Jump to content

Baskerutdelning till ÖBs

Recommended Posts

Nåja, nåja. Liiite rättvisa får man väl ändå... :ph34r:

Om man nu får en helt torr basker - direkt från förrådet. Hur ska man kunna få till något stuk på den? På tre sekunder? Va? Å så fotograferna där på en gång. :worthy:

Det tar väl sådär tre veckor innan det inte liknar kantarell och hur lång tid det skulle ta för att vara alla på detta forumet till lags - det vete f*n allena! :worthy:

:D El Capitan (som fortfarande tvingas köra med något hästdoftande sadelskydd. Kan ingen trevlig kamrat fixa till en smilie med amf-grön basker?)

Om man nu får en helt torr basker - direkt från förrådet. Hur ska man kunna få till något stuk på den? På tre sekunder? Va? Å så fotograferna där på en gång. :worthy:

Följaktligen bärs den - i handen ! Med förklaringen om någon skulle fråga: "Basker bärs på huvudet rätt stukad, eller inte alls!"

:D

Desto högre grad bäraren av basker eller fältmössa har desto mer verkar den komma direkt från förrådet där den verkar ha förvarats i en press under de senaste 10 åren. Kan ju iof bero på att dessa kör skrivbord till vardags och bara använder finmössor. ;)

Jag gillar verkligen de cirka 20 cm höga snidade trästatyerna föreställandes en hård kustjägare iförd grön uniform och basker, som svenska Kustjägarskolan gav som gåvor (åtminstone) förr. Jag såg en sådan bland de andra gåvorna i officersmässen på Nylands Brigad, och den stack ut på ett väldigt trevligt sätt bland alla plaketter, flaggor och liknande från andra förband. Bra kreativt initiativ i min mening. Jag tycker att det är fel att ge förbandets basker som minnesgåva till besökande militärer och politiker. En basker är något man förtjänar i mina ögon, och dess symboliska och sammanhållande värde minskar om man ger bort dem till höger och vänster. KJS trästatyer är ett praktiskt exempel på att man kan ha en unik och snygg gåva som inte minskar förbandets baskers värde, och som dessutom som jag ser visar på mer omtanke om gästen, då man faktiskt lagt en del möda på att tänka ut och införskaffa gåvan.

Vet du varför den finske amiralen har vitt mösskapell? Byter man inte i Finland till blått kapell på vintern?

Jag kommer inte ihåg vilken färg man har på mösskapellet vintern. MEN, alla andra på bilden har ju också huvudbonader för sommarsäsong. Vi fick iaf inte använda den gröna baretten efter att komendanten på brigaden hade beordrat att nu är det vinter.

Äh, varför bry sig.

Börjar ärligt talat bli trött på alla "hur f-n ser dom ut trådar".

Är ju bara en ploj grej.

En gåva, amfibie basker med nya märket.

Säkert att dom bara provar den nya gåvan dom fått. Kan garantera att ingen av dessa två ÖB kommer gå runt med dessa baskrar i vilket fall. Förmoldigen något som kommer ligga på deras hyllor med pris/medlajer/graverade hyllsor/sovernier/gåvor osv.

Säkert att dom bara provar den nya gåvan dom fått. Kan garantera att ingen av dessa två ÖB kommer gå runt med dessa baskrar i vilket fall. Förmoldigen något som kommer ligga på deras hyllor med pris/medlajer/graverade hyllsor/sovernier/gåvor osv.

Det är just det som är poängen. För dessa herrar betyder inte baskern något speciellt. Den är bara en av många andra gåvor de fått när de besökt olika förband. Fråga däremot en av dem som fått FÖRTJÄNA baskern genom hårt slit om den betyder något speciellt. Genom att man ger ut baskern till folk som inte förtjänat den, så är det som om man sänder ut en signal till alla de som förtjänat den att deras slit inte var så mycket värt när det kommer till kritan. En basker är även i mina ögon ett sätt att skapa gemenskap inom ett förband, och jag ser inte direkt hur denna gemenskap förbättras av att man delar ur förbandets basker till höger och vänter i PR-syfte. Ge besökarna en vimpel, plakett eller staty istället, och låt de som förtjänat baskern stolt få fortsätta bära den i vetskapen att enbart de som förtjänat denna rätt ska få utöva den.

Det är just det som är poängen. För dessa herrar betyder inte baskern något speciellt. Den är bara en av många andra gåvor de fått när de besökt olika förband. Fråga däremot en av dem som fått FÖRTJÄNA baskern genom hårt slit om den betyder något speciellt. Genom att man ger ut baskern till folk som inte förtjänat den, så är det som om man sänder ut en signal till alla de som förtjänat den att deras slit inte var så mycket värt när det kommer till kritan. En basker är även i mina ögon ett sätt att skapa gemenskap inom ett förband, och jag ser inte direkt hur denna gemenskap förbättras av att man delar ur förbandets basker till höger och vänter i PR-syfte. Ge besökarna en vimpel, plakett eller staty istället, och låt de som förtjänat baskern stolt få fortsätta bära den i vetskapen att enbart de som förtjänat denna rätt ska få utöva den.

Jo, det är klart.

Kan hålla med om att det skulle kännas purket.

Men nu är dom ju trots allt väldigt höga befäl. Men Dessa baskrar dom har fått nu, är ju inte någon form av utb bevis eller huvudbonad som dess generaler ska använda. En gåva, inte tycker jag att det är så konstigt att dom får ett exemplar av den "nya baskern" när dom trots allt är ÖB´s.

Dom som fått baskern av slit vet ju trots allt varför dom fått den.

Skulle den delats ut till FBU/U eller liknande skulle jag däremot förstå att man rynkar på pannan. Men som sagt: det är militära ledare.

En gåva är ju ändå en gåva. Inte frågan om att ha baskern i tjänst och påstå på något sätt att man genomfört hela utbildingen eller något åt det hållet ju.

Så länge det inte är copyright på amf baskern så kan vem som helst ha en sån hemma på hyllan anser jag. Det är min åsikt. Och när det kommer till genrals personer så kan jag inte tro att jag skulle reagera annorlunda om jag hadde gjort värnplikten som Amfibiesoldat av något slag.

Jag tycker inte att det är så konstigt att en ÖB är en av dom första att få en ny symbol för ett förband. En helt naturlig cermoni i mina ögon.

Edited by Panzerfaust

En gåva, inte tycker jag att det är så konstigt att dom får ett exemplar av den "nya baskern" när dom trots allt är ÖB´s.

Jag tycker inte att det är så konstigt att en ÖB är en av dom första att få en ny symbol för ett förband. En helt naturlig cermoni i mina ögon.

Du noterade kanske att baskern gavs till den finska försvarsmaktens kommendör utöver den svenska ÖBn. Jag kan inte se hur det är en "helt naturlig ceremoni" att ge ett svenskt förbands nya basker(märke) till den finska försvarsmaktens kommendör, då den senare inte på något sätt ingår i det svenska försvaret. Men detta är endast mina åsikter, och i en sådan här fråga finns knappast något absolut rätt eller fel.

En gåva, inte tycker jag att det är så konstigt att dom får ett exemplar av den "nya baskern" när dom trots allt är ÖB´s.

Du noterade kanske att baskern gavs till den finska försvarsmaktens kommendör utöver den svenska ÖBn. Jag kan inte se hur det är en "helt naturlig ceremoni" att ge ett svenskt förbands nya basker(märke) till den finska försvarsmaktens kommendör, då den senare inte på något sätt ingår i det svenska försvaret. Men detta är endast mina åsikter, och i en sådan här fråga finns knappast något absolut rätt eller fel.

Nej, det är klart att det inte finns rätt eller fel.

Men att ge baskern till en utländsk höjdare är väl ännu finare än att ge den till en svensk? nog betyder det mer för en utlänning som är här på besök att få en gåva än för våran ÖB? tror då jag iaf.

Och när dom ändå är där och baskern införs i morgon, så vad kan te sig lämligare än att ge dessa den nya baskern? så resonerar jag iaf... :baskerPa:

Jag tycker då att det är en fin gest.

Om jag va i england som besökare hos SAS så skulle då jag upskatta och känna mig hedrad om jag fick en beige basker som gåva, en typ sermoniell gåva.

Om jag va av högre typ... man kan ju inte ge alla besökare sådana saker. :unsure:

Sen anser jag inte att man kan begära ensamrätt på någon sak så som du menar.

Så länge alla regler följs vad gäller unforms bärande osv så ser jag det som helt okey att dela ut uniformsplagg eller märken som gåvor. Alltså att man inte använder dessa gåvor. Skulle man inte få det skulle det ju gälla alla, dvs ingen samlar skulle få komplett samling om man MÅSTE vara fallskärmsjäagre för att få ha deras symboler och märken osv. Film skapare skulle va tvungna att söka dispans flr att använda det i filmer...

Orsaken till att jag tog upp tråden var att JAG tycker att det har gått troll i att både folk och fä (tolka själva) skall få en presentbasker när de besöker Amf 1.

När man besöker ett förband tycker jag att det är helt ok att dela ut en plaket eller statyett eller motsv. till dem.

Baskerstuket är som flera redan nämnt inte så konstigt med tanke på vilka som erhåller baskern samt hur länge de fått möjlghet att stuka.

Min syn på det hela sammanfattas på ett komplett sätt med ett utryck från

High Chaparall.

- Det är ANUS!!

//C

En basker är något man förtjänar i mina ögon, och dess symboliska och sammanhållande värde minskar om man

ger bort dem till höger och vänster.

Vet inte hur det fungerar i Finland men i Sverige så har basker inte

LÄNGRE någon symbolisktvärde. Alla förband får huvudbonaden.

Personligen har jag din syn på saken men jag "lyder order" och

försöker att ändra min "förlegade" åsikt om saken.

Om Finland har kvar basker i ( enbart, samt givetvis PANSAR )

jägarförbanden så är din åsikt INTE omodern/förlegad!

Vet inte hur det fungerar i Finland men i Sverige så har basker inte

LÄNGRE någon symbolisktvärde. Alla förband får huvudbonaden.

Personligen har jag din syn på saken men jag "lyder order" och

försöker att ändra min "förlegade" åsikt om saken.

Om Finland har kvar basker i ( enbart, samt givetvis PANSAR )

jägarförbanden så är din åsikt INTE omodern/förlegad!

I en del förband i Finland så får alla baskern, men i andra så får man fortfarande förtjäna den. I de senare förbanden så fyller även baskern rollen av utbildningsmärke, vilket den inte på samma sätt gör i de första. Då olika förband har olika regler för sin basker, så ligger det därför olika symbolvärde i de olika förbandens baskrar. Mitt resonemang utgick ifrån de förband där man fortfarande förtjänar sin basker, och som jag förstått det så ingår svenska amfibieförband i dessa.

Basker.JPG

Mannen på bilden var anställd på "högvaktsavdelningen".

Han bytte uniform till de olika förbanden som gick på.

Man kan ju tycka att han skulle ha stukat basker då

FBJS går varje år. En JÄKLA trevlig kille förövrigt. :lala:

Tycker ändå det känns som du (och vissa andra) missar poängen något i och med det här resonemanget. 2 överbefälhavare med mängder av guld på axlarna besöker amfibieregementet och skall följdaktligen föräras med gåva. Men C Amf 1 väljer att inte slänga ihop nån flådig plakett eller motsvarande utan istället med en riktig hedersbetygelse (kanske den finaste), nämligen den Gröna Baskern.

Det är i det närmaste en rak motsvarighet till universitetens hedersdoktorer, och jag tror knappast att hårt disputerande doktorer nånsin sett _dem_ som illegitim konkurrens, utan kanske snarare som något man är stolt över att ha inom samma "skrå".

Det är väl också ett sätt att se det på?