SERG. B Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 "Swedint går in som en del i Livgardet och Livgardet blir Försvarsmaktens internationella plattform." Swedint flyttar Vad betyder det här? Jag har förstått att Swedint ska flytta till Livgardet i Kungsängen men betyder det Swedint organisatoriskt kommer att lyda under Livgardet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Borde bli "intressant", om traditionell mässverksamhet som bedrivits på Almnäs skall bedrivas på Gardets mark. Bland officerare som älskar puts & stuts, samt VPL som utbildar sig till MP. Konflikten känns oundviklig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Hahaha jo, stackars de små vpl-MP som kommer in för att städa upp på mässen vid hemrotation... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Efter vad jag har hört och sett av hur livgardister festar, så kommer Swedint att passa alldeles utmärkt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Hahaha jo, stackars de små vpl-MP som kommer in för att städa upp på mässen vid hemrotation... Nu för tiden får inte vpl användas som "grå arbetskraft".... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Efter vad jag har hört och sett av hur livgardister festar, så kommer Swedint att passa alldeles utmärkt ;) Uhm...har du sett de foton som låg ute på nätet ett kort tag, men *försvann* efter lite "påtryckningar"..? Kan vara farligt med sprit, personalfester och digitalkameror.. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 22, 2003 Forumsledning Report Share Posted December 22, 2003 *suck* men åååååhh kan ni inte söka.. osv osv.. aj aj forumet> <Kimster sluta slå mig.. förlåt.. kunde hålla mig.. :P men *host*.. http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=2547 *host* jaja jag vet inte exakt samma.. ni fårbehälla tråden då.. om ni tjatar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted December 22, 2003 Author Report Share Posted December 22, 2003 Jag är inte så påläst men skötte inte ATK utlandsmissionerna för väldigt länge sedan, det verkar som man går bakåt. Betyder det att ATK kommer att vara ansvarig för den taktiska ledningen även om det inte gäller armeförband. Allt detta verkar mycket underligt, säkert pga pengabrist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Efter vad jag har hört och sett av hur livgardister festar, så kommer Swedint att passa alldeles utmärkt ;) Uhm...har du sett de foton som låg ute på nätet ett kort tag, men *försvann* efter lite "påtryckningar"..? Kan vara farligt med sprit, personalfester och digitalkameror.. B) Finns filmer också.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 (edited) Det borde finnas lite bilder därute från MP01's komp.afton. Det var en tillställning det........ edit: stavfel, faktafel, massor av fel... Edited December 23, 2003 by HotelAlpha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Jag är inte så påläst men skötte inte ATK utlandsmissionerna för väldigt länge sedan, det verkar som man går bakåt. ATK är en del av OPIL, som bildades 1 juli 2000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted December 23, 2003 Author Report Share Posted December 23, 2003 Som sagt jag är inte så påläst på detta område. Men OPIL är väl ändå relativt nytt. Insatser utomlands har varit ledda från Opil men varför då lägga över det på ATK? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Om jag inte minns helt fel så ingick Swedint, eller åtminstone den del som sysslade med ledning, i OPIL på samma sätt som ATK, FTK och MTK. Nu när Swedint upphör som "eget" förband och blir en del av LG så flyttade man förmodligen ledningsuppdraget till ATK. Eftersom den absoluta majoriteten av utlandsuppdragen faller inom ATKs ram finns det en viss logik i det hela. Vad som kommer att hända om SWAFRAP någonsin skickas utomlands får vi se. Har svårt att se att ATK skulle klara av detta, i alla fall inte utan stöd från FTK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts