Jump to content

Jägares uppg i krig?


Guest

Recommended Posts

Hej! Tänkte bara kolla om någon vet hur jägarna kommer arbeta i händelse av krig? Jag vet att dem skall operera bakom fiendes linjer.

Om vi låtsas att USA skulle angripa Sverige, ska Jägarna då transporteras till USA för att strida där?

Eller vad menas egentligen med bakom fiendens linjer?

Link to comment
Share on other sites

Grejen är den att jag rycker inte in förens i januari nästa år, men namnet jag valde känndes lite fräckt så där, jag är alltså ingen riktig jägare (än) :D

 

Tackar ödmjukast för svaren.

Link to comment
Share on other sites

nog bli "airborne" kraftigt begränsade av helikopterns/c130's flygsträcka.. om man packar på sig bränsle så man kan ta sig till USA så räkna inte med att komma fram ;)

 

själv har jag alltid haft tanken på om det skulle skita sig mellan Sovjet/NATO.. när dom fanns så borde man skickat lite "jägares" över nord polen som sen traskar in i canada/usa.. borde gå realativit obemärkt...

Link to comment
Share on other sites

På K3 LBB

" Den Luftburna Bataljonen är särskilt utbildad och samtränad för att genomföra luftburna insatser med helikoptrar. Bataljonen, eller en stridsgrupp ur denna, skall kunna lösa stridsuppgifter upp till 20 mil från den plats där förbandet ilastar i helikoptrar. Uthålligheten i stridsområdet rör sig om ungefär tre dygn. "

 

http://www.k3.mil.se/article.php?id=1617

 

 

På K4

 

"  Jägarbataljon Ny är ett arbetsnamn för en ny bataljon som håller på att tas fram med följande tänkt inriktning avseende uppgifter, uthållighet och rörlighet

 

Jbat Ny är ett operativt insatsförband avsett för strid och invisning av långräckviddiga vapensystem på av motståndaren behärskat område och mot för angriparen avgörande funktioner och verksamhet.

 

Jbat skall utan begränsning i uthållighet innästla in på djupet av motståndarens gruppering och utrustat och organiserat för självständigt uppträdande.

 

Jbat skall kunna inhämta undsättelser för egen och för HC (högre chef)

 

Jbat skall kunna agera i hela landet men med särskild förmåga i ödemarks- och svårtillgänglig terräng och i subarktiskt klimat. "

 

http://www.k4.mil.se/

 

..det står mycket på hemsidorna  jag föreslår att ni läser där.

Link to comment
Share on other sites

Airborne Ranger: När jag genomförde min grundutbildning (1992) som jägare hade vi följande uppgifter.

Vid krig/mobilisering åka ut i skogen och gömma oss. Här skulle vi sedan bedriva spaning och hålla oss dolda tills ryssen invarderat sverige och vi hamnat bakom fiendens front. Det vill säga ryssen passerar oss och strider mot andra svenska förband längre in i landet. Då slår jägarna till med gerilla krig. Vi slår med minor och tunga vapen (GRG,KSP, Pansarskott, PV-robot, GRK) mot transporter av mat, bränsle och amm. Vi låter alla transporter som har tung eskort passera och slår mot lätta mål för att inte riskera att bli nedkämpade. Vi rör oss över stora ytor för att ryssen inte ska hitta oss och för att vi ska kunna slå till mot så många vägar som möjligt. Allt detta för att i största mån hindra fiendens transporter. Ryska stridsvagnar behöver massor bränsle och utan amm så kan dom inte skjuta. Vi ska helt enkelt hjälpa andra förband i deras strid. Jägare kan inte vinna ett krig det gör pansar men utan jägare blir det mycket svårare för pansar att vinna.

Vi hade även som uppgift att bedriva spaning både rörlig och fast. Rörligspaning sker genom att man går ut på patrull och spanar av ett större eller mindre område. Vid fastspaning lägger man sig på ett ställe och spanar mot en korsning/dalgång/bro eller liknande.

Vi fick även sprängutbildning för att kunna genomföra sabotage mot ryssen eller spränga vägar och broar.

Sedan hade vi även andra uppgifter men det är inte jägarstrid tex. strid i bebyggelse.

Utbildningen är olika år från år och det har hänt mycket senaste åren men detta är de gamla uppgifterna som vi hade när sverige hade ett invasionsförsvar.

Link to comment
Share on other sites

Airborne ranger: Om du rycker in i jan kommer du inte bli Airborne... På FJS blir man inte heller Fallskärmsjägare för man klarat alla test som ingår i utbildningstecknet Örnen, vilket tar ca ett år...   Man kallar sig inte heller FSKJ innan dess. Visserligen blir man "Airborne" efter ca 2 månader. Det är då man får den vinröda baskern. Utomlands får man då oxå sina vingar, men vi har inga såna i sverige än.

 

Men visst, tycker du det låter fräkt så....

Link to comment
Share on other sites

En amfibiesoldat kan inte kalla sig jägare då han inte opererar bakom fiendens linjer. Sen spelar det ingen roll hur hård tjänsten är.

En amfibiesoldat är inte jägare.

 

Själv har jag dock åtskilliga gånger opererat "bakom fiendens linjer" som amfibiesoldat. Majoriteten av tiden faktiskt. Frontlinjer förekommer inte speciellt ofta i skärgårdskrigföring.

Link to comment
Share on other sites

Vad har LLB att göra vid fronten? Varför vara frontsvin? LBB kan tyvärr inte bidra med speciellt mycket vid en front. LLB's eldkraft är som en piss i Mississippi! Däremot kan LLB göra nytta på andra ställen. Tex inne på motståndarens territorium. Där kan LBB få en relativt hög eldkraft och därmed göra nytta.

 

Tror inte heller vi kommer att se alltför många fronter i "de krig" LBB kommer få uppleva. Detta leder till att LBB kan användas mer eller mindre överallt. Hokus pokus blir LBB ett användbart förband.

Link to comment
Share on other sites

Alla Jägarförband opererar inte bakom fiendens linjer. Jag kan vara lite offside här, men i stort sett så tror jag att det stämmer.

FJ opererar nog bakom fiendelinjen mest av samtliga förband, det är liksom deras grej (som de gör mkt bra)

KJ är väl så att säga Marinens "klubba" med anfallsstrid som äss i ärmen. Peka på ett område och de tar det....

FBJ funkar som ett fjärrskydd på en flygbas, tanken är att en fiende skall hittas, förföljas och slås ihjäl innan han hinner in på basområdet (har väl ändrats litegrann nu, men på den gamla GODA tiden dvs när JAG låg inne :D så var det "Seek and destroy" som var prio 1)

Bassäk agerar väl i stort ung. likadant, men naturligtvis tillämpat till miljön de agerar i.

 

Nu finns det ju fler Jägarförband än ovan nämnda, men jag skall nog inte uttala mig om dem- Då jag kan för lite. Eventuellt så kan jag för lite om FJ, KJ och Bassäk oxo och i så fall så ber jag om ursäkt ;) Rättningar mottages tacksamt...

 

Kontentan av det hela: Inte ALLA jägarförband opererar bakom fiendens linjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...