Hotel Charlie One Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Satt och slösurfade lite och hittade denna bild: http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/images...l-honorutah.jpg Är det nån som vet varför honnören utförs med knuten hand? Edit: Fixat länken Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Den kan vara tagen precis innan dom snärtigt fäller ut fingrarna och nuddar mösskanten. kolla han som står precis vid förstemannens armbåge, det ser ut som om han fäller ut fingrarna. Eller så har dom kollat för mycket på startrek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Jag har konsulterat expertis, dvs min kusin i US of A, som är gammal sjörövare i USN. Har kom inte på något på rak arm, men jag har skickat bilden. Underforskningar pågår alltså. Man skulle kunna gissa på att man haft något minneshögtid över USS Utah och efter denna överlämnat flaggan till den civila veteranen? Man varför den honnören? Kn Bligh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Nu har svaret kommit. Allt har sin förklaring. ----- Leif, I got it. It's the USS Utah Memorial at Pearl Harbor. She was sunk on Dec. 7, 1941 along with the USS Arizona and USS Californa and others. Here is a link to the Utah website. http://www.xmission.com/~jimnkim/uss-utah/ Take a look at the structure the honor guard are standing, and compare it to some if the pictures on the website. I believe its the same. So the picture is honoring a fallen sailor to a family relative. The fist salute has to be part of the ceremony. So, another mystery solved. Dave ----- Kn Bligh (RN) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Jag förstår inte hur detta förklarar den konstiga honnören? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EMK Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Och han till höger med flaggan, det kan ju bara vara Hulk Hogan, den gamle wrestlaren. Skämt åsido så gillar jag längden på byxorna. Snyggt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Om du tittar en gång till så ser du att dom har damasker, precis som vi har vid parad. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Jag förstår inte hur detta förklarar den konstiga honnören? Men kan det inte vara så att eftersom fartyget var gammalt så ville man göra något tidstypiskt vid ceremonin? Det kan ju vara så att man gjorde honnör med knuten hand vid den tiden då fartyget var i tjänst. Varför man sen gjorde honnör med knuten hand vid den tiden är en annan fråga som jag tyvärr inte har något bra svar på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Nä, inte blev man klokare av Daves svar... Det enda jag sett som PÅMINNER om honnören på bilden är i filmen Master & Commander, då honnören utgöres av att knogarna vidrör pannan (detta skall tydligen i sin tur härledas av riddartidens visir-öppnande vid hälsning/att röra vid hattbrättet för att markera ett "lyft" av mössan). CS Forester skiver i sina böcker om Hornblower att "knogana vidörde pannan" för att beskriva hälsning på överordnad. Men den där varianten fån Pearl Harbour ser mest ut som en blandning av en vanlig honnör och en Röd Front-hälsning... Märklich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Jo, det finns mycket underligt i flottornas traditioner. Dave, min kusin, drog själv parallellen: "I've never seen that salute before, so it must be a part of the honor guard ceremony. I would guess that the closed fist signifies solidarity with the dead sailor. If you remember the 1968 Olympic Games in Mexico City, the three American black sprinters who won medals gave a black power salute during the playing of the anthem. The closed fisted salute signified solidarity with the civil rights movement in the US. I wonder if the Navy didn't borrow that symbol and made it a new navy tradition. This is only a guess. Sorry I couldn't add more clarity." Dave är ju ingen gammal paradhäst. Han var elektriker i maskin. A pro pos det Ragulin skriver om hälsning på Hormblowers tid, påstod en av "mina" gamla flaggstyrmän att honnör inte fanns på den tiden, men att hattlyftning markerades på detta sätt. Han påpekade dessutom att de flesta sjömän hade händerna söndervärkta av reumatism och inte kunde räta på fingarna... Hårda bandage. Jizzez, vad många gamla hyss (traditioner) som inte står i reglementet. Hur är det i Grå Bolaget? Vänder man fortfarande översta högra knappen upp och ned när man går i land efter sjökommendering? Kn Bligh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt. Larsson Posted December 24, 2003 Report Share Posted December 24, 2003 Hmm, de amerikanska styrkorna i spelet Operation Flashpoint hälsar också med knuten näve.. under kalla kriget. Vet inte om det bara var något som speltillverkarna slängde in för att inte efterlikna USA för mycket dock... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted December 24, 2003 Report Share Posted December 24, 2003 eller så e det så att händerna inte e modellerade på ett så avancerat vis att dom går att räta ut... dom har ju alltid händerna knutna annars Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Jag tror jag funnit förklaringen nu. Gick iväg och frågade alla "squids" jag kunde hitta, tillslut hittade jag en sjukvårdare som varit stationerad i Pearl Harbor, han skrev och frågade en han känner som fortfarande är kvar där, till slut efter ca 10 dar fick jag svaret. Tydligen sker detta vid Utah, Arizona och ett par andra sjunkna fartyg i Pearl Harbor: honnören görs som vanligt, sen går det som en kedjereaktion framifrån bak och tillbaks igen, att de knyter näven långsamt och sen rätar ut den igen innan de avslutar den som vanligt.En ceremoniell typ av honnör, vid den här typen av grav som det faktiskt är, många döda ligger kvar i skeppen. Varför man gör på just det här viset vet han inte, men åtminstone har vi kommit en bit på väg. Ska se om jag inte kan forska lite mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Ojoj, det är vad jag kallar för research. Bra jobbat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 (detta skall tydligen i sin tur härledas av riddartidens visir-öppnande vid hälsning/att röra vid hattbrättet för att markera ett "lyft" av mössan) Vilket även våran svenska honnör kan härledas till Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Det är vad jag kallar gediget undersökningsarbete, Gerle. Strvkomp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Jag tror jag funnit förklaringen nu. Gick iväg och frågade alla "squids" jag kunde hitta, tillslut hittade jag en sjukvårdare som varit stationerad i Pearl Harbor, han skrev och frågade en han känner som fortfarande är kvar där, till slut efter ca 10 dar fick jag svaret. Tydligen sker detta vid Utah, Arizona och ett par andra sjunkna fartyg i Pearl Harbor: honnören görs som vanligt, sen går det som en kedjereaktion framifrån bak och tillbaks igen, att de knyter näven långsamt och sen rätar ut den igen innan de avslutar den som vanligt.En ceremoniell typ av honnör, vid den här typen av grav som det faktiskt är, många döda ligger kvar i skeppen. Varför man gör på just det här viset vet han inte, men åtminstone har vi kommit en bit på väg. Ska se om jag inte kan forska lite mer. Jag har för mig att de gör samma sak vid Arlingtonkyrkogården. Förbandet som genomför de ceremoniella uppgifterna där och vid okände soldatens grav är 3:rd Infantry Regiment - The Old Guard http://www.mdw.army.mil/oldguard/default.htm Ett ganska så intressant förband som bland annat innehåller US Army Drill Team och MP. Ganska många likheter med vårt Livgarde och Kongens Garde i Oslo. Hör av er till dem. Amerikanska förband brukara vara bra på PR och svarar gärna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Jag har för mig att de gör samma sak vid Arlingtonkyrkogården. Jag har funderat på på de gör honnören på liknande sätt på Arlingtonkyrkogården och jag är ganska säker på att de inte gör den med knuten näve. Jag borde lagt märke till detta när jag varit där några gånger och sett de killarna ”in action” fast jag kan ju ha totalt teflonminne också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Jag har för mig att de gör samma sak vid Arlingtonkyrkogården. Jag har funderat på på de gör honnören på liknande sätt på Arlingtonkyrkogården och jag är ganska säker på att de inte gör den med knuten näve. Jag borde lagt märke till detta när jag varit där några gånger och sett de killarna ”in action” fast jag kan ju ha totalt teflonminne också. Jag är inte säker jag heller, men jag har sett fenomenet med "slow-motion-honnör" i samband med begravningar - dock bara på film bör tilläggas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 Besokte Arlington for nagra ar sen. Gillar fortfarande "American Rifle Drill", vi fick lara oss det i flygkadetterna i Skottland... Mycket skoj. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.