Jump to content

soldater vaktar bocken?

granQ

Recommended Posts

såg inte med egna ögon men shar berättade att det var på teve bevakningssoldater som vaktade gävle bocken. vet inte om det var jippo men citerar shar..

"[15:42] <Shar> en kille (programledaren) snacka med dem om de "var redo", han trodde inte på dem

[15:42] <Shar> så han smög sig på dem

[15:42] <Shar> kom nära, tänder en fackla o springer mot bocken

[15:42] <Shar> en sold skriker "HALT, jag skjuter skarpt!" och mantlade"

3 snabba frågor.

1) stämmer detta?

2) varför vaktar militären det (bör dom absolut inte få)

3) varför hotar killen med skjuta skarpt, till vad hänvisar han då? knappast nödvärn och någon form av sabotage??

tilläggas är att varken jag eller shar vet om det var seriöst. så främst fråga 1 jag vill ha svar på.

Det var en plojgrej som visades på söndagsöppet motsv. jag såg repris på inslaget idag.

Själv tycker jag att FM inte borde ställt upp på det inslaget då jag anser att det gav ett oseriöst intryck av skyddsvakterna och dess uppgifter.

The Swede

Gävle bo som jag är så vet jag att det inte var julbocken här i Gävle iaf :worthy:

Det var någon bock utanför Strängnäs, som var tillverkad av höbalar inlindad

i vit plast :baskerHKP: såg bedrövligt ut iaf och att FM medverkade i inslaget är

gör inte saken bättre.

Var det någon mer än jag som reagerade på hur skyddsvakten mantlade? Han förde vänster arm under handskyddet och runt magasinet, mantlade från fel hål och drog tillbaks handen till handskyddet.. Såg minst sagt skumt ut, är detta något som man lär ut inom FM eller skulle killen vara ball på tv?

Mvh

@mange

Vid magasinsbyte görs mantelrörelse med vänster hand. Har inte sett det beskrivet någonstans om man skall föra armen över eller under vapnet.

När Ak5 kom ut på förband lärde tydligen en del befäl ut att man skulle göra som du beskriver, med axelstödet mot livremmen och mynningen pekandes snett uppåt. Antagligen gjorde de så därför att de var utbildade på Ak4.

Själv tycker jag att det vid magasinsbyte är lättare att ta armen över vapnet, vilket har mynningen pekandes aningen neråt.

Momentet ladda skall genomföras som tidigare dvs med höger hand.

Var det någon mer än jag som reagerade på hur skyddsvakten mantlade? Han förde vänster arm under handskyddet och runt magasinet, mantlade från fel hål och drog tillbaks handen till handskyddet.. Såg minst sagt skumt ut, är detta något som man lär ut inom FM eller skulle killen vara ball på tv?

Mvh

Om det är något FM lär ut vet jag inte men det är nog inget han hittat på själv i stundens och kamerans hetta.

Jag har sett denna variant förut. Fördelen ska vara att den som är högerskytt kan ha kvar kolven mot axeln och höger hand runt pistolgreppet och således påbörja/fortsätta eldgivningen snabbare än det reglementerade förfarandet.

När jag gick FBU central kurs i strid i bebyggelse 1998 var det en deltagre som gjorde sådär och han menade att de blivit lärda så under hans GU.

@mange

Vid magasinsbyte görs mantelrörelse med vänster hand.

Du menar väl höger hand?

Hänvisar till det inlägg du gjort i den tråden som mats länkar till ovan.

Självklart är det så, kan jag skylla på att den där sabla Ak4an gjort mig förvirrad? Antagligen inte eftersom det skulle vara ett felaktigt förfarande med den också.

Det kommer sig nog av övning med magasinsbyte och tidspress, kom då fram till att det snabbaste för mig var att släppa det gamla maget slänga in ett nytt med vänsterhanden och göra mantelrörelse med densamma med vapnet hela tiden i färdigställning (självklart säkrat).

Men glöm allt jag skrivit (svamlat) i den här tråden. Det jag skrev i den andra tråden var direkt kopierat från en order från OPIL.

Ledsen om det blev något missförstånd.

• 1 year later...

Uppenbarligen så är inte gävle kommun så negativa till att bocken eldas upp, man har ju satt upp en webbkamera.

Hade man sett bocken som det den "egentligen" ska vara hade det ju räckt med en stillbild, men nu räknar man ju med att den ska brinna, det är ju hela grejen, det har till och med kommunen insett.

Vore det inte effektivt om kommunen i hemlighet dränker den med flamskyddsmedel :D

Jag har för mej jag har läst att dom besprutar den med flamskyddsmedel, med det förhindrar ju inte den från att brinna ändå.

Det var en plojgrej som visades på söndagsöppet motsv. jag såg repris på inslaget idag.

Själv tycker jag att FM inte borde ställt upp på det inslaget då jag anser att det gav ett oseriöst intryck av skyddsvakterna och dess uppgifter.

The Swede

var kan man se det då?? kah missade allt

Vore det inte effektivt om kommunen i hemlighet dränker den med flamskyddsmedel :D

Jag har för mej jag har läst att dom besprutar den med flamskyddsmedel, med det förhindrar ju inte den från att brinna ändå.

Isåfall hade de för lite av varan...

I de flesta frågor är det bara en fråga om mängden.

jaha, trodde att det var något dom såg i veckan

men finns det nånstans på internet att se det på, det låter väldigt intressant

Var väl lite mitt fel, tyckte det var onödigt att starta en ny tråd för att diskutera att bock j-ln har brunnit igen...

Har letat, men inte hittat klippet någonstans.

sparbanken (innan den hette förnedringssparbanken) hade en radio reklam för sitt sparbankskort för ca tio år sen.

det gällde hur man slapp frysa i bankomatkön.

ett av alternativen var att göra alla sina uttag i gävle.

i bakgrunden hördes heja-ramsor i stil med "se hur hela bocken står i lågor" :P

- Intressant grej 1: Gävle finns på världskartan tack vare att bocken brinner ner

- Intressant grej 2: Att elda bocken (eller pyromani i allmänhet) rubriceras som mordbrand. Någon som vet anledningen?

Svar till intressant grej 2

Det rubriceras som mordbrand eftersom det är "omfattande förstörelse av annans egendom"

Se brottsbalken kapitel 13 1 §.

Som kan ses Här

- Intressant grej 1: Gävle finns på världskartan tack vare att bocken brinner ner

- Intressant grej 2: Att elda bocken (eller pyromani i allmänhet) rubriceras som mordbrand. Någon som vet anledningen?

Svar till intressant grej 2

Det rubriceras som mordbrand eftersom det är "omfattande förstörelse av annans egendom"

Se brottsbalken kapitel 13 1 §.

Som kan ses Här

Omfattande förstörelse av annans egendom är knappast mord. Och dessutom så innebär det ingen större fara för liv.

13 kap. Om allmänfarliga brott

1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.

Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).

Så om man åker dit för att bränt ner bocken så sitter man för mordbrand. Och kan lägst få 1 års fängelse?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...