Jump to content

1 av 1000 p-skott smäller i handen???


Speedster

Recommended Posts

Jag har hört att ungefär 1 av 1000 skarpa p-skott smäller av i röret vid avfyrning.

Stämmer detta verkligen??? Jag har bla hört det från min farsa som gjorde GU för läääääänge sedan (iaf ur min synvinkel :dribble: ) så det kanske gäller för de älrde p-skotten (M/??). Ajja, är edt någon som vet något om detta och kan bekräfta/avfärda ett sånt påstående som känns lite skrämmande ändå om det stämmer!

Link to comment
Share on other sites

har för mig att chansen/risken var 1 på 10.000, har även för mig att "felet" berode på felaktig hantering (skador/sprickor i röret)...

allt detta är dock taget djupt ur minnet och kan följaktligen vara helt fel... ;)

Link to comment
Share on other sites

har för mig att chansen/risken var 1 på 10.000, har även för mig att "felet" berode på felaktig hantering (skador/sprickor i röret)... 

allt detta är dock taget djupt ur minnet och kan följaktligen vara helt fel...  ;)

Samma siffror har jag hört, men det kan man nog ta med ro...

Link to comment
Share on other sites

En polare som sköt skarpt pskott i lumpen har berättat att dom röntgade pskottet innan.

Från andra källor har jag också hört det eller att man drar iväg pskottet från en lavett en bra bit ifrån.

 

Detta just för att man inte ska råka på det tiotusende skottet som smäller i handen

Link to comment
Share on other sites

"Smäller i handen" gör väl inte p-skottet direkt, vad värre är är att om det exploderar så har man det bara drygt 10 centimeter från huvudet i avfyrningsögonblicket vilket kan resultera i att man blir huvudet kortare.

Link to comment
Share on other sites

"Smäller i handen" gör väl inte p-skottet direkt, vad värre är är att om det exploderar så har man det bara drygt 10 centimeter från huvudet i avfyrningsögonblicket vilket kan resultera i att man blir huvudet kortare.

missförstå mig rätt...

kanske onödigt att posta ett inlägg som bara tar upp en petitess?

:D

(därmed inte sagt att jag inte gjort desamma :P )

 

Välkommen till forumet btw :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå hört ifrån ett flertal håll bla utav 2st Mj på P7 som var intruktörer på P-bekämpningskurs v240. Att FMV säger att enligt beräkningar ska ett p-skott86 på 1miljon exploderar direkt vid avfyrning. Men detta skall tydligen vara en grovt tilltagen marginal.

 

1 per 10'000 har jag för var p-skott 68(miniman).

Link to comment
Share on other sites

Tror din far nog menade Pskott68 (aka Miniman) som var väsentligt farligare än Pskott86.

 

Kan vara värt att försöka hitta lite statistik över olckor inom FM över tiden. Enligt min käre far (pensionerad reserv kapten) å dog det lite folk varje år på nästan varje regemente. Dödsorsaken var oftast dumhet och/eller självmord.

Link to comment
Share on other sites

"Smäller i handen" gör väl inte p-skottet direkt, vad värre är är att om det exploderar så har man det bara drygt 10 centimeter från huvudet i avfyrningsögonblicket vilket kan resultera i att man blir huvudet kortare.

missförstå mig rätt...

kanske onödigt att posta ett inlägg som bara tar upp en petitess?

:((

(därmed inte sagt att jag inte gjort desamma :P )

 

Välkommen till forumet btw ,O

Jo, det var lite "ordmärkeri".

 

Gäller sprängrisken grg m/68 också? Har hört att nåt liknande gäller och att det är därför man inte använder det i fredstid.

 

Tack för välkomsthälsningen dxl! :lol:

Link to comment
Share on other sites

   Menar du möjligtvis grg m/86? Anledningen till att det inte används under GU är att det är ömtåligare än m/48.

The Swede

 

Nu klarnar det... blanda ihop dom, det var grg m/86 som sprack inte pskott m/86... :lol:

P-skott 86 är nog lika känslig för stötar och slag som GRG m/86..... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det gäller inte längre att p-skottet "exploderar" var miljonteskott. För några år sen gällde den regeln, och då var det oxå förbjudet att skjuta skarpa P-skott. Så är det inte längre enligt de befäl jag har haft när vi har skjutit skarpa p-skott.

Link to comment
Share on other sites

De pansarskott som inte är röntgade och modifierade må fortfarande icke skjutas från axeln.

Om nu någon mot förmodan inte skulle tro dig är det självklart reglerat i SäkI.

 

SäkI Ehv/Pv kap 3 mom 53:

Skarpt pansarskott (sk pskott) 86 spårljuspansargranat 86 (slpgr 86) modifierat får skjutas från axeln. Tillstånd att förbruka ammunitionen inhämtas från HKV/KRI. Avsedda ammunitionspartier skall användas. Skjutningen får genomföras under förutsättning att...

Omodifierat Pansarskott 86 får endast skjutas från skottstol med lavett enligt direktiv i SäkI Ehv/PV kap 10 mom 2.

 

SäkI på Internet

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

För att göra mer noggranna och röntgade P-skott kostar det ju förståss mkt mer pengar. 1980-talet var kvantitet och en slagkraftig försvarsmakt med mycket Pang för pengarna viktigt. Ivan knackade ju nästan på dörren. Om man då skulle ha röntgade och mindre felmarginal så skulle man fått mkt färre skott för samma peng.

I krig är ju 1 /10 000 eller så ingenting att heta upp sig för med eftersom folk dör som flugor iaf och utsätter sig för andra situationer med mycket sämre odds. Aftonpressen, om den ens skulle kunna trycka tidningar, skulle inte engagera sig och ha lite annat att tänka på. Således kan man ha lite lägre krav på säkerhet vad gäller krigsmateriel än fredsmateriel. Det är iaf min teori.

I fredstid är olyckor pga. materialfel helt oacceptabelt numera i Sverige och huvuden skulle rulla om något sådant gjordes medvetet. Konstigt nog har ju US Army kunnat panga p-skott 86 (AT4) i många år från axeln. Så antingen har det fått bättre tillverkade skott för en ev större summa /skott eller helt enkelt haft det som krav.

Ev. så kanske de har lägre säkerhetskrav, vilket låter konstigt då jag fått för mig att de är betydligt mer försiktiga med skarpskjutning än tex. svenska FM.

 

I Sverige tar man det ABSOLUT säkra före det mindre säkra och låter hellre folk inte få bli utbildade på samma vapen som de skall använda i ett ev. krig. Vilket i sig är en risk när/om den situationen väl uppstår då man är helt oerfaren. Sedan många år har trupp som skall tjänstgöra i utlandsstyrkan fått skjuta skarpa P-skott 86 och Sgr/Slpsgr med GRG från Axeln.

 

"The more you bleed in training, the less you bleed in combat"

 

Under min GU skulle vi skjuta Grg med Sgr från lavett.. Sgr klickade 2 gr och det var så lagom roligt för Kn att gå fram och plocka ur den... Sgr är ju så rolig att hantera som OXA när den har en armeringsträcka på 0,5 m och en härlig laddning som gör att man lär få en fin mittbena.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde GU så gällde det var 500:e P-skott M/68 som skulle kunna explodera vid avfyrning, därför avfyrade vi dom alltid fastsatta i skottstolar.

Var det inte problem med att "vingarna" på projektilen fälldes ut för tidigt på en del exemplar vilket kunde leda till avkapade fingrar?

Link to comment
Share on other sites

...Konstigt nog har ju US Army kunnat panga p-skott 86 (AT4) i många år från axeln. Så antingen har det fått bättre tillverkade skott för en ev större summa /skott eller helt enkelt haft det som krav...

Din teori kan stämma ganska bra. Enligt boken "Modern US Army" (Salamander Books, 1992) så levererades de första AT-4 direkt från FFV men produktionen har sedan tagits över av Alisant Techsystems Inc. Kanske tillverkar de helt enkelt bättre p-skott än vad FFV gör?

 

En liknande episod inträffade när US Navy SEALS provsköt Beretta 92F för att testa den som ersättare till Colt M1911. På ett antal pistoler som tillverkats av Beretta så brast manteln vid avfyrning och en och annan SEAL fick tydligen den i munnen med utslagna tänder som följd. De 92F som licenstillverkats av Taurus i Brasilien fungerade däremot utmärkt. (Källa: "Weapons of the elite forces". Salamander books, 1992)

Link to comment
Share on other sites

Menar du att de fälls ut innan den lämnar röret?

 

Vingarna fälls ut så fort granaten lämnar röret, och fingrarna skall ju befinna sig runt det främre greppet.

Jag tror Limp pratar om pskott m/68 och på det finns inget främre handtag utan man håller om själva röret.

Jag har också hört att man inte får hålla för långt fram på m/68 för att röret kunde gå sönder längst fram och därmed skada skyttens fingrar. Är det någon som kan vederlägga eller dementera ryktet ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi håller på att överdramatisera nu. Angående fel på vart 10000:e pskott (eller vilken siffra man nu anger) så gäller den såvitt jag vet "felfunktion" vilket inte nödvändigtvis innebär att den stackars pskottsskyttens huvud ramlar av. Kan lika gärna vara en klick, blindgångare eller något annat fel på ammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...