Jump to content

Baskerstuk

Recommended Posts

Ämnet har säkert tagits upp tidigare, men jag får inget riktigt bra stuk på baskern. Jag har alldeles för mycket "häng" samt för mycket tyg både i nacken och i pannan som sticker ut. Jag har både prövat att koka den samt att hålla den över varm ånga. Den vill bara inte krympa.

Nån som har lite tips. Jag måste ju kunna få den att krympa...

Jaja, trevlig helg på er...

Min krympte (?) ganska rejält när jag duschade med den. Prova det samtidigt som du "drar" åt olika håll i tyget. Vill du ha den tajt mot huvudet (antar att du vill det) så prova att dra över hjälmunderlaget och låt det sitta. Om du mot all förmodan skulle behöva sova eller av annan anledning ta av baskern så lägg den över en bordskant med själva "hänget" ner över kanten.

Ha baskern så mycket på huvudet som möjligt medan den torkar så borde det bli bra.

Berky:

Barren är kanske lite för stor helt enkelt? Den skall ju sitta ganska högt på huvudet, tight och inte för mycket överhäng, absolut inte "usa-stuket", snarare som främlingslegionens.

Ett alternativ kan ju vara att du byter till en mindre storlek på förrådet eller via befälen?

Jag själv fyllde min basker med ljummet vatten, kramade ur den, formade till den på huvudet och lät den sitta ett tag - no probs!

// Mvh, Gotcha

Testa att lägga baskern i en spann varmt vatten (70 - 80 grader) och låt den ligga tills vattnet har svalnat. Tag därefter på baskern och dra över hjälmunderlaget. Jag har framgångsrikt stukat ett antal baskrar på detta sätt.

Om det ska vara så jäkla omständligt att få baskern till att sitta ordentligt, tänker jag f-n inte använda skiten. :)

@ LeadHead

Om du läser detta. Du kan få min om du vill (när vi ligger inne, och om vi får ut någon), om det är rätt storlek för dig. :notify

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Tack för alla tips och tricks!

@ .oz

Jepp, fodret och skinnbiten för hålen är borttaget. Skruvarna till märket är nedslipat också. Jag har kokat barren och jag är ganska nöjd med den nu faktist (även om man aldrig får till det perfekta stuket). Det är bara ett litet problem, det blir ett litet veck i nacken från kanten på baskern. Så det bullar ut lite, nån som vet hur man gör för att bli av med det på bästa sätt?

Nä, nu ska jag ladda batterierna inför en härlig vecka på Korsö.

Trevlig helg på er!! :)

//Berk