Jump to content

Skyttesoldat Strf

Guest Sudden

Recommended Posts

Guest Sudden

I och med att det är ganska trångt i ett stridsfordon så undrar jag om de använder sig av KSP 90 och Ak5 model mindre (C eller D, vet ej vad den heter). Istället för KSP 58 och vanliga Ak5. Eller om det kommer att ändras till det.

Det låter la mer logiskt =). Men i och med att en Kulspruta 58 är kraftigare än 90:an och att precisionen i ak5 model längre är bättre än kort får mig att undra.

Och en annan grej. Vet ni om stridsvästen kommer att finnas tillgänglig till skyttesluskarna på P4 2003. Eller man får dras med den beryktade stridsselen...?

Som det ser ut nu använder man vanlig AK5 och Kulspruta 58.

AK5D togs bl.a. fram för just besättningar på stridsfordon men som vanlig skyttesoldat fungerar det utmärkt med vanliga AK5.

När jag låg inne som pansarskyttegruppchef (pbv302) så klagade vi på att AK4 var så lång och otymplig i vagnen och vi ville ha ett vapen med fällbar kolv.

När jag sen gjorde FN-tjänst och blev utrustad med AK5 så satt man liktförbannat med kolven utfälld huvuddelen av tiden.

Vad gäller stridsväst så skall den delas ut iår till utlandsstyrkan, grundutbildningsförbanden samt officerarna så om dom planerna håller får du nog stridsväst på P4 nästa år.

The Swede

Guest Sudden

Ok, tack.

Men nu är det så att jag är rätt liten. (1,70 m och 64 Kg)

En 58:a väger ju rätt mycket, GRG också...och GRG ammo med....vad får jag. Nån som kan gissa?

Och jag läste en lumpen berättelse på lumpen.nu. Där han som berättade skrev att han fått chansen att göra två månader till, utöver de 7,5 och blev då GB.

Händer det ofta? Om man anses lämplig alltså...för jag funderar på att bli YO.

!!??!!??

Låter som en Grg-laddare i mina ögon :D

Dock så hade jag en kille på min pluton på BA01 som knappt var större än du och han var överjävlig på Ksp :D

Vad gäller Y-off så vet jag att folk har fått gå kvar för att få tillräcklig tjänstgöringstid om befälen ansett dom lämpliga.

Dessutom kan man göra något som kallas "basår" när man jobbar ett år som instruktör på regementet innan man börjar på OHS så möjligheten finns.

The Swede

• 1 year later...

Ok, jag ska till P4 i augusti som skytesoldat stridsfordon, men jag har nästan ingen aning om vad jag kommer göra där och jag undrar även vilket vapen som passar mig. (175 cm , 73 kilo stark överkropp som fan)

I alla fall, så har jag utländsk bakgrund och jag undrar om någon vet hur svårt jag kommer att ha det där (Har fått höra massa skräckhistorier mm) men jag låter mig inte avskräckas iaf B)

Ok, jag ska till P4 i augusti som skytesoldat stridsfordon, men jag har nästan ingen aning om vad jag kommer göra där och jag undrar även vilket vapen som passar mig. (175 cm , 73 kilo stark överkropp som fan)

I alla fall, så har jag utländsk bakgrund och jag undrar om någon vet hur svårt jag kommer att ha det där (Har fått höra massa skräckhistorier mm) men jag låter mig inte avskräckas iaf  B)

Lite svårt att säga va du kommer få för tjänst.

Hoho, femtio spänn på att dom kommer tvinga mig att bära alla tunga saker på P4 (185 cm, 95 kg). ;)

Fan, jag kan låta bli att raka av håret, och istället ha det som nu (2 dm, brunt och krulligt), fast med rött pannban, linne på överkroppen, och en ksp 58. Rambo! ;) :dong:

Edited by Ezaey