Jump to content

Runsten avtäckt på Amf1

Recommended Posts

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=sve&...c=news&id=19044

jag tolkar "Byte av baskermärke och _förbandstecken_" som att vår käre thorleif inte längre skall pryda vänsterarmen?

EDIT: slänger in en länk om torleif för de som inte är så bevandrade...

http://www.amf1.mil.se/article.php?dontadd...count=1&id=8197

Edited by Guest

Verkar onekligen så.

Lite trist, men å andra sidan är det väl på tiden att Amf rättar sig till övriga förband (på den punkten iaf) och har förbandsmärket på armen istället för i baskern och tvärtom. :D

Måste säga att jag gillar det nya baskermärket skarpt.

Japp dom hade någon form av torleif-natta dom med, fast mer åt skyddsvakts hållet, dvs skydda objekt mm. Vet inte exakt var det var men några ur min pluton fick vara b-styrka i form av fyllo motsv.

Vågra vakter 01-02 ska tydligen genomförd gsu tillsammans med amfsk f-soldaterna och var således med på deras Torleifdygn.

Bra att de tog bort kättingen och använde en tamp istället.

Jag träffade en gång en man från Traditionsnämnden vid Statens Försvarshistoriska Muséer när min pluton var på besök på armémuséet i Stockholm under hösten -01. Han såg att vi var från amf och han frågade lite vad vi tykte om Thorleif som förbandsmärke och hur vi tykte det nya baskermärket skulle se ut. Det verkade klart som att de hade ett problem i och med att det inte direkt finns någon tradition till Thorleif fast befäl och värnpliktiga tagit Vikingen till sina hjärtan.

Kommer du ihåg det JÄRVINEN?

"Vågra vakter 01-02 ska tydligen genomförd gsu tillsammans med amfsk f-soldaterna och var således med på deras Torleifdygn. " <-- vågra = några antar jag?

jag låg inne 01/02, å vi hade inga f-soldater på amfsk, så redan där är det fel,

förutom oss pb utbildades som lägst gb vid amfsk, möjligt att någon gb blev förflyttad men inte vad jag hörde...

å vakterna som utbildades innan dess å var aktiva 01-> avlösningen kan det inte heller varit, då amfsk utbildades för första ggn 01/02 på amf1

edit: SERGB -> javisst kommer jag ihåg :dong: tjena förresten ,O

Edited by Guest

Som inneliggande på amf4 och med huvudföretroendemannen i sitt lokoment får man höra en hel del om baskrar och märken och allt mellan himmel och jord från mötena med regementschefen. Får inte berätta exakt vad de har i tankarna pga att inget är bestämmt men jag kan säga så här mycket, baskern kommer tappa den lilla status (om den nu har kvar någon) som finns kvar om de nu mot all förmodan får igenom sina ideer.

Men för att stilla er nyfikenhet.. det handlar om vakter, sjukvårdare samt tekniker och det handlar om tider. Så nu kan ni själva försöka lista ut vad de försöker ändra.

Slut

Som inneliggande på amf4 och med huvudföretroendemannen i sitt lokoment får man höra en hel del om baskrar och märken och allt mellan himmel och jord från mötena med regementschefen. Får inte berätta exakt vad de har i tankarna pga att inget är bestämmt men jag kan säga så här mycket, baskern kommer tappa den lilla status (om den nu har kvar någon) som finns kvar om de nu mot all förmodan får igenom sina ideer.

Men för att stilla er nyfikenhet.. det handlar om vakter, sjukvårdare samt tekniker och det handlar om tider. Så nu kan ni själva försöka lista ut vad de försöker ändra.

Slut

Nej Avbryt...

1. Laurin, eftersom du i inledningen av din text säger att du inte får berätta exakt vad som sagts, varför då ens göra det? Att din förtroendeman sagt något som inte är officellt betyder inte att du ska blätta om det här. Precis som du vet att man inte ska publicera annan info på detta forum som inte hör hemma här, eller hur?

3. Jag vet att din kull har blivit påmind att hålla en låg och ödmjuk profil på nätet, snälla följ detta. Det är illa nog att muckade soldater tjatar om baskerns värde, eller förlust av sådant värde. Du tog din basker för inte så lång tid sedan, är det då redan läge att ta upp detta? Nej tack

3. Tråden handlar om en vacker sten som KJV satt upp på Amf1, ditt inlägg inbjuder till basker/kuk/hård/ninja/infra/turtle diskussion.... Nej tack.

Ursäkta att jag skriver i vredesmod, men ibland lackar jag ur.

GMY/God Jul och God fotsvettning

ps. @Laurin, nu råkade du ut för min ilska, nothing personal, och du är inte ensam om att göra "misstaget". Koncentrera dig på lumpen nu och kötta vidare på Amf4.

Edited by Rokare

Jaha och man har ett nytt förbandsmärke också.

Så förklara för mig. Har man idag altså Thorleif på höger arm och det nya förbandsmärket på vänster arm eller?

Ja

Du råkar inte ha någon bild på de nya förbandsmärkena?

Förstår inte hur jag kunde missat att se det nya förbandsmärket. Får nog besöka optikern imorgon.

Förövrigt bra att de använt mer "fältmässiga" färger på förbandstecknet och det nya baskermärket verkar mycket snyggare än det gamla för Amf1/KA1.

Färgen brons, strid för avvikelse (guld/silver) int jämförbart!!

Vad menas med ovanstående?

Det var ju snack om att det inte skulle få vara i brons utan guld/silver (vet inte riktigt hur det fungerar, men historikerna var kritiska mot att det skulle vara brons)

Andra marina förband internationellt har bronsfärgade märken (Royal Marines).

Tror dom menar att dom stred för att få en avvikelse från guld/silver. =)

spelar väl ingen roll om märket blänker eller inte, man har ju ändå inte på sig mössan i skogen.. i skogen är det hjälm som gäller, iallafall i 95% av fallen.

att de meklar med torleif däremot, det gör att det rister i bröstet på en....

min torleif som förärades mig under GSU:n står fortfarande stolt på egen tron i bokhyllan å luktar svett

spelar väl ingen roll om märket blänker eller inte, man har ju ändå inte på sig mössan i skogen.. i skogen är det hjälm som gäller, iallafall i 95% av fallen.

Nej, men det spelar roll om förbandstecknet lyser starkare än en surefire vilket nästan är fallet med vissa vita, gula, röda, ljudblå och alla möjliga andra färger på märken som används av vissa förband. Som tur är har Hkv/Prot insett detta och försöker styra upp så samtliga märken är huvudsakligen olivgröna med så diskreta färger som möjligt på resten.

Andra marina förband internationellt har bronsfärgade märken (Royal Marines).

I Finland så används inga märken på fältuniformen förutom en blånerad gradbeteckning. Förbandsmärkena som används på permissionsuniformen är vanligtvis gjorda av guldfärgad metall. Både Nylands Brigads märke, Vasa Kustjägarbataljons märke och märket på den finska kustjägarbaretten är guldfärgade. Även gradbeteckningarna på permissionsuniformen är gjorda guldfärgad metall. Befattningsutbildningmärkena, som används på permissionsuniformen, är av tyg och innehåller flera olika färger, men sällan guld, silver eller brons.