gurra Posted December 25, 2003 Report Share Posted December 25, 2003 Hej, En stunds gågglande gav inte speciellt mycket, så jag frågar helt enkelt: Hur snabbt kan moderna stridsvagnar rotera ett helt varv med kanontornet? T.ex. Leopard 2, T-90 och M1 Abrams. Läste nyligen att den gamla tyska Kungstigern från andra världskriget kunde göra en 360 på knappt 10 sekunder. Verkar lite otroligt med tanke på dess storlek och att det gjordes för hand. Till detta bör man också nämna att Tiger I tog 60 sekunder på sig. Men i alla fall, hur snabba är dagens kanontorn egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted December 25, 2003 Report Share Posted December 25, 2003 (edited) Om mitt minne inte är helt off så var väl kungstigern först med elektrisk motor till tornet. I så fall låter inte 10s helt omöjligt. Edited December 25, 2003 by Raffsec Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 25, 2003 Report Share Posted December 25, 2003 Strv 122 vrider runt tornet 360gr. på c:a 10 sek. i läget Stab. till. I läget observation tar det ungefär 12 sek. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Det här borde jag kanske vet men varför går det långsammare i observation? har suttit och grubblat men kommer ite på det. Får elmotorerna mindre kraft i observation eller ger inte riktdonet samma utslag? jag får inte till det. //Strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 De flesta större strv under WW2 hade väll maskinrikt i sida och handrikt i höjd? Har letat runt lite och funnit att Pz IV hade maskinrikt i sida i tidiga versioner, togs bort för billigare produktion. Sherman hade maskinrikt i sida och var handriktad och (!) stabbad i höjd (hur?). Hur var det på T-34? Centurion hade väll i alla fall maskinrikt i bägge ledderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Centurion hade maskinrikt både i sida och höjd 1 varv i sida tog ungefär 24 sekunder för Strv 101/102/104 The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Finns det ngn som vet varför tornet går snabbare att rotera i stab. till på strv 122? //Strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Kan det ha att göra med att kanonen inte är stabbad i läge "observation"? På Strv 121 är motsvarande siffror Stabbad: 1 varv på 9 sekunder (minsta hastighet: 0,2 streck/sek) Maskinriktning: 1 varv på 17,5 sekunder (minsta hastighet: 0,9 streck/sek) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gurra Posted December 26, 2003 Author Report Share Posted December 26, 2003 Tiger II hade mycket riktigt elektrisk motor har jag fått reda på nu, tydligen en utvecklad modell av den som fanns i Tiger I. Hursomhelst var det möjligt att snurra ett helt varv på 9 sek. Rätt intressant faktiskt, att Tiger II och Leopard 2 har ungefär lika snabba kanontorn. Men det kanske inte finns något starkt behov att ha det snabbare heller... Men hur är det med M1 Abrams då? Ligger den också på ca 10 sek? Och skyttefordonen, typ strf9040 och M2 Bradley? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Strf9040 har ungefär samma fart på tornet som Strv 121/122 (10,5 s) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 (edited) Strf 9040B: Rikthastighet:Sida: >600 streck/s Höjd: >400 streck/s Går tillräckligt fort, men ibland känns det som evigheter. EDIT: Åh, den gamle räven han före. Edited December 26, 2003 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Det handlar egentligen inte om hur snabbt man kan snurra tornet, utan om hur snabbt skytten kan fånga upp målet efter målväxling och avge träffande eld. Det har ju att göra med en hel del fler saker än hastigheten på tornet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Förvisso Jake, men nu var det ju faktiskt hastighet på karusellen vi pratade om. :P The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Jag vet, men messerschmittern inom mig måste bara få komma ut och leka då och då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Jag vet, men messerschmittern inom mig måste bara få komma ut och leka då och då And we all love it when it does. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Nu har jag funderat på det här med rotationsfart i observation jämte stab. till ett bra tag. Men jag får fortfarande inte bukt på det. Kan det stå i I-böckerna månne? Tycker att jag borde veta detta så tills vidare går jag och gömmer mig i Lord of the rings; The Two Towers(extended version) dimman. I bid you all a very fond farewell. //Strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Det står inget i I-böckerna som jag har kunnat hitta. Kollade i dom när jag skrev ner uppgifterna. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Satan i gatan vad detta grämer mig. Kan inte koncentrera mig på The Two Towers(då har det gått långt) Måste bestämt ta mig en tripp ner till MILO-verkstaden för ta reda på detta mysterium. Jag kan bara inte få det att gå ihop. Sidriktmotorn består grovt sett av två kuggar en större och en mindre. Den mindre används vad jag har förstått bara till att nödrikta. Att tornet skulle snurra snabbare för att kanonen är stabbad får jag inte heller att gå ihop. Det innebär väl mer eller mindre bara att kanonens gyron är i drift. Men det har ju ingen kontakt med sidriktningsmotorn. Jag håller på att tappa förståndet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 27, 2003 Report Share Posted December 27, 2003 Jag tänkte mer på att det var någon form av begränsning när den är ostabbad på grund av att den inte är lika följsam eller nåt. Bara funderingar från min sida, jag har ju tyvärr ingen egen erfarenhet från Strv 122 så gammal som jag är. Vi hade ju Centurion på min tid. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 29, 2003 Report Share Posted December 29, 2003 Sidriktmotorn är ju egentligen bara två kugghjul kopllade till riktdonet och nödrikten. Jag kan inte se att att det skulle göra ngn skillnad när kanonen är stabbad men uppenbarligen är det ju skillnad. Det här grämer mig faktiskt. Jag ska ta mig en tripp ner till Milo-verkstaden när tillfälle ges så att vi kan sova lungt. Jag förstår att detta är alla på forumets hjärtefråga och att ingen kan få ro för ens mysteriet om den ostabbade kanonen är löst. //Strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 Mysteriet är löst! Jag citerar: "Det är signalerna från stabliseringsgyrot som kommer in i bilden när stab är till. De kommer ju inte in när det är i observation. Tornet går alltså inte snabbare när det är i stab till, utan det går långsammare i observation. Om du förstår vad jag menar där. Jake_the_snake" Tack och åter tack. Äntligen kan forumet sova. //strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 Hmm, jag har för mig att jag funderade i dom banorna i ett tidigare inlägg. :P The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 Såja, såja. Nu ska vi inte vara såna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 Mysteriet är löst! Jag citerar: "Det är signalerna från stabliseringsgyrot som kommer in i bilden när stab är till. De kommer ju inte in när det är i observation. Tornet går alltså inte snabbare när det är i stab till, utan det går långsammare i observation. Om du förstår vad jag menar där. Rätt princip men fel pryl som adderas på riktsignalen. Det är rätt att signalen från vapengyrot läggs till riktsignalen men inte i detta fallet. Vad jag förstår så handlar frågan om max rikthastighet. Vapengyrots uppgift är att stabilisera kanonen dvs den vill hålla kanonen stilla i rummet. Om man sidriktar kommer vapengyrot att vilja motverka rörelsen. I både stab och observation går signalen från riktdonet till riktsystemet. Den stora skillnaden mellan stab och observation är att i stab så går signalen även till siktet. Man styr kanonen genom att styra siktet (siktets vridbara toppspegel) och låta kanonen följa siktet. Så fort det blir en vinkelskillnad mellan siktet och kanonen (tex pga att skytten styr siktet med riktdonet) kommer denna vinkelskillnad gå som signal till riktsystemet. Riktsystemet kommer då att "jaga i kapp" siktet. Det är alltså signalen från siktet som adderas på riktsignalen från riktdonet. Hoppas det inte blev för "besserwissrigt". Jag ville passa på dela med mig när det var en topic om nått jag kunde! B) S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 31, 2003 Report Share Posted December 31, 2003 Bra svar! Det förklarar att det står "max rikthastighet" för obs resp "max följningshastighet" (el likn) för stab i iboken. De tu är uppenbarligen två helt skillda saker. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Apropå det här med kanontorn... Vad är det gör grej man använder för att manövrera det? Äe det typen liten joystick som skytten styr med eller något annat??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Här ser vi skyttens plats i en Strv 104 (Centurion) I nederkant syns två svarta handtag, detta är riktdonet. Genom att vrida dessa åt höger eller vänster vrider man tornet i sida. Genom att tilta handtagen framåt eller bakåt så dumpar eller eleverar man kanonen. Avtryckare samt knapp för laser etc. sitter på framsidan av handtagen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Här ser vi skyttens plats i en Strv 104 (Centurion) I nederkant syns två svarta handtag, detta är riktdonet. Genom att vrida dessa åt höger eller vänster vrider man tornet i sida. Genom att tilta handtagen framåt eller bakåt så dumpar eller eleverar man kanonen. Avtryckare samt knapp för laser etc. sitter på framsidan av handtagen. The Swede Tackar så mycket The Swede... Ännu en fråga har funnit sin lösning... Gött! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 10, 2004 Report Share Posted January 10, 2004 Hur fungerar det på Strv121/122? Har även glömt hur det var på Pbv302 och Ikv91. Det var väl manuellt men hur gjorde man? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts