Sytare Posted December 25, 2003 Report Share Posted December 25, 2003 Hejsan hoppsan! Jag har vid ett fåtal tillfällen hört att ett vapens piplängd kan inverka på mekanismens förmåga att dra ur hylsan, spänna stiftet och mata upp en ny kula, och att det för 5.56 vapen finns en "magisk gräns" runt 25-27,5 cm (10-11 inch) då gastrycket inte är tillräckligt högt. Stämmer detta i verkligheten? Finns det en statistisk och kalkylerad risk att Ak 5D med sin 26 cm's pipa, G36C med sin 22,8 cm och polisens H&K 53'a med sina blott 21,1 cm pipa mitt under eldgivningen kan lägga av? Tacksam för svar. Varning för eventuella följdfrågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 (edited) Min teoretiska kunskap säger att det är mer komplicerat att fixa ett pålitligt kortare vapen än att bara kapa pipan. Om du kortar pipan framför gasuttaget på de vapen som har den typen av mekanism (Ak5, M16) tappar du ju gastryck, kulan tillbringar ju kortare tid i loppet. Skall du korta pipan bör gasuttaget öppnas upp, ev. måste timingen justeras. Min uppfattning är att det oftast ger ett vapen som är känsligare för nedsmutsning. Kan inte på nåpgot sätt bedöma om de vapen du nämner kommer att ha problem just för att de har korta pipor, men har de bara kapat pipan på ak5d så tror jag att man kommer att få tillförlitlighets problem. Jag tror inte att de bara lägger av, men blir känsligare för nedsmutsning och en högre frekvens av eldavbrott. Edited December 26, 2003 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 (edited) Håller med 2Sharp om att kortare bössor kan vara opålitliga. Ett bra exempel är att karbinmodeller av AR15 gevär är sällan lika pålitliga som originalet. Jag vet att AccuracySpeaks modifierar gastuber för AR15 karbiner, där de skruvar in en liten hylsa för att begränsa gastrycket. I och med att gasblocket på en AR15 karbin sitter närmare lådan än på en "full-size" så innebär det ett högre gastryck in i lådan, vilket kan ställa till med problem. Det viktiga är att man bibehåller en nödvändig volym av gas i systemet (inte hur länge gasen befinner sig i systemet.) En AR15 karbin har ofta en mindre utrymme för en högre gasvolym, detta trots att alla delar som skall reagera har en oförändrad massa. Dock skall jag väl påpeka att jag inte haft några problem med min Bushmaster 16" Shorty i originalutförande (hade litet problem med en custom låda som jag skruvade ihop, men det fixade sig när jag bytte bolt-carrier.) Så för att få en pålitlig kort variant (förutsatt att det enda som ändrats är pipans längd) måste man tillse att man har en bibehållen gasvolym i systemet. Edited December 26, 2003 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Yxa, hur tycker du Bushmasters vapen står sig rent kvalitetsmässigt mot ex: Colt?? Jag vill också ha en shorty.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Yxa, hur tycker du Bushmasters vapen står sig rent kvalitetsmässigt mot ex: Colt?? Jag vill också ha en shorty.. Jag tycker de står sig alldeles ypperligt. Speciellt om man är en fattig student (vilket jag var när bössan inköptes.) Rock River Arms har också mycket god kvalitet. Från vad jag har hört så är Colt's AR-varianter förbannat dyra och deras kundservice suger dåligt. Men som sagt, det är vad jag har hört. Att priserna är höga är dock ett faktum. Här har du en bild av min custom Bushy: Yxa's Bushy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Här har du en bild av min custom Bushy: Ok, tack Sweet pang, kolfiber?? fuckin-a... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Här har du en bild av min custom Bushy: Ok, tack Sweet pang, kolfiber?? fuckin-a... Kolfiber? Nope. Låda, pipa och forend från DPMS (16" Bull Barrel, men det visste du nog redan) Law Enforcement-length kolv köpt på eBay Justerbar butt-pad från AccuracySpeaks (köpte den när jag gick Derrick's AR15 accurizing utbildning.) M16A1 pistolgrepp (hatar A2 greppet med den lilla puckeln.) Leupold Tactical 3-9x42 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaegare Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 @ yxa: Att ett vapen benämns som AR15 har väl inget med längden att göra? Vad jag vet så finns det ju flera längdalternativ på pipor till dessa, 11,5" 14,5" 16" 21" Jag hade för mig att namnet kommer av att det är ett civilt vapen, är det inte så? Det enda som brukar skilja mot ett militärt vapen är väl oftast att det är semiauto, men jag vet att bl.a DPMS har hel automater i AR15 variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted December 26, 2003 Author Report Share Posted December 26, 2003 (edited) Min teoretiska kunskap säger att det är mer komplicerat att fixa ett pålitligt kortare vapen än att bara kapa pipan. Om du kortar pipan framför gasuttaget på de vapen som har den typen av mekanism (Ak5, M16) tappar du ju gastryck, kulan tillbringar ju kortare tid i loppet. Skall du korta pipan bör gasuttaget öppnas upp, ev. måste timingen justeras. Min uppfattning är att det oftast ger ett vapen som är känsligare för nedsmutsning. Kan inte på nåpgot sätt bedöma om de vapen du nämner kommer att ha problem just för att de har korta pipor, men har de bara kapat pipan på ak5d så tror jag att man kommer att få tillförlitlighets problem. Jag tror inte att de bara lägger av, men blir känsligare för nedsmutsning och en högre frekvens av eldavbrott. Tackar 2Sharp, och tack till dig Yxa. Edited December 26, 2003 by Tollen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Kolfiber? Nope. Ok, nu ser jag, tyckte den var lik Bushmasters kolfiber bössor Sweet, sweet, sweet... jag borde flytta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 (edited) @ yxa: Att ett vapen benämns som AR15 har väl inget med längden att göra? Vad jag vet så finns det ju flera längdalternativ på pipor till dessa, 11,5" 14,5" 16" 21"Jag hade för mig att namnet kommer av att det är ett civilt vapen, är det inte så? Det enda som brukar skilja mot ett militärt vapen är väl oftast att det är semiauto, men jag vet att bl.a DPMS har hel automater i AR15 variant. Nej, benämningen AR15 har inget med längden att göra, det var därför jag lade till "karbin" efter AR15, då "full-size" versionen betäcknas som ett gevär och inte en karbin. Min avsikt var att klara ut vilket vapensystem jag talade om, samt att även om ett AR15 och ett M16 i mångt och mycket är i stort sett samma vapen så talar jag endast utifrån erfarenhet med AR15 - den halvautomatiska varianten av M16 (som du korrekt påpekade.) Även om det i princip är samma fysiska regler som gäller för alla vapensystem så varierar ju utformningen mellan de olika systemen (AK5 har ju som bekant en gaspistong medan AR15/M16 saknar gaspistong.) Då jag har mer ingående utbildning på AR15/M16-systemet från ett vapentekniskt perspektiv så var det enklare för mig att besvara Tollens fråga i relation till detta system (dessutom finns det ju fler varianter av detta system än det finns av AK5) än att göra teoretiska utlägg om AK5D. Men som sagt, AR15 är som du sa den civila varianten av M16-systemet. Bör kanske nämna Bushmaster och DPMS är inte de enda som tillverkar rena M16 utöver sitt civila AR15-utbud. Edited December 26, 2003 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaegare Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 @ Yxa: Ok, tänkte aldrig på att du skrev karbin Men var går egentligen gränsen mellan karbin och gevär? Trodde att en fullsize m16 räknades som en automatkarbin också AK4 har väl ganska lång pipa tex? Är det bara i sverige som man har gjort indelningen gevär/karbin? Tycker att det verkar som om man benämner alla gevär/karbiner i USA för rifle.. Vad tycker du förresten om AR15 i förhållande till AK5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 @ Yxa: Ok, tänkte aldrig på att du skrev karbin Men var går egentligen gränsen mellan karbin och gevär? Trodde att en fullsize m16 räknades som en automatkarbin också AK4 har väl ganska lång pipa tex? Är det bara i sverige som man har gjort indelningen gevär/karbin? Tycker att det verkar som om man benämner alla gevär/karbiner i USA för rifle.. Vad tycker du förresten om AR15 i förhållande till AK5? Tja, nu råder det ju litet oreda i begreppsdjungeln, men jag skall göra mitt bästa. Det finns ingen fast gräns mellan vad som är gevär och vad som är karbin. Jag misstänker att om du slår upp karbin i ett lexikon så är definitionen något i still med "ett kortare gevär ofta avsett för bruk i kavalleri." Från ett svenskt perspektiv kan man ju då se att både AK4 och AK5 är kortare än den gamla Mausern, och därför kunde jämställas med en karbin av de som styrde och ställde på den gamla goda tiden. Pga detta så använder vi idag termen automatkarbin även om vapnen i fråga klassas som automatgevär i övriga världen (termen automatgevär använder vi ju fortfarande militärt för AG90.) Amrisarna använder/använde faktiskt termen karbin på en av sina M16-varianter - nämligen CAR-15 (också känd som XM-117 under utvecklingsstadium) under Vietnamkriget. Deras nya M4-bössa som används av de snabbare gossarna kan ju klassas som en mer modern variant av den gamla CAR'en även om den Israeliska varianten av M16 är kortare än M4 samt mer lik CAR'en till utseendet (även om pipan är kortare än på CAR'en.) Vad tycker jag om M16 vs AK5? Tja, skall man traska upp och ned i Bosniska berg så är nog m16's lägre vikt att föredra. Skall man leka SIB eller annan likaledes slitande verksamhet så är nog AK5'an att föredra. Tycker personligen att AK5'ans sikten är lättare och snabbare att sikta med än ett M16's. M16 har en sistaskottsspärr vilket är trevligt (är medveten om att det eventuellt kommer på AK'n inom en snar framtid.) AK'n är enklare och snabbare att ta isär (framgreppet på en M16 kan vara fördjävligt att få loss.) Finns fler customdelar att skruva fast på en M16 (finns en del prylar att få tag på till en FNC, men det är oklart hur bra de funkar med en AK5.) Tja, det är väl allt jag kan komma på just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFella Posted December 27, 2003 Report Share Posted December 27, 2003 Då jag ganska så noga studerat AK5 familjens olika längder när jag fixat till 3D modeller av dom till det kommande Ghost Recon modden SWEBAT 2005 så kag jag direkt säga att man flyttat tillbaka gasblocket rejält på AK5D och CGA5P bössorna. Bild säger mer än 1000 ord dock, snabbt tillfixad jämförelse mellan dom olika bössorna. Kan vara en liten felvisning I denna pga bilderna kan ha tagits från lite olika vinklar. SnowFella Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 27, 2003 Report Share Posted December 27, 2003 Hejsan hoppsan! Jag har vid ett fåtal tillfällen hört att ett vapens piplängd kan inverka på mekanismens förmåga att dra ur hylsan, spänna stiftet och mata upp en ny kula, och att det för 5.56 vapen finns en "magisk gräns" runt 25-27,5 cm (10-11 inch) då gastrycket inte är tillräckligt högt. Stämmer detta i verkligheten? Finns det en statistisk och kalkylerad risk att Ak 5D med sin 26 cm's pipa, G36C med sin 22,8 cm och polisens H&K 53'a med sina blott 21,1 cm pipa mitt under eldgivningen kan lägga av? Tacksam för svar. Varning för eventuella följdfrågor. När Colt under 60-talet skulle ta fram ovan nämnda CAR-15 prövade man från början en pipa på 10,5 tum. Man fick då problem med att gastrycket blev för lågt, och bössan fungerade dåligt. Pipan förlängdes till 11,5 tum och problemen försvann. På senare år har man återigen börjat tillverka 10,5-tumspipor till M16-familjen som tydligen fungerar bra. Jag vet inte hur man löst detta, men jag misstänker att man ändrat något mer sedan 60-talets försök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted December 27, 2003 Report Share Posted December 27, 2003 Då jag ganska så noga studerat AK5 familjens olika längder när jag fixat till 3D modeller av dom till det kommande Ghost Recon modden SWEBAT 2005 så kag jag direkt säga att man flyttat tillbaka gasblocket rejält på AK5D och CGA5P bössorna.Bild säger mer än 1000 ord dock, snabbt tillfixad jämförelse mellan dom olika bössorna. Kan vara en liten felvisning. En viktig skillnad mellan AR15/M16 systemet och AK5/FNC systemet är som redan nämnts det faktum att det senare systemet har en gaspistong. I och med detta så är det lättare att korta av en AK5 än en M16 då AK5'an inte är fullt lika beroende av en specifik gasvolym jämfört med M16. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted December 27, 2003 Report Share Posted December 27, 2003 När Colt under 60-talet skulle ta fram ovan nämnda CAR-15 prövade man från början en pipa på 10,5 tum. Man fick då problem med att gastrycket blev för lågt, och bössan fungerade dåligt. Pipan förlängdes till 11,5 tum och problemen försvann. På senare år har man återigen börjat tillverka 10,5-tumspipor till M16-familjen som tydligen fungerar bra. Jag vet inte hur man löst detta, men jag misstänker att man ändrat något mer sedan 60-talets försök. Jag vet att man lekt med olika gastuber samt att man varierat vikten/utformningen av buffern. På så sätt kan man dels variera trycket i systemet samt massan av de delar som måste reagera mot detta tryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted December 27, 2003 Report Share Posted December 27, 2003 Finns det en statistisk och kalkylerad risk att Ak 5D med sin 26 cm's pipa, G36C med sin 22,8 cm och polisens H&K 53'a med sina blott 21,1 cm pipa mitt under eldgivningen kan lägga av? Med viss ammunition kan det nog vara så ja. H&K tillverkade en liten tillsats att sätta på HK53-ans pipa för att fånga upp krutgaser och bygga upp tillräckligt tryck för att vapnet skulle kunna användas med lätta kulor (40-50 grains) som var populärt för några år sedan. Detsamma gäller AKS74-U som har en speciell mynningsbroms på sin 21cm pipa för att öka trycket och höja pålitligheten. Vapnet blir opålitligt om denna mynningsbroms tas bort (och får dessutom en mynningsflamma stor som en badboll, men det är en annan historia). Skjuter man däremot lite tyngre kulor byggs trycket upp snabbare. HK53an ska t.ex. funka problemfritt med kulor i 60+ grains klassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts