brobban Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 Fick det som mitt första val(dock inte komfirmerat än), har lite frågor till folk som har varit där. Är det ett bra ställe? Är det en hård utbildning? Och det här med vatten och sånt... är det mycket att man ska frisimma ner till botten och sånt? Har inga problem med att simma men hatar att simma till botten :P är det också mycket att man ska simma vissa sträckor under vattnet? Ge era sunpunkter i övrigt på vad ni tycker om stället och utbildningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 Har inte deltagit i utbildning där, men att du kommer att "drabbas" av vattenfys är självklart och där är en favorit övning att simma ner till botten x gånger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 Ett tips är att kolla www.amfbat.com. Dyka ja under vattenfys och livräddning. Utöver det kommer du bara se vatten när du åker på det eller går i det. (om du inte blir a-dyk eller pi-dyk.) Om du inte hittar det du söker så pm mig så skall jag försöka reda ut oklarheterna. Mvh Pb-min PBamf 01-02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svea Rike Posted January 14, 2004 Report Share Posted January 14, 2004 har bassäk mer vatten fys än amfibe soldaterna, eller KJ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
69:an Posted January 14, 2004 Report Share Posted January 14, 2004 har bassäk mer vatten fys än amfibe soldaterna, eller KJ? Det är olika hur mkt vattenfys olika vpl. kullar får tom. det beror på flera saker - Befälens intresse av att leda vattenfys - lediga tider i vattenhallen - sjukdomar - kommande verksamhet Att dessutom säga om bassäk har mer eller mindre vattenfys än KJ/amf är svårt om man inte genomfört vpl. på båda tjänsterna alt jobbat på båda kompanierna. Hoppas att du fått svar på det du undrade. //C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volvo Posted January 20, 2004 Report Share Posted January 20, 2004 Grattis! Måste säga att du valt helt rätt. Gå vidare mot Båtchef också så är du verkligen en av gräddan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRK-apan Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 Det är en bra tjänst du funderar på. Låt inte vatten-delen avskräcka dig. Det är en väldigt liten del av tjänsten. Vid UBK* genomförs diverse vattenprov samt vattenfys vid ett antal tillfällen. Men det är inget en vanlig dödlig inte klarar av. * UBK=Utbildningskontroll=Baskerprov motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 (edited) Måste säga att du valt helt rätt. Gå vidare mot Båtchef också så är du verkligen en av gräddan.. Snick snack...välj Robot, skytte eller min så får du panga och Kötta istället. :P okej då GRK med... Edit: Flottiga fingrar Edited January 21, 2004 by Pbmin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted January 21, 2004 Report Share Posted January 21, 2004 Håller med Volvo. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brobban Posted January 25, 2004 Author Report Share Posted January 25, 2004 Tack för era synpunkter, men jag undrar lite mer nu Amf e väl flottan? får vi då kalle anka uniformer? :P Och vad tycker ni som har gjort det om granat plt? fanns ju en jäkla massa att välja på i pappren man fick... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted January 25, 2004 Report Share Posted January 25, 2004 Flottan och amf ingår i marinen. Eftersom arbetsuniformen är M/90 så skulle det inte förvåna mig om de använder M/87 som permissionsunifrom (samma som armén). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 25, 2004 Report Share Posted January 25, 2004 För graderna menig-överfurir är det m/87 som gäller för amf, för sergeant och uppåt har man liksom flottan m/48. Vill man veta mer föreslår jag att man laddar ner UniR FM 2003 från www.fmlog.mil.se/fmpub/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted January 25, 2004 Report Share Posted January 25, 2004 Fast 87:an är inte stålgrå som arméns, utan marinblå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 25, 2004 Report Share Posted January 25, 2004 Den stålgrå heter m/87A, den mörkblå heter bara m/87. Källa: UniR FM 2003 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts