Harald Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Hur mycket utbildning får MP i eskort/livvaktstjänst. Läste KavR MP-komp och där stod inte särskilt mycket. Finns det något annat reglemente som beskriver denna tjänsten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Det finns ett annat MP-reglemente, men det är hemligt. Troligtvis står det mer om eskort/livvaktstjänst i detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Nån som har lite frächare GU kan väl mer, men vi(-95) hade en hel del både fordons och fottjänst. Det andra MP-reglementet är väl KavR MP-Skvadron, står nog inte mycket om personskydd i den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredin Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Hur mycket utbildning får MP i eskort/livvaktstjänst. Läste KavR MP-komp och där stod inte särskilt mycket. Finns det något annat reglemente som beskriver denna tjänsten? Hej! Ligger själv på MP.säk. Inom Vanliga MP, alltså Mp till häst så finns det (ialla fall i år) en pluton som är personskydd. De blir inriktade mot livvaktstjänst och eskort! Verkar riktigt kul. Mvh Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 (edited) När vi muckade så blev jag och en annan grp chef tillfrågade av C FBJS om vi ville gå livvaktsutb i Israel ( SANT ) Jag tackade nej för jag ville inte åka ifrån min flickvän. Det har jag AAALDRIG ångrat. Till saken hör att jag ett tag var krigsplacerad som "livvakt" åt ett "högdjur". Edited December 22, 2003 by LYNX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 @LYNX Måste kännas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 20, 2003 Author Report Share Posted December 20, 2003 (edited) Tack för era svar! Alla Mp får med andra ord inte samma utbildning inom området, en del kanske inte får någon alls? I KavR MP-komp står att "Vid eskort/Livvaktstjänst ska MP vara chef och bär det fulla ansvaret. Konvojledare e d underställs MP-chefen." Jag skulle nog tveka inför att lämna över ansvaret för min överste till en MP om jag inte vet graden av han/hennes kompetens. Ytterliggare upplysningar är därför väldigt uppskattade. Edited December 20, 2003 by Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Tack för era svar!Alla Mp får med andra ord inte samma utbildning inom området, en del kanske inte får någon alls? I KavR MP-komp står att "Vid eskort/Livvaktstjänst ska MP vara chef och bär det fulla ansvaret. Konvojledare e d underställs MP-chefen." Jag skulle nog tveka inför att lämna över ansvaret för min överste till en MP om jag inte vet graden av han/hennes kompetens. Ytterliggare upplysningar är därför väldigt uppskattade. Du kan nog utgå ifrån att en MP som ges uppgiften att eskortera din överste har erforderlig utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Vilken typ av närskydd, om någon, finns organisatoriskt i brigadstab? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 20, 2003 Author Report Share Posted December 20, 2003 Vilken typ av närskydd, om någon, finns organisatoriskt i brigadstab? Sedan införandet av ATLE (arméns taktiska ledningssytem) har Brigadledningen organiserats på tre ledningsplatser (L1,L2 och L3). L3 är i princip den gamla "staben" och håller sig långt från striderna. L3 stödjer de främre ledningsplatserna (L1 och L2). De främre ledningsplatserna turas om att leda striden. På en främre ledningsplats finns 3 strislednings pbv, 1 radiolänk pbv och 2 närskyddsvagnar. 15 officerare leder härifrån 5-6000 man. Från ledningsplatsen beger sig översten ofta ut på chefsbesök. Närskyddet utbildas i eskort/livvaktstjänst. På L3:an finns en "vanlig" Nsky.plut inriktade på bevakning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 ATLE projektet som syftade till att utveckla metoder m.m inom funktionen ledning/sb är nerlagt... projektet är avslutat. Vad gäller NSKY-plut så är uppgiften b.l.a TA och FÖRSVARA egen grp.pl vilket med en pluton (5.grp) är lite väl saftigt... Som du skriver skall denna pluton kunna genomföra eskort något som också lär bli knepigt med tanke på förbandets storlek... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 20, 2003 Author Report Share Posted December 20, 2003 ATLE projektet som syftade till att utveckla metoder m.m inom funktionen ledning/sb är nerlagt... projektet är avslutat. Vad gäller NSKY-plut så är uppgiften b.l.a TA och FÖRSVARA egen grp.pl vilket med en pluton (5.grp) är lite väl saftigt... Som du skriver skall denna pluton kunna genomföra eskort något som också lär bli knepigt med tanke på förbandets storlek... Vill du utveckla? Jag gissar att du gjorde lumpen vid en knutpunktstropp och undrar varför du tror att Nsky vid en KP tropp och en främre ledningsplats är samma sak? Varför skulle vi inte kunna genomföra en eskort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonzo Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Som Fredin sa så finns det några som blir utbildade till personskydd... jag ligger inne som MP just nu, i ledning/stab plutonen så finns det ett antal uttagna för personskydd. Tror det är runt 15 stycken, dessa utbildas till "livvakter" under befattningsutbildningen, kanske längre. Jag tror att vi kommer bli utbildade på eskorttjänst eftersom våra befäl hela tiden tjatar om att det är en av våra större uppgifter. ha de! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 ATLE projektet som syftade till att utveckla metoder m.m inom funktionen ledning/sb är nerlagt... projektet är avslutat. Vad gäller NSKY-plut så är uppgiften b.l.a TA och FÖRSVARA egen grp.pl vilket med en pluton (5.grp) är lite väl saftigt... Som du skriver skall denna pluton kunna genomföra eskort något som också lär bli knepigt med tanke på förbandets storlek... Vill du utveckla? Jag gissar att du gjorde lumpen vid en knutpunktstropp och undrar varför du tror att Nsky vid en KP tropp och en främre ledningsplats är samma sak? Varför skulle vi inte kunna genomföra en eskort? Nej jag jämför inte en bevakning/fiber grupp med en NSKY-grp... Plutonen innehåller (iaf på divnivå) fem grupper utan vare sig bepansrade fordon eller tunga vapen (tksp,grspr el dyl). Att med dessa grupper samtidigt försvara (se brigH hur uppgiften definieras) en stabsplats och eskortera delar/chefen är inte trovärdigt med hänsyn till personalstyrkan och utrustningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 20, 2003 Author Report Share Posted December 20, 2003 Plutonen innehåller (iaf på divnivå) fem grupper utan vare sig bepansrade fordon eller tunga vapen (tksp,grspr el dyl). Att med dessa grupper samtidigt försvara (se brigH hur uppgiften definieras) en stabsplats och eskortera delar/chefen är inte trovärdigt med hänsyn till personalstyrkan och utrustningen. Du har rätt i att en vanlig "närskyddspluton" med tgb20 inte är lämpade för eskortuppdrag, därför tar SSG och MP hand om personskydd på divisions-nivå. På brigL-nivå har vi splitterskydd, 20/40mm Akan (kan hända att någon Brig endast har 7,62mm ksp) I framtiden är det 40 mm akan som gäller för alla (tror jag). Även på BrigL är vi något underbemannade, men det är och andra sidan viktigt att hålla ledningsplatsen så liten som möjligt för att undgå upptäckt. Vill vi ha förstärkning så finns det hemvärn med CIM som kan hjälpa oss med bevakningsuppgiften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 20, 2003 Author Report Share Posted December 20, 2003 Tack för era svar!Alla Mp får med andra ord inte samma utbildning inom området, en del kanske inte får någon alls? I KavR MP-komp står att "Vid eskort/Livvaktstjänst ska MP vara chef och bär det fulla ansvaret. Konvojledare e d underställs MP-chefen." Jag skulle nog tveka inför att lämna över ansvaret för min överste till en MP om jag inte vet graden av han/hennes kompetens. Ytterliggare upplysningar är därför väldigt uppskattade. Du kan nog utgå ifrån att en MP som ges uppgiften att eskortera din överste har erforderlig utbildning. Ja.. du har nog rätt, men jag gillar det inte. Skulle vara bra för mig att veta vad MP har för rutiner. Dessutom är det alltid kul att lära sig nya saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Plutonen innehåller (iaf på divnivå) fem grupper utan vare sig bepansrade fordon eller tunga vapen (tksp,grspr el dyl). Att med dessa grupper samtidigt försvara (se brigH hur uppgiften definieras) en stabsplats och eskortera delar/chefen är inte trovärdigt med hänsyn till personalstyrkan och utrustningen. Du har rätt i att en vanlig "närskyddspluton" med tgb20 inte är lämpade för eskortuppdrag, därför tar SSG och MP hand om personskydd på divisions-nivå. På brigL-nivå har vi splitterskydd, 20/40mm Akan (kan hända att någon Brig endast har 7,62mm ksp) I framtiden är det 40 mm akan som gäller för alla (tror jag). Även på BrigL är vi något underbemannade, men det är och andra sidan viktigt att hålla ledningsplatsen så liten som möjligt för att undgå upptäckt. Vill vi ha förstärkning så finns det hemvärn med CIM som kan hjälpa oss med bevakningsuppgiften. SSG och MP på divnivå? Jag hoppas verkligen det men desvärre har jag aldrig sett (har levt med fördelnings/divisionsledningsbataljon i många år) detta varken i verkligheten eller i reglementen... Styrkan är underbemmanad i förhållande till sina uppgifter det är vi alla överens om, något som även "de som bestämmer" är medvetna om men det händer liksom ingenting... Intressant det där med storleken på platsen det är ett resonemang som jag fört många gånger och det ligger mycket i det, kanske finns platser som snarare borde skalas ännu mer på personal av just den anledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 21, 2003 Author Report Share Posted December 21, 2003 SSG och MP på divnivå? Jag hoppas verkligen det men desvärre har jag aldrig sett (har levt med fördelnings/divisionsledningsbataljon i många år) detta varken i verkligheten eller i reglementen... Styrkan är underbemmanad i förhållande till sina uppgifter det är vi alla överens om, något som även "de som bestämmer" är medvetna om men det händer liksom ingenting... Intressant det där med storleken på platsen det är ett resonemang som jag fört många gånger och det ligger mycket i det, kanske finns platser som snarare borde skalas ännu mer på personal av just den anledningen. Angående SSG och MP på divisionsnivå, så var det ett antagande (skulle varit lite mer specifik där). Snarare SSG eller MP, finns ju bara dom kvar att välja mellan. Det ingår i SSG's uppgifter att skydda högdjur. Vilka dessa är vet jag egentligen inte alls. Sveriges enda divisionschef borde anses väääldigt viktig. Men som sagt, jag vet inte och tänker inte spekulera mer i ämnet. MP förfogar också över livvakts förmåga. Om Brigchefen behöver livvakts/eskort så vore det lustigt om inte Divisionschefen har samma skydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Ja.. du har nog rätt, men jag gillar det inte. Skulle vara bra för mig att veta vad MP har för rutiner. Dessutom är det alltid kul att lära sig nya saker. Dessa rutiner försöker vi hålla så hemliga som möjligt..... X| Om du någon gång hamnar i en eskort med MP kommer dessa att informera dig/er om vilket agerande som är lämpligt, för att maximera överlevnadsförmågan. När jag gjorde GU fick alla MP eskort/personskydds utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 När jag gjorde GU fick alla MP eskort/personskydds utbildning. Eskort har fick jag också utbildning på i lumpen. Personskydd har vi lärt oss lite i HV. Men att lära sig det under GU är inte riktigt samma sak som att vara expert på det. Och att bara få utbildning på det är väl mest för att man ska kunna "fylla in" om det saknas folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 22, 2003 Author Report Share Posted December 22, 2003 Dessa rutiner försöker vi hålla så hemliga som möjligt..... X| Om du någon gång hamnar i en eskort med MP kommer dessa att informera dig/er om vilket agerande som är lämpligt, för att maximera överlevnadsförmågan. När jag gjorde GU fick alla MP eskort/personskydds utbildning. Hur lång var utbildningen i antal dagar, exklusive tillämpningsövningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 Kommer ej ihåg antal dagar/timmar, men vi hade mycket... Vi hade på min tid inga dedikerade(pysslar endast med) personskyddskillar inom MP, därför fick vi rätt mycket utbildning. Vi hade också eskort/personskydds moment på alla övningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 24, 2003 Author Report Share Posted December 24, 2003 Tack för era svar killar och god jul på er! Om det är någon som med säkerhet kan säga om det finns något reglemente utöver KavR MP-komp/skvadron som behandlar personeskort. Om det finns så kan jag ju alltid försöka få ut ett, sen får vi se hur "hemligt" det är. Personskydd i HV? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted December 25, 2003 Report Share Posted December 25, 2003 Jag har aldrig sett något sådant, varken under GU eller MP01/02. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted December 25, 2003 Report Share Posted December 25, 2003 insatsplutonerna inom Hv har eskort som en av uppgifterna och där i ligger en del personskydd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 Rätta mig om jag har fel, men att eskortera en lastbil med AK:s skiljer sig väl en del från att eskortera en VIP i limousine? För att eskortera VIP hoppas jag inte att en HV insatspluton får göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 Rätta mig om jag har fel, men att eskortera en lastbil med AK:s skiljer sig väl en del från att eskortera en VIP i limousine? För att eskortera VIP hoppas jag inte att en HV insatspluton får göra. ja det gör det men när man väl "lär" sig eskort är det bara dumt att inte öva in eskort av personer både med och utan fordon. Visserligen blir man inte ens nära "proffs" på dom få timmar det rör sig men men... så här går det till i t ex skellefteå Skellefteå IP Vidare så har då jag och flera med mig fattat det som att IP åtminstonde ska ha ett hum om eskort av VIP, men vi kan ju ha fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 Vad har ni för instruktörer på HV-IP när det gäller eskort/personskydd??? Såg åtminståne 2 fel i bilden från länken.....(ingen kritik menad, man kanske skall erbjuda IP hemma sina tjänster..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jahoo Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 Ip-plutonerna skall kunna bedriva eskort det ingår i deras fyra huvuduppgifter! Hur långt varje pluton har kommit, det är nog olika i varje md-grupp! Hittade denna när jag sökte om detta : www.insatspluton.has.it Vi har övat det med fbjs instruktör och med IK/HV ,både person och matriel! Men vi ligger långt ifrån vad mp-plutonerna kan!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 Undrar om de har tillstånd att använda Johan Röds spöke på plutonsmärket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts