Jump to content

Träff för anhöriga??

linda25

Recommended Posts

OK tackar!

I stort sett samma grej för oss och vårat hus, men min kille var i alla fall hemma från livgardet den helgen vi flyttade hit. Bland det jobbigaste från början var nästan allas (kompisar, arbetskollegor mfl) frågor om hur det känns att inte min sambo är hemma när vi nyss köpt hus ihop och varför han åkte i väg på mission mitt upp i alltihop...det känns liksom som att jag ha fått "försvara" hans beslut att åka iväg...jobbigt, men tack och lov så har folk äntligen slutat fråga.....

Hej hopp!

//Esset

• Replies 756
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...
  • Forumsledning

Tänkte jag skulle dela med mig av denna film

http://www.tffalcon.hqusareur.army.mil/Med...ReunionWork.wmv

En film från US Army om hur det är att återförenas med sin familj efter mission. :)

Jag väntar med spänning på den svenska versionen.

• 2 weeks later...

Hej Born!

Jo då tackar som frågar.

Just nu är det rätt OK, men kan väl erkänna att jag aldrig längtat efter höst och vinter så mycket som nu! 0:)

Sms:ar rätt ofta med sambon och det känns jättebra att den möjligheten finns!! Thank God for sms!!

Får höra jätteofta att han saknar mig och det är skitviktigt för mig att få höra det, det värmer i hjärtat att man är efterlängtad.

Over and out...

//Esset

Glöm bara inte bort att berättar för honom, att du saknar honom. Han behöver också höra det!

Linda

Hej Born!

Jo då tackar som frågar.

Just nu är det rätt OK, men kan väl erkänna att jag aldrig längtat efter höst och vinter så mycket som nu!  :)

Sms:ar rätt ofta med sambon och det känns jättebra att den möjligheten finns!! Thank God for sms!!

Får höra jätteofta att han saknar mig och det är skitviktigt för mig att få höra det, det värmer i hjärtat att man är efterlängtad.

Over and out...

//Esset

HjärterEss.

Klart man blir kärlekskrank, som jag sagt tidigare så kommer antagligen ert förhållande stärkas och jag tror du inser det nu när du böejar se ljuset i tunneln. Dock har jag förståelse för att du kanske inte vill gå igenom det igen, en gång räcker nog. :lol:

Låter som om du mår lite bättre.

Ha inte FÖR höga förväntningar på allt när han kommer hem igen bara, allt har sin tid, men "smekmånaden" efter hemkomst är alltid lika trevlig. :)

• 2 weeks later...

Hej allesammans

Jag är kluven i två bitar. Min sambo skall åka till LA05 och han skall vara borta i nästan ett år. Ena halvan av mig tycker att det skall bli kul för honom, det är ju något han vill göra, medan andra halvan bara skriker åt honom att stanna. :navy:

Jag ger honom allt stöd han kan få just nu, även om det är svårt när man inte riktig känner sig bra till mods.

Jag har läst och sett myckek bilder från många olika utlandsstyrkor/tjänster och har själv funderingar på att åka, men tanken slog mig aldrig att jag kunde bli en av dem som var tvungen att stanna hemma och vänta.

Hur tar man sig igenom ett helt år och fungerar föhållandena sedan? tar de slut eller kan man bygga upp det som har rivits?

Hej allesammans

Jag är kluven i två bitar. Min sambo skall åka till LA05 och han skall vara borta i nästan ett år. Ena halvan av mig tycker att det skall bli kul för honom, det är ju något han vill göra, medan andra halvan bara skriker åt honom att stanna.  :rolleyes:

Jag ger honom allt stöd han kan få just nu, även om det är svårt när man inte riktig känner sig bra till mods.

Jag har läst och sett myckek bilder från många olika utlandsstyrkor/tjänster och har själv funderingar på att åka, men tanken slog mig aldrig att jag kunde bli en av dem som var tvungen att stanna hemma och vänta.

Hur tar man sig igenom ett helt år och fungerar föhållandena sedan? tar de slut eller kan man bygga upp det som har rivits?

Hej jag är i en liknande situation som dig fat omvänt.

Det är jag som sak åka på La05 och lämnar min sambo kvar.

Jag tror att man måste stötta den parten som åker iväg annars så funkar det inte. Skulle kännas fördjävligt om jag inte hade min sambos stöd.

Det sägs att 50% av förhållandena tar slut under Us och att 25% tar slut när missionen är slut!! sanningen i det är väl svår att säga men det beror som tidigare inlägg säger. hur stabilt förhållande man har sedan tidigare.

Jag tror självklart att mitt förhållande kommer att hålla. Men samtidigt undrar man vad Vi har, som är så annorlunda alla dom andra förhållanden som tar slut.

Det som talar för oss är att vi var tillsammans under GU som var i 10 mån.

Inte samma sak men det kan nog vara värre för flickvän/pojkvän att behöva ta så många avsked som det blir under GU. Under LA05 är det väl 2 leave vad jag vet så det blir inte på samma sätt.

Finns en teori om att många som åker är unga och inte har så långa förhållanden bakom sig och att det kan vara förklaringen till att det tar slut.

är tveksamm till att jag gjorde nån klokare nu men jag fick iallafall skriva av mig :D

Lycka till

Jag ser gärna att någon med erfarenhet av Långa missioner med kombinationen förhållanden uttalar sig..

Hello, Esset här!

Nog går det upp och ner i humör och motivation med jämna mellanrum men känslorna mellan mig och min sambo bara växer med tiden känns det som!

Jag har väl mer eller mindre förlikat mig med vår/min situation och nu är det bara att hålla ut och vänta tills dess att han kommer hem (84 dagar kvar)

VÅRAT FÖRHÅLLANDE KOMMER DEFINITVT ATT HÅLLA!!

VI HAR UPPTÄCKT HUR PASS STARKA KÄNSLOR VI HAR FÖR VARANDRA :) OCH VI "TOKLÄNGTAR" EFTER VARANDRA!

Ett ord på vägen till andra par: Det betyder jättemycket - FÖR BÅDA - att man talar om för den andre att man längtar, saknar, tycker om, älskar osv. Det är viktigt att man får höra det av sin partner, det gör att man står ut och håller modet uppe!

//HjärterEss

• 3 weeks later...

Är oxå på väg ner till LA05. Kan vi kanske inte försöka starta vad FM saknar. En anhörigtråd för var enskild mission.

Denna tråd är ju vad jag förstår mycket bra för er som stannar kvar och den bör ju finnas kvar men man kanske skall ha en missionsspesifik tråd för varje styrka. På detta sett kan vi som är nere gå in och uppdatera läget när vi har tid och de anhöriga kan prata missionsspecifika saker, och utbyta information som man själv inte lyckats få fram till er där hemma.

Åsikter om detta beivras!

• 1 month later...
  • 1 month later...
Den officiella nedräkningen har nu börjat, det är i dag exagt 1 månad tills dess att min sambo kommer hem till Sverige- HURRA! ÄNTLIGEN!!

Medaljcermoni 16/12 och äntligen kan livet återgå till det normala här hemma!!

JAG LÄÄÄNGTAR SÅ MYCKET!!!

//Esset

GRATTIS!!!! Tänker på dig idag och hur lycklig du måste vara! Sköt om dig!

Kram.

Tack!!

Nu är min älskade hemma och det är äntligen över!

Jag/ Vi klarade det! och vi har numera en missionsring på höger hand som vi båda stolt kan bära. Till våren bär det av på semester och då kommer en förlovningsring att sättas på den vänstra handen :navy:

Min sambo säger att han inte kommer att åka iväg igen och det litar jag på.

Nu väntar ett liv tillsammans här hemma i Sundsvall.

Härmed avslutas mitt sista inlägg (som väntande sambo) i det här forumet.

Ha det gott alla!

//HjärterEss

Min sambo säger att han inte kommer att åka iväg igen och det litar jag på.

//HjärterEss

Först av allt får jag gratulera till den kommande förlovningen! :navy:

När det gäller frågan att inte åka iväg igen eller inte måste man kunna prata om med förståelse från båda parter. Om han nu tyckte om att vara ute på mission så kommer suget att komma tillbaka igen även om det kanske inte känns så just nu. Skulle det förhålla sig tvärtom att han testat missionslivet och fann att det inte var något för honom så är det till er bådas fördel.

Oavsett vilket så än en gång GRATTIS!

• 2 weeks later...
Då var man ensam, igen! Min sambo åkte precis på en veckas utbildning, och om 2 veckor åker han ner till Afghanistan. Nån som är i samma situation och känner för att gråta ikapp sen?

Jag är inte i samma situation, min sambo är med i swafrap istället.

Men jag undrar, har din sambo åkt iväg innan eftersom du skriver "igen"? Är det en vanlig 6 månaders-mission? Låter lite med bara en veckas utbildning.

Det är nya regler nu för 6 månaders-missioner, att de får minst 2 leaves och upp till 4 st om läget tillåter.

Kram!

• 2 weeks later...

Vad är swafrap?

Jo han har varit iväg förut, nu är det sista säger han. :huh: Nåja det ska nog gå bra.

Han har pratat om att det ev. blir 2*2 veckors leave. Håller tummarna för det! I början på juli ska han vara hemma för gott.

Vad är swafrap?

Jo han har varit iväg förut, nu är det sista säger han. :huh: Nåja det ska nog gå bra.

Han har pratat om att det ev. blir 2*2 veckors leave. Håller tummarna för det! I början på juli ska han vara hemma för gott.

Swafrap är ett insatsförband med JAS-plan som sätts in om det efterfrågas. Det är regeringen som beslutar tror jag. Han har beredskap i två år och får väl åka på nån övning då och då men det är inte säkert att han åker på mission. I så fall kan det bli allt från 1-6 månader.

Jag förstår inte riktigt, har din sambo bara en säker leave? Oftast på en mission har man 1 st enveckas och 1 st tvåveckors men med de nya reglerna så har de mellan 2 och 4 leaves. Vet inte om det är 2 enveckas och 2 tvåveckors eller alla är enveckas men ändå..

Jaja, dessa killar som har missioner i huvudet...

Tur för dem att vi älskar dem fast de åker ifrån oss sådär.

:P

Vart bor du nånstans?

Finns inga säkra leavar! Kan bli inställda, vilket har skett. Det är däremot mycket ovanligt, så var inte oroliga.

Generellt sätt har man en 2 veckors leave om missionen är under 6 månader. Är missionen längre en 6 månader brukar man få en veckas leave till. Hur det är på en mycket lång mission vet jag inte, men det borde lågiskt sett öka antalet leaver. Missioner längre än 7 månader är ovanliga, just nu bara LA05 som är 8 månader lång.

Finns inga säkra leavar! Kan bli inställda, vilket har skett. Det är däremot mycket ovanligt, så var inte oroliga.

Kan jag skriva under på! Fast för mig var det tvärtom...

På KS11 fick vi avbryta vår tvåveckors efter halva och åka tillbaka till Kosovo pga beredskapshöjning (ändrad hotbildsbedömning). Min flickvän blev INTE glad när jag berättade det...

Då var det positivt när vi fick "tillbaka" veckan senare när läget bättrats igen. Då passade jag på att åka hem utan att berätta det. Överraskningen blev total! En mycket lyckad vecka för oss.

Ta hand om er!

Mvh JE

Jag kan tänka mig att din tjej blev glad för den överraskningen! Det skulle inte förvåna mig om min sambo inte får komma hem som planerat, så jag tar inte ut nånting i förskott...

Hon blev överlycklig. Och jag blev lycklig när överraskningen gick hem. Vi klarade oss igenom missionen och för en vecka sedan flyttade vi ihop! :D

Mvh JE

Då var man ensam, igen! Min sambo åkte precis på en veckas utbildning, och om 2 veckor åker han ner till Afghanistan. Nån som är i samma situation och känner för att gråta ikapp sen?

Jag kan gråta med dig. Jag har gråtit sedan de fick beskedet :( Min älskling åker till Afghanistan (Masar e Sharif) på måndag. Jag är så himla orolig för att något skall hända honom därnere, att han ska komma hem i en kista eller nåt. Fy f-n.

Jag blev glad när jag hittade detta forum, det är alltid skönt att veta att man inte är ensam, även fast man känner sig så utan sin pojke!

Jag kan gråta med dig. Jag har gråtit sedan de fick beskedet :( Min älskling åker till Afghanistan (Masar e Sharif) på måndag. Jag är så himla orolig för att något skall hända honom därnere, att han ska komma hem i en kista eller nåt. Fy f-n.

Jag blev glad när jag hittade detta forum, det är alltid skönt att veta att man inte är ensam, även fast man känner sig så utan sin pojke!

Jag förstår din oro och visst är den befogad men å andra sidan ska du vara stolt över din partner som åker iväg och hjälper andra människor som har det sämre än du och jag har det.

Vissa skänker pengar till välgörande ändamål medan detta är hans sätt hjälpa andra.

Allt kommer gå fint bara ni pratar om era farhågor med varandra.