Jump to content

SäkI

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Har hört ett rykte om att man skulle tvingas ha hörselskydd på under momentet ladda/patron ur på AK4 pga de "metalliska ljud som därmed uppstår". Är det någon klok som kan upplysa mig om att detta verkligen stämmer????? Personligen tycker jag det verkar hel-tokigt.

Apropå SäkI, se den här länken i ämnet.

http://hem3.passagen.se/cezium/saki.htm

POF

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Dedicated

Det här gäller en "första"-övning för nyantagna Hv-män och avtalspersonal, alltså ingen am med i bilden alls. Vid ladda/patron ur med am, skarp som lös, är det givet att hörselskydd bäres!

POF, enligt uppgift från ett befäl till mig måste hörselskydd användas när man gör patron ur med AK-5 inomhus (slutet utrymme), även utan am. Utomhus behövs det inte utan am.

Detta då pga att ljudet kan bli för högt, då främst skadligt för de med hörselskador sedan tidigare precis som du sa i det första inlägget.

Om detta stämmer (jag är inte 100% säker) gäller det förmodligen AK-4 också.

Sedan är det ju aldrig fel att börja nöta in att hörselskydd ska användas vid patron ur direkt, för att hålla en konstant nivå på det hela så att säga.

Förresten, man får göra patron ur med lös/skarp am i vapnet utomhus utan hörselskydd om ett ansvarigt befäl kommenderar patron ur steg för steg, dvs "kontrollera att vapnet är säkrat, ta ur magasinet" osv.

Hmm *grrr*

Jag som framförde ett önskemål om att få bära hörselskydd under övn med patron ur etc.

Svaret blev "Nej"

Tycker det verkar bättre att trycka på att använda det så ofta som möjligt...så att det sätter sig i ryggmärgen..

som Fu Johansson sa...

Jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle behövas hörselskydd vid ladda/ptr ur på ak 4 på grund av mekanismens ljud. - Ska man ha hörselskydd när man slänger igen bildörrar också?

Iofs. är det ett kortare och skarpare ljud så det kanske är möjligt. - Någon som har både en ak 4 och en decibelmätare?

• BlåGul -1

Jag har vid några tillfällen fått kortvarigt sus i öronen efter såna här saker, så helt ute och cyklar är de nog inte.

Vad som är accepterbart beror på om det är kontinuerligt buller eller impulsljud. Ljudnivåer under 8 timmar får inte överstiga 85dB, och då får det inte förekomma toppar på mer än 115 dB. Impulsljud får inte överstiga 140 dB (allt A-vägt).

>>Fu Dahlberg

Så sant, så sant.

Senaste skjutningen här nere hade vi en kille som glömde ta ur magg:et vid patron ur eller nåt. Han kanske tog ur det efter att han slog fram manöverhandtaget ???

hur som helst så small det, och de som var i samma skjul tyckte inte riktigt om det :(

detta var med lösplugg, men det räknas ju fortf till vådaskott.

Då skulle det inte ha varit dumt med h-skydd!

--------------------------------------------

Har också hört ett befäl berätta om när de färdades i ngt fordon så var det ngn som råka dra iväg nån kula...

mmm, gott i ett så litet slutet utrymme :D

Har också hört ett befäl berätta om när de färdades i ngt fordon så var det ngn som råka dra iväg nån kula...

mmm, gott i ett så litet slutet utrymme

Att skjuta grg (fullbumpa) i transporten på en helge är en chokartad upplevelse :withstupid allt enligt en (o)lycklig skytt

Senaste skjutningen här nere hade vi en kille som glömde ta ur magg:et vid patron ur eller nåt. Han kanske tog ur det efter att han slog fram manöverhandtaget ???

hur som helst så small det, och de som var i samma skjul tyckte inte riktigt om det :(

detta var med lösplugg, men det räknas ju fortf till vådaskott.

Då skulle det inte ha varit dumt med h-skydd!

--------------------------------------------

mmm, gott i ett så litet slutet utrymme :)

Ja, här har vi ju anledningen till att hörselskydd alltid ska bäras vid ladda och ptr ur. Alltid är det någon som inte kan hantera sitt vapen och som inte borde få röra det.......

Fullbumpa inne i transporten på en Helge.......

Är det bara vi i Armén som bara få ha laddat Grg i eldställningen........ eller framryckte fi BMP genom "förluckan"? ;)

Att skjuta grg (fullbumpa) i transporten på en helge är en chokartad upplevelse  allt enligt en (o)lycklig skytt

Hmm. Verkar jävligt märkligt. Inte minst med tanke på att trycket borde slå ut alla inne i stridsbåten. O några lemmar borde slitas av tycker jag. vill bra gärna veta vart bumpan tog vägen. Jag tror inte på detta.

• BlåGul -1

Bad Karma:

Jag har varit i den aktuella båten, och ja, det har skjutits grg där. Enligt det jag har hört var inte transportluckan stängd (den var nerdragen, men ej "låst") vilket gjorde att en stor del av trycket gick ut den vägen. Snortur.

Lite lustig diskussion. Förstår inte varför nån inte skulle vilja ha hörselskydd under dessa moment. Har varit med om vid ett par tillfällen att nån skjutit ett vådaskott antingen pga okunskap eller ren trötthet.