Jump to content

Vilka Förband+vilka ryggsäckar=sant?

tunnan

Recommended Posts

• Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När jag gjorde lumpen på K4 så hade jag LK 70 vars enda fördel är att den var slitstark.

Sällan gick en ryggsäck sönder.

Tyvärr så var den väldigt obekväm att bära om man jämför med de ryggsäckar som finns på marknaden idag.

Själv skulle jag vilja ha en FJS Original framför en LK100 då jag gillar softpacks mer än ramsäckar.

Detta är bara min subjektiva åsikt då jag inte har provat någon av dessa säckar. :baskerPa:

Helt rätt att det är Sacci som har gjort FjS och LK 100.

Privat har jag en Berghaus Vulcan som jag stortrivs med.

Men tyvärr så är det vissa detaljer som jag är besviken på.

Upphängningen av sidofickorna, avsaknad av pulköglor etc...

men det är bara detaljer.

Annars så är jag nöjd.

K3 Använder först o främst LK 100, men även LK70.

K4 Använder väl oxå främst LK100, men jag vet att de även har använt FJS o Berghaus säckarna. Är inte helt säker på vilken som gäller i år..

Vad FJS använder kan man väl lista ut :lol:

@ Doyle: Om dessa används som trosspackning vet jag väl inte om jag kan hålla med om riktigt. Trosspackning är väl en typ av packning som man inte bär med sig? Rätta mig gärna om jag har fel.

Såg häromdagen att sacci börjat byta ut stål och läder på FJS orginal mot värdelös plast i stor utstäckelse. nya versionen har en massa funktioner som kommer att gå sönder. suck.... Finns det någon av amfbats vänner här som kan berätta om hur Berghaus fungerar. e "lungorna" stridspacknng i normala fall?

Doyle, hade ni FJS orginal när den tiden begav sig? :lol:

I mina ögon så är trosspackning den stora ryggsäcken med "allt".

Det finns flera detaljer i den "nya" FJS orginal som jag tycker är i klenaste laget. Det nya plastspännet är dock bättre än det gamla avbärarbältet.

Sidofickorna på Berghaus går sönder i dragkedjorna. Vid civilt användande där man inte behöver trycka i ett jäggarkök och tok packa sidofickorna håller de bättre. Föredrar dock en fristående ryggsäck på ca 30L som tex Berghaus Munro, Norröna Combat Pack eller stridsäck 2000.

Edited by GA KA

Doyle, hade ni FJS orginal när den tiden begav sig? :lol:

Jajamän! Hade till en början Berghaus, men fick sedan ut FJS:en.

@ Doyle: Om dessa används som trosspackning vet jag väl inte om jag kan hålla med om riktigt. Trosspackning är väl en typ av packning som man inte bär med sig? Rätta mig gärna om jag har fel.

Du har givetvis rätt! "Officiellt" är en trosspackning det man hade på släpkärran efter traktorn på gårdagens infanteripluton :P

Bara det att vi har all vår skit med på ryggen, och ingen annan packning på någon traktor. Så i vårt vardagstugg säger vi tross.

Benämningsfel, ungefär som att en del säger "kantin" till isoleringskärl :/

Sidofickorna på Berghaus går sönder i dragkedjorna. Vid civilt användande där man inte behöver trycka i ett jäggarkök och tok packa sidofickorna håller de bättre.

Jag har för mig att detta var en av anledningarna till att vissa sidofickor på Trident-säcken hade kardborrelåsning istället för dragkedjor. Själv föredrar jag ändå dragkedja.

Fast trasiga dragkedjor fanns inte i min värld, allt man behöver göra är att köra ner näven i säcken för att packa ihop det ännu mera. Glöm inte. Det får alltid plats mer i ryggsäcken! :/

Berghaus Trident :lol:

Edited by Amfibieslusken

Jag har för mig att detta var en av anledningarna till att vissa sidofickor på Trident-säcken hade kardborrelåsning istället för dragkedjor.

Jepp! Stressade bassar får det svårare att klåpa sönder kardborre istället för dragkedja .

Att använda locket på FJS orginal som stridspackning är väl att ta i?

Det är värdelöst! Stridssäck 2000 som du ändå har i FJS:en är mycket bättre lämpad.

Lite tips om ni inte redan upptäckt det. Ta ur ramen ur stridssäcken innan ni packar ner den i FJS:en. Tar aningen mindre plats då, och ni får med annan viktig skit :lol:

Nackdelen att ta ur ramen är dock om ni lastar stridssäcken tungt. Då bör man helst ha ramen i.

Ja precis. funkar om man ska ut på något härligt sund uppdrag. :((

hur använde ni stridsselen på din tid. vi får ju ha den under topplocket vid

icke hotfulla situationer.

Om du doyle gjorde plikten på Berga, vad ska vi gör där när vi e lediga under högvakten? finns det någon hinderbana? eller något annat skoj man ska se på?

om man vill se något som relaterar till förbandet,vill säga. :D

Lite OT kanske;

Har själv en FJS Original (förmodligen den civila varianten, inhandlad på MilitaryShop..?) och vilken ryggsäck! Inte nog med att man får plats med vardagsrummet, bilen, TV'n, sängen och lite till, så är det den skönaste ryggsäcken jag har burit på. En extremt välgjord och genomtänkt ryggsäck. Mycket gedigen.

Mvh /Martin

Ja precis. funkar om man ska ut på något härligt sund uppdrag. :((

hur använde ni stridsselen på din tid. vi får ju ha den under topplocket vid

icke hotfulla situationer.

Om du doyle gjorde plikten på Berga, vad ska vi gör där när vi e lediga under högvakten? finns det någon hinderbana? eller något annat skoj man ska se på?

om man vill se något som relaterar till förbandet,vill säga. :D

mja, den är lite för liten för sund också. Då har du ju massvis med pryttlar som ska med :)

Jag tycker topplocket är som GA KA säger; utmärkt att förvara saker i som ska användas under dagen.

Jag hade "förmånen" att tjänstgöra med både stridsbältet och mot slutet stridsväst. Vi hade det precis som ni har idag. Alltså under topplocket.

Jag låg också nere i Karlskrona (vi behöver inte börja diskutera befäl osv i denna tråd), men jag vet vad ni skall göra av er lediga tid under högvakten :)

Det finns en simhall inne på Marinbasen. Se till att nyttja den!

Se även till att befälen fixar så ni får gå ombord på lite Ubåt och Kustkorvett. Alltid kul med studiebesök!

Edited by Doyle

En liten observation på ryggsäckars storlek är följande: När man tittar på gamla bilder dvs 70-80tal så hade soldaterna utrustning fastspänd på utsidan på sina LK70. Numera trots att man har en ryggsäck på över 100L och en stridsväst behöver man spänna fast saker på utsidan. Med dagens teknik borde man kunna använda lättare saker som är av mer allround karaktär. I klädväg borde GoreTex och softshell få ner vikten, bättre syntetstoppning i sovsäcken och mindre kök. Så långt är det ganska klart. Det som många missar i detta sammanhang när civil utrustning jämförs med militär är att man glömmer vapensystem med tillhörande ammunition. För att bedriva striden på de avstånds som krävs för att överleva som grupp behöver man räckvid. Räkviden kräver tyngre vapen som tex PSG, AG och minor. Skall gruppen verka så kommer det att väga mycket. När vi sedan lägger på Grp utrustning med bildförstärkare, kikare, und mappar och sjv utrustning blir det mycket vikt. Jag vet inte många förband som övar med tex den mängd läkemedel man bär med sig i krig. Så i mina ögon går det inte att bära mycket mer än vad som rymms i och på en ryggsäck med 100 plus liter, stridsäck och stridsväst. Men jag skulle hellre få ut för mycket under krigets inledning för att sedan lägga bort det jag inte behöver men en större ryggsäck än ca 120 liter är inte realistiskt. Man måste kunna verka när man är framme. När några av våra förband övar utomlands så berättar några länder med erfarenhet att man har minskat packningarna för att inte bära ihjäl sig innan man är framme. Frågan är om vi bär onödiga saker med tanke på vårt klimat? Veteraner ifrån finska vinterkriget som har varit på några förband och föreläst tycker det men personligen tror jag att våra vpl har tappat mycket av de kunskaper som behövs för att leva i skogen med mindre utrustning.

Ursäkta för ett långt inlägg.

Militärt - LK 70, varför?? Hållbarheten samt enkelheten. Inte massa pill å poll

Civilt - Haglöfs Alaska 110 Liter, varför?? Jävligt bekväm och håller formen oavsett mängden packning.

Ramsäck eller softpack??

Ramsäck!!!!!!!!!

Edited by Sulan

Vi kör med LK70. Jag tycker inte den är särskilt bra, med tänke på att bärkomfort existerar inte. Hur man än försöker justera bärremmarna och midjebältet sitter den aldrig bra, det känns som om all vikt alltid trycker mot axlarna. Misstänker att det är stridsvästen som ställer till det lite.

Det positiva är att det går att trycka i ganska mycket i den.

Japp... Vulcan är den civila, AMF m.fl. har Trident.

Egentligen är det bara detaljer som skiljer dem åt.

Men Gotcha har nog den ultimata Vulcan, moddad som den är.

Plastspännena är utbytta mot stål m.m.

Hehe...tjovars den kommer nog hålla mitt liv ut..!!

De kvarstående synpunkter jag har är att de borde gjort bärremmarna/avbärarbältet bredare, längre och en aning styvare (ämen wtf...inget snusk nu..) eftersom de har en tendens att bli lite sladdriga efter ett tag (...), bröstremmen snor sig ofta lite som den vill när den inte är "aktiv".

Plasten är som sagt utbytt mot metall (slaktad LK35), och sidfickorna bytta till Bergen 20lit istället (deras bärsele tål mera vikt och är bekvämare).

Vad jag dock alltid har saknat på Trident/Vulcan är en ram (blir rätt pillrigt att spänna på all grpmtrl utanpå), större lock och yttre fickor - så sedan ett tag har jag kompletterat med en Alice Pack Large (via en framstående medlem på forumet), som också är en bra säck - men kunde man på något vis kombinera dessa vore det superbt!!

Skillnaden mellan Trident och Vulcan är inte mer än att Trident är 10 lit större och saknar dragkedjan i botten på storsäcken, samt en del öglor och remmar.

Samt att Trident inte finns på civila marknaden, förstås.. ;)

Slutligen: för Hv-verksamhet duger det gott med ex Vulcan-kopian "Mountain Patrol", den är lite sämre sydd, har lite tunnare tyg och klenare metallram förvisso, men å andra sidan kan du köpa 2st såna istf för 1 Berghaus.

K3 Använder först o främst LK 100, men även LK70.

K4 Använder väl oxå främst LK100, men jag vet att de även har använt FJS o Berghaus säckarna. Är inte helt säker på vilken som gäller i år..

Vad FJS använder kan man väl lista ut :=o

LK 70 används inte längre av oss på husarbataljonen. Det är bara Västra Nerike (vakten) som har några ex. kvar. Tror tom. att även dom håller på att utrustas med LK 100. Om detta beror på att det är lågår på K3 i år (K3 har mycket personal nere i Kosovo) låter jag vara osagt. Vet t.ex. att Örebro skv (ledning och underhåll) hade LK 70 förra utbildningsåret. Kanske kommer den tillbaka när kullarna återgår till normala storlekar...

När det gäller fördelar och nackdelar med försvarets olika ryggsäckar kan jag uttala mig om två av dem, nämligen LK 100 och Berghausen. Båda har jag burit tungt och gått ganska långt med.

Jag anser att Berghausen är en skönare/bättre ryggsäck om man ska bära lite mindre skrymmande och inte så tung (under 25kg) utrustning. Den skulle alltså vara mitt val om jag skulle behöva en lite större stridssäck.

Skall man dock bära tungt och skrymmande utrustning är LK 100 min favorit. Anledningen till detta är att den är betydligt mer stabil än Berghausen. Den har även bättre axelremmar än Berghausen vilken har lite för smala axelremmar som skär in i axlarna ganska duktigt när man bär lite tyngre. Avbärarbältet är en annan sak som är bättre på LK 100. Även om det inte är vadderat som Berghausens är så upplever jag att det är betydligt bättre på att fördela vikten på höfterna. Till sist så känns Berghausens rämmar och spännen betydligt mindre pålitliga än LK 100:ns. Även om jag än så länge inte har haft sönder några så känns det ibland som man spelar precis på gränsen till vad de tål.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att vill man ha en ryggsäck som "sväljer" mycket så ska man gå på LK 100. Ska man dessutom bära extremt tungt (+50 kg) så finns det bara ett alternativ.