, jag gillar även när det smäller under kontrollerade former i andra sammanhang men det raketer jag hör lite då och då är inte under kontrollerade former och därför helt vansinnigt.

Var det inte snack om tillstånd för att hålla på med smällare och raketer? Eller är det så lätt att få så att varenda skitungen i stan kan springa runt och göra livet surt för både folk och fä? Eller är det till och med så att försäljarna högaktningsfullt skiter i om man har tillstånd eller ej, bara dom tjänar några slantar extra? Satans nasare!

Jag e en av dom satans nasarna, jag kan garantera dej att det är inte vårt fel att det skjuts i otid, det kan du tacka alla "ansvarskännade" föräldrar för, vi är stenhårda på åldersgränsen, när det gäller tillstånd behöver du bara det till 154 produkter (förvärvs & förvarings tillstånd) . övriga tillstånd behövs som regel inte på nyårsafton. DET E KUL NÄR DET SMÄLLER

Jag kanske är en tråkmåns och en glädjedödare, men jag tycker faktiskt att det är BRA att kinapuffar och slikt är borta. Det var fördjävligt med allt smällande och pangande i grannskapet. Rena Beirut! Jag var fett trött på alla busungar och deras kuligheter i brevlådor mm. Och sedan var det det där med de stackars husdjuren... Raketer ser ju åtminstone trevligt ut när de exploderar.

• Forumsledning

Raqulin... en gång i tiden var det säkert du som stod där med stelfrusna fingrar en glödhet tändare som inte ville tända pga snö på stiftet och en ask 50 öres...

Personligen stör jag mig mer just nu på att brandstationen testar sina sirener i ca 0,5 sekunder på bilarna var 20:e minut dygnet runt typ. Vetifan varför, nån exremt kontrollfreak till chef eller nån statistikinsamling. Börjar lacka!

Trodde faktiskt folk här gillade sprängmedel mer...vi är ju oftast inte sena själva med att jubla när 50 kg deg i en vägtrumma dras av.

Vad är en liten laglig sak i en brevlåda jmf med en hemmatillverkad sak fylld med xxxx och gör brevlådan till pulver. Sen är det ju upp till föräldrar att lära sina barn vett och hur man handskas med sakerna inte massa statliga/kommunala regler.

Skulle jag tjacka ut smällare till en minderårig skulle jag iaf se till att vederbörande fick sig ett par lektioner på lämplig plats och inte tillgång till sakerna förräns lämplig tidpunkt. Inte få kuta runt själv i en vecka och knalla.

Vad gäller djuren tycker jag man skall lära dem handskas med vardagliga fenomen. Vissa lär ju sina djur tom vara med på skjutbanan andra låter dem få pissa på möblerna inne.

Vad gäller djuren tycker jag man skall lära dem handskas med vardagliga fenomen. Vissa lär ju sina djur tom vara med på skjutbanan andra låter dem få pissa på möblerna inne.

Sprängämnen är vardagliga fenomen?

Jag vet att vissa hundar klara av att läras sig tåla fyrverkerier, skjutning på bana och i skog mm men det funkar inte på alla, har du förövrigt testat att lära en katt att inte vara skotträdd? Lycka till med den saken..

Själv har jag handlar 4 a stora raketer och 3 rör det får räka tycker jag nog slösat med pengar  :rocketl:  :ak:  :uzi  :sniper:  :winner:  :2guns:

Dreaden:

2003 - 1988 = 15

Åldersgräns för inköp av fyrverkerier 18 år (eller?, vill minnas att man fick köpa smällare när man var 15 men inga fyrverkeripjäser)

Gott Nytt år hälsar en surbutter Bamse

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...