Jump to content

Träff för anhöriga??

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om någon kan svara på min fråga..? Min kille (sambo) är med i en insatssyrka och kanske ska ge sig av till Liberia. Han har aldrig varit ute förut och jag har aldrig haft en kille som varit ute.

Jag skulle tycka det var jätteskönt att träffa andra i min situation. Många har kanske varit ute förut och deras tjejer eller fruar vet ju hur det går till. Och andra kanske helt enkelt är lika orolig som jag är...? Frågan är om det finns några träffar för anhöriga?

Linda

• Replies 756
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.

Välkommen till forumet!!

Oroa dig inte, ni kommer att bli omhändertagna och det kommer att ske träffar där ni möter andra i er situation och blir informaerade om läget osv.

Att ni inte har fått höra något än beror förmodligen på att beslutet inte riktigt är fattat av politikerna än.

Hej Linda. Kul att du hittat hit.

Även här kan du säkert få svar på många av dina frågor då ett flertal av oss som diskuterar här har varit ute på mission en eller flera gånger.

Var inte rädd för att fråga om du undrar något, det finns inga dumma frågor.

Det man ska veta är att det är inte bara den ene i ett förhållande som åker på mission, båda är lika involverade men den som är hemma har inte samma möjlighet att påverka situationen och kan därför känna frustration när det händer saker.

En annan viktig sak är att INTE tro på det som står i tidningarna, ofta skrivs artiklarna av reportrar som inte ens är i landet utan litar till andra källor och försöker få en svensk vinkel på saker och ting.

Ni kommer även att få telefonnummer till vakthavande motsv. på Swedint dit ni kan ringa om det är något men all sån information kommer ni att få genom förbandet.

The Swede :huh:

En annan sak som är viktig att tänka på är att ta allt du läser här med en nypa salt, eftersom nästan allt som skrivs är personliga åsikter och funderingar.

Det finns mycket gött att hitta här, men allt är så att säga inte sant för det.

Mvh Jake the snake

Hej!

Tack jättesnällt att ni svarar.. Jag kommer säkert ha massor med frågor om det väl bli så att han åker.. Vi väntar bara på riksdagens beslut. Men det lutar ju MYCKET att han får åka ned...

Hej!

Tack jättesnällt att ni svarar.. Jag kommer säkert ha massor med frågor om det väl bli så att han åker.. Vi väntar bara på riksdagens beslut. Men det lutar ju MYCKET att han får åka ned...

Hej Linda!

Om jag förstår rätt, så ska din kille in den 5 januari till Strängnäs?

Det ska jag med och jag e nog inte ensam att känna att man vet absolut ingetíng om vad som kommer att hända :( .

Det jag vet är att vi ska fortsätta våran utbildning eller snarare komplettera den och att vi ska vaccisneras mot det mesta.

Läkarna är inte oroliga att dom ska missa något pga att vi ska ta allt som finns i stort sätt.

Det kommer att anordnas en anhörighets dag innan vi eventuellt åker ner det kan vara en god idé att åka dit för att hitta någon som sitter i samma båt som du.

Det enda vi kan göra nu är att "Gilla Läget"

Men som sgat inget beslut taget som vi vet!?!?! :)

:=o cea

Hej Wallen!

Ja det stämmer, han ska rycka in den 5 jan i Strängnäs.

Han har berättat om den där anhörigdagen, så det är klart att man ska åka dit och se vad ni gör och eventuellt hitta någon som är samma sits som jag.. :baskerKav:

Tack för ditt svar!

Linda

• 2 weeks later...

Hej Linda....

ang. Anhörigträffar så kommer det ut skrivelser till de anhöriga som soldaterna har fyllt i, dock p.g.a tid/ekonomi brist så kommer troligen den som står som första annhörig att få kallelse brev till anhörigträff. detta för att spara, man förväntar sig från FM: s sida att den anhörig som fått kallelsen kontaktar de övriga anhöriga för att även dessa skall få information....

för att se vad som händer i missionsområdet kan du nog alltd gå in på Http://www.mil.se/int

Där brukar dom skriva dagböcker om vad som händer.... och det är PIO (Press Information Office) gänget som skriver

iaf var det så när jag var i Kosovo... vet ej hur det blir i Liberia

Hoppas allt går bra för dig.....

//

RescueTeam :D:)

Edited by RescueTeam

Idag fick jag höra av en kompis vars kompis som hade kommit hem från Kosovo (eller vad det va). Att hans förhållande med sin flickvän sprack under tiden och att det var massor i hans grupp som inte förhållandet hade flickvänner varar längre. Nu undrar jag om det är vanligt attt förhållanden spricker? Äh, det är klart att ingen kan svara på men nu blir ju jag orolig... :(

Man brukar säga att "trafikljuset" hemma skall stå på grönt. Står det på rött (dvs. den bättre hälften vill inte att den sämre åker.) så kan man nästan räkna med att det blir problem. Detsamma gäller om det står på gult. Står det på grönt så har man bra förutsättningar. Ett förhållande som spricker p.g.a att den ena hälften är frånvarande under sex månader i tvåmånadersintervaller kanske inte hade så goda förutsättningar från första början heller?

Jag har många kamrater som har fått "John dear letters" från sverige under sin tid i missionen, men jag har fler kamrater vars förhållande har stärkts. De säger att eftersom de vet att de funkar ihop under sådana förutsättningar, så vet dom att de har något att verkligen satsa på.

Jag tycker att du är på rätt spår när du använder forumet som frågespalt, det gör kanske att du känner mindre oro inför det som skall hända. Jag hoppas det i alla fall. Glöm inte bort att det som kommer att hålla din kille över vattenytan där nere är tanken på dig.

Lycka till!

Hoppas verkligen att det ordnar sig för er.

Mvh Jake the snake.

• Super Administrators

Ja Linda, det är mycket vanligt att förhållande spricker, tyvärr. Givetvis beroende på en massa faktorer, men då merparten av de som åker är i den 'yngre generationen' (mellan 20-30) och flickvännen är i regel nått år yngre, så är det inte de bästa förutsättningarna att åka iväg en massa månader och 'tro' att det är okej och att det klara sig nog.

Vi pratar kanske så mycket som upp till 50% (grovt räknat) av alla förhållande kan spricka eller spricker.

Det finns en dålig aspekt till, och det är kanske att förhållandet kan kanske hålla under hela tiden, men tar slut efter det att ens partner har kommit hem.

Det handlar t.ex då om att man har varit med om extrema påfrestningar, sett något otäckt som gjort att man förändrats på ett eller annat sätt. Detta kan i sig upplevas som otäckt av den andre och känner inte igen den man förälskade sig i början. Det kan handla om att Han/hon har fått erfarenheter som gör att den varit iväg inte känner att den vill vara i ett förhållande, alltså en avig sida av det andra.

Allt detta måste man ha i bakhuvet tror jag innan man åker iväg, och det gäller att båda är överens att detta är en risk

Jag skulle väll kunna säga att det är naturligt att det blir så. Svårt att förklara så här till nån som inte har varit med om utlandstjänst eller på nått annat sätt vara borta från sin partner i ca 6mån.

Visst telefon finns kanske ibland, men det räcker inte, inte ens om man kan ringa varannan dag. På LA01 som nu kanske ska till Liberia är nog telefon kontakten ytterst liten då det säkert kommer vara svårt att få tillgång till telefon.

Men som sagt en förståelse av båda parter och en överenskommelse är nästan ett måste innan man ger sig av. Som ett förhållande i övrigt - ska nått hålla får man kämpa, och ibland är det tungt.

Tack för alla svar!

Jag är så glad att jag har registrerat mig här... Ni hjälper mig! Tack ska ni ha! :clap:

Jag och min kille har varit tillsammans i 5 år, är förlovade, har lägenhet ihop, har bilar ihop och mycket mer. Jag vet att vi har ett stark förhållande. Men när man sitter ensam så far tankarna iväg och man blir helt rubbad =)

Nu är det nästan den värsta tiden tycker jag. Jag vet att min kille är i Strängnäs men vi kan inte träffas. Skulle vara skönt om han åkte nu till Liberia så vi får detta gjort och de sex månaderna går. Men dessvärre så kan han ju få smak för detta och vill ut igen. (Hoppas inte!!!!) Ni tycker jag säkert är skit dum när jag säger så. Men men.

Jag kommer säkert ha flera frågor.

Ha det gott!

Linda

Under mina tre första missioner hade jag seriösa förhållanden och det fungerade bra. Den sista var jag även sambo.

Men man skall som sagt var inte sticka under stol med att det är jobbigt för den stackars damen som var hemma.

Lycka till, det går säkert bra!

Men man skall som sagt var inte sticka under stol med att det är jobbigt för den stackars damen som var hemma.

En sak som kan vara frustrerande för den som är hemma och har "telefonpassning" är att man kanske sagt att man ringer någon gång under kvällen, men just när man tänkt att ringa hem så fick man åka iväg som larmstyrka. Sen när man kommer tillbaka till campen mitt i natten så funkar så klart inte telefon, Murphy's Law antar jag, så det dröjer till kvällen därpå innan man lyckas ringa. DET är ingen höjdare precis... Och att man då bara har 5 min på sig att prata eftersom halva pansarskyttekompaniet står i kö gör ju inte saken bättre precis.

Hmm... Lät ju som om jag själv råkat ut för det där. :baskerPa:

Nu till helgen kommer han hem och jag har aldrig längtat så mycket efter honom som jag gör nu... :) Jag hoppas att det här att han åker iväg bara kan stärka vårt förhållande.. Han har inte åkt än och jag håller på att längtar hjäl mig :)

Jaha.. Ensam igen då... :(

Nästa helg är det ialla fall anhörigdag i Strängnäs. Det ska bli intressant att se hur han har det där.

En fråga: Får alla som åker iväg ett "FN-konto" på nordea?

Vi som har föreningsparbanken... Iofs så kan man säkert lägga in överföringar. Gud, vad jag oroa mig för ingenting säkert...

ja alla som jag har stöt på har fått det på nordea, sedan kan man göra periodiska överföringar till sitt vanliga konto. Eller ange det konto man vill att pengarna ska betalas in på. Kan vara bra att ha ett par fullmakter hemma innan man åker så att ansvarig anhörig kan ta ut pengar på ens konto! fall något skulle krisa med räkningar och annat. B)

• Super Administrators
Jaha.. Ensam igen då...  :(

Nästa helg är det ialla fall anhörigdag i Strängnäs. Det ska bli intressant att se hur han har det där.

En fråga: Får alla som åker iväg ett "FN-konto" på nordea?

Vi som har föreningsparbanken... Iofs så kan man säkert lägga in överföringar. Gud, vad jag oroa mig för ingenting säkert...

Ja i regel får alla ett FN-konto där, såvida de inte redan har ett konto på Nordea.

Men man kan kanske ordna med överföringar och sånt sen.

Men på missionen är det där pengarna hamnar och det är från det kontot man tar ut pengar när man behöver dom under missionen.

Jag gjorde så att min släkting fick fullmakt på kontot och kunde därmed ta av min lön till att t.ex betala min hyra och räkningar och sånt som jag inte vill bry mig om när jag var utomlands.

Fråga banken annars de vet ju allt sånt.

Hej Linda!

Jag skulle bara villa säga till dig att det är helt rätt att du valt att andvända dig av detta forum, det kommer säkert inte vara tillräckligt för dina känslor och funderingar men ett mycket bra komplement. Det jag menar är att här kan du få svar på frågor kring hur olika saker fungerar på plats, även om vi som inte är på plats bara kan spekulera genom vår erfarenhet. Dock kan vi förklara tekniska termer hjälpa till att analysera pressmeddelande etc. Bara det att du tagit denna kontakt visar att ni förmodligen är mogna för den påfrestning som ert förhållande kommer att gå igenom .

Till er andra som skall ner; varför inte visa era kära detta forum så att de kan hjälpas åt, vilket leder till att vi i framtiden kanske kan sänka den tragiska statistiken.

Till Blågul och övriga; jag tycker vi hjälper Linda och övriga anhöriga med all erfarenhet vi kan ge, låt detta ämne hållas vid liv…

Jag själv (liksom många av minna vänner) förlorade tyvärr min kärlek under utlandstjänst, tyvärr berodde det på brist på kommunikation och förståelse för hur den andra parten uppfattar situationen. Jag med svartsjuka och hon med för lite information om vad som hände, inte hände i stort utan vad som hände med mig…

ST6

(många förkortningar blir det, ST står ofta för sjuktransport inom det militära)

Min sambo är i Kosovo nu & jag håller på att längta ihjäl mig. :banana Men man måste se framåt.

Första leaven är om sex veckor och det känns som om väldigt lååånga veckor :(

Men tänk den dagen jag hämtar han på flyget.... :P Vilken glädje!

Så kämpa på Linda!

Hej allesammans!

Detta forum borde man berätta om. Tack vara jag vet om detta är att min sambo är alltid här inne och då har jag varit nyfiken. Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha er nu när han inte är hos mig :wub:

Har får jag verkligen svar på en gång när jag kriver ngt! Tack till er alla! Tack för att ni stöttar mig!!! 0:)

lite ot men endå inte kanske

kanske kan man ha en "anhörig del av forumet"

där endast de som dels är kvar hemma och de som är ute kan skriva i.

Ser ingen anledning för att låsa detta ämne för endast "anhörig del av forumet"?! Visst finns det ett syfte med det också (skapa ett sådant om det nu är så att Liberia missionen kommer att ha tillträdde till Internet!?), men då skulle linda och andra anhöriga ju lika gärna kunna skicka brev eller? Där i mot tror jag att Blå gul skall hålla ett (extra) vakande öga på vad som sägs här, då linda, holmis och andra anhöriga kommer att ha största respekt för diskussionen... som förs.

Linda självklart måste du ta allt vad som sägs (läs, mycket av som sägs på detta forum) med en nypa salt. Vill inte kritisera andra därför så får jag se till mig själv, självklart sitter jag hemma och ”komponerar” ihop de mest spännande texterna. Självklart sitter jag här och undrar om de övriga medlemmarna kommer att reagera som jag vill på det jag skriver…

Men det berättigar inte att jag (för hoppningsviss inte någon annan med utlandserfarenhet heller) har någon som helst avsikt att försköna, rekonstruera eller ge felaktiga uppgifter till anhöriga till någon som är ”på plats”

// ST6