Jump to content

Rån?

Froddan

Recommended Posts

Jag varnar känsliga läsare! :P

Jag jobbade på Konsum som vanligt nu på söndagskvällen. Pluggar tredje året på gymnasiet, men pengar behöver man alltid så man får förmå sig att knega lite.

20:02

Yachar avlöser mig i kassan. Jag går till direkt attack mot gammalt bröd. :Malaj:

Omkring fem civilister befinner sig i den lilla butiken.

20:03

En kille kommer in i butiken. Ca 180 cm lång. Svart jacka, svarta brallor, gräsliga vita basket-skor. Mössa neddragen över ögonbrynen och en halsduk täckandes mun och näsa. Endast ögonen syntes. Skumt. Men det är ju snöstorm ute tänte jag. Han står misstänksamt länge och sneglar på godiset.

Hmm… Tänker jag. Den jäveln tänker snatta öl.

20:04

Omgrupperar och inleder en skenmanöver genom att börja plocka lite vid läsken för att kunna ha uppsikt över både ölen och godiset. ssg.gif

20:05

Fienden retirerar. Jag avbryter spaning och förflyttar mig mot lagret.

20:06

Den hemliga signalen går. Meddelandet ”Fredrik kom till kassan...” lyder ur högtalarna. Avancerar fort mot kassan. Rekognoserar. Yachar står bredvid utanför kassan och uppmanar den skumme personen att öppna jackan. Tre mindre julglada kunder står i kön.

20:07

”Öppna jackan annars ringer vi polisen” beordrar Yachar till killen.

”Öhh, nej”! ryter killen tillbaka och stirrar hotfullt på oss.

Men han hinner inte ta mer än ett halvt steg bakåt mot utgången innan jag griper tag i axeln och tränger mig framför honom. Jag blockerar demonstrativt utgången.

”Om du inte har något att dölja kan du väl inte ha något emot att öppna jackan!” gormar jag.

”I annat fall ringer vi polisen” säger Yachar hotande.

Stämningen blir stressad och hotfull. Tre nervösa kunder står i kön. Killen flackar med blicken. Jag känner hur adrenalinet får benen att skaka. Yachar knyter näven och tar ett steg mot honom. Då händer det!

20:08

Killen drar kniv! Sticker mot Yachar, som slänger sig bakåt och flyr in bakom kassan och in på lagret. I samma sekund svingar han kniven mot mig och var bara centimeter från att träffa halsen. Innan jag hinner verken blinka eller tänka har jag kastat mig flera meter och snabbt som en mört hunnit ikapp och följt Yachar in på lagret. Handlingarna var instinktiva. I stridens hetta resonerar man irrationellt, för att inte säga inte alls. Men vi kom i alla fall ihåg att trycka på en larmknapp direkt.

Yachar slet i farten med sig en lagom chockad kund från butiken in på lagret. Ringde polisen, Falck och chefen.

Och alla garderobsrasister kan sluta runka nu för killen hade svenskt påbrå.

20:07

På övervakningskamerorna ser vi hur tjuven har flytt. Vi vågar oss ut och ser till att de tre chockade kunderna i kö mår bra och inte är skadade.

20:20

Polisen, Falck och chefen anländer. Får redogöra för händelsen 1237 gånger samt se filmen. Då visar det sig att en av de tre griniga kunderna i kön var en riktig krutkärring.

När jag och Yachar flytt tar killen tillfället i akt att sno kassan. Men en tanig tant slår igen locket till kassan varpå tjuven klämmer fingrarna. Han hugger markernade mot tanten. Hon slår då tillbaka med handväskan! Killen har roffat åt sig de stora sedlarna och skiter, pga. tanten, i resten. När han springer mot utgången puttar tanten kundvagnen mot honom så kraftigt att det nästan fäller honom. Sedan svor hon åt honom något i stil med om att om hon hade haft ”spring i benen då fan”. Samtidigt gömmer sig två kaxiga, storväxta killar på lagret som fega små möss.

21:15

En av Konsum anställd terapeut, som arbetar med att hjälpa brottsoffer försöker frenetiskt få mig att erkänna att jag fortfarande är rädd, att jag förnekar det och att jag bör sova tillsammans med mina föräldrar om jag får en panikångestattack. Detta efter att polisen tjatat om samma sak, velat ge mig numret till brottsofferjouren, berättat hur jag tar mig till närmaste akut-psykmottagning och Falck plus chefen lekt psykologer. Suck... det var tyngre än rånet. :P

22:15

Jag och Yachar blir tvungna (!) att få skjuts hem av polisen. "Så att vi inte bryter ihop på bussen". Både jag och Yachar reagerade likadant: lite taggade av händelsen men på det hela taget mycket lugna och stabila. Men vi börjar bli irriterade på allas överdrivna omtanke.

Sedan kom jag hem till några väldigt oroliga föräldrar. Så inget daltandet. Men berätta gärna om ni varit med om något liknande. :D

Man är ju glad att man klarade sig, framförallt efter att ha sett på övervakningskamerans film hur nära det var. Men fan vad sur man är på tjuven. Skulle gärna vilja krossa skallbenet på den där jävlen.

/Fredrik

Grattis!

Din första stridsreaktion!

Det är inget att skämmas över att ni stack in på lagret, människor reagerar olika från person till person och från gång till gång.

Det enda man kan vara säker på är att man får igång adrenalinet.

Skön känsla i benen efteråt va?

Tips! börja träna krav maga, så lär man sig att hantera dyl. situationer kontrollerat.

Grattis!

Din första stridsreaktion!

Det är inget att skämmas över att ni stack in på lagret, människor reagerar olika från person till person och från gång till gång.

Det enda man kan vara säker på är att man får igång adrenalinet.

Skön känsla i benen efteråt va?

Tack, tack.

Haha, "reagerar olika" - Ja, det är klart, men hade jag stannat kvar hade jag antagligen inte suttit och skrivit om den här händelsen. :(

Och känslan i benen var jävligt skön! Man kännde för att kuta som fan, men det är inte första gången jag haft den känslan. Den har kommit konsekvent när jag bergsklättrat sörru. :Malaj:

Även om du känner dig lugn så kan det komma ett tag efteråt, och då kan du bli riktigt skakis, speciellt om du är ensam.

Råkade ut för en full/påtänd person i ungefär tre gånger min egen storlek en natt när jag jobbade, hade just kommit till ett objekt och ser honom och en tjej ~50 meter bort när jag kliver ur bilen "ÖÖÖÖHHH JAG SKA SPÖA DIG DIN JÄVEL!" :Malaj: Gick in och stängde, väntade en stund och öppnade dörren försiktigt med batongen i ena handen och fingrarna på överfallslarmet, då hade han lugnat ner sig och stod och pratade med tjejen en bit bort....

Jag blev riktigt jävla rädd iaf!

Man går ofta och funderar på hur man kommer reagera om det skulle hända nåt, och så plötsligt kommer det en som är stor (och antagligen hög) som ett hus.

Man reagerar olika varje gång, kanske var det överraskningsmomentet som var särskilt otrevligt just den här gången, har ju varit med om betydligt "grinigare" situationer utan att man blivit så skraj.

Sådan patetiskt folk suger som fan, hatar dem! :angry:

Hatar själv ett par lager, jobbat i butik i 6 år, 5 år så jag har varit med om det ena och det andra.

T.ex killen som snattade hudvårdsprodukter för ~5000(!)

Försöker rymma men det är nog inget värre smart med 3 killar efter sig som jagar honom.

Killen försöker springa ut genom ingången, där det är autmatiska dörrar som öppnar sig lååångsamt.

*DUNK* Han märkte inte att dörrarna hade hunnit öppna sig så han drämmer rakt in i järnkanterna på dörren :lol:

Killen däckade, måste blivit en chock för honom när han vaknade upp med polisen och co runt omrking sig

Han fick iallafall vad ahn förtjänade :P

Du gjorde helt rätt.Det finns inte någon som annledning att försöka spela hjälte.

Sakerna och pengar är försäkrade.

Talar av egen erfarenhet,jag har varit med om 4 st värdetransportrån.Där det har haft automatvapen.Din stresschock kan komma flera dagar efter att man varit utsatt.Jag lider fortfarande av viss posttraumatiskstress i olika lägen i det dagliga livet.Och det är trotts allt 1 år sedan jag blev rånad sist.

Min första reaktion är faktiskt: vilket lagstöd hade du för ditt agerande?

Min andra: vilken j**la tur du hade som kom oskadad ifrån det!!

En kniv i magen är inte att leka med.

Så det enda jag kan säga är: Grattis!!

Nu vet du hur det känns när tunnelseendet spökar och hörseln försvinner och man är starkast i hela världen. :P

/Thomas, som också har känt det.

Att hålla kvar killen menar du? Ingen aning, men det är knappast lagligt, är väl frihetsberövande eller liknande. Men vi har både hållit kvar och släpat ut en hel del snorungar och luffare, och ibland med kanske lite för mycket våld, men polisen verkar ha överseende med det.

Edit: En grej till: Ändra din avatar för fan! Den är ju vidrig. :lol:

Jag har varit med om liknande saker som du Froddan fast jag har också fått stå och titta in i mynningen på M/45 K-pist och det var ju mindre kul! :/ Anledningen var att jag kom ivägen för 2 bankrånare som rånade banken mitt emot butiken där jag jobbar.

Jag skulle gå och ta ut pengar i bankomaten på morgonen precis som en stor jeep svänger upp utanför banken (det är en gågata) och ut hoppar två killar varav den ene riktar sitt vapen mot mig och skriker att jag ska "stå still för det här är ett rån"

Och under tiden han och jag står där så går hans kumpan in på banken och roffar åt sig det dom var ute efter. När de sedan ska köra iväg så trodde jag helt allvarligt att min stund var kommen, men reaktionen kom inte förräns mycket senare under dagen då jag började skaka och kallsvettas och må jävligt illa.

Jag fick aldrig nån hjälp av psykolog eller brottsofferjouren pga det var ju inte vår butik som blev rånad, den enda som tog sig tid att prata med mig var en hundförare från Polisen. Jag skulle vilja tacka honom nu i efterhand!

Men du kan få reaktioner i efterhand och tro mig de är inte kul, jag klarade mej okej ändå mycket tack vare Polisen som jag fick prata med.

Sen så har man ju varit med om det vanliga inom butiksbranschen, snattare som ska börja veva och försöker smita, naturligtvis så händer detta alltid efter att centrumets Ordningvakter slutat för dagen.

//toMPa :lol:

Att hålla kvar killen menar du? Ingen aning, men det är knappast lagligt, är väl frihetsberövande eller liknande. Men vi har både hållit kvar och släpat ut en hel del snorungar och luffare, och ibland med kanske lite för mycket våld, men polisen verkar ha överseende med det.

Edit: En grej till: Ändra din avatar för fan! Den är ju vidrig. :huh:

Ni hade haft stöd av lagen både att utöva nödvärn och döda honom i självförsvar, och även att avväpna honom och hålla kvar honom på platsen tills polisen kommit. (envars gripande)

Du får väl enligt lagen slänga ut en person ifrån butiken om du har goda skäl.

Om han t.ex snattat innan eller dylikt. Är full, uppför sig som en skit mm.

Nja, om en person är portad från butiken för tidigare snatterier får väl endast personalen verbalt uppmana personen att dra därifrån, att fysiskt kasta ut personen får endast polisen göra. Men jag har förstått det som så att polisen ser mellan fingrarna om man använt lite övervåld inom rimliga gränser.

Om en person däremot är väldigt störande/våldsam mot andra kunder eller personal och man inte har tid att vänta på polisen är det bara att greppa och kasta.

Det är iaf fall det jag lärt mig i den butik där jag jobbar. Som tur är brukar civilklädda väktare frekventera butiken och efter att sett dessa i aktion ett antal gånger kan jag bara uppmana till att ge fan i att snatta.

Om busen drar kniv eller liknande blir ju situationen helt annorlunda med envarsgripande och så...

/Aron

Har skrivit detta innan i en annan tråd men jag kör en repris. I Augusti 1998 så blev jag utsatt för ett rånförsök/försök till misshandel av två jämnåriga ynglingar som överföll mig bakifrån efter det att jag talat om för dem vad klockan var. En av killarna förskte sparka mig i nacken men missade och träffade min axel, varvid jag vände mig om för att möta nästa spark, fångade upp hans ben och sopade undan foten, när han slog i backen var min näve framme i samma ögonblick och slog luften ur lungorna på honom, vände mig då om mot den andra killen.... som inte gjorde nånting alls. Jag backade och lät den jag slagit ner resa sig upp och sticka därifrån. Nu när jag tänker på det ryser jag vid blotta tanken på att de kanske burit kniv, men det slutade lyckligt för min del, men jag ångrar samtidigt att jag inte sparkade dem sönder och samman eller ringde polisen direkt efteråt.

/Amfibieslusk med 1:a Dan i Tae Kwon Do och var i allra högsta grad aktiv när detta inträffade

Froddan!

Ja du Froddan nu har du fått chansen att reflektera och återhämta dig efter vad som hänt dig, och bäst ut av allt du får leva vidare. Denna förmån har dock INTE alla fått som varit igenom samma situation som du, du och din kamrat skall va jäävligt glada över att ha era liv i behåll.

Du bör nu ställa dig frågan om det är värt att riskera ditt och andras liv för lite ”varor” eller pengar, pengar och varor går att ersätta men inte människoliv.

Du bör också ställa krav på ditt fack och arbetsgivare att de gör klart för vad som gäller i fall som detta.

Sedan så måste jag bara påpeka att det finns en anledning till att ”de” ville att ni skulle prata med terapeuter liknande. Utav erfarenhet så erbjuder de denna "hjälp" till er, det gör det inte för att ni skall känna er som mesar. Tänk dig den tiden när brottsoffer inte fick någon hjälp alls, och ni är brottsoffer.

Jag har i ett tidigare jobb funnit mig i väldigt dramatiska situationer då man efteråt ställt sig frågan på om det va värt det, har hamnat i handgemäng med 2m långa påtända biffar som slog på allt och alla. Ingen rolig situation, man vet aldrig vem som skulle kunna bära stickvapen eller även skjutvapen.

Nästa gång du befinner dig i en liknande situation, tänk efter på vad som kan drabba dig och de andra som befinner sig på samma plats, ÄR det värt konsekvenserna??

Ha en Lugn och trevlig Jul, ta hand om dig Froddan

MvH RT :huh:

Tråkig historia känner en del som varit med om rån så jag vet att man agerar lite konstigt. Samt att man blir förbannad på rånare trots att det inte är dina personliga pengar. Men nu till lite allvarligare prylar LAGEN......

Envarsgrip har tagits upp i en annan tråd så det ska jag inte ta upp.

MEN INGEN ANNAN ÄN POLIS KAN TVINGA EN PERSON ATT ÖPPNA EN VÄSKA ELLER VISA VAD MAN HAR I FICKORNA SÅ DÄR GJORDE NI FEL.

VAD DET GÄLLER ATT SKICKA UT STÖKIGA PERSONER FÅR ENDAST POLIS ELLER ORDNINGSVAKT AGERA DÅ DET BROTT EJ ÄR BELAGT MED FÄNGELSE I STRAFFSKALAN.

MEN DRAR HAN KNIV SÅ KAN DU GRIPA HONOM SAMT SLÅ NER HONOM INNAN.

:=o

VAD DET GÄLLER ATT SKICKA UT STÖKIGA PERSONER FÅR ENDAST POLIS ELLER ORDNINGSVAKT AGERA DÅ DET BROTT EJ ÄR BELAGT MED FÄNGELSE I STRAFFSKALAN.

Jag resonerar som så att det är skillnad på att vänligt men bestämt leda ut en person ut ur butiken och att hålla denne kvar i förvar tills polisen kommer då det sista är frihetsberövande. Om en person beter sig mycket olämpligt, exempelvis tafsar på anställda, är väldigt full eller hög, jävlas med anställda eller övriga kunder och vägrar göra som man säger är ju det enda rätta att greppa vederbörande och leda/kasta ut honom på ett så smidigt sätt som möjligt anser jag.

Man måste ju kunna agera på sin egen arbetsplats även om personen inte har gjort något där fängelse är i straffskalan. Att tvinga någon i förvar tills polis kommer är ju en annan sak tycker jag.

Rätt eller fel, så resonerar jag.

/Aron

Jag resonerar som så att det är skillnad på att vänligt men bestämt leda ut en person ut ur butiken och att hålla denne kvar i förvar tills polisen kommer då det sista är frihetsberövande. Om en person beter sig mycket olämpligt, exempelvis tafsar på anställda, är väldigt full eller hög, jävlas med anställda eller övriga kunder och vägrar göra som man säger är ju det enda rätta att greppa vederbörande och leda/kasta ut honom på ett så smidigt sätt som möjligt anser jag.

Man måste ju kunna agera på sin egen arbetsplats även om personen inte har gjort något där fängelse är i straffskalan. Att tvinga någon i förvar tills polis kommer är ju en annan sak tycker jag.

Rätt eller fel, så resonerar jag.

/Aron

Nu är det faktiskt så illa att du inte kan slänga ut folk hur som helst från butiker eller andra allmäna platser. Om vederbörande tafsar på personalen grip honom för (sexuellt) ofredande, om personen är påverkad tyvärr kalla på polis eller OV, jävlas med personal/kunder ofredande GRIP. Men står han bara och skriker mitt inne i butiken så är det förargelse väckande betende och det är ej gripbart men polis eller OV kan slänga ut eller omhänderta på det. Men som affärsidkare har du vissa rättigheter att agera men dom är jag tyvärr osäker på. Ett gott råd kalla alltid på polis eller OV om en stökig eller påverkad person kommer in i butiken dom är bättre på att hantera sådana typer.

OV=ordningsvakt

:)

Rent allmänt utav min egen erfarenhet.

Butikspersonal som hanterar "gripna" eller "misstänkta" olagligt, verkligen gått över gränsen för kränkande och förolämpande behandling. Jag har sett skräckexempel, nära att man fått polisanmäla butikspersonalen.

Alltid bättre att fria än att fälla och inte hetsa upp sig i situationer om man nu misstänker ngt. Situationer kan lätt urarta och då kan det bli så att man riskerar både sitt eget och andras liv och det är det definitivt inte värt!

@jake the snake

Men han hinner inte ta mer än ett halvt steg bakåt mot utgången innan jag griper tag i axeln och tränger mig framför honom. Jag blockerar demonstrativt utgången.

Vilket lagstöd hade Froddan för att göra så?

Hade det varit jag som en butiksbiträde eller motsv. gjort så på så hade vederbörande fått sig en dagsedel.

Jag hade använt mig utav nödvärn då hotet om våld mot min person var överhängande.

@jake the snake

Hade det varit jag som en butiksbiträde eller motsv. gjort så på så hade vederbörande fått sig en dagsedel.

Jag hade använt mig utav nödvärn då hotet om våld mot min person var överhängande.

Okej, det är olagligt att rycka tag i någons axel, misshandel till och med. Men det ger dig ingen rätt att nita mig. Lika lite har du rätta att slå mig för att jag blockerar en utgång. Du har inte hotats och du har inte skadats på något sätt så du har knappast rätt till nödvärn.

Vore du klok skulle du öppna jackan direkt, så skulle vi be om ursäkt för besväret och önska god jul och du själv få lämna butiken. Åtminstone ett alternativ till att börja slåss. :blink:

Inte för att vara kaxig, men om du inte bär kniv som den grabben som rånade oss, skulle det nog vara mindre klokt att börja slåss mot mig, och framförallt inte mot Yachar, och i synnerhet inte mot båda samtidigt. ;)

@jake the snake

Det är en berättigad fråga.

Hade froddan sett att vederbörande stoppat på sig någonting och begett sig mot utgången så hade han fått använda nödvärn för att avbryta det påbörjade brottsliga angreppet på egendom. Han hade inte kunnat hänvisa till envars gripande för att hålla kvar honom på platsen eftersom snatteri såvitt jag vet inte har fängelse i straffskalan. En ordningsvakt hade ju kunnat omhänderta honom, men det är en annan sak.

Hade han INTE sett att vederbörande stoppat på sig något, utan bara misstänkt det, så kan han inte använda nödvärn och stoppa honom. Gör han det så kan busen använda nödvärn för att stoppa det påbörjade brottsliga angreppet på hans person. Dock inte med våld som kan anses som uppenbart oförsvarligt, dvs. en kniv.

Hade du använt försvarligt nödvärn så hade du haft lagen på din sida.

Hade du använt uppenbart oförsvarligt nödvärn och anfallit med kniv och tagit dagskassan så hade du inte haft lagen på din sida.

snatteri har fängelsestraff på straffskalan

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig

det,

dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga

omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till

böter eller fängelse i högst sex månader.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...