Jump to content

Träff för anhöriga??

linda25

Recommended Posts

Guest mariur

Nu är det bara nio dagar kvar tills jag får hem min soldat. Han har nyss varit hemma på en veckas leave. Vi hade det jättebra och det var inte så jobbigt att skiljas åt när vi visste att det inte var för så lång tid. Ska absolut gå på medaljutdelningen i Kungsängen. Jag ska stolt titta på min älskling och känna att vi klarade det igen!

Håll modet uppe ni andra som väntar på era nära och kära och räkna dagarna för det gör jag..

Kram från Maria

• Replies 756
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!!

Precis som många här säger får man klara sig bäst man vill här hemma.. Dock tog Linda och jag saken i egna händer och kontaktade varandra, vilket var möjligt tack vare detta forum!! Eftersom vi båda har våra sambos i Liberia är det skönt att kunna utbyta tankar och stötta varandra, men det kan även vara en fördel kommunikationsmässigt eftersom man ju inte hör så ofta från dem där nere, kan man istället få info om läget när den andras sambo hört av sig!!

Tyvärr bor vi långt ifrån varandra men förhoppningsvis kommer vi ses på medaljceremonin för LA01.

Så om inget annat så får man ju tacka för att forumet finns!!

Och kanske någon annan som blir inspirerad! Det värsta som kan hända är ju att man inte får svar från den man mailar till!

Eva

Jaaaa, jag vill verkligen tacka för detta forum. Tycker det är jätteskönt att ha Eva. Hon är ju i samma situation som jag. Precis som hon skrev, har inte jag hört något från min sambo så kanske hon har gjort det från sin.

Hoppas bara att vi ses på medaljcermonin!!!! :tveka:

Linda

Jag måste bara säga att jag blir djupt glad över att den här tråden har skapats och hålls vid liv av er som har någon när och kär ute.

Jag har inte någon sambo eller liknande på mission, men bara tanken på att ni stöttar varandra och har valt att göra det här är riktigt glädjande!

Fortsätt stötta varandra och kämpa på, ni har mitt stöd och mina tankar.

Mvh Jake the misty eyed snake

Holmis,

Vilken lycka för dig!!! Förstår att det har varit jobbigt, men tänk nu. Nu kommer han hem. :baskerPa:

Jag saknar min sambo så jättemycket! Dröjer ca 2 månader innan jag ser honom :(

Linda

Hej allihopa!

Vet precis hur du känner Holmis!! Min pojke kommer också hem i morgon. Ska bli så härligt att få hem honom...den här sista veckan har verkligen segat sig fram för mig.

Vet hur ni har det, ni som får vänta ett tag till på era älskllingar och vänner. Men ni klarar det!!

Kram från Jenny.

• 2 weeks later...
Guest komplicerad

Känns skönt när man läst här.

Min pojke ryckte in igår och har läst på andra ställen i forumet att många förhållande spricker så man blev lite orolig men när man nu läser om par som klarat så pass mycket längre och mer påfrestande tid blir man ganska lättad igen.

/ Therese

• 2 weeks later...

Tänk vad tiden går.... Det var inte länge sen det var den 5:e januari och min sambo skulle rycka in för att förbereda färden ned till Liberia. Nu är det mindre än 2 månader tills han kommer hem till mig igen. Jippie!!

Var lite negativ i början av detta. Det är ju väldigt lång tid. MEN ska han och jag vara tillsammans resten av våra liv så är detta inte lång tid. Är faktiskt stolt över mig själv att jag klarat detta. Och jag är oerhört stolt att HAN är min sambo!!!!!

//Linda

Shit, det här är ju helt sanslöst! Det här är så jävla härligt så jag vet fan inte vart jag ska ta vägen! Nu fick jag nå't i ögat här...

Stram givakt med en klump i halsen för all er som väntar på någon, ett ädlare skäl att längta har aldrig funnits. Håll ut - es kommt der tag...

• 2 weeks later...
Guest Linda_78

Hej på er!

Ytterligare en nykomling här!

Var och lämnade sambon vid tåget i tisdags kväll - dags för utbildningen i Kungsängen inför LA02... :(

Än så länge har ju allvaret inte börjat på riktigt, får ju faktiskt träffa honom några gånger till :) innan det bär iväg, men det känns ändå tungt.

Några fler som blir ensamma hemma nu i augusti?

Mvh Linda

• 4 weeks later...

Å snart är min sambo hemma igen. Nästa vecka kommer han. Känns hur bra som helst. Tänk vad tiden går.. :rockon:

Har ni några tips vad man inte ska göra och vad man ska göra när ens sambo kommer hem efter 6 månader....? Vad bör man tänka på som sambo?

Linda

• 2 weeks later...

Vi for direkt på hemvärnsövn vilket jag inte rekomenderar. Ta det istället lungt och låt han acklamatisera sig till det vardagliga livet igen. Det tror jag på. Samt att prata mycket. Kanske "gömma" sig ett tag så man verkligen får vara tillsammans o hitta tillbax till varandra.

Det är vad jag tror på! :)

Lycka Till! :)

• 3 weeks later...

Hej!

Ännu en nykomling här! Fast i dubbla roller...

Är nämligen så att jag och min sambo har bägge två sökt till KS12. :D

Kan förstå att det ibland uppstår par där nere, men min eg fundering är om någon här har erfarenhet av hur det fungerar att vara ett par i US?

Om ni inte själva har varit med om det så kanske ni känner någon.

//Anders

Btw... På min tid hette det PRYO... ;)

Edited by Deluxe

Å snart är min sambo hemma igen. Nästa vecka kommer han. Känns hur bra som helst. Tänk vad tiden går.. :)

Har ni några tips vad man inte ska göra och vad man ska göra när ens sambo kommer hem efter 6 månader....? Vad bör man tänka på som sambo?

Linda

Hittade denna instruktion för anhöriga till hemvändande US-Personal den här hemsidan: http://hem.spray.se/komlanz/..

INSTRUKTIONER FÖR MOTTAGANDE AV HEMKOMMANDE FN-SOLDAT

För kännedom till släktingar, bekanta och eventuella vänner av eller till.............................. , samt till polisen och lokala nykterhetsnämnden, vid det nära förestående återvändandes av ovan nämnda soldat, från FN’s fredsbevarande styrkor i forna Jugoslavien till Sverige, de fasta prisernas, åsikternas, normernas, vägarnas och golvens förlovade land.

Härmed tillkännagives att nämnde fredsbevarare snart kommer att finnas mitt bland er. Behandla honom/henne vänligt och kom ihåg honom/henne som han/hon en gång var, ty underliga, obestämbara förändringar har kanske skett med denne fredens soldats karaktär. Ni kommer efter hand att märka -Balkans heta sol i kombination med psykiska påfrestningar må tillskrivas dessa förändringar- först och främst beteendemässiga avvikelser. Generellt kan sägas att alla som har tjänstgjort här nere kommer att lida av samma slags nervösa ryckningar, ögonblinkningar och en okontrollerbar lust att kasta sig i skydd vid oväntade ljud.

VARDAGEN

Han/hon kommer att skaka ur kläder och skor varje morgon före påklädandet.

Kanske borstar han/hon tänderna i whisky och förklarar att kranvattnet inte är att lita på.

Under de första veckorna kommer er vattenräkning att bli astronomisk om ni inte i förväg låtit ta bort dusch och badkar.

Han/hon läser endast dagstidningar äldre än tre dagar.

Att den hemvändande vägrar att dricka kranvattnet är naturligt. Fyll en palstflaska med vatten och påstå att det är mineralvatten.

De första fem veckorna kommer han/hon dagligen att vilja gå till kvartersbutiken för att köpa tre flaskor vatten och en limpa cigaretter.

Han/hon kontrollerar flera gånger dagligen att samtliga i familjen har alla knappar knäppta och att alla bär namnskylt plus ID-bricka runt halsen.

Undvik alltför högljudda tillrop. Det kan misstolkas som "FÖRBERED MEDEVAC", "KONTAKTA VÄXELN" eller i värsta fall "POSTEN ÄR SORTERAD" varefter en förödande aktivitet utbryter.

Han/hon kommer att stoppa all smutstvätt i en påse och stoppa påsen i en låda. Sedan blir han/hon mycket förvånad när han/hon efter två dagar ser att påsen ligger kvar i stället för att hitta påsen i en andra låda med rena kläder.

Bli inte förvånad om han/hon 5-10 gånger per dag släpper allt vad han/hon har för haanderna och rusar mot toaletten mumlande något om "YALLA".

Inte heller är det abnormt att den hemvändande ryar efter klorhexedinsprit i samband med toalettbesök. Försök anskaffa något liknande på närmaste apotek och placera det vid handfatet på toaletten.

Han/hon kommer inte att avlägsna sig mer än 100m från toaletten utan att ha toalettpapper med sig i fickan.

Grannar med hund eller katt ombedes att ha dessa under omedelbar uppsikt under de första veckorna. I annat fall är det stor risk att de hittas avlivade då den hemvändande trott de hade rabies. Av samma skäl bör ni inte uppträda gående på alla fyra i närheten av honom/henne.

Han/hon kommer, med ett vildsint uttryck i ögonen, att förgöra alla småkryp i sin närhet med de mest utstuderat raffinerade metoder.

Han/hon kommer att ha vissa alkoholproblem till en början på grund av att spriten är så oförskämt dyr i Sverige. Efter en tid kommer den hemvändande dock att kunna avstå från Hennesy XO å 500 kr flaskan till kaffet och vänja sig vid den sedvanliga lördagsransonen på en hela Vino Tinto och en halva Skeppet.

Innan ni går och handlar med honom/henne eller släpper iväg honom/henne till affären, bör ni "leka affär" några gånger. Om ni inte gör det, kommer han/hon att pruta med expediterna och kalla dem tjuvar och rövare.

Undvik reklamskyltar ined orden "Special price" och inställsamma försäljare som klappar honom/henne på axeln och viskar "Special price for Youl". I sådana situationer är den hemvändande en presumtiv dråpare.

På Domus gör han/hon halsbrytande omräkningar av priserna till deutsch mark för att förstå dem. Var beredd på att han/hon kan svimma vid chocken då omräkningen är klar. Ni kan ju själva föreställa er hur det känns om nettolönen halveras och priserna ökar med 350%

Vid passage av någon grind går han/hon fram till närmaste parkeringsvakt, securitasvakt, spårvagnskonduktör eller motsvarande och vill skriva upp sig på listan för utpassage. Vidare förväntas den närmade personen öppna grinden åt honom/henne.

Bli inte generad om han/hon vid påstigande av buss frågar föraren om det förekommit militära aktiviteter längs vägen.

Har ni någon i hans/hennes omgivning som sysslar med posthantering bör ni skydda denne. Den hemvändande FN-soldaten kommer annars vid upprepade tillfällen att fråga "Har posten kommit?" eller "Är posten sorterad?".

Om någon förargar honom/henne kommer vederbörande omedelbart att kallas för "Djävla yxa !"..

Han/hon kommer endast att sjunga två sånger. På förmiddagen är han/hon vanligen ångerfull och något religiös och sjunger då "Gyllne morgon". På kvällarna sjunger han/hon med kraft "Hemmåt det box".

Alla uttryck som används bör ni, för er egen skull, låtsas förstå.

I TRAFIKEN

När han/hon skall köra norrut tar han/hon på sig skyddsväst och medför skarpladdat vapen samt vatten till sig själv och till bilen.

Han/hon kommer att täcka bilgolvet med sandsackar och han/hon kommer obönhörligen att vägra köra av den asfalterade vägen, om så bara för att byta däck.

Som bilist kommer han/hon dessutom att vara helt ohämmad - kör offensivt, tutar frenetiskt och gör tecken som i Sverige tolkas som att man vill ha lift. Vidare kommer han/hon att växla mellan höger och vänstertrafik där detta är minst lämpligt.

Han/hon kommer att tycka att vägmärken och trafikljus är trevliga dekorationer i gatubilden. Dock kommer den hemvändande att helt vara koncentrerad på fordonets framförande och inte alls bry sig om allt Iulli-Iull.

Får han/hon syn på en olycka vid något tillfälle, rusar denne fram fylld av handlingskraft och ropar "MEDEVAC, MEDEVAC". Därefter rycker han/hon på axlarna och avlägsnar sig mumlande "malish, malish".

Då färden är slut och bilen åter på parkeringsplatsen tankad och klar, börjar han/hon att leta ovanför solskärmen efter "Fordonskortet". Förbered gärna fordonet genom att lägga ett linjerat A4-ark på ovan nämnda plats.

Ovanstående beteendeförändringar är kanske inte tillämpliga på en och samma FN-soldat. Stora individuella variationer kan förekomma. En liten sista sak ni bör tänka på är att aldrig någonsin fråga hur mycket pengar han/hon lyckades spara under sin FN-mission. Då få ni bara en massa besvär med att försöka trösta honom/henne eftersom han/hon nu har förvandlats till en ynklig gråtande varelse i stället för den hjälte han/hon egentligen är!

Tänk på detta och välkomna den före detta FN-soldaten med tålamod, omvårdnad och förståelse. Kanske, inom några månader med ordentlig vila och omhändertagande, kommer han/hon att någorlunda återvända till det han/hon var. Om inte - trösta er med att han/hon blivit mer spännande att leva med!

... i övrigt är soldaten att betrakta som "normal"...

:baskerFN:

Edited by Animal

• 1 month later...
  • 1 month later...
Min flickvän/sambo/fru gör slut med mig varje gång jag kommer hem från missioner...

.

.

... är det bara jag som ser Armén som min flickvän/sambo/fru ?

:huh:

Nja nja men kanske är jag den prostituerade som FM köper sina tjänster ifrån?? Står man där i gatuhörnet och erbjuder sig att tjänstgöra 6 månader i afrika till underlöner så är det klart att vissa torskar köper läget!!

:winner:

Ps. Träffade 92´a idag verkar klart bättre än 91´a!! Ds.,

• 2 weeks later...

Ett gott råd till dig som söker eller deltar i utlandsstyrkan. Se för sjutton till att du inte skadar dig i tjänsten. Jag vet av erfarenhet. Eftersom jag skadade mig under KS04 år 2002. Bl. a så är din rehabiliteringstid begränsad till ett år. Eftersom allmänna förskringslagstiftningen gäller. Hade däremot lagen om arbetsskadeförsäkring gällt så är det den faktiska tiden som gäller. Och för att den skall gälla. Så krävs det att du först har en inkomstförlust. Och för att få det måste du hitta ett jobb igen. Och kan du sköta ett annat jobb utan inkomstförlust så kommer aldrig din skada bli klassad som arbetsskada. = Du får en sämre ersättning för din invaliditet. Om du nu lyckas få någon sådan ersättning överhuvudtaget. Och försäkringskassan bedömer huruvida du har en arbetsförmåga eller inte. Och de kan välja att inte godta ditt läkarintyg.

Vill Ni veta mer? Fråga mig gärna! För jag vet hur man blir behandlad!!!

• 4 weeks later...
  • 2 months later...

ja han är stridsfordons förare, men nu är dom ute på djungelpatrull hoppas dom har det kul. :sniper:

va roligt för dig att din kommer hem snart kan kan tänka mig att du har saknat honom som en gnu :)

min dyker upp i slutet av maj..

ska du på anhörighets träffen nästa söndag?