JohnDoe Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Hallå, Nyåret närmar sig och då måste man ju dra av ett hejdundrande fyrverkeri! Inhandlade en sk träkista med my´ godis igår må ni tro 1000 spänn för FYRA"Ultimate Shell 100mm" och en Catwalk bombtårta Det skall givetvis kompletteras med mindre fontäner mm för det obligatoriska pangandet innan 12slaget ;) Vad ska ni slösa era pengar på? John Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Inte ett skit, har lessnat på fyrverkerier. Köper nog någon god Stout för pengarna istället. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted December 28, 2003 Author Report Share Posted December 28, 2003 Lessna på fyrverkerier? Kan man det?? jaja en Stout går väl an det oxå John Link to comment Share on other sites More sharing options...
FNYXA Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Lessna på fyrverkerier? Kan man det?? Hade du varit i Mogadishu -93 samtidigt med mig så hade du nog också blivit allergisk mot fyrverkerier Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted December 28, 2003 Author Report Share Posted December 28, 2003 Hade du varit i Mogadishu -93 samtidigt med mig så hade du nog också blivit allergisk mot fyrverkerier Okej? Vet inte riktigt vad du menar nu, hade de mycket fyrverkerier där eller small det på annat sätt? John Link to comment Share on other sites More sharing options...
FNYXA Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Inkommande granater, lys , ksp eld , sprängladdningar var o varannan kväll/natt Efter detta kan jag inte med smällare/fyrverkerier hemma i Sverige Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Tulo Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Var det inte snack om tillstånd för att hålla på med smällare och raketer? Eller är det så lätt att få så att varenda skitungen i stan kan springa runt och göra livet surt för både folk och fä? Eller är det till och med så att försäljarna högaktningsfullt skiter i om man har tillstånd eller ej, bara dom tjänar några slantar extra? Satans nasare! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bri_span Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Har inte köp nått, kommer inte köpa nått... kommunen står för ett stort fyverkeri varje år samt att slynglarna i området redan för en vecka sedan började smälla av sina lager av olika storlekar... det ekar bra mellan husen i ett kvarter alá miljonprogram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Tycker det känns tråkigt att fyverkerier är så dyra. Trist att vara fattig student... Men jag ska investera min pengar väl, köpa den största raketen, köra ned den i en snödriva uppochner och tända på! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 28, 2003 Forumsledning Report Share Posted December 28, 2003 Jag vet inte om det har ändrats, men iaf för 2 år sen var man tvungen att skaffa tillstånd hoss "brandmyndigheten" motsv i min kommun för att få skjuta av raketer och större smällare. Det tillståndet kostade 700kr att skaffa. Böterna för att skjuta olovligt låg på 600kr ...... Det året var det tydligen en som hade ansökt om tillstånd... Brandchefen själv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blå Brigad Posted December 28, 2003 Report Share Posted December 28, 2003 Med tanke på alla djur som får lida i städerna när alla sätter igång att smälla så blir det inga fyrverkerier här inte, utan en fridfull strv121 plastmodell istället. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Jag tänkte rulla ut min lilla leksak.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 @Lt Payne Vilken fest skall du gå på??? Jag vill oxå komma... snälla.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Tänkte vara lite tråkig och påmminna er om detta.... Film Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 @Raqulin Jag kanske tar fram "the judge"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FunkerL Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Förr i tiden fanns det ju "Maxipuffar", "Kinaskott" och allt vad de hette. De är ju borta numera. Vad kan man idag köpa för att uppnå liknande sprängverkan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWJ Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 LT Payne. Skicka dina kordinater på nyårsafton, så skall jag stå för fyverkeriet...(he he he) B) B) B) MVH SWJ.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 29, 2003 Forumsledning Report Share Posted December 29, 2003 Jag gillar filme Raafsec. LOL snacka om överdrift. Skillnaden är väl att en UZI har ett annat syfte än fyrverkierer och att det inte blir lagligt iom 18 år, mm. Tycker oxå att det är löjligt att småsmällarna försvann, nu blir barnen hänvisade till att enbart tillverka själva och leta krutrester i blindgångare dagen efter för att få smällbehovet tillfredsställt. Kan inte påstå att jag har stor sympati för "små nerviga bjepphundar" heller precis som icke hundägare får stå ut med skällande små monster, hundbajs etc. Eftersom de flesta föräldrar har ganska kass kunskap om pyroteknik...speciellt vid 12-slaget. Och ännu sämre blir det då de flersta pappor iaf fick lite utbildning i sprängtjänst/FARB i lumpen förr. Det kanske vore en idé att skolorna utbildade lite hur man skall handskas med dem utan att gå till överdrift i säk-tänket. För elda och spränga saker lär iaf pojkar gilla i vart fall under överskådlig framtid. HÄR SKALL TÄNDAS! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 John kan inte historien om somaila... Link to comment Share on other sites More sharing options...
xteam Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Är bland annat med och skjuter GP-fyrverkeriet i Göteborg. Senare på kvällen skjuts ett bastant fyrverkeri hemma. xteam Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Kan inte påstå att jag har stor sympati för "små nerviga bjepphundar" heller precis som icke hundägare får stå ut med skällande små monster, hundbajs etc. Det är väl ganska många hundar av olika storlekar som är skotträdda av olika orsaker. Om idioterna som använder fyrverkerierna skulle fatta att det är runt tolvslaget det ska smälla är det ju inget större problem, värre är att det smäller dygnet runt i någon veckas tid och man kan inte hålla så hård koll på en hund eller för den delen en människa 24 h om dygnet i en veckas tid. Fyrverkerier är kul under ordnade förhållanden, jag gillar även när det smäller under kontrollerade former i andra sammanhang men det raketer jag hör lite då och då är inte under kontrollerade former och därför helt vansinnigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Var det inte snack om tillstånd för att hålla på med smällare och raketer? Eller är det så lätt att få så att varenda skitungen i stan kan springa runt och göra livet surt för både folk och fä? Eller är det till och med så att försäljarna högaktningsfullt skiter i om man har tillstånd eller ej, bara dom tjänar några slantar extra? Satans nasare! Jag e en av dom satans nasarna, jag kan garantera dej att det är inte vårt fel att det skjuts i otid, det kan du tacka alla "ansvarskännade" föräldrar för, vi är stenhårda på åldersgränsen, när det gäller tillstånd behöver du bara det till 154 produkter (förvärvs & förvarings tillstånd) . övriga tillstånd behövs som regel inte på nyårsafton. DET E KUL NÄR DET SMÄLLER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Jag kanske är en tråkmåns och en glädjedödare, men jag tycker faktiskt att det är BRA att kinapuffar och slikt är borta. Det var fördjävligt med allt smällande och pangande i grannskapet. Rena Beirut! Jag var fett trött på alla busungar och deras kuligheter i brevlådor mm. Och sedan var det det där med de stackars husdjuren... Raketer ser ju åtminstone trevligt ut när de exploderar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 29, 2003 Forumsledning Report Share Posted December 29, 2003 Raqulin... en gång i tiden var det säkert du som stod där med stelfrusna fingrar en glödhet tändare som inte ville tända pga snö på stiftet och en ask 50 öres... Personligen stör jag mig mer just nu på att brandstationen testar sina sirener i ca 0,5 sekunder på bilarna var 20:e minut dygnet runt typ. Vetifan varför, nån exremt kontrollfreak till chef eller nån statistikinsamling. Börjar lacka! Trodde faktiskt folk här gillade sprängmedel mer...vi är ju oftast inte sena själva med att jubla när 50 kg deg i en vägtrumma dras av. Vad är en liten laglig sak i en brevlåda jmf med en hemmatillverkad sak fylld med xxxx och gör brevlådan till pulver. Sen är det ju upp till föräldrar att lära sina barn vett och hur man handskas med sakerna inte massa statliga/kommunala regler. Skulle jag tjacka ut smällare till en minderårig skulle jag iaf se till att vederbörande fick sig ett par lektioner på lämplig plats och inte tillgång till sakerna förräns lämplig tidpunkt. Inte få kuta runt själv i en vecka och knalla. Vad gäller djuren tycker jag man skall lära dem handskas med vardagliga fenomen. Vissa lär ju sina djur tom vara med på skjutbanan andra låter dem få pissa på möblerna inne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Vad gäller djuren tycker jag man skall lära dem handskas med vardagliga fenomen. Vissa lär ju sina djur tom vara med på skjutbanan andra låter dem få pissa på möblerna inne. Sprängämnen är vardagliga fenomen? Jag vet att vissa hundar klara av att läras sig tåla fyrverkerier, skjutning på bana och i skog mm men det funkar inte på alla, har du förövrigt testat att lära en katt att inte vara skotträdd? Lycka till med den saken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted December 29, 2003 Author Report Share Posted December 29, 2003 Inkommande granater, lys , ksp eld , sprängladdningar var o varannan kväll/natt Efter detta kan jag inte med smällare/fyrverkerier hemma i Sverige oh fan @Dies irae, Tack det värmde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Köpte två F1-bilar som ska köra iväg en bit är det väl tänkt. 39 kronor hos en av de skumma fyrverkerihandlarna som dykt upp lite överallt. Det fick räcka. Det är ju ändå så många andra som skjuter hejvilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 dessbättre har man det väl förspänt eftersom kompisen är fyrverkeriimportör, bara välja vad man villa ha (Free of charge), HÄR SKALL TÄNDAS -Valiant- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dreaden Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 Själv har jag handlar 4 a stora raketer och 3 rör det får räka tycker jag nog slösat med pengar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 Själv har jag handlar 4 a stora raketer och 3 rör det får räka tycker jag nog slösat med pengar Dreaden: 2003 - 1988 = 15 Åldersgräns för inköp av fyrverkerier 18 år (eller?, vill minnas att man fick köpa smällare när man var 15 men inga fyrverkeripjäser) Gott Nytt år hälsar en surbutter Bamse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.