Xit Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Vet inte vart denna tråd bör ligga så jag lägger den i luckan. De flesta på detta forum har nog någon liten samling af militaria så jag blev lite inspererad av skrivbordstrådarna. Tänkte man kan blotta sin militära samling av div märken/böcker mmm. Här är en del av min lilla samling. Edit - ABC123 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Så klart man har en samling men den är så utt spritt i rummet så orkar inte fota den nu får bli senare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Jag har ingen bild på den, men jag har boken "kill or get killed" av Rex Applegate i min bokhylla. Den är sinnessjukt grym, får ni syn på en så köp den direkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 får sammla ihop allting... X| Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Får min bättre hälft insyn i omfattningen av min samling militaria, kommer det att resultera i en större utrensning av bokhyllor, skåp, garderober och förråd. Det måste till varje pris undvikas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 En nytagen bild på min bokhylla: En delförstoring av hyllan: Lite av min övriga militaria: Ska se om jag kan fixa bilder av det övriga jag har nu under julledigheten. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Vet inte vart denna tråd bör ligga så jag lägger den i luckan.De flesta på detta forum har nog någon liten samling af militaria så jag blev lite inspererad av skrivbordstrådarna. Tänkte man kan blotta sin militära samling av div märken/böcker mmm. Här är en del av min lilla samling. Hmj, på vilket sätt hör Storsjöodjuret till FM? Är det möjligen ett hemligt experminet av FM att få fram den ultmata soldaten som spårade ur så att soldaten muterades? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 @ The Swede En möjligen indiskret fråga (men den är intressant i sammanhanget) är om du är gift eller sambo? Min samling militaria är FÖRVISAD till mobförrådet i källaren tills dess att jag tilldelats ett "eget" rum... Jag är blott sekondchef hemma... (suck) Ragulin> <The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Vet inte vart denna tråd bör ligga så jag lägger den i luckan.De flesta på detta forum har nog någon liten samling af militaria så jag blev lite inspererad av skrivbordstrådarna. Tänkte man kan blotta sin militära samling av div märken/böcker mmm. Här är en del av min lilla samling. Hmj, på vilket sätt hör Storsjöodjuret till FM? Är det möjligen ett hemligt experminet av FM att få fram den ultmata soldaten som spårade ur så att soldaten muterades? SHHHHHHH! För helvete Mange! X| Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 @ The Swede En möjligen indiskret fråga (men den är intressant i sammanhanget) är om du är gift eller sambo? Min samling militaria är FÖRVISAD till mobförrådet i källaren tills dess att jag tilldelats ett "eget" rum... Jag är blott sekondchef hemma... (suck) Ragulin> <The Swede Sambo med två ungar och villa. Jag har min bokhylla inne i datorrummet så det är ingen fara. Jag har även en egen klädkammare nere i källaren, och ett eget hobbyrum. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Ahhh, du har eget rum!! Lyllo! Jag håller just nu på att projektera inrättandet av ett motsv. Vi har också villa och jag har ialla fall lyckats utverka tillstånd att inrätta ett mobförråd i ett källarutrymme. Min militaria far dock illa där. Min sabel har börjat ärga sig. Mina böcker får dock stå i bokhyllan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWJ Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Ett eget rum är ett måste. Pansarskotten gör sig inte i vardagsrummet. (inte i finrummet heller, enligt min sambo).... MVH SWJ.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Kul tråd! Rent militariamässigt har jag det mesta i pärmar då det främst rör sig om squadron patches osv, så det ligger inte framme. Bokhyllan är dock helig om än tyvärr sällan komplett (likadant med DVD hyllan ) då det lånas och skickas hit och dit. Har även böcker och pärmar kvar i föräldrahemmet iväntan på större lägenhet. Det som dock finns i lägenheten NU är detta, plus minus två-tre decimeter: Här är inte några tidningar eller pärmar med (förutom två ser jag). Skall skaffa binders till tidningarna när jag får råd då de nu far relativt illa. Har ett antal SFI pärmar ( JA 37 osv) som är skitbra , men är fula att se på. Finns det månne något annat förvaringssätt? Sedan kan man hata att inte fler bokhyllor är flexibla i maxhöjd för respektive bok. Har mååånga böcker i föräldrahemmet som jag skulle vilja ha här, men de går inte in. SKÄMS IKEA! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Berätta gärna lite om vad det är på bilderna, dock inte de mest självklara sakerna Mina prylar (kläder ej inräknade). Inte så mycket, men en samling börjar ju någonstans. Från vänster: Göta lejon, hittades under soffan för några månader sedan. Sprint till övningsspränghandgranat, är stolt att jag som simpel sjukvårdare har kastat iväg en handgranat, dessutom mitt i målet. 5,56 blind och 9mm skarp (upphittat vid städning av Ränneslätt). Fotokollage med bilder från värnplikten. Överst från vänster: Förbandsplats, Sjukvårdsskolan Ing2, jag utanför högvaktsflygeln Drottningholm, jag vid brobygge Rökardalen Eksjö, patient urlastning Tgb 1314, Tgb 1314 trafikerar KB5 i Boxholm, AK5, Plutonsfotografi (jag ej med pga firande av mor 50 år), chefsgruppen KB5, jag och monteringschefen vid min "ambulans", jag hanterar pansarskott m/86, sjv däcksbro och sjv SoT, marschträning inför högvakten, inredning Tgb 1314, logementet, Tgb 1314, jag vid Drottningholms slott. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Tänk på att "live ammo" är FÖRBJUDET att förvara hemma om man saknar licens på ett vapen med motsvarande kaliber. Ammon skall dessutom förvaras INLÅST. Bara ett tips i all välmening! Det finns folk som har missat det och åkt dit på att ha upphittad ammo hemma som minne från lumpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CarlT Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Fast utan ett vapen att skjuta med kan nog inte en metallbit göra så mycket skada? Men det kanske springer in en inbrottstjuv med oladdad pistol och använder din kula för att skjuta ihjäl dig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Är det ok att ha ett vapen hemma utan ammunition då? Det är ju samma oanvändbara metallbit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CarlT Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Nej, för ammunition är betydligt enklare att få tag på än vapen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Nej, för ammunition är betydligt enklare att få tag på än vapen. Det kanske beror på att folk ofta har ammunition hemma och tycker att den är ofarlig utan ett vapen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Nej, för ammunition är betydligt enklare att få tag på än vapen. Det kanske beror på att folk ofta har ammunition hemma och tycker att den är ofarlig utan ett vapen. Tror det pratas enstaka skott. 2-3 patroner allt som allt. Jag känner inte många ex lumpare som INTE har en 5,56 hemma. Som jag har förstått det är inte illegal ammo ett problem i sverige? Tror knappats att ammunitionen folk har hemma är i stöldrisk. Om det inte kommer till större mängder, som man bara har om man har vapen hemma. Sen är det olagligt! så vi ska inte ha ammo hemma! jag har inte det Dock vet jag ju inte om jag kan hålla med jake om att illegal ammo är ett problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Nu är ju detta militära hemligheter som hustrun för allt i världen inte får ana hela vidden av. Jag har grejerna utspridda på ett 20-tal olika ställen av säkerhetsskäl. V g radera tråden eller lägg en möjlighet att ha password på vissa "olämpliga" sådana. Kb Bligh Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Dock vet jag ju inte om jag kan hålla med jake om att illegal ammo är ett problem Nej, jag har inte direkt sagt att det är ett stort problem heller, jag tycker bara att det är en dubbelmoral att göra skillnad på vapen och ammunition. För ett år sedan så spärrades hela P7 av inom 2000 m. radie från lastbryggan på godsterminalen, där en 10.5 cm (tror jag att det var i alla fall) skarp haubitsgranat hade placerats. Granaten hade nån civil träskalle haft hemma, polerad, på bokhyllan. Han hade hittat den när han gjorde lumpen och var på skjutfält. Det var en OXA, med ett skadat spetsanslagsrör. Den var naturligtvis instabil som fan, och sprängdes av behörig personal på lämplig plats kort efteråt. Vet ni hur mycket sån skit det finns ute i stugorna runt omkring? Jag vet folk som har haft sprängdeg hemma. Jag vet folk som har försökt göra lampfötter av oexploderade 12 cm. Svinggr. Det är kanske inget litet problem när allt kommer omkring..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Dock vet jag ju inte om jag kan hålla med jake om att illegal ammo är ett problem Nej, jag har inte direkt sagt att det är ett stort problem heller, jag tycker bara att det är en dubbelmoral att göra skillnad på vapen och ammunition. För ett år sedan så spärrades hela P7 av inom 2000 m. radie från lastbryggan på godsterminalen, där en 10.5 cm (tror jag att det var i alla fall) skarp haubitsgranat hade placerats. Granaten hade nån civil träskalle haft hemma, polerad, på bokhyllan. Han hade hittat den när han gjorde lumpen och var på skjutfält. Det var en OXA, med ett skadat spetsanslagsrör. Den var naturligtvis instabil som fan, och sprängdes av behörig personal på lämplig plats kort efteråt. Vet ni hur mycket sån skit det finns ute i stugorna runt omkring? Jag vet folk som har haft sprängdeg hemma. Jag vet folk som har försökt göra lampfötter av oexploderade 12 cm. Svinggr. Det är kanske inget litet problem när allt kommer omkring..... Okej, jag syftade mer på 5,56 osv... klart att dem kan vara farliga också. Men att ha en 5,56 på hyllan är nog mer vanligt än ovanligt hos en mip/möp. Och jag har alldrig hört att det har hänt något med gevärs eller pistol ammunition. Inte för att det gör saken okej, en regel är ju en regel. Dock är det läskigt det du beskriver... menar: tänk om min grannen har en granat våningen under mig, så får den f-n för sig att explodera och gå genom mitt golv... ush. Eller en granat vägg i vägg, lika illa. Adjutanten på mitt komp i lumpen hadde 40mm granater på hyllan, vid min undersökning såg dom då hela ut iaf, dvs oanvända. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Visst, man kan ju raljera om hur ofarligt det nu är att ha "enstaka patroner" hemma och inget vapen och hur vanligt det är, men om inte jag har helt fel för mig så räknas detta som fetolagligt och man kan åka dit. Roninn eller ngn annan i lagarna insatt kan kanske förtydliga med paragraf och lagtext. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Visst, man kan ju raljera om hur ofarligt det nu är att ha "enstaka patroner" hemma och inget vapen och hur vanligt det är, men om inte jag har helt fel för mig så räknas detta som fetolagligt och man kan åka dit. Roninn eller ngn annan i lagarna insatt kan kanske förtydliga med paragraf och lagtext. Inte för att det gör saken okej, en regel är ju en regel Skrivet av mig själv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Finns fler anledningar till att inte ha ammunition hemma, om det skulle börja brinna hittar du ingen brandmästare som skulle skicka in rökdykare. Vilket troligen innebär att ditt hus/lägenhet får brinna upp i lugn och ro. 8| Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Lagen är enkel och rak på den här punkten. Man får inte inneha ammunition i annan kaliber än vad man har licens på. Har man ingen licens i någon kaliber, så får man helt enkelt inte inneha ammunition. @jake the snake Jag hörde att det var en polispatrull lämnade den till vaktgruppchefen på P7. Som ställde in den i vaktbyggnaden i ett par dagar innan information kom till rätt instans. Detta enligt en polisman i Malmö som var inblandad i det hela. Har för mig att det var en 155mm, dock osäker på det. Ibland är inte marginalerna stora. Tänk om den detonerat inne i en lägenhet etc. Frågan jag ställer mig nu är: Hur mycket sånt här dödligt "skrot" finns det runt i de svenska folkhemmen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 @The swede var har du hittat dom däringa trevliga slippsnålarna Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Fått som gåvor, det finns förklarat i en annan tråd här på forumet. GOD JUL The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted December 24, 2003 Report Share Posted December 24, 2003 Inte militaria i den bemärkelsen, men det är med militär anknytning och jag är mycket stolt över att ha erövrat det. Det slår alla huvudbonader och utbildningstecken med hästlängder ;) Kände bara att jag var tvungen att visa er det nu innan jag går och tittar på Kalle Anka och påbörjar mitt Julaftonsfirande med familjen: :P :P :P ;) ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.