Jump to content

Nytt goretex ställ

Cinnes

Recommended Posts

Ska väl nån gång efter jul (lagom till reorna) köpa mig ett goretex ställ var det tänk.

Stället är tänkt att användas som både skalplagg/regnkläder när man är ute o vandrar men även som skidställ när jag åker skidor.

Har varit inne o sneglat på Tierras Conrad Cain. Både jacka och byxa.

Jackan tycker jag är riktigt skön med lagom längd, lagom många fickor och samtidigt god rörelsefrihet. Vikten är även låg (ca 740 g).

Byxorna är jag också förtjust i.

Jag tycker att dom är lagom höga för att kunna användas både som regnbyxor och som skidbyxor. Det finns avtagbara hängslen och avtagbara snölås (mkt bra när man åker skidor).

De är även förstärkta i bak, knän och innerben, något som jag inte bara tycker är bra när man åker skidor men också när man vandrar då kängorna kan skava lika mycket som pjäxor.

Finns även dragkjedja längst benen bå byxan.

Vikten är väl rimlig (ca 800 g).

Den enda nackdelen som jag ser det är att byxorna nog är varma att ha som regnställs byxor när man vandrar på somaren, men då kan man å andra sidan öpna upp längst med sidorna för o vädra...

Men jag tror fortfarande att det är de bästa byxorna för att användas till båda ändamål...

Kommentarer?

Synpunkter?

Erfarenhet?

Taiga säljer ett som heter Forester. Det är nästan identiskt med FJS 02. Dock säljs det endast i dom glada färgerna Grönt, Marin blått och svart.

Har själv ett sådant som jag är mycket nöjd med.... :clap:

MYCKET VILL HA MER??

funderar faktiskt själv på Taigas "uniform".. finfin!

rila.

Jag tycker att dom funckar bra. Dom upplevs som lite större på FJS 02, men när jag är civill behöver jag inte få ner ett helt Mek Skytte komp i fickorna. Ett stort antal kollegor har också införskaffat detta ställ. Samtliga är mycket nöjda.... :clap:

Har ej upplevt det som ett problem ännu. Dock kan det kanske hända.... :((

Ingen jag känner har dock nämnt något om detta för mig. Är man tveksam kan man kontakta Taiga och fråga. Dom har också möjlighet att modifiera kläder om man har egna önskemål. Då kan man säkert få dragkedjor på sina Forester byxor. Jag skall kolla nästa gång jag har kontakt med dom.... :clap:

Edited by SWJ

Du står inför ett mycket svårt val. Du får ta dig en alvarig funderare. Jag kan tyvärr inte råda dig, då jag redan är ganska färgad av en taskig uppväxt med bara gröna toner.

Du får helt enkelt känna av stämningarna i din omgivnig, konsultera stjärnorna och se var planeterna står i zodiaken.

May the force be with you.... :clap:

Jag trodde också att det var dragkedja som gällde, tyvärr var det där enligt uppgift en förserie. Den nu aktuella varianten ser ut som på bilderna av den svarta och den blå byxan. Samma fenomen men i en positiv riktning är att jackan, till skillnad från på bild, har motsvarande ärmförstärkningar som på uniformen.

/rila

Jag måste hålla med om att Taiga gör bra kläder.

Jag har ett grönt goretex ställ som jag haft i 13 år och då har jag haft det nästan dagligen på vinterhalvåret när man cyklat till jobbet i ur o skur.

Även använt militärt en hel del, därför man tog ett grönt. :lol:

Fortfarande helt förutom en liten reva på byxan. :dribble:

• 3 weeks later...

Var inne på Naturkompaniet fredagen efter Jul o gjorde världens fynd!

Just den jacka jag varit och tittat på (se första inlägget) var på rea.

1600 pengar istället för 3700 dylika.

Tydligen så var det en färg som skulle utgå från sortimentet så det var därför den var så billig. altså inget fel alls på jackan och samma garanti och service från butiken och Tierra som om jag hade köpt en ny.

Gissa om jag var lycklig... :wub:

"Tjänade" :P 2100 kr!

tyvärr var inte byxorna lika billiga, dom fick jag ge fullpris för, men det kan man väl stå ut med... ,O

Blev Tierras Konrad Cain byxor...

Säljer de Norröna plagg på Naturkompaniet eller i vilka andra "stora" kedjor finns dom?

Vilken jacka skulle ni rekommendera för vår/sommar/höst vandring, skulle behöva en som fungerar som skal/regnjacka så gore-tex är väl givet antar jag. Skulle behöva lite tips på byxor också som ska användas samtidigt. De enda jag tittat på fram tills nu är Haglöfs men jag är lite tveksam om de är värda priset. Det jag är intresserad av är jackor upp till 5000:- och byxor upp till 2000:- så Klättermusen kan man i stort sett glömma.

Fu Tangsjö: Norröna säljs i "Femmans sport" i Göteborg om du skulle ha vägarna förbi någon gång. Har ett ganska hyfsat utbud av deras sortiment bl a Reconstället om du skulle råka ha lite extra pengar som du måste göra slut på.

Håller med SWJ ... Taiga Forest!

Blir ett inköp av byxor när jag har fått råd, jackan är störtskön..

Kanske en svart jacka också och ha utanför skogen.......

Helt rätt Bamse, man skall ha minst en i varje färg Svart, Blå och framförallt Grön.

När man ändå håller igång skaffar man sig FJS 02 samt vinter och öken varianterna.... :D

MVH SWJ.... :sniper:

Tja... blå kan vi hoppa över :D

Ang. FJS02, vinter och öken så säger jag bara ... :P

Säljer de Norröna plagg på Naturkompaniet eller i vilka andra "stora" kedjor finns dom?

Ja, Norröna säljs på Naturkompaniet. Passa på att titta in när det är rea, då kan man göra riktiga fynd. Polarn köpte en Norröna-jacka där i somras för halva priset! Han har både åkt skidor och hikat en hel del med den och han är kanonnöjd.