Jump to content

Kängor?

Jarl

Recommended Posts

Om du vill lägga ut pengar, så rekommenderar jag helt klart Lundhags, oavsett vilken modell du väljer. Dom funkar, helt enkelt.

Men - jag blev positivt överraskad av M90-kängan. Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa sådana privat, så bra är dom.

Börja att testa med M90-an. Skulle det inte gå, leta efter annat.

Ett litet tips om du har breda fötter är att prova Meindl Engadig (tror dem heter så). Jag fick leta igenom hela linköping efter ett par kängor som passade mina fötter och dem passade i alla fall mig som har extremt breda fossingar.

Ett plus med dem är också att gummit går högt upp på kängan så att jag inte skrapar bort lädret mot stenar och dylikgt hela tiden.

Breda fötter passar bra i m90-kängan också (har jag fått för mig i alla fall).

Jag köpte ett par m90-kängor efter MUCK. De var nya och kostade närmare tusenlappen, men oj vad jag trivs i dem. Därmed inte sagt att det inte finns bättre civila kängor.

När jag använder 90-kängan får jag väldiga problem med fötterna. På baksidan av hälen har jag en knöl som får ta emot allt tryck som hela hälen egentligen ska ta emot så efter en helgövning med FBU är det knappt jag kan ta mig hem igen.

Så jag undrar om det finns några kängor som är ganska rejält vadderade speciellt i bakkant, asså det lodräta sidan av hälen. Har ju alltid gått med civila kängor som varit vadderade till tusen men dessa skulle inte passa de militära kraven på någon punkt.

Bortsett från detta problem så tycker jag att 90-kängan är suverän. Slitstark till tusen lätt att "reparera" samt att dom faktiskt ser mer respektingivande ut än många andra kängor :bash:

@Marzocchi

Jo, det stämmer att m90 passar till breda fötter... men inte till oss som har ännu bredare :P När jag skaffar löpskor får jag göra det på löplabbet och då blir det alltid deras absolut bredaste modeller... och några såna hittar du alltid i någon vanlig butik.

Läderkängor är ju lite anorlunda eftersom de anpassar sig efter foten rätt så bra, men i extremfall är det svårt att hitta ngt äver där.

Jag var så glad när jag i den sista butiken hittade ett par Meindl som passade... att måttbeställa kängor är dyrt.

@Speedster

Har precis samma problem som du med 90-kängorna (frånsett att jag dem viker mina fötter dubbla :bash: ) Det har räckt med en dag av duktigt krigande för att jag ska få öppna sår på hälen - den idioten som förstärkte baksidan av kängan utan att göra känga stabilare borde få sina fiskar varma....

Dock kan du prova att byta kängor då det för mig i alla fall alltid var den ena foten som var riktigt illa... men efter byte kunde det lika gärna vara den andra. Med lite tur får du ett par där båda kängorna passar dina fötter, ngt jag inte hade lust att bråka om då de ändå inte passade mina fötter. Men gillar du dem kan du ju alltid prova.

• 1 month later...

Någon som har erfarenhet av en känga som heter LUPOS Finns på den här sidan

http://www.lupos.de/html/programm/no_limits/no_limits_2.html

En firma här i stan (Ö-sund) har ett bra erbjudande på dessa, runt 650:- för två par ordinarie pris runt 1250:- Enligt säljaren har de sålt en del till poliser och militärer. Själv har jag inte hört talas om märket men det verkar vara något liknande som stålex. Jag har bara talat med personen som säljer dem och inte sett kängorna live. Ska försöka kolla in dem i helgen om jag får tid.

Personligen tycker jag inte att M-90 kängan är någon bra civil känga. Kräver för mycket vård, den är ganska instabil i vristerna plus att foten åker sidled höger och vänster i kängan om man har smala fötter.

Jag använder Lundhags Alaska och Meindel Island, vilket jag är mycket nöjd med. Kan rekommendera båda paren. Det är dyra kängor, men håller en livstid så länge man lämnar in dem på en 10 000 mila service då och då.

:Malaj: Själv skulle jag köra med Jörn kängan,det gjorde jag när jag gjorde Gu och jag använder samma par nu i Hv ins plut. Dom sitter fortfarande lika bra (kan bero på att dom är gjorda efter den egna foten).

Personligen tycker jag inte att M-90 kängan är någon bra civil känga. Kräver för mycket vård, den är ganska instabil i vristerna plus att foten åker sidled höger och vänster i kängan om man har smala fötter. 

Jag använder Lundhags Alaska och Meindel Island, vilket jag är mycket nöjd med. Kan rekommendera båda paren. Det är dyra kängor, men håller en livstid så länge man lämnar in dem på en 10 000 mila service då och då.

Hade ett par mycket gamla lundhags kängor då jag gjorde lumpen och tyckte de var bra.

Då jag for till Kosovo på KS01 fick jag ett par Meindel Island Pro av min syrra som jobbade hos en återförsäljare. Kängorna var bra i den mening att de inte behöver gås in i någon större utsträckning men deras skick efter missionen var helt enkelt kasst. Sulans gummi som är limmat upp mot ovanlädret hade släppt på X antal ställen och det läckte i vatten både här och där. Mina Danner kängor som har lädret sytt mot sulan har hållit bättre på den punkten. De är möjliga att på ett enkelt sätt bli lagade men på Meindel är allt ihoplimmat.

Hela idén med GoreTex i kängor är jag skeptisk till efter att jag slitit ut både ett par Meindel och ett par Danner. Det är en sak om man har dem 7-16 varje dag och de hinner torka men då man har dem 06.00 till 24.00 varje dag så blir det mindre lyckat, de hinnar sällan eller aldrig torka enligt min uppfattning. Mina Danner har jag haft då det varit mycket kallt (-10 till -35) och då har de fungerat bra, å andra sidan har man då inte behovet av GoreTex. Vilket foder som helst borde fungera då.

har själv ingen erfarenhet av 90-kängan men det är som sagt din fot som ska bestämma.

Viktigast av allt är väl att se till att man har gåt in kängan, annars brukar den vara värdelöst dålig när det gäller (skavsår, ont i foten och dyl.).

Själv har jag ett par Lundhags som jag trivs med.

tänk efter vad du ska ha kängorna till och hur mkt du ska använda dem,

det är onödigt att slösa bort en massa pengar.