Jump to content

Prestanda: J 29, J 35.

Recommended Posts

Läste nyss i "Pravda" (Aftonbladet 17/12) att flyget firar 100 år idag. Det jag undrar över är om det är sant det som står att fem J 29 slog ut det katangesiska flygvapnet i Kongo 1961? Tror också att jag har läst om att formen på J 35:ans vingar, eller något liknande, att om det var möjligt så skulle flygplanet bara accelerera näst intill oändlighet om bara bränslet räckte? Snälla finns det någon flyg kunnig som vet? /Gusten :baskerKav:

Att ha slagit ut hela katangesiska flygvapnet anno 1961 var kanske inte någon jättebedrift.

Det var en North American AT-6 Texan, aka Harvard, aka Sk 16 som skadeskjöts och lite annat. Ingenting som hade en chans, i luften i alla fall.

Men allt eftersom den bränner bränsle och blir lättare desto fortare går det, men till slut tar bränslet slut. Men i oändlighet, Nej knappast.

Det katangesiska flygvapnet bestod av bland annat Fouga Magister som flögs av legosoldater (legopiloter?). Men de hade även Vampire och Mustang (ironiskt nog fd svenska J26, som köptes från Israel som i sin tur hade köpt dem av oss, men de kom för sent). De flesta flygplanen förstördes på marken och alltså inte i luftstrid.

Läs mer om F22 och deras insatser här:

Svenskt flyg i Kongo

Men herregud Gusten, nu tänker vi till lite ^^

Vad är det som utgör det största motståndet mot din bil när du accelerar, är det din granne tant Olsson som fastnat under ena framdäcket när du ivrigt gasade iväg en tidig morgon... hmmm nej. Är det gravitationen från jorden... hmmm nej. Vad kan det då vara, något osynligt för blotta ögat... hmm kanske det. Vad kan då det vara, hmmm luft kanske. Kanske är det så att luften skapar en friktion, vilket innebär värme. Och vad händer då till slut, jo din bil el. flygplan brinner upp. Ojsan vad svårt det blev att accelerera till slut ^^

Fu Tangsjö - En icke "flygkunnig" men upplyst inom fysikens lagar :D

(OBS hoppas ni uppfattade ironin....)

Nej, Draken kan inte accelerera i oändlighet. Typisk militär myt.

/J

Mjo, du har väl rätt :D

När jag praoade på F16 för ett par år sedan, så sa en av kaptenerna just det, att J35 Draken kan accelerera i oändlighet pga dubbeldeltavingen... Tills bränslet tog slut, iof ;)

Mvh /Martin :D

Nej, Draken kan inte accelerera i oändlighet. Typisk militär myt.

/J

Mjo, du har väl rätt :)

När jag praoade på F16 för ett par år sedan, så sa en av kaptenerna just det, att J35 Draken kan accelerera i oändlighet pga dubbeldeltavingen... Tills bränslet tog slut, iof ;)

Mvh /Martin :navy:

Det är helt korrekt som kaptenen sa, efter ett kort tag uppnår en Draken "Warp 9" och befinner sig i andra ändan av Galaxen. :P

Det är helt korrekt som kaptenen sa, efter ett kort tag uppnår en Draken "Warp 9" och befinner sig i andra ändan av Galaxen. :P

Nä, det kan inte stämma. Om jag inte missminner mig får objekt som som färdas i ljusets hastighet en oändlig massa. Dvs det går inte, iallafall inte utan oändlig vingyta och oändlig dragkraft (vilket iofs Draken har, men det oändliga luftmotståndet kan vara en hård nöt att knäcka).

Så för att färdas i Warpspeed måste Draken utrustas med en NATO-kompatibel Warpgenerator som kröker rymden och på så sätt färdas snabbt över stora avstånd.

Alternativt kan man hoppa ut i hyperrymden också. Delta-formade farkoster lär vara bra i hyperspace, jfr med Victory-klassens stjärnkryssare.

Men jag tror inte att ens österrikarna är intresserade att modernisera sina Draken längre.

/E

Men herregud Gusten, nu tänker vi till lite ^^

Vad är det som utgör det största motståndet mot din bil när du accelerar, är det din granne tant Olsson som fastnat under ena framdäcket när du ivrigt gasade iväg en tidig morgon... hmmm nej. Är det gravitationen från jorden... hmmm nej. Vad kan det då vara, något osynligt för blotta ögat... hmm kanske det. Vad kan då det vara, hmmm luft kanske. Kanske är det så att luften skapar en friktion, vilket innebär värme. Och vad händer då till slut, jo din bil el. flygplan brinner upp. Ojsan vad svårt det blev att accelerera till slut ^^

Fu Tangsjö - En icke "flygkunnig" men upplyst inom fysikens lagar :clap:

(OBS hoppas ni uppfattade ironin....)

Jag skall komma ihåg att jag ska skriva som en herre vid namn Karl Marx (som jag läste i ett vetenskapligt syfte ej ideologiskt) nästa gång som jag kastar ut en fråga på forumet. Marx hade för vana att skriva så att näst intill alla kryphål och missförstånd kunde bortses. Boken jag syftar på är Kapitalet (så finns det inga frågor om vilken bok det handlar om). Jag vet själv en del om fysikens lagar (men bara från gymnasial nivå) men valde ändå att så enkelt som möjligt ställa frågan fritt om det var så att jag hade uppfattat det jag hörde, om än så länge sedan, och råkat minnas fel. Det påståendet som jag nu så olyckligt råkade ställa stämmer överens med det som BigMann skriver om. Jag hoppas att jag kan bli så upplyst som du verkar ha blivit. :clap: Ok, du må ha varit ironisk i dina ordaval (som du förövrigt tillskriver alla och inte mig personligen) men i min mening även förlöjligande eftersom du förutsätter att jag måste "tänka till lite". Med ödmjukhet kan du komma långt med här i livet. ;) /Gusten :clap:

Med ödmjukhet kan du komma långt med här i livet.

Hur menar du nu då?

Som i Oändligt långt, eller bara till Gnesta ungefär? :P

/E

Edited by Erik_G

För att fortsätta på samma spår;

Några av er har säkert också hört att det inte skulle gå att mäta den egentliga maxfarten hos JA 37:an eftersom citat: "bränslet skulle ta slut innan maxfarten uppnåtts".

Enligt min mening lär det inte ligga så mycket sanning i det påståendet.

Jag har också hört från en viggenpilot (förvisso under hans GFSU) att maxfarten på viggen inte kunde uppmätas för att flygplanskroppens material smälter innan maxfarten uppnåtts.

Att materialet smälter vid en viss temp stämmer ju självklart men ligger smältpunkten så lågt att mach 2,2 skulle vara maxfart. Detta skulle väl inte vara acceptabelt inom flygvärlden för det finns i så fall en stor risk att man "smälter" flygplanet om man spättar på lite för mycket och inte har koll på hastigheten.

Är det någon som kan bekräfta/dementera detta?

Personligen tror jag att det är nollmotståndet som begränsar hastigheten (vilket det är för i princip alla andra flygplan).

Behöver väll inte smälta, men kan väll gå sönder om de flyger för fort, blackbirden läkte väll som ett såll på marken för att sedan bli tätt när de kom upp i luften. iofs så var den väll byggd i lite special matreal, men principen borde väll gälla för vanligt matreal också.

<myt varning> Har också hör om en viggen pilot som efter att någon främande makts luftfartyg låste en robot mot honom, blev så skraj att han åkte i full hastighet hem till basen. Tydligen skulle han åkt så fort så att de sedan var tvungen att byta ut all/delar av plåten på vingarna. </myt varning>

Jo först blir det ju deformationer, i förlängningen skulle den smälta. (Men andra system skulle ju ge upp innan materialet smälter.)

Det stämmer att blackbirdens bränsletankar läcker som ett såll på marken (eg. vid låga farter). Detta är ju för materialet expanderar så mycket när det blir varmt att man inte kan ha bränsletankarna täta på marken för att då finns det ingen "expansionsmån" vid höga farter. Flygplanet skulle då istället helt enkelt gå sönder.

Vanlig Dural ("flygplansaluminium") tappar hållfasthet redan vid cirka 100C (kan minnas helt åt h-e fel). Flygplan som skall gå i machtal 2,5 och högre behöver därför till viss del konstrueras av andra material, exempelvis titan eller rostfritt stål.

Accelerationskurvorna för Fpl35 och Fpl37 ser ganska olika ut (ur minnet igen), 35an har en mer linjär kurva medan den för fpl37 avtar kraftigt vid en viss fart beroende på att luftmotståndet blir för högt.

Behöver väll inte smälta, men kan väll gå sönder om de flyger för fort, blackbirden läkte väll som ett såll på marken för att sedan bli tätt när de kom upp i luften. iofs så var den väll byggd i lite special matreal, men principen borde väll gälla för vanligt matreal också.

SR-71 är till stor del byggd i korrugerad titan (som enligt en och annan flyg-blaska köpts från Sovjet!) Eftersom materialet hettas upp och expanderar så är plåten veckad för att kunna expandera utan att fogarna ska spricka.

---

Draken är mer eller mindre byggd som en supersonisk interceptor varför man valt att ha en deltavinge. På Draken är denna med största sannolikhet tänkt att vara subsonisk (subsonic leading edge) eftersom man vill ha så lågt luftmotstånd som möjligt i höga farter. Detta gör att flödet över vingen är "subsoniskt" och därmed inte påverkas lika mycket av framför allt shock över vingen. Om man ökar farten hela tiden kommer dock mach-konen att svepas bak tillräckligt mycket för att vingen ska bli "supersonisk" (supersonic leading edge). Då kommer luftmotståndet att öka drastiskt och troligtvis begränsa flygplanets maxhastighet.

Dubbel delta är ett effektivt sätt att få ett flygplan som har bra höghastighetsprestanda, men som fortfarande kan hantera låga farter hyfsat bra genom att den främre (halvan av) deltavingen kan generera virvlar som den bakre delen av vingen kan utnyttja (vortex lift).

(Hmmm... kanske skulle ta och lära mig vad termerna heter på svenska :P finns dock inte så mycket bra litteratur i ämnet på svenska)

Edited by -Archon-

Man bör även tänka på att smatliga svensktillverkade flygplan har fasta luftintag vilket begränsar topphastigheten. Om motorn inte får luft går det liksom inte fortare.

Man bör ta det mesta man hör om Svenska flygplan som verkar fantastiskt med en mycket stor skopa salt. Det cirkulerar ett antal myteroch rykten om prestandan och förmågan hos våra fpl. Även inom flygvapnet underhålls dessa myter av någon form av auktoritetstro, - Kaptenen NN sa så. Då blir det automatiskt en sanning. Sanningen om prestandan på Viggen och Draken är tillräckliga utan att behöva hitta på saker som oändlig acceleration etc.

Fpl 35 (liksom fpl 37 och 39) kan inte ens nå Mach 2 utan problem. I och med att den saknar snedstötsluftintag eller dylikt bildas ett "lock" framför luftintagen i hög fart vilket påverkar motorns funktion negativt . Det är inte vingen som sätter begränisningen.

Flygplanet är konstruerat för en maxfart på ca 1600 km/h på bästa höjd.

När trettiofemman kom var det ett utmärkt flygplan och man hade nog inte räknat med att det skulle flyga i över 40 år.

När det det gäller svenska termer för subsonic, transonic och supersonic brukar begreppen

"underljudsstömning, "transsonisk strömning" och "överljudsströmning" användas.