volvo_viking Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 (edited) Äger en före detta LTGB 939E som kommer att ha en tomvikt på 7000 kg och en totalvikt på ca 8000kg. Undrar hur terrängduglig denna bil är. Finns det uppgifter och hur får jag tag på dem? Om man pratar med dem som har utbildat på bilen så kan man få svaret att de tål hur mycket som helst medan andra säger att de inte nål någon terrängkörning. Vart går gränsen? Vi skall köra på dåliga vägar med denna bil och vägstandarden är ibland så dålig att jag vet att Vikingen skulle knäckas. Vill därför ha någon typ av bedömningsgrund att ha med mig ut i fält. Det jag mest är intresserad av är vridning i ramens längdriktning. Om man har bakaxeln på plan mark, hur mycket kan man då lyfta ena framhjulet innan man börjar leva farligt? Undrar även om max sid/mot/medlut samt maximalt snödjup på väg. Har kontaktat försvaret på många olika håll utan svar. Volvo hade inte heller uppgifter. Berätta gärna om ni har egna erfarenheter? Tacksam för svar! /Jan M Edited December 21, 2003 by volvo_viking Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Nu kanske jag är ute och cyklar men är inte 939:an den 6x6 drivna lastbilen?? I så fall har den i alla fall väldigt god terrängtagningsförmåga enligt min far. Han åkte runt i en sån ibland när han inte satt och skjöt i Centurion. Dock så kan ja inte säga nåt om vridstyvhet etc... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted December 21, 2003 Author Report Share Posted December 21, 2003 Nej, den sexhjulsdrivna bilen (Volvo 934, i bärgningsutförande 965) är en helt annan konstruktion. LTGB939 är, kan man säga, ombyggda civilbilar utrustade med drivande framaxel samt höjning. Vad jag vet så skiljer sig inte ramen mycket från den civila Volvo Viking som byggdes i samtid. //Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Jag har I-boken till Ltgb 939 men det stog tyvärr inget om hindertagningsförmåga etc. i den. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Jag körde 939a i lumpen, Vi hade en hel del terrängkörning med dom så länge det var hårt underlag så gick det bra men blev det blött så var det kört, i snö så gick dom som på räls 1meters snödjup var inga problem (med snökedjor). Det jag kan säga att en mera driftsäker och lättmekad lastbil det får du leta efter. Tyvär så kan jag inte ge dig några data på ramens flexibliitet men jag kommer ihåg att vi körde över stenar som var en halv meter höga och det var inga problem alls. Ooo vad jag älskade denna bil, jag letar faktiskt själv efter en att kanna omkring i. Den skulle sitta perfekt som en expeditions bil att ha ner till afrika eller nått sådant. Som referens så kan jag säga att min hobby är att meka med terrängfordon samt köra i skogen med dom, så jag kan påstå att jag vet lite om detta. Jag gjorde lumpen uppe i Boden och jag kan säga att när dom andra hade svårt att få igång sina moderna lastbilar (volvo fl10 scania osv) pga kyla så startade 939an utan problem. Nä 939an är en kanon lastbil. Är det nått mera du vill veta?? Varför tar du inte med den på nå terrängträff och provar den? Det är bästa sättet att lära känna sin bil. (jag har lite litteratur till den liggande hemma skall se om jag kan hitta några data till dig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted December 21, 2003 Author Report Share Posted December 21, 2003 (edited) Kul att få svar! Den litteratur jag har på bilen är: Beskrivning del1 1964. Instruktionsbok i nyutgåva 1995. Verkstadshandbok 1970. Tillägg till Verstadshandbok 1995 Reservdelskatalog. Kontrollbok. Bilen är för tillfället isärplockad för att den skall bli ännu underbarare. Bland annat skall jag utrusta den med högre hjul. Komforten skall höjas med bättre säten samt ljuddämpning. Stenarna som nämns är ungefär vad jag har kunnat tänka mig, vilket betyder halva hjuldiametern. Att den gräver ner sig är naturligt. Den väger ju några ton... Det är just vad jag skall ha den till-baslägerbil och den är byggd för resor till Afrika. Mitt intresse är nämligen resor. Jag vet ett antal Vikingar som är till salu för mer eller mindre vettigt pris. Försvaret har även sålt ut ett antal nyligen. Detta är riktiga drömbilar med nytt el och luftsystem (detta har enligt uppgift kostat försvaret 80000kr/bil). Så fort bilen är färdig skall jag ta den till Brändåsen där den skall provas och stå till allmän beundran. Innan detta måste jag veta vad den tål så att jag inte kör sönder den. Kika gärna in på min hemsida och se hur den ser ut om ni är intresserade. //Janne Edited December 21, 2003 by volvo_viking Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Så fort bilen är färdig skall jag ta den till Brändåsen där den skall provas och stå till allmän beundran. Vadfalls, Brändåsen? Kommer kanske lastbilen från Servicecenter? Låter som att du bor i trakten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted December 21, 2003 Author Report Share Posted December 21, 2003 Nej, jag har köpt den privat. Bor i Småland. Brändåsen är ett av de enda terrängkörningsområdena i södra Sverige där man får köra med tunga fordon. //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts