Jump to content
Sign in to follow this  
Speedster

1 av 1000 p-skott smäller i handen???

Recommended Posts

Reglerna för om du får avfyra det skarpladdade vapnet från axeln, oavsett om det är ett granatgevär eller ett pansarskott, regleras av att sannolikheten att säkringarna skall vara felaktiga i granaten så att granatet detonerar vid avfyrning.

För att få avfyra det skarpa vapnet skall granaten vara försedd med två av varandra oberoende säkringar med en felsannolikhet på mindre än 1 på 100.000 eller en enskild säkring med en felsannolikhet på mindre än 1 på 1.000.000.

Pskott m/86 har en säkring som från fabriken har en felsannolikhet på mindre än 1 på 1.000.000 men om pskottet hanteras ovarsamt kan felsannolikheten stiga över de tillåtna värdena.

Guest zatagustav
Jag har hört att ungefär 1 av 1000 skarpa p-skott smäller av i röret vid avfyrning.

Visst. Så är det. Och jultomten landade precis i min skorsten.

Naturligtvis detonerar inga p-skott i handen. Det är en myt, precis lika mycket som att det finns en kapten på just DITT förband som har skjutit i taket på matsalen och därefter blivit degraderad.

Däremot lyser man p-skott för att undvika att ett p-skott detonerar i handen på en soldat.

Har man den mest rudimentära kunskap om hur ett p-skott är konstruerat så förstår man att stridsdelen inte kan detonerar. Däremot kan drivladdningen orsaka påfrestningar på materialet, som eventuellt möjligen kan spricka.

Annars så har jag "hört talas" (mytvarning alltså) om att försvarsmakten undersökte ryktet om p-skottens detonationsvillighet under 80-talet eftersom man trodde det var ett medvetet ryktesspridande från annat (läs: sovjet) håll.

Jag har också hört att man inte får hålla för långt fram på m/68 för att röret kunde gå sönder längst fram och därmed skada skyttens fingrar. Är det någon som kan vederlägga eller dementera ryktet ?

Vet inte hur det är med Pskott m/68 men i SoldR Mtrl Grg 2000 står följande om greppet på Grg m/48 (sid 22):

Varning!

Med risk att främre handen kan skadas av mynningstrycket får greppets

band inte sitta närmare eldrörets mynning än 5 cm.

Enligt SäkI Ehv/Pv Kap 3 mom 68-71 får spränggranat 00 till Grg skjutas från axeln. Någon som har sett denna eller vet om den kommit ut på förband än?

Enligt SäkI Ehv/Pv Kap 3 mom 68-71 får spränggranat 00 till Grg skjutas från axeln. Någon som har sett denna eller vet om den kommit ut på förband än?

Jepp, varit med och dängt iväg ett gäng faktiskt... B)

Ingen har dock lyckats förklara för mig hur f-n man konstruerar riskområdet för sgr00 på ett korrekt sätt, enligt SäkI kan splitter (k) flyga åt precis alla håll UTOM rakt tillbaka mot skytten... Till och med UtbSäkOff på MSS misslyckades med att förklara detta...

Anledningen, som jag fått förklarat för mig, att man ett tag inte fick skjuta P-skott m/86 från axeln i fredstid var att det fanns en chans (som var 1 på 10 000 eller något) att armeringssträckan inte fungerade. Dvs om skytten dumpar eller av någon annan anledningen träffar något inom 30 m så detonerar det.

Sedan ska man som Jack the snake säger ha röntagt dem och på så sätt kunnat kontrollera om säkringen fungerar eller inte. Dessa kontrollerade är då godkända att skjuta från axeln i fredstid annars är det vapenställ som gäller.

EOD