bäfver Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Jag har funderat på att inhandla en fritös, mest för att prova nått nytt. Har letat på nätet och på det här forumet men inte hitat så mycket intressant.. Det jag undrar är vilken fritös man ska satsa på, hur allt med oljor osv funkar, priser och annat som kan vara bra och veta när man köper sin första fritös. Jag ska alltså inte ha nån übervariant men inte heller nån från rusta för 140kr, någon som kan tipsa om nån bra fritös eller bra sida med lite info?? edit: hur onyttigt är egentligen friterad mat?? har hört både det ena och det andra, nu vill jag höra det tredje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 En fritös för hemmabruk är fullständigt meningslöst och bortkastade stålar. För att fritera hemma behöver du en tjockbottnad kastrull, matolja (med bra temperaturtålighet. Kolla i de asiatiska importbutikerna på din hemort. INTE olivolja), en bra grej att fiska upp sakerna med (Man brukar kunna köpa djävligt bra håvar av "nät" med handtag av bambu i kinesaffärerna oxå) och thats it. Friterad mat ÄR onyttigt som faen, men gott. Man kan antingen slänga i saker som är dubbelpanerat (doppat först i vetemjöl, därefter uppvispat ägg och sedan vänt i skorpmjöl), doppat i frityrsmet (kolla kokboken eller köp färdigt i pulver, eller i tempurasmet (asiatisk variant av frityrsmet). För att testa temperaturen på oljan, lägger man i en liten bit vitt bröd. Om det bubblar till och brödbiten blir gyllegul hyfsat snabbt är temperaturen rätt. Det får inte ryka om oljan! Skulle det ta eld i oljan är det bra att ha ett lock till hands. Släng INTE på vatten och ha köksfläkten AVSTÄNGD medan du friterar. Lägg upp de friterade doningarna på ett tidningspapper en stund för att rinna av före servering. Man kan fritera nästan allt. Djävligt gott är att fritera exempelvis persilja eller ruccolasallad och använda det som ett tillbehör. Det kan stänka lite djävligt, så passa händer och armar och skydda ditt golv med en tidning! FörnB Link to comment Share on other sites More sharing options...
|lj| Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 En matlagnings termometer i stål är bättre än att fritera bröd för att testa. Då kan man övervaka temperaturen. Köp en i rostfritt som har ett metallhölje om själva "spritbehållaren" i botten, så att den inte slås sönder vid våldsam hantering. Går på ca 50 i en vanlig husgerådsaffär. runt 180 grader är lagom temperatur. För övrigt håller jag med föregående talare. Ingen speciell maskin, köp en bra gryta me tjock botten istället. Kan användas till både fritering och annat. + att den inte är ful och tar en massa plats i köket. Vill man vara riktigt avancerad kan man köpa en nätkorg i rostfritt som passar i grytan , som sänks ner i oljan, sen öser man i de som skall friteras, och när det är klart tar man upp hela korgen. Minskar risken för att man skall bränna sig markant, men inget måste. Litet billigt, men mycket bra tips; Gryta med lock IKEA/365+ 179,00 kr Frityrkorg IKEA/365+ 99,00 kr Totalt 278 kr. Perfekt! Använd resten av pengarna till mat, eller något annat kul (Edit; hade gjort lite fel... onödigt med 10 l gryta kanske...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.